![]() |
В Україні істотно змінилась система управління освітою на державному рівні |
В. Бахрушин: що змінилося в освіті за останні 5 років?
Автор: Володимир Бахрушин, головний експерт групи «Освіта» Реанімаційного пакету реформ.
Що змінилося в освіті за останні 5 років?
У першу чергу, це створення законодавчих передумов для зупинення деградації та поступової розбудови сучасної і конкурентоспроможної освіти в Україні. Істотно змінилася система управління освітою на державному рівні.
МОН значною мірою втратив невластиві повноваження з безпосереднього управління закладами освіти і трансформується в орган розроблення державної освітньої політики та управління системою освіти.
Почалося створення Нової української школи. Заклади освіти, насамперед вищої, отримали значну академічну автономію, можливості для пошуку власних шляхів розвитку.
Почалися створення сучасної системи забезпечення якості освіти, оновлення матеріально-технічної бази закладів освіти. Україна почала виконувати взяті на себе (іноді десятки років тому) міжнародні зобов’язання, зокрема в частині забезпечення прав здобувачів освіти та їх батьків, узгоджувати національне законодавство з рамковими документами Євросоюзу та Європейського простору вищої освіти.
Створюються механізми визнання неформальної та інформальної освіти. Активізувався діалог з ключовими стейкхолдерами і громадськістю з ключових питань розвитку освіти. Щира дяка за це міністрам Лілія Гриневич, Serhiy Kvit, депутатам Верховної Ради України попереднього скликання Ірина Констанкевич, Тарас Кремінь, Oleksiy Skrypnyk, Александр Спиваковский (Alexander Spivakovsky).
Все це є необхідною передумовою для подальшої трансформації. Але багато роботи залишається новому Уряду і новим депутатам. Мають бути забезпечені реальні автономія закладів освіти (у тому числі фінансова) та академічні свободи учасників освітнього процесу.
Наслідком цього мають стати істотні зміни системи управління освітою на регіональному та місцевому рівнях та управління всередині закладів освіти, спрямовані на залучення до прийняття рішень всіх ключових стейкхолдерів.
В умовах обмежених бюджетних ресурсів необхідно підвищувати ефективність їх використання, а також стимулювати залучення до освіти позабюджетних коштів. Необхідно істотно підвищити якість освіти на всіх рівнях. Відповідні ідеї закладені, як у вже прийнятих законах, так і в низці підготовлених законопроектів. Необхідно продовження та прискорення руху у цьому напрямі. Можливо, з певними корективами чи зміною окремих акцентів.
Також важливим є внесення необхідних для розвитку освіти змін до «не освітнього» законодавства, зокрема, Бюджетного кодексу, законів про місцеве самоврядування та місцеві державні адміністрації та ін., а також скасування великої кількості рудиментів радянського законодавства, які все ще зберігаються в багатьох законах та інших нормативно-правових документах.
Бажаю успіхів у цій роботі новому міністру Anna Novosad, новим членам Комітету Верховної ради з питань науки і освіти Сергей Бабак (Sergey Babak), Грищук Рома, Сергей Колебошин (Сергій Колебошин), Наталія Піпа, Inna Sovsun.
Освіта.ua
30.08.2019