І. Лікарчук: «підвищення» кваліфікації через папірець

Кваліфікацію вчителя пропонують оцінювати не за результатом, а за процесами «підвищення кваліфікації»

І. Лікарчук: «підвищення» кваліфікації через папірець

Автор: Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти, в. о. директора Навчально-методичного центру забезпечення якості освіти.

Мрію, щоб дуже швидко настав той час, коли обласні інститути післядипломної педагогічної освіти вимруть, як колись доісторичні мамонти. Й через багато-багато років майбутні археологи, діставшись їх рештків, довго будуть думати, а що ж то було за освітянське НЛО...

Таке безумовно, рано чи пізно, станеться, якщо уповні запрацює ідея, що вчитель самостійно обирає де і як йому проходити підвищення кваліфікації. Як відомо, з цього питання вже прийнята відповідна постанова чинного Уряду. Що не можна не вітати. Що я і роблю з великим задоволенням.

Однак, уважне прочитання цього документа, викликає доволі багато питань, відповіді на які суттєво знижують значущість події . Коротко про них.

1. Кожен учитель має упродовж п’яти років відбути не менше 150 годин підвищення кваліфікації. Гарний задум. І цифра вражаюча. Але чому 150, а не 200 чи 300? Чому не менше 150? Страшенно хочу бачити обґрунтування цифри «150».

2. Відверто кажучи, не розумію для чого встановлювати норму годин взагалі. Адже збирання цих годин абсолютно не означає, що вчитель підвищив свою кваліфікацію. Тобто, йде мова про суто формальний підхід. Розумію, що він чиновникам дуже до вподоби. Бо ж потрібно вести облік; вимагати від вчителя якісь довідки, сертифікати; писати і затверджувати плани; перевіряти їхнє дотримання і т.д. і т.п. Тобто, робити все те, що так полюбляє чиновництво і методисти. І додатково навантажити вчителя. У т.ч. недовірою та додатковими перевірками.

3. Прийнятий документ не передбачає іншого, крім формального, контролю за підвищенням кваліфікації вчителем. У ньому також немає того, чим бракують й інші документи, що виходять із кабінетів Директорату загальної середньої освіти МОН - бачення перспективи і розумінням необхідності змін. Йдеться про те, що роботу вчителя знову пропонують оцінювати не за результатом, а за процесами. Тобто, є процес так званого «підвищення кваліфікації» - прекрасно. А чи є результат того підвищення - то не так важливо...

4. У сьогоднішніх умовах набрати кількість годин, які, начебто свідчитимуть про проходження підвищення кваліфікації, - не складно. Можна навіть від коханого в ліжку не відриватися, а сертифікат про «підвищення» отримати. Та ще і не дуже дорого. Пропозицій - тьма. Але більшість із них також - тьма. Про це думаючі освітяни писали уже не раз. То чи не варто було б, урядовим документом передбачити, що підвищення кваліфікації буде визнаватися чинним, якщо форма підвищення буде сертифікована. Є у нас ДСЯО, то їй і карти в руки... Сертифікуйте..

5. Дуже прикольно читати, що план підвищення кваліфікації для вчителів розглядає і затверджує педагогічна рада. Перш ніж таке писати, варто було б авторам добре подумати над тим, а що таке педагогічна рада школи сьогодні? Там є все, крім, власне, РАДИ. Ради там давно немає. Більше того, ЧОМУ педрада має затверджувати для мене, як для вчителя, мій особистий шлях професійного вдосконалення? Члени ради краще від мене знають, куди і в якому напрямку мені потрібно рухатися?

6. Гроші. У документі записано, що керівники закладів оприлюднюють загальний обсяг коштів, передбачених на рік для підвищення кваліфікації. По -перше, хто сказав, що цих коштів буде дрстатньо, що задовольнити потреби всіх учителів на рік? По-друге, хочу побачити, як відділи освіти, котрі тримають так звані централізовані бухгалтерії, будуть платити будь-кому й будь-куди за підвищення кваліфікації вчителів... А, якщо це буде коштувати більше порогової норми закупівель за бюджетні кошти? Що у великих школах цілком можливо. Що тоді?

7. «Вчителі обирають». Це вже смішно, бо 75% вчителів «оберуть» те, що обрали для них. Будьте певні, що це будуть саме обласні інститути. Бо вони є природними монополістами + дуже потужні важелі адмін впливу на вчителя. То будо б логічним, якби ця монополія названим рішенням була ліквідована, а важелі адмінвпливу заблоковані. Але цього не сталося. Тож думаю, що особливих змін у системі підвищення кваліфікації запропонована модель не забезпечить.

Таким чином, з догляду на це все, обласним інститутам не варто особливо хвилюватися. Воно іще довгенько будуть робити те, від чого багато вчителів стогнуть. Стогнуть, але терплять? Бо потрібний папірець. І в цьому сутність існуючої системи підвищення кваліфікації. Є папірець - твоя кваліфікація «підвищена». Немає папірця - шукай його, щоб бути «підвищеним». А такі папірці наші обласні інститути видавати мастаки. І головне - це влаштовує всіх: інститути, директорів шкіл, органи управління освіти і переважну більшість вчителів. Чи ліквідовує нове рішення Уряду подібне «влаштування всіх»? Думаю, що не ліквідовує. На жаль...

І повертаючись до обласних інститутів. Глибоко переконаний, що обласні інститути уже стали мамонтами. Які вимиратимуть. Через зміни в освітньому кліматі. Котрі обов`язково будуть.

Освіта.ua
29.08.2019

Популярні блоги
С. Новікова: ЗНО з математики для вступників-медиків При вступі на всі спеціальності галузі знань «Охорона здоров'я» другим предметом є математика
В. Громовий: в освіті вже пройдена межа незворотності Негативний відбір і зворотна селекція в освіті тривають, адже йдуть кращі, а «лава запасних» практично порожня
Є. Стадний: ідея збільшення ваги атестата хибна по суті Чим більше враховуватимуть атестат, тим меншими будуть шанси дітей з хорошими знаннями з суворіших шкіл
Д. Бабурін: реальність освіти за ширмою рейтингової шкали За ширмою рейтингової шкали 100-200, яку нам кожен рік презентує УЦОЯО, ховається реальний стан освіти в Україні
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Світлана
Виявляється, що всі біди освіти від ІППО. Згриземо ІППО і буде нам щастя. Такий лейбмотив статтєйки. А чи змінилася система освіти? Ні. А при чім тут інститут? Та й інститут крім курсів робить багато чого іншого.
Вчитель англійскої
А чи можливо вчителю іноземної мови підвищити свою кваліфікацію за кордоном ( в Англії, Німеччині іт.д). Адже це підвищить і рівень володіння мовою. Гроші на це витрачати свої чи можна планувати за бюджетні? Було б непогано!
Микола Петрович
Як дружно працівники Їнстутутів післядипломної освіти стали на свій захист, аякже, без ДАРМОВОГО корита залишуться, і втратять статус високого НАЧАЛЬНІКА.включно з хабарями які вони збирають з вчителя на курсах
Горбань Віктор
Лікарчук проблему бачить чітко - курси кваліфікацію підвищують вкрай слабко, бо учителі за рівнем підготовки і досвідом різні, а освітній матеріал на курсах однаковий для всіх, вибирати ні з чого. МОН імітує "рехформу" і не варто чекати від нього чогось розумного. ІППО повинні збирати всі цінні методичні напрацювання для різних учителів - від початківця до майстра, для кожної теми, для кожного урока і пропонувати безкоштовно їх педагогам, для мене такий формат підвищення кваліфікації був би оптимальним. І нічого їздити у відрядження на курси. А квіліфікацію покажуть знання учнів!
Галина
Для Горбань Віктор: Не згідна. Не фаховий коментар.
Горбань Віктор
Для Галина: На різних курсах був разів п’ятнадцять як шкільний психолог, як вчитель географії, економіки, природознавства, фізики, астрономії - користь з них мізерна, а затрати часу і грошей чималі (у нашому районі відрядження давно не оплачують). Якби у мене було багато методичних напрацювань, то я сам би розібрався, що мені потрібно. Для вчителів з невеликим досвідом роботи потрібні МУДРІ НАСТАВНИКИ! ІППО функцію наставників виконувати НЕ МОЖУТЬ! Тому у такому вигляді ІППО не потрібні. Їхню роботу необхідно кардинально перебудувати, але це інша велика тема.
Ольга
ІППО не підвищують кваліфікацію, а "оптичивають" захід. Згодна з п. Горбань на 100%
Коментувати
Немезида Νέμεσις
Та про що мова... Екскерівник, в. о. ... Костян прилаштував діда, щоби той родичам мізки вдома не виїдав. Багатоликий монстрюк, який усе життя гнобив учителів і підлеглих, проголошує педагогічні та загальнолюдські ІСТИНИ. Алілуя! Та схаменися вже, великий і могутній ЕКСПЕРДЕ! Гряде страшний суд, там адвокатчук тобі не допоможе.
Наталія
Якась однобока стаття вийшла. А чому ні слова про вчителя? У нас учитель раптом став свідомим і чесним?
Дайош НУШ
Для Наталія: Великий ексПЕРД! Як він надоїв своєю тупістю і маразмом. Добре, що інститути НУШ витягли на плечах, тому їх цинічно втопили у законодавчому кліматі. Якщо чесно, то це їм наука, бо не треба було ДЕбільНі реформи від МОНу впроваджувати. Може там кафедрам чи методистам заорало чи вони посліпли? Ні. Трісли лапками. Начальства боядися. Раби. Тепер най гризуть нігті. Але то їх горе і біда з розуму. Гірше, що лікарчуки вижили з розуму. Лікаря діду! Терміново! Доктора! і в дурку. Він нічого доброго не вздріа ні в керівників, ні у вчителів. Ну, най хоч ІППО гризе. Може вдавиться.
Тоня
Для Дайош НУШ: Підтримую інститути післядипломної педагогічної освіти. Руйнувати завжди легше, ніж будувати. Модернізувати функції.Розвивати потенціал кафедр треба. Лікарчук вже вчорашній день.
Коментувати
Den
Дед с отпуска вышел? Запасаемся попкорном.

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!