В. Хромець: регулювання в освіті призводить до асиметрії

Коли буде реальний ринок вищої освіти з конкурентною боротьбою, від цього виграють всі: і держава, і наука

В. Хромець: регулювання в освіті призводить до асиметрії

Автор: Віталій Хромець, ректор в університеті Короля Данила.

На 100% підтримую звернення в петиції щодо скасування ЗНО.

Зовнішнє незалежне оцінювання, у першу чергу, мало подолати корупцію при вступі на бюджетні місця державних та комунальних закладів вищої освіти.

Корупцію подолано або майже подолано. До престижних університетів справді вступають кращі з кращих за рахунок державного бюджету.

Другою прихованою функцію стало обмеження кількісті вступників, які хочуть здобувати вищу освіту за контрактною формою навчання. Лунали думки, що у нас занадто багато людей з вищою освітою, то давайте обмежимо та поставимо фільтр у вигляді ЗНО для вступу на бакалаврські та магістерські програми.

Це б спрацювало, аби в сусідніх державах були б подібні обмеження, але наших абітурієнтів з великим задоволенням приймають закордонні університети лише за наявності атестату, досить нескладної співбесіди та знання мови країни, де вступає абітурієнт (часто достатньо поверхового знання мови).

У результаті це обмеження працює не досить ефективно для української освіти. Ті, хто хотів би здобути вищу освіту без результатів зовнішнього незалежного оцінювання, вступають до закордонних вишів, а Україна втрачає кошти, втрачає робочі місця викладачів та співробітників університетів та опосередковано втрачає громадян України, які після здобуття освіти за кордоном часто залишаються там.

Тому зовнішнє незалежне оцінювання як інструмент вступу до закладів вищої освіти за кошти державного бюджету - це хороший інструмент не допустити в цій сфері корупції. Але коли людина хоче навчатися за власні кошти, їй потрібно дозволити вступати просто за шкільним атестатом.

Для того щоб студенти могли здобувати якісну освіту, державі потрібно забезпечити реальний ринок освітніх послуг, щоб державні, комунальні та приватні заклади вищої освіти реально конкурували між собою за абітурієнта. Для цього потрібно, щоб приватні навчальні заклади також могли конкурувати за державні кошти та могли приваблювати найкращих абітурієнтів. Щоб державне фінансування університетів відбувалося в залежності від кількості студентів, які навчаються за кошти державного бюджету, а всі інші кошти навчальний заклад здобував на ринку, залучаючи персональних та корпоративних клієнтів. На розвиток фундаментальної та прикладної освіти мають бути державні грантові програми, на які мають розподілятися кошти на конкурсній основі.

Таким чином, прикладна та фундаментальна наука буде фінансуватися поза фінансуванням освітнього процесу, який має бути у прив'язці до студента.

А от коли буде реальний ринок з конкурентною боротьбою, від цього виграють всі: держава, яка буде витрачати кошти лише на підтримку обдарованої молоді, заклади вищої освіти, які будуть конкурувати за залучення коштів від студентів-контрактників, фундаментальна та прикладна наука, яка буде розвиватися лише там, де створені реальні наукові осередки.

Будь-яке жорстке регулювання у сфері освіти призводить до асиметрії. Хтось отримує кошти лиш тому, що він державний, а хтось має виживати лиш тільки тому, що він приватний.

Оригінал

Освіта.ua
23.10.2019

Популярні блоги
О. Калинич: відверті висновки про дистанційне навчання З поняття «дистанційне навчання» треба прибрати слово «навчання», замінивши на «імітація»
Ігор Лікарчук: освітній процес втрачає сенс Результати екзаменів не повинні бути підставою для оцінки роботи вчителя, це оцінка роботи учнів
Н. Глюз: ми продовжуємо старі схеми і подвійні стандарти На ЗНО живе страшний вірус, що через маску і антисептик не вб'ється, а випускний гулятимуть без масок
О. Мірошниченко: поради вчителям від кіноактора Навіть примітивна камера збільшує всі емоції і розкриває великі й маленькі секрети
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Викладач університету ім. Шевченка
Я вважаю, що ЗНО потрібно скасувати. Коли не було ЗНО, я брав з кожного абітурієнта, що бажав до нас вступити мінімум 2 тисячі доларів США за вступ. Половину заносив декану і всі були задоволені. Через запровадження ЗНО ми втратили значну частину своїх прибутків. ЗНО - це зло!
Галина
Для Викладач університету ім. Шевченка: так отож. ЗНО погіршило фінансовий ствн працівників вишів. Ганьба!????
Викладач університет ім.Шевченка
Запровадження ЗНО - це просто національна катастрофа! Раніше я після однієї вступної кампанії міг заробити на хабарях собі на іномарку. А зараз що? З абітурієнта неможливо отримати навіть одну гривню не те що дві тисячі доларів. Всі малі паскудники вступають лише за результатами ЗНО. В Інституті міжнародних відносин КНУ ім. Шевченка, де раніше вчилися лише діти президентів, міністрів і депутатів тепер вчаться якісь діти із села! Вважаю це не припустимим! Поверніть мені моє красиве життя - скасуйте ЗНО! Селюки повинні все життя ритися в навозі, а не вчитися в КНУ ім. Шевченка. Наш універ лише для заможної еліти, а не для бидла!
Коментувати
Роман
Шановний пане ректоре! Процитую Вам один напис на дверях лабораторії механіки, який там повісили були свого часу студенти: "Якщо поміряєш як-небудь, то й отримаєш що-небудь!". Це я до чого - для кожного завдання є свої інструменти. Можна, звичайно, мікроскопом забивати цвяхи, та молотком все ж зручніше, і мікроскоп після цього навряд чи придатний до використання за своїм призначенням залишиться. ЗНО за своєю суттю є засобом ПЕДАГОГІЧНОГО ВИМІРЮВАННЯ, але аж ніяк не засобом проти корупції. Так само, як наявність лінійки не забороняє "вимірювати" розмір "на око": +/- два метри - достатня точність ;) Або можна вдарити тією лінійкою, наприклад :( Той факт, що ЗНО певною мірою уніфікує підходи до оцінювання чогось там (чого саме - то мабуть і пан Лікарчук досі не знає), дає можливість вибудувати певний рейтинг - це побічний результат. На жаль, дива не сталося - ще ніколи використання інструменту не за призначенням не закінчувалося нічим хорошим.
Ivy
Також підтримую цю петицію. Я ще багато років тому поїхала навчатися у Варшаву, тому що не змогла скласти ЗНО через тривалу хворобу. Після закінчення університету залишилася працювати у Польщі. Але я б задоволенням здобувала освіту в Україні і працювала в українській компанії, якби там не створювали додаткових перешкод для абітурієнтів.
Директо української компанії
Для Ivy: дякую, нам своїх ідіотів вистачає. Ніщо не заважає людині вилікуватися, потім спокійно підготуватися до ЗНО (якщо є клепка в голові), скласти його на прийнятний бал і поступити в університет. Інша справа, якщо особі явно бракує клепки в голові...
Коментувати
совесть
Створювати робочі місця в теперішній Україні для випускників Взо виявляється "трохи" складніше, ніж скасовувати чи дозволяти Зно. Та їдуть за кордон не лише ті, хто не склали зно, що ж ви так про них печетися. Проблема в тому, що їдуть ті, хто гарно склали зно, вчаться у магістратурі там і шукають способи залишитися. Капіталізм дикий, конкуренція зроблять спочатку свою гнилу справу... Маленькі приватні зво очікує банкрутство. І нехай виживуть найкращі. Вища освіта не є обовязковою у час, коли блогери-малі діти заробляють млн. зелених. Тому не панікуйте, не пропонуйте дурниць, пане ректоре. Ви ж так прагнули цієї свободи - приватних Зво. І все б було нормально - аж тут кордони відкрилися...
Ruslan Kuznetsov
ЗНО однозначно потрібне, оскільки це не тільки спосіб боротьби з корупцією, але й спосіб відбору найбільш талановитих та здібних до подальшого навчання молодих людей. А тим, хто пішов навчатись за кордон доведеться довести, що вони здатні навчатись і працювати або йди геть. Там навчання також не мед, вимоги чесні і справедливі. В будь-якому випадку ледарі і нездари нікому не потрібні.
В.
Я працюю в одному з державних навчальних закладів, але також вважаю, що ЗНО потрібно скасувати. Результати оцінювання не завжди відображають реальні знання абітурієнтів, проте створюють додаткові перешкоди для тих, хто хотів би навчатися на контрактній основі. А навіщо ЗНО приватним ВНЗ - взагалі не розумію.
Учитель
Для В.: Якби ви поменше курили і пили усілякої дряні, то розуміли б, що результати ЗНО ЗАВЖДИ об’єктивно відображують реальні знання абітурієнтів. ЗНО - це єдиний об’єктивний критерій оцінювання в нашій країні. Звісно дебілам із приватних шкіл, яким ставили гарні оцінки лише за те, що їхні батьки платять гроші, а потім дебіли обісралися на ЗНО дуже хочеться щоб ЗНО скасували. Але діти, які справді вчилися, будуть обома руками за ЗНО. ЗНО потрібне і приватним і державним університетам для того, щоб такі розумововідсталі особи як Гройсман або Новосад не могли купувати собі дипломи про вищу освіту і займати керівні посади в державі.
Стилет
То, что это единственный критерий, не значит, что он объективный. Не подменяйте понятия. Безальтернативный - да, а безальтернативность - это всегда плохо! И есть масса умнейших и знаменитейших людей, вообще не имеющих высшего образования. Потому ВНО никак не может быть мерилом идиот/умный. Не подменяйте понятия второй раз. И если ВНО для борьбы с коррупцией, как эта достойная миссия соотносится с приватными ВУЗами? Ваш диагноз - порохоботизм. Всех под одну гребенку, кто не с нами, тот против нас и т.д. Наелись уже.
123
Для В.: негайно звільняйтесь, бо Ви ідіот. А ідіоти не мають морального права працювати у вишах ніким крім двірників. ЗНО потрібно аби відсіяти ідіотів і не дати змоги їм отримати диплом про вищу освіту хоч у приватних вишах. Нажаль дипломи і контрактників і бюджетників однакові і маємо вже безліч "спеціалістів" які купили дипломи, за свиню влаштувались на роботу, а працюють і за себе і за них інші, бо розуму не купиш.
Коментувати
Мати випускника
Абсолютно згодна з автором! Дуже чекаю скасування ЗНО, щоб випускники нарешті почали отримувати задоволення від навчання. А то зараз вони відчувають тільки стрес та проблеми зі здоров’ям через ці іспити.
Джон
Учитель Вы наша горемычная... Джон Леннон вспоминал такую историю: когда мне было 5 лет, мама всегда твердила мне, что самое важное в жизни — быть счастливым. Когда я пошел в школу, меня спросили, кем я хочу стать, когда вырасту. Я написал «счастливым». Мне сказали – «ты не понял задание», а я ответил — «вы не поняли жизнь». Вам бы, учитель, в колонии работать, а не детей к жизни готовить!
Двоюродная сестра Джона
Когда я была маленькой, мама говорила мне, что самое важное в жизни - быть счастливой. Когда я пошла в школу, меня спросили, кем я хочу стать, когда вырасту. Я написала "счастливой". В школе я училась на двойки и тройки, зато много гуляла. Была ли я счастливой? О, да! В десятый клас меня не взяли, сказали что я конченная дура. Поэтому я пошла в ПТУ. В ПТУ я тоже много гуляла, бухала и трахалась. Была ли я счастлива? О, да! Чтобы я получила диплом мои родители принесли взятку директору ПТУ. Диплом мне таки выдали. Стала я швеей третьего разряда. В первый рабочий день на швейной фабрике мастер обозвал меня ленивой конченной дурой (прямо как в школе). Я обиделась и уволилась. Сказала родителям что буду сидеть дома пока не найду достойную меня работу. Снова много гуляла, бухала и трахалась. Сделала аборт. Была ли я счастлива? О, да! Сейчас мне сорок лет. Трудового стажа у меня нет (после того дня на швейной фабрике я больше нигде не работала).
Двоюродная сестра Джона
Работать депутатом меня не позвали. Замуж за олигарха выйти я тоже не смогла. Ну и ладно. Пусть мне сорок лет. Пусть у меня толстая жопа. Зато я ничего не делая сижу дома, смотрю сериалы и пью пиво. Деньги мне дают мои престарелые родители. Когда они сдохнут, мне останеться в наследство трехкомнатная квартира в Киеве. Две комнаты я буду сдавать в оренду, а в третьей буду жить сама. И до самой смерти я буду только пить пиво и смотреть сериалы. И буду, по своему, счастливой.
Коментувати
Українець
Люди відправляють своїх дітей на навчання до польських або словацьких університетів тому що сподіваються, що після закінчення у них буде можливість знайти там роботу і отримувати нормальну зарплатню, а не так як це в Україні. І ЗНО тут абсолютно ні до чого. Цей висер хромця має лише одну мету: пролобіювати інтереси власників приватних навчальних закладів і більше нічого.
Учитель
Усе залежить від того хто регулює. Якщо в нас регуляцією займаються випускники псевдоуніверситетів, як Гройсман, Гончарук, Новосад, то виходить казна що. Якби ж на чолі держави стояли люди, які свого часу склали ЗНО більше ніж на 190 балів, а потім закінчили з червоним дипломом КНУ ім. Тараса Шевченка або КПІ - була б зовсім інша ситуація. Не можна ідіотів допускати до влади! А нам пропонують скасувати ЗНО, щоб будь який дегенерат, що жодного дня не провчився в школі міг запросто купити собі місце в університеті.
Людмила
Для Учитель: Пам’ятаю часи без ЗНО, учні "клали ..." на знання і вчителя,бо знали,що батьки дадуть хабаря і всунуть у виш.Так і було,в атестаті 1,2,3,а він студент.Я за ЗНО. Кажкть,це стрес для дітей. А ви що ,чекали що вони легко і невимушено будуть просто жити? Схаменіться.
Коментувати
Наталия
Я не против ВНО, но у автора аргументы здравые. Если из-за такого оценивания Украина теряет студентов, а в результате и квалифицированные кадры, с этим нужно что-то делать.
Директо української компанії
Для Наталия: ідіоти, які не можуть скласти ЗНО хоча б на 150 балів, наврядчи стануть кваліфікованими кадрами.
Людмила
Якщо людинс не осилила програму середньої школи,про що говорити далі? Що тоді вона осилить? Хіба що бути президентом)))
Коментувати
Для Хромця
Можливо, простіше було би позакривати оці приватні шарашкіні контори з видання дипломів недержавного зразка. А то вони ще й свої права будуть качати. За негативними прикладами далеко не треба йти - Гройсман та Гончарук з дипломами МАУП та вся ця лжеосвітня шайка МОН з дипломами КМА (Новосад, Совсун та інші).
Дмитро
Для Для Хромця: Будьте послідовним. Якщо все так погано й все треба змінювати, аби отримати в тому числі якісних випускників - треба все кардинально міняти. Про це і йдеться мова - прибрати ЗНО та віддати бюджет приватним ВНЗ. Хочеш того, чого не мав - роби те, чтого ще не робив. Хіба не так?
Учитель
Якщо прибрати ЗНО, тоді в школі взагалі ніхто не вчитиметься, а місце в університеті і, в подальшому, диплом цього університету просто купуватимуться. Ми повинні не прибирати ЗНО, а зробити вимоги до вступників в університети більш жорсткими: в кого на ЗНО менше 150 балів хоча б з одного предмету - того до університету не підпускати навіть на гарматний постріл!
Учитель
Якщо приватні університети хочуть конкурувати з державними - нехай забезпечать кращу якість освіти, а не намагаються відкрити доступ в університети для усіляких дегенератів з грошима. Нехай приватні університети підвищують зарплати своїм викладачам і таким чином, переманюють найкращі кадри з державних університетів. Нехай створюють потужну науково-дослідницьку базу, запрошують для читання лекцій лауреатів Нобелівської премії і т.д. Але ні, приватні шарашкіни конторки хочуть нічого не зробивши для розвитку освіти і науки в Україні присмоктатися до державного бюджету. А навіщо державі витрачати кошти на ці псевдоуніверситети та на їхніх студентів-дегенератів, що навіть не можуть скласти ЗНО на 150 балів?
Коментувати
Роман
Цілком підтримую! Відсутність конкуренції між приватними та державними ВНЗ не на користь навіть самим останнім. Бо це призводить до їх деградації, в першу чергу - психологічної.
Tet-a-tet
Стаття явно лоббістського напрямку, відмініть ЗНО і наші студенти перестануть їздити за кордон вчитися. Насправді, конкуренція нам не допоможе. У 95 млн. Німечині у двічі менше ВНЗ, ніж в Україні, бо там потужно працює профорієнтація. Там важливою є професійна придатність людини, а не викачування коштів з марнославних батькі на вищу псевдоосвіту. В Україні одиниці приватних ВНЗ відповідають встановленим стандартам, усі інші - це офіси з видачі липових дипломів, які у Європі нічого не варті. І їм ЗНО до лампочки. Ось істинна причина відтоку студентів з наших ВНЗ. Приватному ВНЗ не потрібно виживати, ви або самоокупні і чогось вартуєте, або не морочте людям голову.
Небайдужий
Автор обсалютнно прав. Идея зно была в преодолении коррупции при поступлении на обучение за общественные финансы. Только слепой или категорически наивный не видит сегодня, что с помощью зно решаются совсем другие вопросы - ограничение доступа украинца к высшему образованию и выиеснение амбициозных и способных за пределы Украины. К тому же видно, кто носители этих идей - соросята разной зрелости.
Анна
Для Небайдужий: Вы и автор правы абсолютно. Единственно, чего здесь не хватает, это ссылки, собственно, на петицию: https://petition.kmu.gov.ua/kmu/Petition/View/2531
Добрый учитель
Проблема не в ЗНО, проблема в тому що ЗНО дає тільки частину місць у ВУЗах, а всілякі пільги для дітей сипіт, напівсиріт, на чвертьсиріт, металурги, коофіцієнти регіональні і атошні, забирають місце у якісного абітурієнта. Ось це треба викидати і давати шлях здібним учням, без квадратного укроколеса
Коментувати
Дмитро
*** Але коли людина хоче навчатися за власні кошти, їй потрібно дозволити вступати просто за шкільним атестатом.*** Давайте так і зробимо! Отримаємо на виході бездарних бакалаврів, що не змогли впоратись з університетською освітою. Зараз, коли розказуєш за кордоном про систему ЗНО чуєш лише позитивні відгуки(У Словенії чи Білорусі - мій особистий досвід). А після ваших новацій словосполучення *український студент* буде викликати лише сміх.
Тетяна
Для Дмитро: А сьогодні отримуємо " обдарованих" бакалаврів, які ледь подолали поріг ЗНО "склав" вступив до університету "займатись наукою" Не смішіть людей своїм ЗНО.
Для Тетяна:
А, на вашу думку, краще буде отримувати "тупих" бакалаврів, які не здатні подолати поріг ЗНО?
Коментувати