Osvita.ua Блоги Руслан Костогриз: як учителю боротись зі списуванням
Руслан Костогриз: як учителю боротись зі списуванням

Ефект буде миттєвим, учні забудуть, що таке списування, й почнуть вчити всі дисципліни чесним шляхом

Руслан Костогриз: як учителю боротись зі списуванням

Автор: Руслан Костогриз, студент.

У системі загальної середньої освіти є низка проблем, із якими треба невідкладно боротися. Дві найголовніші, на мою думку, проблеми – це прогули й списування. Як боротись із першою проблемою – прогулами, ми вже розібрались два місяці тому в одному з моїх попередніх блогів (сподіваюсь, що вчителі вже спробували діяти запропонованим мною методом).

Тепер щодо другої проблеми. Узагалі, проблема списування набуває достатньо великого масштабу: має місце плагіат у дисертаціях, дипломних, курсових роботах, студенти списують на іспитах. Але давайте опустимось на найнижчий рівень, а саме - списування в школах. Саме там учні звикають списувати і, як наслідок, списують і на наступних етапах навчання та життя. Тому, аби викорінити списування взагалі, треба для початку унеможливити його в школах.

Учні стали дуже хитрими останнім часом. Вони обманюють учителів щодня, зокрема, списують домашні завдання в однокласників, списують на самостійних та контрольних, придумують різні відмазки, коли не зробили д/з чи погано впорались із контрольною. Вони вважають, що вчителі, - дурні, їх легко «обвести навколо пальця». Але прийшов час довести учням, що це не так. Тому сьогодні пропоную розібратись, як же боротись зі списуванням у школі.

Звертаю вашу увагу, що ці нижченаведені правила треба застосовувати лише під час написання контрольних робіт, оскільки в ідеалі лише контрольна має впливати на тематичну (я про це писав раніше).

ПРАВИЛО №1 – КОЖНОМУ ІНДИВІДУАЛЬНИЙ ВАРІАНТ

Як правило, вчитель готує лише два варіанти для контрольної роботи, а буває й таке, що на весь клас – один варіант. Але вчитель повинен готувати для кожного індивідуальний варіант. Більш того, варіанти повинні змінюватись із року в рік, аби учні не могли взяти завдання у попередників та, відповідно, не могли заздалегідь підготувати відповіді. Таким чином, учні не зможуть списувати один в одного.

ПРАВИЛО №2 – ЗАВДАННЯ НЕ З ПОСІБНИКІВ

Як правило, вчитель бере завдання для контрольної з посібників та збірників задач. Але ж для усіх збірників існує ГДЗ (готові домашні завдання), із яких учні можуть легко списати. Тому вчитель повинен придумувати всі завдання самостійно, щоб розв’язки цих завдань були лише в нього. У крайньому разі, вчитель має брати завдання із якихось маловідомих посібників чи збірників задач радянських часів (але такі завдання, щоб вони відповідали діючій програмі), щоб учні нізащо не здогадались, звідки взяті ті завдання й, відповідно, не могли знайти відповіді.

ПРАВИЛО №3 – КІЛЬКІСТЬ ЗАВДАНЬ ІЗ НАДЛИШКОМ

Як правило, коли сильний учень справився з усіма завданнями, він допомагає слабшому. Тому потрібно, щоб сильний учень був задіяний до кінця контрольної роботи. Для цього вчитель має дати обсяг завдань з надлишком, тобто трішки більше, ніж потенційно може розв’язати найсильніший учень класу. Тоді найвищу оцінку отримує не той, хто розв’язав усі завдання контрольної, а той, хто розв’язав найбільше завдань серед однокласників, а оцінка інших учнів рахується відносно сильнішого. Наприклад, вчитель дав 9 завдань. Але кращий результат у класі – учень розв’язав 6 завдань. Тоді цей учень отримає 12 балів і, як наслідок кожне завдання буде оцінюватись у 2 бали. Відповідно, той, хто розв’язав 4 завдання, отримає 8 балів. Таким чином, навіть найсильніші учні класу будуть задіяні до кінця контрольної роботи, бо намагатимуться розв’язати всі завдання і в них не буде часу допомогти іншим.

ПРАВИЛО №4 – ЗАВДАННЯ З ПОПЕРЕДНІХ ТЕМ

Потрібно, щоб кілька завдань було з попередніх тем. Таких завдань має бути близько 30% обсягу контрольної. Справа в тому, що коли контрольна дається за обмеженим обсягом матеріалу, то легко зробити шпаргалки, а коли можуть бути завдання з попередніх тем, то обсяг матеріалу стає фактично необмеженим, і шпаргалки зробити неможливо.

ПРАВИЛО №5 – ВЧИТЕЛЬ ЗА СПИНОЮ В УЧНІВ

Як правило, коли вчитель намагається запобігти списуванню, він ходить по класу. Але це – найрозповсюдженіша помилка. Під час написання контрольної вчитель завжди має стояти за спиною в учнів. Коли учні знають, що вчитель за їх спиною, кожен із них постійно відчуває, що саме за ним у цей момент спостерігають і буде боятись дістати шпаргалку. А коли вчитель ходить по класу, то, очевидно, у будь-який момент часу він буде стояти спиною до певної кількості учнів, що допоможе їм скористатися шпаргалкою у відповідний момент.

ПРАВИЛО №6 – МОБІЛЬНІ ТЕЛЕФОНИ

Потрібно забирати в учнів мобільні телефони. Це правило здається очевидним. Але ж якщо ми передбачили для кожного індивідуальний варіант, визначили, що вчитель стоїть за спиною в учнів, тоді навіщо ще забирати телефони? Але ж існують навушники. Дівчата, у яких довге волосся можуть легко їх використати. І тоді, навіть якщо вчитель буде стояти за спиною в учнів, він все одно не помітить навушників, які ховаються за довгим волоссям учениці.

ПРАВИЛО №7 – ЖОРСТОКЕ ПОКАРАННЯ

Чому люди не вбивають одне одного на вулицях? А тому, що за це загрожує жорстоке покарання, а саме від 7 до 15 років позбавлення волі відповідно до ч.1 ст.115 Кримінального Кодексу України. Напевно, можна за такою аналогією запобігти списуванню. Та ні, не хвилюйтесь, я не пропоную саджати у в’язницю за списування, але все одно, карати потрібно.

Якщо вчитель помітив когось на списуванні, він ставить йому оцінку за контрольну, а відповідно, і тематичну -3 бали (мінус три бали). Я маю на увазі не на три бали менше від реальної оцінки, а взагалі -3 бали. Все-таки коли учень чесно визнав, що нічого не знає й нічого не написав на контрольній, це має більше цінуватись, аніж коли учень намагався обманути.

Якщо, наприклад, учень має тематичні 4, 7, 8, -3, то він отримує семестрову (4+7+8+(-3))/4 = 4 бали. Так, відповідно, до Інструкції ведення класних журналів, не можна ставити від’ємні оцінки, але в нашій бюрократичній системі змінити будь-який наказ чи інструкцію не складе значних проблем. Так, коли учень отримає тематичну в -3 бали, для нього це буде значний стрес. Але нехай звикають, у дорослому житті учнів ще скільки тих стресів буде. Батьки того учня, ймовірно, з’їдять того вчителя живцем, якщо той поставить тематичну -3 бали, але останньому треба просто спокійно реагувати. Треба в підростаючого покоління виховати певну дисципліну та відповідальність за свої вчинки. Таким чином, якщо учень усвідомить, яке жорстоке покарання загрожує йому за списування, то в нього й думки не буде списати.

Згоден із тим, що дотримання цих семи правил вимагає від учителя значного часу та зусиль. Але, друзі, без труда нема плода. Ефект буде миттєвим, учні відразу забудуть, що таке списування й почнуть вчити всі дисципліни чесним шляхом.

Як вважаєте ви: чи є цей перелік правил вичерпним? Що б ви додали до нього?

Освіта.ua
07.10.2019

Популярні блоги
Ігор Лікарчук: скільки можна знущатися із сільської школи? Сільську школу закрити легше, аніж запропонувати для неї нове життя без класно-урочної системи…
Олена Князева: пост протесту проти скасування ЗНО Вирішення проблеми рівня освіти старшокласників - не в псевдопіклуванні про випускників
Олеся Калинич: кому оцінки важливіші - учням чи батькам? Можливо, не діти, а ми, дорослі, прагнемо високих балів задля задоволення власних амбіцій?
Олександр Кендюхов: 5 порад новому міністру освіти 5 маленьких, але важливих порад новому міністру щодо реформування вищої школи в напрямку євроінтеграції
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
cos
Продовження: Допуск учень може отримати лише тоді, коли закриє все. Недопуск до контрольної-це буде дуже жорстким покаранням за те, що учень не хоче вчитися. За недопуск потрібно ставити одиницю, але дозволити перездати при умові, якщо учень все доздасть. Також потрібно відмінити положення (з 2007 чи скоріше з 2008 року) про те, якщо учень не був в день проведення контрольної роботи, то оцінка ставиться як поточна середня арефметична попередніх уроків. Деякі учні навмисно не приходять на контрольну, щоби їм поставили автомат. Автомат повинен ставитися тільки при поважних причинах, або якщо учень дуже активно і старанно працював на всіх заняттях- закрив все вчасно- всі лабораторні, самостійні, теоретичні теми та отримав за них не менше ніж 10-12 балів. Це буде пряником до кращого навчання. Перед контрольною роботою учнів потрібно попередити- хто списує, отримує одиницю. Якщо зловили-забрати роботу і вигнати за двері. На контрольній треба зробити так, щоб 1 учень сидів на одній парті.
Вчитель
Для cos: Вигонити не можна, невідомо куди піде в депресії, а посадити по одному то на 30 учнів потрібно 30 парт - де такі класи брати? Давайте рекомендацї які можна якось застосувати, а то пишете « від фонаря»
Коментувати
cos
Пане Руслане, щодо списування з вами можу в багатьох випадкане погоджцх логічна думка. Але крім телефонів потрібно ще забрати й інші речі- зошити, підручники. А взагалі на парті нічого не повинно бути взагалі під час написсання контрольноі роботи Погоджуюся також з вашою думкою про те, що кожному учневі потрібно дати свій варіант завдань, тоді він не зможе списати у свого сусіда по парті. Але не дуже логічно виходить, що спочатку вчитель складає 9 завдань, учень виконує 6-і він отримує 12 балів. Далі- якщо хочете, щоби учні добре вчилися- необхідно робити допуск до контрольної роботи тим учням- які здали весь теоретичний матеріал (усно), всі практичні та лабораторні роботи. Якщо учень хоча би не здав однієї теоретичної теми чи практичної або лабораторної роботи- до здачі контрольної він не допущений до тих пір, поки не закриє все. А закрити тему чи одну з робіт- означає усно відповісти на 4 з 6 запитань, якщо менше-тема не закривається.
Ірина
Для cos: ви у школі давно працювали ? коли вчитель веде 8 класів по 30-33 учня , які не 100 відсотково відвідують уроки -коли я маю їм організувати допуск до контрольної? на все про все у мене 2 уроки на тиждень , та кожного уроку нова тема ! Це не інститут , де є лекції та практика !
Коментувати
Ірина
Вчити, Руслане, діти не почнуть, хоч і списувати не будуть. А вчитель змушений поставити хоч якісь нормальні оцінки,бо скажуть, що не вміє вчити.
Ірина
Супер коментарі! Таке враження, що вчителів взагалі в школі не треба. Чого це вони списувати не дають? Ще щось від бідної дитини вимагають! От і виходять з них "особистості" з високими балами і пустою головою, з думкою, що все можна купити за гроші, що можна робити що заманеться. До чого ми котимось?
Галина
Що чекає далі освіту з такими порадниками? Шановний, ви скільки років працюєте в школі, що дозволяєте давати такі великорозумні поради? Це жах!
Для Костогриза
Чим списування гірше від твого наглого звернення до вчителя, щоб він поставив тобі вищу оцінку "мовляв, рука не відсохне"? Навчися спочатку сам порядності, а потім будеш щось радити іншим. А щодо коректності наведених тобою порад звернися за консультацією до психіатра, наполеончику ти наш.
Для Вас
Для Для Костогриза:Ви регулярно в коментарях нагадуєте про "нагле вимагання оцінок". Судячи з Ваших коментарів, Ви - вчитель математики. Стало цікаво, яку оцінку у Вас вимагав автор. Результати ЗНО з математики автора - 198 (сервіс пошуку абітурієнтів). Отже яку? Складається враження, що ви просто зводити якісь особисті рахунки з автором. Вважаєте списування нормою?
Для Костогриза
Для Для Вас: Звідки Ви взяли, що я його вчитель математики? Згадки про вимагання оцінки пояснити дуже просто - я повірив вчителеві Руслана, який прямо написав про це в одному зі своїх коментарів. Можливо, це й справді було з вчителем математики його школи, якщо Руслан у мені намагався побачити того вчителя, і думає, що це він, але чомусь в моїй особі, зводить з ним рахунки. Мабуть, є за що, особливо після зневажливого висловлювання про вчителів своєї школи в одному з попередніх блогів. А втім, це міг буди й вчитель іншого предмету. Але, як кажуть, диму без вогню не буває. Списування не вважаю нормою, але й не погоджуюся з тими методами боротьби з ним, які пропонує Руслан.
Коментувати
Сергій Володимирович
Дитяча невинність чі наївність у кожному слові. Хлопчіку потрібно трішечки попрацювати біля плуга (в школі), а вже потім щось радиті
совесть
Костогризу Проблема списування в нашій школі має глибоке коріння і способи, які ви визначили для боротьби з цим явищем, є в арсеналі кожного вчителя. Справжній Вчитель, який співпрацює з учнями на кожному уроці, завжди визначить їх рівень знань і без проведення кр окремо для кожного учня. Але є оті зовнішні формальні вимоги (підсумкова кр, тематична). Це та професійна якість, яка не вимірюється жодними сертифікаційними тестами для вчителя. Ваш ентузіазм нагадує боротьбу дон кіхота з вітряками. Проблема є, але вирішення лежить на прямій, що є перетином площин виховання в суспільстві, культури, здорової економіки, заможного суспільства тощо. Наразі тих відчайдух, хто хоче жити й живе за правилами в нашій країні одиниці, бо ти не просто лузер у масовій свідомості інших, а помреш з голоду під парканом. У боротьбі з життям без правил (продажними правилами), нав’язаними нашому суспільству, ти у тотальній меншості. Тримайся, хлопче! Цікаво, що з тобою буде далі, у реальному житті.
Горбань Віктор
Для совесть: Повністю підтримую! Ставити чесні "одиниці" тим, хто не навчається, складно тільки перші 10 років, а потім всі звикають.
Коментувати
Роман
Всі вище описані проблеми (точніше - "проблеми") - це наслідок кількох більш глобальних проблем (справді проблем і справді глобальних), які вирішити описаними автором способами точно не вийде. Ці проблеми - це тотальне нівелювання цінності освіти і тотальне лицемірство і брехня у суспільстві. Вибачте, якщо комусь не подобається, але це - факт. І якщо учень бачить, що від освіти нічого не залежить, а часто навіть навпаки - вчися гарно у виші і будеш все життя за жебрацьку зарплату працювати, і як обдурив і вкрав та ще й так, щоб не посадили - то тепер шанована людина, то йому можна хоч скільки говорити, що це не правильно, а в житті він бачить інше. І вчиться на цьому... Тому, поки у суспільстві не буде змінено цінності, поставлені проблеми не можуть бути розв’язані - на ваші "методи" учні (часто з допомогою батьків) знайдуть способи "обходу".
Cirius
Для Роман:Як це не прикро, але Ви,п.Роман, маєте рацію. Я також одного разу хотів встановити справедливість, так потім кілька місяців мав клопіт. Те,що пише Руслан можна застосовувати, і багато вчителів так і роблять, однак диктат до учнямів обов’язково приведе до конфлікту з батьками, а тут вчитель завжди винуватий. Вчитель мусить бути гнучким і керуватися принципом:"Не хочеш вчитися - біда навчить". Я ж чесно намагаюся показати тобі як потрібно вчитися, а далі -ти сам господар свого життя.
Коментувати
Владимир Белый
Шановні УЧИТЕЛІ/ПЕДАГОГИ, а де ж інші, окрім закрити очі, пропозиції щодо такої доступної для багатьох українців форми псевдоосвіти, яка тримається списуванням та плагіатом, що були б від Вас?
Вчитель
Господи, цього автора варто показати психіатру! Де він навчається? Куди працювати піде з цією шизофренією! Шановний, ти хоть закон про освіту в останній редакцї прочитав, чи чув про поняття « педагогічна етика»? А ще зайди в фейсбуці в групу « Батьки SOS” ознайомся, з реакцією на « забирати», « не давати», « жорстко карати», « ззаду стояти».
ольга
Для Вчитель: https://www.youtube.com/watch?v=WvwAT3xsTUo
Коментувати
Учитель приватної школи
Якщо учні хоча б можуть списати, то й слава богу! Бо якщо вони самі не спишуть, мені доведеться писати роботи за них. Нам директор каже: "Шукайте підходи до всіх учнів", що в перекладі на людську мову означає: "Розважайте цих дебілів як завгодно, але щоб ніхто з них не покинув нашу школу, бо нам потрібно заробляти. І не дай бог вам викликати стрес в учнів або їхніх батьків!". Тому, якщо в безкоштовних державних школах ще хоч якось намагаються навчити ідіотів, то в приватних школах уже давно махнули на це дурне діло (себто навчання) рукою і намагаються просто розважати недорослів, щоб вони не кидали школи і їхні батьки і далі платили гроші. Оцінки ми їм звісно ставимо по 10-12 балів. Звісно, при будь якій зустрічі з об’єктивними критеріями оцінювання на них чекатимуть обосратушки. Саме тому власники приватних шкіл так категорично виступають проти ЗНО.
Вчителька мови
Перш, аніж давати вчителям поради, варто навчитися писати без помилок. Руслане та шановні редактори чи коректори, ви просто безграмотні
Доцент
Працював викладачем в медичному університеті. Дав всім студентам один і той же варіант. Дозволив списувати. Завдання були у вигляді тестів (шість варіантів відповідей). Правильна відповідь всюди була "А". Ніхто не зміг написати тест без помилок. І ці студенти отримавши дипломи будуть вас "лікувати". Возрадуйтесь!
Учителька
Для Доцент: мала ще "кращу" ситуацію. Задала учням (не вперше) підсумковий тест з підручника (у підручниках з історії такі є), дозволила шукати правильні відповіді. Так от, узялися їх шукати кілька учнів. Ще кілька запитали, які параграфи треба дивитись, перегорнули кілька сторінок, знайшли відповіді на 2-3 завдання, стомилися від такої непосильної праці й далі відмітили варіанти навмання. Решта просто написали за 2 хвилини хтозна-що (бувало, що й літери ставили, яких у варіантах не було))), здавали роботу й тупо сиділи, підперши голову рукою чи лежали на парті. Аби хоч списувати не полінувалися, я б зраділа. Є такі, що кажуть:"Ставте зразу одиницю, бо я навіть писати нічого не хочу". Можна мільйон разів пояснювати, перепробувати різні форми роботи, які "на ура" вдаються в інших класах, хвалити/ганити, приходити на батьківські збори, говорити з батьками і т. п., але є класи, де це ну ніяк "не заходить", бо батькам усе фіолетово, діти самі по собі, а батьки зайняті своїми справами.
Коментувати
Учитель
Студентик, відкрию тобі таємницю: вчителям вже давно насрати на учнів. Дебіли списують? Та й грець з ними. Мені треба думати про те як вижити на цю зарплату, а не про те чи навчаться жертви інклюзивної освіти чогось, а чи просто спишуть у розумніших за себе.
serj
Чомусь пропущено правило №0 Ви (вчителі) дебіли, а Я (РУСЛАН) БОГ!!!
Со стажем
Не, ну вот кто тебя сюда пустил публиковать всякую ерунду? Школа не штрафной изолятор. Система штрафов и угроз работает до определенного момента. А дальше родители коллективно пожалуются и учителя заменят. Нормальный учитель (не хочу употреблять слово "хороший") знает своих учеников и кто чего стоит. По поводу правил. №1 - есть также мнение, что справедливо давать единый вариант. № 2 - какие-то маловідомі пособие. Учитель с учениками решал типовые задания и тут дает творческие задачи, которые не "проходили"? Это годится для специализированных классов, а так не избежать проблем с родителями, которые обвинят в коррупции (и будут правы) № 3 - ученики быстро поймут в чем дело и на следующей контрольной максимальное число заданий будет равно 2 или 3. № 4 - давать вопросы, по которым уже была контрольная? Это уже экзамен. Снова коррупция. № 5 - ученики повернут голову без проблем. Еще и снимут такое поведение учителя. № 6 - забирать (не забирать, а предложить сдать на время) можно только если это прописано в уставе школы. А так - превышение полномочий. № 7 - что за оборот "жесткое наказание"? Руслан, ты планируешь работать в школе? Мечтаешь о наказании школьников? У тебя проблемы, уходи из этой сферы, иди в ментовку.
1
Для Со стажем: охота тебе было столько времени на него тратить?
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!