Osvita.ua Блоги І. Лікарчук: нова причина для головного болю директорів
І. Лікарчук: нова причина для головного болю директорів

Створення внутрішньої системи забезпечення якості освіти (ВСЗЯО) - нова причина для головного болю

І. Лікарчук: нова причина для головного болю директорів

Автор: Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти, в. о. директора Навчально-методичного центру забезпечення якості освіти.

У всіх керівників закладів загальної середньої освіти з’явилася нова причина для постійного головного болю. Це створення внутрішньої системи забезпечення якості освіти (ВСЗЯО).

Або іншими словами - директора школи ставлять в ситуація, як у СРСР, - подружжя. Коли на другий день після шлюбу починали стягувати податок за бездітність, незважаючи на те, що і час потрібен для того, щоб народити дитину, і має настати матеріальна готовність утримувати дітей, і настати усвідомлена соціальна відповідальність за випуск у світ нового члена суспільства. Потрібна дитина подружжю чи не потрібна - нікого не цікавило. Маєте народити. А далі - буде видно.

Отак і з ВСЗЯО. Задовольняє якість освіти, що її надає школа, здобувачів освітніх послуг чи не задовольняє; є можливість створити таку систему в заданих параметрах чи такої можливості немає; але створювати мусиш.

Бо так записано в законі. Бо з’явився цілий сонм чиновників, які будуть у процесі інституційного аудиту з допомогою самозголошених експертів перевіряти, як функціонує ця система. Та ще за це експерти будуть і гроші отримувати.

А щоб директор школи не міг народити дитя за власною подобою та своїм баченням - тицьнули йому в руки фантастичний роман - «Абетку для директора», у якій методично розписано що, як, у якій формі потрібно зробити; які мають бути показники та індикатори функціонування цієї системи, як її будуть перевіряти і т. ін.

А якщо ця система (дитя) не буде відповідати цим показникам та індикаторам - то біда і ґвалт. Аудит не пройдений. І пропозиції будуть висловлені - як оте дитя підстригти, змінити форму обличчя, додати дві чи три голови, перефарбувати чи каструвати... Щоб відповідало закону та «Абетці для директора».

Можете мені заперечити, що абетка є лише методичними рекомендаціями. І я так думав до тих пір, поки новопризначені чиновники обласних управлінь ДСЯО не почали її цитувати й прямо стверджувати: «Так має бути».

Ну що ж. У часи Микити Хрущова був дуже популярний радянський шлягер із словами: «И на Марсе будут яблони цвести...». Пройшли десятиліття, давно немає Микити, а на Марсі яблуні й досі не ростуть. І тим більше - не квітнуть. Насамперед тому, що вони там НЕ ПОТРІБНІ.

Я не хочу і ніколи не буду стверджувати, що внутрішні системи забезпечення якості освіти у закладах загальної середньої освіти не потрібні. Не потрібно інше - створення таких систем перетворювати у самоціль, створювати їх обов`язково і за єдиними параметрами.

Дайте можливість оцінити якість освітньої діяльності школи тим, хто є споживачами послуг, які вона надає; оцінити у діалозі із представниками соціуму, у якому вона існує; у діалозі з тими, хто ці послуги надає.

Дайте можливість директору школи САМОСТІЙНО прийняти рішення про створення такої системи. Або прийняти рішення, щоб її не створювати. І не карайте його за не створення, якщо школа забезпечує належну якість освіти. Або звільніть його з посади, якщо вважаєте, що через відсутність такої системи школа працює погано та надає неякісні освітні послуги. Але доведіть, що працює погано через те, що системи немає.

У іншому випадку - створення цих систем абсолютно не суміщається із проголошеним принципом автономії закладів освіти. Або, як сказав мені кілька годин тому один мудрий директор, з яким мав нагоду поспілкуватися: «Мене примушують самостійно спорудити своєрідний чумадан без ручки, покласти в нього те, що придумали (за великі гроші) самопроголошені експерти-радники, та його тягнути. Для чого? Я не можу відбитися від атак батьків, які хочуть, щоб їхні діти навчалися в нашій школі. Бо вона не безрозмірна. І цей чумадан нашу школу розмірнішою не зробить».

Згоден із директором. Більше того, у мене немає ніякої впевненості в тому, що наповнення цього чумадана зробить якіснішою освітню діяльність і в тих школах, звідки дітей батьки забирають, або хотіли б забрати, та не можуть. Ну не будуть на Марсі яблуні квітнути. Навіть якщо це буде записано в законі, а не лише в радянському шлягері.

А щодо ДСЯО та її обласних структурних підрозділів - то слава Богу, що вони створені та функціонують. У полі їхнього зору, насамперед, мають бути питання дотримання в закладах освіти вимог чинного законодавства, насамперед освітнього, та ліцензійних умов діяльності.

От на цьому фронті - непочатий край роботи. Він безмежний. І права працівників ДСЯО в контексті реалізації цієї функції мають бути дуже широкими: від притягнення до дисциплінарної відповідальності керівників до внесення пропозицій щодо призупинення діяльності закладу; від обмеження свавілля місцевих освітніх керманичів до внесення ініціатив щодо комплексного вирішення освітніх проблем територій.

Можливо, хоч тоді місцеві керівники і деякі директори шкіл навчаться дотримуватися вимог чинного законодавства, а окремі з них перестануть бути васалами у своєму князівстві... А потім і про яблуні на Марсі можна помріяти...

P.S. А я мрію про те, щоб колись дізнатися прізвище автора ідеї внесення до Закону «Про освіту» норми про функціонування ВСЗЯО. Щоби колись за кавусею чи чаркою у нього відверто запитати: «А ти зміг би, працюючи в школі, народити оте дитя, появу на світ якого узаконив? Чи ти лише можеш написати інструкцію, як оте дитя народити?» Бо від інструкцій, написаних тими, хто не пробував народити й виростити дитя, нормальні діти не народжуються. Лише марсіяни.

Оригінал

Освіта.ua
10.10.2019

Популярні блоги
Ігор Лікарчук: скільки можна знущатися із сільської школи? Сільську школу закрити легше, аніж запропонувати для неї нове життя без класно-урочної системи…
Олена Князева: пост протесту проти скасування ЗНО Вирішення проблеми рівня освіти старшокласників - не в псевдопіклуванні про випускників
Олеся Калинич: кому оцінки важливіші - учням чи батькам? Можливо, не діти, а ми, дорослі, прагнемо високих балів задля задоволення власних амбіцій?
Олександр Кендюхов: 5 порад новому міністру освіти 5 маленьких, але важливих порад новому міністру щодо реформування вищої школи в напрямку євроінтеграції
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Вчитель
https://zakarpattya.net.ua/News/196333-Uhorshchyna-pochala-stvorennia-na-Zakarpatti-vlasnoi-merezhi-Прочитавши керівники НАші зроблять висновки.
Учитель
Я, знаєте, обожнюю твори геніальної українки Олени Пчілки. Наприклад, є в неї такий чудовий твір "Наша справа з жидами". Дуже всім рекомендую знайти цей твір в Інтернеті (за допомогою гугла) і прочитати. Написаний неначе про сучасну Україну. Виявляється, що й тоді, як і зараз усілякі сороси, коломойські, пінчуки, фєльдмани та інші рабіновічі грабували Україну і отруювали життя українцям.
ні, не згоді
Пане! Що Вас дивує? Ні, потрібен єдиний документ, який поставить директорів хоча б у якісь законні рамки. Коли прийняли Закон пр освту директори-старожили раділи та аплодували. У них реально є шанс КЕРУВАТИ так як їм подобається, вони стали володарями шкіл, вони, призаченні раніше, не підлягають ніякому конкурсу, вони мають право преміюватина власний розсуд, за власним бажанням можуть заохочувати і карати. Королі формують свиту! Настав їх зірковий час. Саме страшно те, що наша освіта гнає не з голови, як прийнято вважати, а знизу. Скільки гарних ініціатив було за час каденції Гриневич! Але, низи (ОІПОПП, відділи осіти районі, школи їх відверто саботували і навіть не читали, не вивчали. Запитайте чи всі директори знають функції омбудсмена? Запитайте вчителів 5-9-х класів чи вчителі прочитали оновленні навчальні програми. Пане, знаєте дуже важливо вчасно піти. Ідіть с Богом із цієї освіти. Або займіться отією своєю методичною роботою, купою дармоїдів, які нічого не роблять
₽
Для ні, не згоді: Кто " руководит как нравится"- так это головы ОТГ! Вместе со своей свитой! Некомпетентны,малограмотны,зато вполне знающие как " пилить бюджет". Так что ошибаетесь- рыба всё же " гниёт с головы".
Коментувати
Світлана
Шановний Ігоре Леонідовичу! Я прочитала Вашу статтю, та не можу з Вами погодитись, бо вже 31 рік працюю в системі освіти: працювала і вчителем, і заступником директора школи, і методистом ОІППО. На даний час працюю в школі директором. Брала участь в пілотуванні інституційного аудиту. І нічого страшного в цьому не бачу. А швидше - навпаки, бо це набагато кращий варіант, ніж колишні (ще направду радянські) перевірки шкіл. Сама в цьому брала участь і тому можу порівняти. А методичний посібник "Абетка для керівника" допоміг в напрацюванні Стратегії розвитку школи. А як можна жити і працювати, нічого не плануючи? Ще ж Марк Твен писав: "Хто не знає, куди прямує, той дуже здивується, що потрапив не туди". І ніхто не заставляє писати шаблонну ВСЗЯО. Кожна школа напрацьовує свою, яка їй підходить. А напрями, вимоги, критерії та індикатори є досить доброю підказкою в цьому. Тому не бачу в цьому ніякої трагедії. З повагою Світлана Клімковська
юрій
Для Світлана: Дякую за Вашу позицію щодо необхідності створення у школах внутрішньої системи забезпечення якості освіти. На мій погляд вона більш важлива чим інституційний аудит, який проводиться раз на 10 років. Секретом успіху школи є власна система якості. Ми просто спробували ці краплини успіху зібрати воєдино та запропонувати школам свої рекомендації щоб стати більш успішними.
Світлана Клімковська
Щиро дякую за "Абетку для керівника" всій Вашій команді, бо кожен директор, який хоче працювати і щось змінити в своїй школі, її використає
Маруся
Ага, то есть своих мозгов ему не хватает, обязательно нужна методичка) Совок вечен))))
Коментувати
Александра
Согласна с автором:не надо ,,в дебри,,.Мне представляется верным то,что проверить уровень подготовки учителя можно очень легко:например,дать диктант за 5-й класс преподавателю языка(моя коллега не справится).И высшая категория её не спасёт. Математик пусть решит задачу,историк вспомнит даты и т.д.и т.п.Вот и всё!
Горбань Віктор
Для Александра: А судді хто? Судді ті ж самі, незмінні, хто гнобив і гнобить шкільну освіту ще з радянських часів. Якщо старші відходять від справ, то на своє місце заводять своїх послідовників, таких же бездушних бюрократів. Президенти змінюються, міністри змінюються, а вчитель залишається безправним кріпаком, хоча не всі вчителі це усвідомлюють. Найкращий раб той, який не знає, що він раб!
Коментувати
Учитель
Навіть не дивує, що "Голос Пінчука" хоче остаточно знищити українську освіту. Я, знаєте, обожнюю твори геніальної українки Олени Пчілки (мама Лесі Українки). Наприклад, є в неї такий чудовий твір "Наша справа з жидами". Дуже всім рекомендую знайти цей твір в Інтернеті (за допомогою гугла) і прочитати. Написаний неначе про сучасну Україну. Виявляється, що тоді, як і зараз усілякі сороси, коломойські, пінчуки, фєльдмани та інші рабіновічі грабували Україну і отруювали життя українцям.
Заповніть
Лікарчук на 200% має рацію!. Чому на 200?.Та тому, що насправді ситуація ще гірша, ніж він описав. Він зачепив лиш один фрагмент з цього документотворчого поносу, який напав на наших реформаторів. Нас просто топлять в паперах. Директори і заступники вже рік не бачать дітей-лишень папери, довідки, інформації, запити, відповіді на запити і листи, листи, листи..на які ще позавчора треба було дати відповідь....А в школах -парти і столи, за якими вчилися ще батьки наших реформаторів, дирявий шифер на дахах та відсутність засобів гігієни десятками років..Замість конкретних грошей- лише міфічна автономія, конкурси і контракти..20 років писали концепції розвитку школи знаючи , що це -міф, бо грошей для їх реалізації немає і не буде. Тепер пишемо СТРАТЕГІЇ -теж знаючи, що в найближчій перспективі вони-така ж "филькина грамота", як і ті концепції ...Шкода, що Лікарчук не вказав обсягу цього "шедевру"! А за обсягом-це точно тягне на АБЕТКУ...))
Віра Нумізматова
Для Заповніть: Так воно є. І управління освітишколи все моніторять і моніторять. Це замість перевірок. І до довідок, запитів, інформацій додалися ще фотозвіти на сайт, у фейсбук, інстаграм..
Коментувати
Леганса
Лєкарчук закоренелый коммуняка, а шобы его никто не обвинил в этом, он где нада и не нада паскудит советскую власть!! Нам до нее , как до Луны!!

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!