Osvita.ua Блоги Віктор Мисан: дуже коротко про патріотизм
Віктор Мисан: дуже коротко про патріотизм

Чи можна змінити ставлення до Батьківщини папіряччям, програмами, планами і паперовими заходами?

Віктор Мисан: дуже коротко про патріотизм

Автор: Віктор Мисан, кандидат педагогічних наук, доцент, заслужений учитель України.

У соціальних мережах останнім часом обговорюють тему «Патріотизму». Сучасні коментарі та міркування викликані появою указу Президента «Про стратегію національно-патріотичного виховання» та відповідного листа МОН «Про національно-патріотичне виховання у закладах освіти у 2019/2020 навчальному році».

Я не проти патріотичного виховання, патріотизму. Більше того, навіть переконаний, що формування позитивного ставлення до батьківщини як території місця народження і проживання, держави як форми і способу суспільної організації, її атрибутів і символів, історії, культури, людей та зрештою всього, що ми вкладаємо в це поняття, може докорінно змінити наше майбутнє.

Але чи можна змінити ставлення папіряччям, програмами, планами і паперовими заходами? Ніколи!

Свого часу, коли працював над навчальними матеріалами до посібника «Разом на одній землі. Історія України багатокультурна» (Львів, 2012), довелось перечитати різноманітні джерела, вибираючи із них фрагменти, використовуючи їх зміст для розкриття обраних тем. Дозволю процитувати два спогади – Голди Меїр та Докії Гуменної (не полінуйтесь і дізнайтесь, ким були ці жінки).

Голда Меїр: «За будь-яких обставин, в цьому – як і в усьому іншому – ми жили як всі євреї міст та містечок Східної Європи. У неділю та дні посту ходили до «шул» (синагоги), благословляли суботу і мали два календарі: один російський, інший – приналежній іншій країні, з якої ми були вигнані 2000 років тому і якої перебіг пір року та древні звичаї ми все відзначали в Києві та в Пінську».

Докія Гуменна: «У хаті перед Великоднем усе переться, хата маститься, вішається і застеляється все свіже, нове. … А це вже Великодня ніч. Всі вдягаються в святне й ідуть до церкви. …. І коли в нас у хаті говорилось про Україну, то я її уявляла саме такою. Все це було я, в мені, невіддільне та солодко дороге. Може це й є «національне почуття», чи як потім більшовики називали, «буржуазний націоналізм»? (Цікаво, де ту саме «буржуазне»? Це ж народне). То я ним була вже повна в 8 – 10 років. В Україну я невідмінно включала тіток Тодоську й Мокрину та їх дітей, і Кравченківський хутір, і весілля, і свята, і город, де я вродилася, і Жашківські ярмарки… І навіть тих хлопчаків, що восени так спритно цапали солодкі цукрові буряки …».

До чого ці цитати? Подібних можна навести сотні, тисячі. Всі вони ілюструють лише найважливіше, найсуттєвіше - формувати (виховувати) патріотичне ставлення потрібно в сім’ї. Вона була, є і залишатиметься потужним чинником впливу на формування багатьох ставлень.

Pater (лат.) – батько, patricius (лат.) – корінне населення. Витоки патріотизму в корінні. Звичайно, що і школа як інститут впливу не повинна стояти осторонь та робити свій внесок.

Але … холодне приміщення навчального закладу, обдерті стіни, непридатні і застарілі для навчання засоби, сепаратистські настрої учительства, … - патріотичного ставлення не сформують. І батьки, які не мають засобів на утримання сім’ї, які шукають житло, роботу, які не можуть реалізувати свій потенціал на землі, де вони народилися і зростали, … - вони також далекі від патріотизму.

Держава мала б дбати про сім’ю, виступаючи роботодавцем, захисником, гарантом; охоронцем історії, мови, культури; регулятором конфліктів і непорозумінь; примножувачем того позитивного досвіду, що цементує народ і об’єднує його. Лише патріотично вихована і зорганізована влада може вести за собою.

Куди здатна вести теперішня влада? Яке її коріння? З яких джерел вона черпала свій розум і снагу? У яких сім’ях зростала і виховувалась?

Оригінал

Освіта.ua
16.09.2019

Популярні блоги
Ігор Лікарчук: скільки можна знущатися із сільської школи? Сільську школу закрити легше, аніж запропонувати для неї нове життя без класно-урочної системи…
Олена Князева: пост протесту проти скасування ЗНО Вирішення проблеми рівня освіти старшокласників - не в псевдопіклуванні про випускників
Олеся Калинич: кому оцінки важливіші - учням чи батькам? Можливо, не діти, а ми, дорослі, прагнемо високих балів задля задоволення власних амбіцій?
Олександр Кендюхов: 5 порад новому міністру освіти 5 маленьких, але важливих порад новому міністру щодо реформування вищої школи в напрямку євроінтеграції
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Патріотизм
Погоджуюся з автором-"Патріотизм починається в сім"ї". Для дитини всесь світ це його родина. Як дитина може уявити собі Батьківщину якщо мама у Польщі, тото у Чехії. у іншої дитини батьки не мають роботи і щовечоа гадають як комуналку проплатити, їсти купити, одягнутися і ще на школу здати, третя дитина живе у родині, в якій тато зломався і п"є, мама заробляє тим що дала природа... Як у таких дітей виховувати патріотизм? Хто його має виховувати? Вчителька, яка крім школи має або учнів, або іншу роботу, або городи, щоб прожити і прогодувати своїх дітей. Вчителька, яка за 25 років так і не заробила власної квартири, хати, помикається по чужих кутках, а пенсія все длі і далі.Що виховає у дитини патріотизм? Розмови між дорослими, що комусь треба щось давати щоби щось мати. Патріотизм? Це коли до лікарні не доїдеш бо нема з що, лікарі навіть не подивляться бо немає коштів. Дитина,я ка бачить смерть близьких по причиі байдужості або відсутності коштів буде дуже гарним патріопом. Тільки чого
DMITRO
ВОТ Я В НОВОМОСКОВСКЕ ШО ПОД ДНЕПРОМ ПРОСТО ЛОМАЮ ПЕТУШНЮ КАЦАПСКУЮ ВЕДЬ Я БЕРУ НА ГРУДАК 190 КГ
Я-Никита
Для DMITRO: Не плохо, детка...
Коментувати
Олекса Позняк
Наші чинуші і влада може вбити будь який патріотизм. Коли рашка напала у школу масово потекли люди, разом плели сітки і учні і пенсіонери.На допомогу воїнам несли останню пачку пряників. Іду по коридору - біля кабінетів стоять учні. І раптом один заводить -Ще не вмерла України.. - підхоплює весь клас а потім усі класи довгого коридору співають разом. Учителі з зошитами зупиняються, кладуть руку на серце і співають разом з дітьми. Волосся у мене дибки, сльози на очах. Думалось - ось воно, нове життя. Потім як почали красти вверхах Пашинські і вся та наволоч, а зараз ще більша наволоч з Бенею на чолі то й ентузіазм впав , на жаль
Родион
В часи становлення Незалежності були патріоти і так звані комуняки. Перші були за незалежність, другі - проти. Коли патріоти бігали з прапорами, комуняки крали і приватизували все що могли. Комуняки довго еволюціонували, чекали реваншу, та при Порошенку оділи вишиванки, повісили жовто-блакитні прапорці в "Лексусах" і стали патріотами. Якщо бачите школу, розфарбовану в жовто-блакитні кольори, разом з парканами та ящиками для сміття - знайте там керує "патріот"
Сигизмунд
Для Родион: дурню! Вже півтора покоління після Союзу прошло!! Порох руками патріотів розтрощив комуняк, а тепер під жопу дали нацикам. Правлять пейсаті і нові украінці.
Родион
Для Сигизмунд: На жаль і через 30 років комуняки не вимерли ні генетично, ні духовно. Награбований первинний капітал забезпечує заможне існування та владу для багатьох поколінь.
Коментувати
Какой такой патриотизм?
Какой патриотизм! У нас с образованием ОТГ наш голова " заигрывает" с жителями одних населённых пунктов и считает " людьми второго сорта" жителей других. Спросите " почему"? Потому что его интересуют только те сёла,где жителей много( потенциальный электорат), а там, где маленькие сёла- ему на жителей наплевать - они не сыграют никакой роли на местных выборах. В больших сёлах он сделал уличное освещение,дороги,а в маленьких- закрывает школы, фапы,детсады,не способствует,чтоб был транспорт между сёлами и центром громады. Люди всё видят,возмущены,ходят на сессии,пытаются отстаивать права,,но голова- ЦАРЬ!!! Так что какой патриотизм? Одна ненависть!!! Страна бесправных рабов и коррупционных чиновников,возомнивших себя царями!
DMITRO
Для Какой такой патриотизм?: ну так вали на маскляндию
Снимай кастрюлю
Может пора уже снять кастрюлю?
Коментувати
Местный
"сепаратистські настрої учительства" А теперь, свинья, расскажи кто же с учителей призывает отделятся от Украины? Или недовольство государством уже приравнивается к сепаратизму?
DMITRO
Для Местный: II свинья КОШЕРНАЯ кацапская встала раком даю боярышник ха ха ха мой телефон 0-95-477-8922
Снимай кастрюлю
Для Дмитра: Снимай кастрюлю!
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!