Osvita.ua Блоги Р. Костогриз: неузгодженість навчальних програм
Р. Костогриз: неузгодженість навчальних програм

Для якісного засвоєння усіх розділів фізики необхідно володіти сильним математичним апаратом

Р. Костогриз: неузгодженість навчальних програм

Автор: Руслан Костогриз, студент.

У середній та старшій школі зараз вивчається досить багато предметів. Хоча, на перший погляд, усі предмети здаються різноманітними, але деякі з них досить тісно пов’язані між собою. Мається на увазі, що для засвоєння одного предмету потрібні ґрунтовні знання з іншого. Зокрема, для якісного засвоєння усіх розділів фізики необхідно володіти сильним математичним апаратом. Але, як виявилось, програми з математики й фізики наразі досить неузгоджені. Це виражається в тому, що в курсі фізики 7 класу фігурує низка математичних понять і фактів, які в курсі математики вивчаються набагато пізніше, а саме у 8 класі, а деякі з них узагалі – в 11 класі! Як наслідок, учитель фізики повинен значну частину уроку пояснювати відповідні факти з математики, а тільки потім – власне фізику. Якщо чесно, мені здається, що це, м’яко кажучи, дурня.

Аби вам було зрозуміліше, хочу навести кілька «ляпів» із підручників та збірників задач із фізики, де зустрічається неузгодженість із програмою з математики. За приклад візьму збірник задач із фізики для 7 класу авторів Гельфгат І.М., Ненашев І. Ю. До речі, цьому збірнику задач надано гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» відповідно до листа ІІТЗО від 28.04.2015 № 14.1/12-Г-252.

1. Задача № 4.52, сторінка 16

Для розв’язання цієї задачі треба знати формулу об’єму та площі поверхні кулі. Ці формули вивчаються в курсі геометрії аж в 11 класі.

2. Задача № 5.32, сторінка 22

Визначити шлях тут досить просто, а щоб знайти модуль переміщення, треба, фактично, знайти гіпотенузу, коли відомі два катети, тобто скористатись теоремою Піфагора, яка вивчається в курсі геометрії 8 класу.

3. Задача № 7.34, сторінка 39

Почнемо з того, що поняття функції та її графіка вивчається в 2-му семестрі 7-го класу, причому на цю тему відводиться аж 10 годин, а дану задачу учні розв’язують в 1-му семестрі 7-го класу. З визначенням максимальної швидкості тут усе просто, а ось щоб визначити середню швидкість, треба спочатку дізнатись шлях, який пройшло тіло. А як же його дізнатись, коли відомий графік швидкості від часу? Відповідь на це питання знаходимо в підручнику з фізики 7-го класу авторів Бар’яхтар В. Г., та інші (сторінка 71)

Все правильно написано. Але давайте уявимо ситуацію: у класі сидить допитливий учень і запитує вчителя «А чому саме так? Чому саме площа фігури під графіком? Чи є цьому якесь обґрунтування?» Звісно, обґрунтування звучить так: «Відповідно до механічного змісту похідної, швидкість є першою похідною від шляху, а отже, шлях є інтегралом від швидкості, а інтеграл від функції на певному проміжку чисельно дорівнює площі фігури під графіком тієї функції на тому проміжку». Та проблема в тому, що поняття похідної та інтегралу вивчається аж в 10 та 11 класі відповідно, тому в 7 класі учень це обґрунтування зрозуміти аж ніяк не зможе. Ладно, не будемо замислюватись над обґрунтуванням, просто затямимо це, як правило. Але ж тут треба знайти площу трапеції, формула для якої вивчається в 8 класі.

4. Задача № 13.23 (сторінка 70)

Для розв’язку цієї задачі треба скласти й розв’язати систему рівнянь, оскільки тут є два невідомих: довжина пружини в недеформованому стані й жорсткість пружини. Системи рівнянь вивчаються з математики теж у 7 класі, але набагато пізніше, аніж вивчається відповідна тема з фізики, до якої відноситься ця задача.

5. Задача № 16.33 (сторінка 86)

Для розв’язання даної задачі треба знати формулу об’єму циліндра, про яку учні дізнаються з курсу геометрії в 11 класі.

6. Задача №6 (сторінка 134)

Тут треба використати закон збереження енергії. Оскільки кінетична енергія визначається через квадрат швидкості, а нам саме швидкість треба знайти, то треба розв’язувати квадратне рівняння. Принцип розв’язування квадратних рівнянь вивчається в курсі алгебри 8 класу.

Вищенаведеними прикладами, я жодним чином не засуджую автора відповідного збірника задач, оскільки при складанні цих задач він керувався програмою з фізики, затвердженою наказом Міністерства освіти й науки України № 804 від 07.06.2017. На мою думку, укладачі програми з фізики мають аналізувати й брати до уваги програму з математики під час укладання програми з фізики, й лише тоді можна буде уникнути неузгодженості, яка зараз заважає якісному засвоєнню фізики школярами.

А як вважаєте ви: чи не занадто складна програма з фізики для 7 класу?

Освіта.ua
30.09.2019

Популярні блоги
Ігор Лікарчук: скільки можна знущатися із сільської школи? Сільську школу закрити легше, аніж запропонувати для неї нове життя без класно-урочної системи…
Олена Князева: пост протесту проти скасування ЗНО Вирішення проблеми рівня освіти старшокласників - не в псевдопіклуванні про випускників
Олеся Калинич: кому оцінки важливіші - учням чи батькам? Можливо, не діти, а ми, дорослі, прагнемо високих балів задля задоволення власних амбіцій?
Олександр Кендюхов: 5 порад новому міністру освіти 5 маленьких, але важливих порад новому міністру щодо реформування вищої школи в напрямку євроінтеграції
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Прикро,
коли недовчений студент береться щось критикувати. В 4.52 знати формулу об’єму та площі поверхні кулі не потрібно, бо питають про відношення, а не їх величини. В 5.32 теорема Піфагора не потрібна, в дужках є підказка про вимірювання. В 7.34 не потрібні поняття функції, похідної та інтеграла. В 13.23 не потрібна система рівнянь, а лише два послідовні рівняння. В 16.33 не треба знати формулу об’єму циліндра. В задачі 6 не треба вміти розв’язувати квадратне рівняння, а лише вміти піставити в нього 5, 8, 10 чи 29. Висновок: якщо ти, Руслане, в чомусь не розбираєшся, то не берися повчати інших. А тепер ще раз повернись до цих задач і розв’яжи їх без всього того, що ти понаписував. Якщо зумієш!? Або ж звернися до того вчителя, в якого "рука не відсохла", коли він поставив тобі справедливу оцінку, а не ту, яку ти нагло вимагав.
Криса
Для Прикро,: Костогризеня є таким дибілом, що таких ще пошукати треба!
Сумно
Для Криса: а сіячів доброго, світлого, мудрого, які обзивають своїх учнів дебілами (доречі навчіться писати правильно це слово), шукати довго не приходиться в системі освіти з подвійним стандартами. А стаття, на мою думку, нікого не повчає. Це просто роздуми на певну тему.
serj
Нє-нє. Ви що? Учнів-дИбілів дебілами називати ніяк нізя!!! А дорослу (неначебто????), о повнолітню, можна
Коментувати
Ганна
Хімічний склад клітини, біологія 10 клас.Білки, ліпіди, вуглеводи, хімічна будова, властивості, класифікація. Стероїди, терпени, фосфоліпіди, тріози, пентози, полімер, мономер.... Тільки початкові знання з органічної хімії учні будуть отримувати в другому семестрі, а з біології це все вчиться в першому.
Горбань Віктор
Костогриз продемонстрував неузгодженість кількох завдань з фізики з програмою математики - це дрібниця. Пане Руслан, порівняйте програми історії і географії - ось де розбіжності! Якщо М.Гельфгат і Ю. Ненашев просто недогледіли, бо викладають у спеціалізованих класах, то програма з географії - це ДИВЕРСІЯ проти географічної освіти. Я про це писав ("Освіта" 8 - 15 лютого 2006 р.), але змін на краще й не могло відбутися, допоки владі потрібні неосвічені виборці!
Для Горбань Віктор:
Вибачте, що суперечу Вам, але Костогриз продемонстрував лише свою некомпетентність і невміння розв’язувати задачі з фізики за 7 клас методами, доступними для семикласників.
Коментувати
Ольга
Пам‘ятаю, ми у свій час починали вивчення фізики із того, як позначаються висота, довжина, об‘єм і т. і; записували у зошит спочатку елементарні формули, які з часом ускладнювались. А зараз, коли довелось допомогти своїй дитині виконати завдання, стикнулась із купою незрозумілого матеріалу. Склалось враження, що дітям на голову скинули все відразу за принципом - розгрібайте хто, як може. Google вам в поміч... Таки заскладна програма з фізики для 7 класу.
123
Для Ольга: не знаю коли вчились Ви, галаю не раніше мене, бо мій син вже студент, то довжину, об’єм, висоту ми вчили на математиці і на фізику приходили вже з цими знаннями.
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!