Osvita.ua Блоги І. Лікарчук: про диджиталізацію освіти на найвищому рівні
І. Лікарчук: про диджиталізацію освіти на найвищому рівні

Потрібно мати при МОН потужній аналітичний центр, який аналізуватиме та узагальнюватиме інформацію

І. Лікарчук: про диджиталізацію освіти на найвищому рівні

Автор: Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти, в. о. директора Навчально-методичного центру забезпечення якості освіти.

Як повідомили ЗМІ, в Україні оголосили узагальнені результати ЗНО-2019. Я не буду нічого писати про зміст оприлюдненого. Бо соромно коментувати висновки, що дівчата-абітурієнти показали кращі результати, ніж хлопці, або що найгірші результати з української мови мають учні профтехучилищ... Значущість подібних висновків очевидна!!!

Проблема в іншому. У тому, що це постріл в нікуди. Феєрверк. Трах-бах, дим стовпом, вуха трішки заклало, рот відкрили, слину ковтнули - і все. Жодних ефективних для майбутнього освіти рішень прийнято не буде. Як вони, після оприлюднення таких результатів, не приймалися і п`ять, і десять років тому.

Тож або це аналітика такої якості, що на її основі не можна прийняти жодних серйозних управлінських рішень (а для чого вона в такому випадку потрібна), або ж немає кому ту аналітику аналізувати, узагальнювати, приймати рішення.

І, якщо це другий варіант, то стає дуже сумно: а що ж в основу своїх важливих управлінських рішень кладуть ті, хто їх приймає? Між іншим, в українській освітній системі є потужний масив даних у ЄДЕБО, за 11 років нагромадилася маса даних в УЦОЯО; щось за 4 роки нашебуршив Інститут освітньої аналітики; є база даних офіційної державної статистики (і хоч ця база за своїм змістом лишилися офіційно-радянською, але вона є). За моїми даними, достатньо велика частина інформації про освіту, включаючи персональні дані (!), зберігається і у приватних володільців, яку вони продовжують збирати...

Тобто інформація, котру можна системно аналізувати та класти в основу прийняття рішень, є. Але не маю інформації, що той аналіз здійснюється, що він є системним, цілеспрямованим і цільовим.

Більше того думаю, що в сучасних умовах він таким навряд чи буде. Адже всі ті масиви інформації, про які я писав вище, не об’єднані; у ряді випадків інформація у них дублюється, дрібниться; вони орієнтовані на реалізацію вузькоцільових прикладних програм.

Ця інформація не цікавить навіть науковців. Роблю такий висновок, тому що періодично цікавлюся тим, чим займаються півтора десятка науково-дослідних інститутів НАПН України. Ну не знаходив я у переліку дисертацій, захищених там, робіт, що базуються на основі даних, котрі є у тих масивах інформації, про які писав вище.

Можливо, погано дивився? Чи науковці такі? Чи не орієнтують їх наукові керівники на подібні дослідження? Чи ці бази даних такі, що із них користі, як з козла молоко..? Чи доступ до них такий, як колись у часи СРСР до архівів КДБ? Отака у нас диджиталізація освіти на найвищому рівні.

А щоб вона таки була то, на мою думку, потрібно зробити небагато/багато. Потрібно об’єднати всі ті бази інформаційних даних в єдину базу. Кажу і пишу про це далеко не перший раз. Нічого кожному сидіти на своєму мішку. Потрібно мати при МОН потужній аналітичний центр, який буде займатися аналізом та узагальненням цієї інформації, й готувати необхідні матеріали як для тих, хто за посадою має приймати рішення, так і для тих, хто її хоче отримати, включаючи державні органи, ЗМІ, громадськість, батьків учнів, науковців...

Між іншим, жодних додаткових коштів для створення такого Центру на потрібно. Необхідно лише мати політичну волю його створити та добряче потрусити штатні розписи НАПН, деяких інших освітянських структур. Включаючи і Центр, в. о. директора якого я ще є.

Між іншим, наш Центр зберігає майже 55 тисяч справ із акредитації та ліцензування закладів освіти, зібраних за двадцять п`ять років діяльності МАК, МРАК, ДАК, АКУ... Цілина для дослідників і аналітиків. Але сьогодні цю цілину лише інколи орють представники правоохоронних органів...

І найголовніше - інформація, що буде збиратися та нагромаджуватися у майбутній Базі даних, має бути ПОТРІБНОЮ. Та це вже питання технологічне і політичне...

Не думаю, що серйозного політика цікавитиме інформація, на основі якої робиться висновок, що дівчата краще знають історію, ніж хлопці. Та ще коли такий висновок базується на результатах ЗНО, визначених за рейтинговою системою. Це - коли у масі гнилих яблук обов`язково знайдемо ті, які будуть менш гнилішими від інших. І поставимо їм 200 балів... Бо маємо збудувати рейтинг і потім зробити феєрверк. Між іншим, феєрверк і фейк - дуже схожі слова. За сутністю також.

Оригінал

Освіта.ua
16.08.2019

Популярні блоги
Віктор Громовий: принижені та зневажені педагоги Принижені та зневажені — це нинішнє реальне становище і соціальне самопочуття українського вчительства
Олеся Калинич: зміни від МОН чи черговий фейк? Як учитель може втілити в життя виставлення оцінок у щоденник на перерві, наприклад, 20-30 учням?
М. Хоменко: таке в нас ставлення до «сіяча знань» Інтелектуальна праця оцінюється не просто за залишковим принципом, а принизливо низько
І. Лікарчук: про нового вчителя, а не власника диплому Лише учительський диплом у сучасних умовах не може бути єдиною перепусткою в шкільний клас
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Tet-a-tet
Немає кому узагальнювати інформацію?.... А два інститути по 360 чол. при МОНУ що роблять? Те, що в ПТУ рівень знань з предметів СШ низький не знає тільки глухий, а для МОНУ це виявляється відкриття. Ті, хто поступає в ПТУ після 9 кл. тікають від школи, а не для того, щоб отримати липову повну середню освіту. Та, на жаль, марнотратники бюджетних коштів з МОНУ це ніяк не хочуть визнавати. Замість того, щоб акумулювати кошти на підвищення якості профпідготовки(нарешті почати фінансування практичного навчання) витрачають їх на оплати сізіфової праці вчителів-предметників. В результаті ПТУ випускають брак, а вчителі скніють від своєї безглуздої роботи. Коли ви нас почуєте в МОНУ?
проста вчителька
Колеги, врятуйте, порадьте! Можливо, я пропустила. На якій хвилині Всеукраїнської серпневої конференції пан лікарчук голосно засудив списування планів, уроків, розробок, заборонив таке робити, на якій хвилині виступу він наказав своїй методичній службі щось робити, а не протирати даремно штанці та спідниці? Нагадайте, бо дуже має величезне бажання почути історичну подію, коли вголос говорять те що намагаються тишком-нишком завуальовано написати аби заробити грошеняток
Небайдужий
Боже милостивий, як уже набридли ці пустопорожні сентенції діджея від освіти! А це не він рвався в члени-кореспонденти НАПН? Рвався, але вср...вся! Діду, твій постріл у нікуди. І навіть вуха не заклало від цього пукання в калюжу. Хоча смороду наробив... Так тримати!
Стыдно
Лекарчук о чем бы не писал, обязательно ковырнет советскую власть. Это , чтобы ему верили. Модно так! Ибо сам был партократом , в самом Киевском горкоме работал... Величина. Вот зачем плевать в колодец?
Бажаєте змінити-мінятеся самі
Пане, а що Вас дивує? Нагадайте мені, хто друкує наперед завдання до ДПА? Не МОН дозволяє? Ви знаєте, що вчителі навіть не складають нічого самі, просто з тих збірників по одному варіанту роздрукують і все. Хто дозволяє? МОН. Нагадайте мені хто дає дозвіл друкувати шпори із відповідями? Нагадайте хто організовував отой моніторинг із відповідями? Мон, чи помиляюсь? Хто не забороняє користуватися друкованими і скачаними планами, конспектами? Чи знаєте, ви, пане, що головним аргументом для використання має бути гриф МОН? Нещодавно натрапила на очі стаття про те як правильно прочести ПОКАЗОВИЙ урок. От так і вся наша суть- показова. Не подобається? Зміність. У вас є всі повноваження. Що ви пропонуєте? Минулого тижня директор методичного центру поширює на сайті центру рекламу про можливість скачати календарне планування, яке хтось десь запропонував у мережі. Шановний, розпочніть із своїх кадрів. Не пишіть аби писати, вивчайте роботу своєї служби
Тетяна
Боже, як круто замахнулися на те, що було невластиво міністерству за всі роки! Яка аналітика, якщо десятиліттями традиційно ще з радянських часів заглядали в рот Москві! Тут вирішальним є питання кадрів! А кадри ми так і не навчилися підбирати... то як зможем аналізувати?
000
Для Тетяна: Не переживайте так. За министерства давно закреплены по паре американских советников или кураторов. Только не надо писать, что это не правда. Можете убедиться в этом сами. По поводу Москвы, в советское время действительно лучшим предлагали места в столице СССР и люди уезжали. Ключевое слово - "лучших".
000
Для Тетяна: Корректировки отзыва нет, конечно же за министерствами
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!