Osvita.ua Блоги О. Мірошниченко: болюче питання програми з літератури
О. Мірошниченко: болюче питання програми з літератури

Це вам хто сказав, що такими літературними творами щось, крім відрази, можна прищепити?

О. Мірошниченко: болюче питання програми з літератури

Автор: Олександр Мірошниченко, актор, режисер, драматург.

Болюче питання

Ну от знову. І начебто не вчителі винні. Але ж не протестують. І тут два варіанти. Чи їм плювати. Чи дійсно вважають, що це нормально.

Це я про програму з літератури. Для 6-го класу. У якому моєму синові вчитись. Подивився. Жахнувся. Кажете, прищеплення смаку до літератури? Це вам хто сказав, що такими творами щось, крім відрази, можна прищепити? Не вірите? Розглянемо, що ж саме пропонують нашим дітям.

РОЗДІЛ ПЕРШИЙ. «ЖАЛІСНИЙ»

Розділ сльозогінний. Тут літературна вартість творів ролі не грає. Головне «вибити» сльозу жалості. У стилі жебраків з метро. Для чого потрібні ці, сумнівні з літературної точки зору жахалки, дітям - нікому не зрозуміло. Тим не менше діти будуть примушені читати ось такі «шедеври»: Спиридон Черкасенко «Маленький горбань», Володимир Короленко «Сліпий музикант», Гаррієт Бічер-Стоу «Хатина дядька Тома»…Ви справді вважаєте це шедеврами літератури? Ви справді вважаєте теми цих творів близькими нашим дітям? Чи це така ностальгія за СРСР, де було модно бути бідним та нещасним?

РОЗДІЛ ДРУГИЙ. «НЕЗРОЗУМІЛИЙ»

Тут розміщені твори, може, і непогані, але абсолютно нецікаві в цьому віці. Ну от просто нецікаві – хоч ти що роби. Ні! Діти-відмінники будуть божитись, що вони обожнюють ці твори. Чому? Щоб залишатись відмінниками. Інші будуть тихо ненавидіти і ці конкретні твори, і літературу загалом. Що за твори? Ну, наприклад, такі: Чарльз Діккенс «Різдвяна пісня в прозі», Генрі Водсворт Лонгфелло «Пісня про Гайавату», Олександр Довженко «Зачарована Десна»…

РОЗДІЛ ТРЕТІЙ. «ПЛАСКИЙ ГУМОР З СЕКОНД-ХЕНДУ»

Тут у нас незмінна трійця авторів: Леонід Глібов, Степан Руданський, Павло Глазовий. Як би це краще пояснити? Ці автори, може, колись і комусь були смішними. Але не зараз і не дітям. Нехай би собі залишались в історії літератури. Але не в шкільній програмі. Бо вивчати гумор через несмішні і давно застарілі речі - це все одно, що пробувати зрозуміти смак справжньої італійської пасти через смак «Мівіни».

РОЗДІЛ ЧЕТВЕРТИЙ. «ПОЗИТИВНИЙ»

Все ж таки є в програмі трохи нормальних і цікавих дітям творів. Це: Всеволод Нестайко «Тореадори з Васюківки», Астрід Ліндгрен «Міо, мій Міо», Ярослав Стельмах «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера», Роберт Шеклі «Запах думок»… Ці твори хоча б можуть дійсно зацікавити дітей. Якщо, правда, вони не махнуть рукою на літературу після попередніх «шедеврів».

Я, звичайно, не всю програму проаналізував. Тут по кожному твору довга розмова. Але, якщо назвати програму одним словом, - це буде слово НЕСМАК.

І ось тут мене дивує одне. Чи дійсно вчителі не розуміють? Чи вони бояться говорити відкрито на цю тему? Чи їм плювати? Так їм, може, і плювати, але не мені. Бо я не хочу, щоб у моєї дитини було спотворене враження про літературу. А іншим воно бути не може з такою програмою. Звичайно, можна надолужити самотужки. Але для чого тоді школа? Загадка…

Оригінал

Освіта.ua
20.08.2019

Популярні блоги
Олена Князева: пост протесту проти скасування ЗНО Вирішення проблеми рівня освіти старшокласників - не в псевдопіклуванні про випускників
Олеся Калинич: кому оцінки важливіші - учням чи батькам? Можливо, не діти, а ми, дорослі, прагнемо високих балів задля задоволення власних амбіцій?
Олександр Кендюхов: 5 порад новому міністру освіти 5 маленьких, але важливих порад новому міністру щодо реформування вищої школи в напрямку євроінтеграції
О. Істер: контури ЗНО та вступної кампанії 2021 року Революційна зміна системи ЗНО потребує як обговорення в суспільстві, так і зміни нормативних документів
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Ольга
Коли вводили в дію нову програму з літератури і було оголошено так зване "обговорення" на профілюючому сайті, сіла і, як справжня дурепа, почала вичитувати ті нові програми та писати свої власні коментарі. Витратила на це купу часу і, як виявилося нервів, оскільки на кожен свій коментар отримала гнівну відповідь укладачів: мовляв, нічого не розумію... Зареклася це будь-коли ще робити. Сучасна програма з української літератури виховує в дітях відразу до неї... Вони й раніше запитували, чому зарубіжна цікавіша за українську, а тепер й поготів. Кому зараз потрібні читаючі, а отже й мислячі молоді люди?..
Правда
Для Ольга: Спасибо за правду! Сила- в правде! То,что должны изучать дети- впечатление,что авторы программы поставили цель дебилизировать молодое поколение.
Коментувати
anton2000
Как смело автор поста указывает кого надо оставить только в истории литературы. А мне кажется, что его собственное творчество вообще в историю литературы, театра, кино вообще не попадет. Кто-то может назвать не задумываясь хотя бы пять его известных пьес?
Chevalier
Щиро перепрошую, але "Маленького горбаня" і "Зачаровану Десну" в 6 класі не вивчають ще з 2013/2014 навчального року, хіба що в якості позакласного читання. Перш ніж аналізувати програму, варто переконатися, що вона актуальна.
Петро Горовий
Діккенс, Лонгфелло, Бічер-Стоу, Короленко, Глібов ... Тепер це, виходить, несмак. Звісно, це ж не Лімонов, не "Персикове гілля", не одкровення "Тані Малярчук". Ото є корисне, отаке слід вивчати на уроках літератури, пане Олександре?
Андрій
Для Петро Горовий: не можу не погодитись з Вами. Автор пише якусь дичину. Називає несмаком твори,які вчать людяності,дають зрозуміти,що були часи і режими,які ні в якому разі не можна повторювати. Що за моветон всюди пхати СССР? До чого це? Були такі часи,але вони пройшли. Але це не означає,що твори,що вивчали в ті роки,є поганими або,тим паче,такими,що формують несмак. Абсолютно некомпетентність автора посту у питаннях літератури ясна як божий день.
Коментувати
Tet-a-tet
Хоч які твори не подай у підручнику ніколи усім не догодите. Школа для середнячків, а талановиті все одно читатимуть те, до чого їх вабить. І для того є батьки, щоб направляти дитину. Я почав читати Бальзака в 15 років(Отец Горио) і ніхто мені не був на заваді, навіть рад.система та батьки. То ж не мучте себе тими роздумами і не намагайтеся створити ідеальну(на Ваш погляд) програму, це сізіфова праця.
ujcnm
Якщо вам не дано розуміти щось вище "Митькозавра"..., це не означає, що всі дурні. І хто вам розповів про щастя бути бідним в СРСР? Хто працював, той жив достойно. Якийсь дурнуватий пост...
Знову цей хрюнь
три в одному "шию мию купаюся" суне носа не в свої справи. Та ти сам актор, режисер, драматург із секонд-хенду.
Інна
Поясніть, будь ласка, яким чином абітутурієнта зараховано в УКУ (філологія) та на право (бюджет) ЛНУ ім. І. Франка ????
Аля
Всі вже зрозуміли, що немає сенсу протестувати з цим міністром - їй плювати, вона нікого не чує. Що з тих протестів, коли ніхто і нічого не змінює? До речі, за законом програму до ЗНО можна змінювати як найменше за 1.5 року до ЗНО - хто це виконує? Ніхто. Тому ось так, всі мовчать, бо поки ті старі кадри не вимруть, нічого не поробиш.

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!