Osvita.ua Блоги Віктор Круглов: п’ять проблем шкільної системи
Віктор Круглов: п’ять проблем шкільної системи

Якщо ми хочемо підготувати дітей до сучасного світу, нам треба докорінно змінити систему освіти

Віктор Круглов: п’ять проблем шкільної системи

Автор: Віктор Круглов, генеральний директор видавництва «Ранок».

Українці та індійці: люди різні, проблеми ті самі

Батьки сьогодні запитують про реформи в українській освіті. Навіщо потрібно щось змінювати? Учителі індійської школи Next зняли коротке анімоване відео, у якому наочно показали, що саме не так зі шкільною освітою в усьому світі, у тому числі з українською. Рік тому це стало поштовхом для нашої команди створити школу «Ранок». По суті, індійці підготували для нас стратегію розвитку школи. Зі вступом, поясненням основних проблем і висновком. Хочу поділитися з вами ідеями моїх колег зі школи Next, відео яких вже подивилося більше 6 мільйонів освітян та батьків.

5 проблем шкільної системи

У вас теж виникає відчуття, що з нашою освітою щось не так? Але що саме?

Навіщо ми відправляємо наших дітей до школи? Щоб підготувати їх до реального світу, який змінюється надзвичайно швидко. Але ж наші школи не надто змінилися за десятки років. Насправді, лідери думок зі всього світу згодні з тим, що нинішня система освіти була розроблена в індустріальну епоху в основному для того, щоб «штампувати» робітників для промислової галузі. І дотепер менталітет масового виробництва й тотального контролю все ще глибоко вкорінений у наших школах.

  • Цінності індустріальної епохи.

Ми навчаємо дітей партіями і керуємо їхнім життям по дзвінку. Вони вчаться лише виконувати наші інструкції: присядьте, дістаньте свої книги, розгорніть на сторінці 40, розв’яжіть задачу номер три, припиніть розмовляти... Пригадайте, як у школі вас хвалили за те, що ви робите саме те, що кажуть. Цінності індустріальної епохи були дійсно важливі для працівників промисловості. Їх успіх залежав від виконання інструкцій. Але як далеко можна зайти, просто дотримуючись інструкцій, у сучасному світі? Сьогодні світ цінує людей, які можуть бути творчими, які можуть ділитися своїми ідеями й співпрацювати з іншими. У системі, заснованій на цінностях індустріальної епохи, немає можливості розвинути такі навички.

  • Відсутність самостійності та контроль.

Експерти вважають самостійність неймовірно важливою для дітей. Натомість у школі наші діти щохвилини відчувають цілковитий контроль. Але ж коли ви робите важливу роботу, то самі керуєте своїм часом, вирішуєте, що й коли робити. Доходимо висновку, що шкільне життя виглядає зовсім по-іншому. Система посилає нашим дітям небезпечний сигнал, що вони просто повинні слідувати тому, що закладено, замість того, щоб взяти на себе відповідальність й отримати максимальну користь. Тож не дивно, що учні нудьгують без мотивації.

  • Неаутентичне навчання.

Більшість знань, що даються в школі, не є аутентичними, вони базуються на запам'ятовуванні та зазубрюванні. Система визначає, яким набором знань мають оволодіти всі діти. А потім під час проведення іспитів оцінює результат, тобто скільки збереглося в пам’яті. Більша частина таких знань забувається вже наступного дня. Це створює нездорову ситуацію для учнів, батьків і вчителів.

  • Відсутність місця для емоцій та інтересів.

У нас склалася надзвичайно стандартизована система, у якій кожна дитина повинна вчитися одному й тому самому в один і той же час разом з іншими дітьми. Таким чином ігнорується сам факт буття людини, а також аксіома, що кожна людина — унікальна особистість із власними захопленнями та інтересами. Якщо вважати, що ключ до самореалізації — це знайти свою пристрасть, то чи допомагає сучасна школа дітям відкривати й розвивати в собі здібності?

Здається, в сучасній системі освіти немає місця для найважливіших питань у житті дитини:

— У чому я можу проявити свої здібності?

— Що я хочу робити в житті?

— Як мені знайти своє місце в світі?

Системі, схоже, все одно. Можна пригадати прізвища багатьох талановитих людей, які стикалися з труднощами під час навчання в традиційній школі. На щастя, вони змогли їх подолати. Але ж це вдається не всім. Важко сказати, скільки талантів, скільки потенціалу не реалізовується через відмінності в тому, як ми навчаємось.

Всі ми навчаємось по-різному — комусь потрібно більше часу, щоб щось вивчити, для когось певні інструменти та ресурси будуть більш корисними, ніж для інших. У системі немає місця для таких відмінностей. Але ж якщо дитина повільно навчається, їй, можливо, потрібно трохи більше часу для розуміння.

  • Читання лекцій.

У сьогоднішній системі дітям читають лекції понад 5 годин на день. Проте з цим теж пов’язана ціла низка проблем. Так, Сал Хан з Академії Хана називає читання лекцій «принципово негуманним досвідом. Це 30 дітей, яким заборонено спілкуватися та взаємодіяти одне з одним». У будь-якому класі учні мають різний рівень сприйняття інформації, і що б не робив учитель, обов'язково будуть учні, яким нудно, бо хтось із них випереджає програму, а хтось розгублений, бо відстає від решти.

Завдяки Інтернету й цифровим засобам масової інформації наші діти мають під рукою всю інформацію в світі. Технології дозволяють кожному чогось навчатися. Через страх втратити контроль система не використовує ці неймовірні ресурси. Якщо ми хочемо підготувати дітей до сучасного світу, якщо хочемо, щоб навчання було ефективним і цікавим, то, безсумнівно, нам потрібно докорінно змінити нашу систему освіти.

Освіта.ua
13.09.2019

Популярні блоги
Ігор Лікарчук: скільки можна знущатися із сільської школи? Сільську школу закрити легше, аніж запропонувати для неї нове життя без класно-урочної системи…
Олена Князева: пост протесту проти скасування ЗНО Вирішення проблеми рівня освіти старшокласників - не в псевдопіклуванні про випускників
Олеся Калинич: кому оцінки важливіші - учням чи батькам? Можливо, не діти, а ми, дорослі, прагнемо високих балів задля задоволення власних амбіцій?
Олександр Кендюхов: 5 порад новому міністру освіти 5 маленьких, але важливих порад новому міністру щодо реформування вищої школи в напрямку євроінтеграції
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Омелько Терен
3. Технологія тексту проста: спочатку висловлюється якась "ходяча" істина (наприклад, про вади індустріального суспільства, про труднощі для творчих дітей в школі, про відмінності у сприйнятті матеріалу дітьми) або взагалі стверджується те, чого не існує на уроках (про суцільні лекцій). Наступний крок: декілька загальних фраз (чи то пояснення, чи пропозиція). Але ж у класі є вчитель, і завдання вчителя завжди були саме такі: запропонувати різноманітні уроки, підтримати творчих учнів, побудувати взаємодію між учнями, привчати їх до самостійності, навчати вчитися...
Омелько Терен
2. "Експерти вважають самостійність неймовірно важливою для дітей. Натомість у школі наші діти щохвилини відчувають цілковитий контроль" - Є ще вулиця, де немає вчительського контролю і абсолютна самостійність. Виходить, ідеальне середовище. Проте, який же КПД?
Омелько Терен
М’яко кажучи, тези зовсім не переконують. 1. "Пригадайте, як у школі вас хвалили за те, що ви робите саме те, що кажуть" - насправді це стосується першого класу, і це правильний шлях, а далі... хвалили тільки за те, що вирішували задачу з фізики, хімії, математики, правильно вставляли пропущені букви в словах під час виконання вправи з мови, говорили власні думки про вчинки літературного героя.
Л.В.В.
Виявити проблеми - лише половина справи. От якби Міністерство організувало опитування освітян, як з цими проблемами справлятися, зібрало думки і пропозиції, проаналізувало, зробило висновки, впровадило новітні підходи... тоді, може й був би толк.
Cirius
Для Л.В.В.: З того, що на сайті "Освіта" пишуть блогери, дописувачі та коментатори можна скласти цілісну картину тих проблем, що є в освіті і без опитування. І МОНУ це все знає, а от політичної волі і матеріальних ресурсів у них немає. Гриневич боялася воювати з Гройсманом, а чи вистачить наполегливості п.Новосад дуже сумніваюся. Ворона вороні око не виклює! Хотів би помилитися.
ммм
Для Л.В.В.: якби хтось мені то зробив... організуйте у своїй школі опитування і робіть по ньому висновки і робіть роботу над помилкам.
ммм
Для Л.В.В.: люди, які володіють знаннями щодо проведення опитувань і їх аналіз є не лише у МОН, вони серед вас. а робити роботу над помилками все-рівно прийдеться директору і шкільному складу. так де той МОН і де свої аналізатори.
Коментувати
Бла-бла
Сучасний «модній» набір тем, який мусолять зазвичай ті, хто не працює в школі, або хто втік звідти, попрацювавши декілька днів/років. Невже таким чином, як пропонує автор можна підготувати сучасних пілотів, космонавтів, лікарів, сучасних інженерів, конструкторів і т.д.? Протягом тисячоліть світ невпинно змінюється. Дивовижні відкриття зробили ті, кого вчили традиційним способом у школах. Перших астронавтів теж ніхто у школі не готував, (і тереп не готує), але вони виконують надскладні завдання у космосі. Невже це можливо без міцних знань з фізики, математики? Зміни у світі дійсно прискорюються і життя ускладнюється, тож необхідно більше уваги приділяти точним наукам, щоб встигати за змінами, а нам пропонують виготовляти «мотанки». Так і залишимось у своєму городі з натуральним господарством, на обочині світового прогресу.
Просто професор
Для Бла-бла: не в брову , а в око!! Нуш- це львівський примітив!
ммм
Для Просто професор: і той вумники з дипломною короною виконати не в состоянії.
Коментувати
Александр
Хочу дещо детальніше розглянути розділ "Неаутентичне навчання" статті. Я не буду казати, що сам термін "Неаутентичне навчання" існує виключно в фантазії автора, як і "аутентичне". Зміст слова "аутентичність" - це "правдивість" українською, тобто, цей термін жодним чином не пов’язаний із способом (методом) навчання, тобто автор статті, використовуючи малозрозумілі іноземні терміни, просто намагається заплутати читача. Друге. Негативний відтінок головної ідеї розділу складає така позиція автора: "Більшість знань ... базуються на запам’ятовуванні". Так, шановний. Це істинна правда - більшість знань базується на запам’ятовуванні, і ваші власні знання базуються саме на ньому - це психологія, це так і є. Негативне слово "зазубрювання", ВИКОРИСТАНЕ ВАМИ - це неправда, запам’ятовування в сучасній школі базується на осмислюванні знань - почитайте методику викладання предметів природничого циклу, наприклад. На жаль, автор у статті показав не недоліки освіти, а свою необізнаність. Шкода.
ммм
Для Александр: тобто на вашу думку, авто спеціально так пише, щоб заплутати? бо саме це виходить із ваших слів - намагається заплутати, тобто у нього є така ціль? а в реалі, автор сам не розбірається у термінології і тому заплутує не цільово. от чого ви то не можете викласти у своїх думках правильно? у вас каша вийшла. вам теж ще потрібно довчитись.
Коментувати
Полтавська Галушка
Круглої, ви не знаєте освіти. Наша головна освітянка назвала головною проблемою- страх, звичайно совєтський! З якої ніздрі вико впали це судження ,не знаю! Міністр радянської школи не бачила, в українській жодного уроку не провела. Пані Новосад- у нас в школі , в Полтаві був автомобіль , два трактори, прекрасні майстерні по дереву, металу, радіотехнічна лабараторія, швейні верстати, прекрасні кабінети фізики, хімія була не на мікрометодах, а повноцінна ... Вчителі мали житло, путівки на відпочинок за 12 руб., всі журнали в бібліотеці... Ми жили весело! А про страх - на ньому релігія тисячоліття тримається. Без боязни, страху немає країни.
К.В.
Для Полтавська Галушка: Домінантними при визначенні поведінки людини є або сором ,або страх...Страх-спадок тваринного світу,сором -вияв власне людського начала(саме у ньому закладені механізми обмежень,що повинні діяти у просторі соціуму). Завдяки со-рому здійснюється перетворення"фізіології в культуру".
ммм
Для Полтавська Галушка: а як повинні себе почувати діти після такого? хіба там не страх панує? страх у тому, що якось не хочеться больних лишній раз турбувати, щоб не нарватись, якось це у людства захисна риса така, обходити проблеми. так діти і лишній раз не хочуть щось питати в учителя. 1. Вбивала науку в буквальном смысле. Такими методами учила детей частный репетитор в Одесской области. https://www.youtube.com/watch?v=f3Mts1AOA-Y 2. https://tvi.ua/news/v-sumskoj-oblasti-uchitel-nicza-vzyala.html В Сумской области учительница взяла в заложники учеников 3. https://inforesist.org/ya-tebya-nauchu-lyubit-sovetskuyu-vlast-v-cherkassah-uchitelnitsa-emotsionalno-sryivalas-na-detyah/ я вас научу уважать советскую власть 4.https://zaxid.net/na_zakarpatti_batki_vimagayut_zvilniti_vchitelku_yaka_namalyuvala_na_choli_uchenitsi_triyku_n1442069 намалювала на чолі трійку 5.http://www.ednipro.info/news/82369 Хлопець піднявся з місця без дозволу, а вчителька кидала в учня портфелем, лаяла.
Коментувати
Вчитель-пенсіонер
Звичайно, коли діти купаються в морі інформації, все здається простим і очевидним. А якщо підручника немає, Інтернету на уроці теж, яким способом і скільки можна сформувати знань, ,якщо діти зайняті вільним спілкуванням і командною роботою, для якої не створено умов, а вчитель повинен до них донести програмовий матеріал? Тому в цьому випадку приходиться читати лекцію з опорою на презинтацію, розбавляючи її елементами бесіди.
Cirius
Усі думки правильні і слушні. Але якщо світ розуміє проблему, то чому вона вирішується так повільно і не системно? А щодо нашої системи освіти Ви самі бачите який супротив викликала НУШ, а що говорити про більш важливі зміни? Наприклад в системі професійної підготовки, де ще до цього часу "чорт не женився. Але надія вмирає останньою, сподваємося, що здоровий глузд і прагматизм візьмуть верх над популізмом і демагогією.
К.В.
Для Cirius: Нажаль системам різного плану властива інертність.Чим більша система , тим більший прояв її. А тут ще система наділена свідомістю (право вибору). Це завжди 50 % на 50%.
ммм
Для Cirius: та просто жах, який спротив. виходить, що вчителям важливіше і вони бачать себе у вихованні наприклад одягом, а ніж у відносинах. про одяг у вузі нічого не вчать, але чогось усі такі знатоки у цьому, и виходить, що це основне. бо найпростіше. тобто, якщо у садку у одній групі будуть усі діти від 3 до 6 років, як у Німеччині, вихователь їх усіх просто розстріляє, бо не окучить своїм мізком новий підхід. і уся педагогічна рать стане на захист цього розстрілу.
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!