Osvita.ua Блоги І. Лікарчук: що знищує учителя як професійну особистість
І. Лікарчук: що знищує учителя як професійну особистість

Професійна культура нашого пересічного вчителя стала поживним ґрунтом для сумнівних комерційних пропозицій

І. Лікарчук: що знищує учителя як професійну особистість

Автор: Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти, в. о. директора Навчально-методичного центру забезпечення якості освіти.

У своїй публікації в групі «ДУП:школа» я достатньо різко прокоментував масову появу шпаргалок для вчителів у вигляді розробок уроків, так званих «виховних» заходів та іншої подібної літератури й інтернет-публікацій.

Кількість їх на початку кожного нового навчального року зростає у геометричній прогресії, що за моїм глибоким переконанням є вкрай негативним явищем, яке знищує засади творчого підходу в діяльності педагога, повністю перетворюючи його в ремісника.

Нагадаю, що подібне чтиво з’явилося у пізні радянські часи з метою недопущення вияву вільнодумства серед учительства та його щонайменшого відхилення від визначеної компартією лінії у освіті. Але, зважаючи на те, що публічно насаджувати єдину лінію вже було складно, то держава кинула гарні кошти на видання усіляких збірників планів уроків...

Наголошу - видавалися вони державним коштом, державними видавництвами. Інших не було. Згадую, як іще в 90-ті роки минулого століття у передовій педагогічній пресі такі рекомендації жорстоко критикувалися...

З появою ринку на видавничому фронті ця справа була успішно продовжена. А вчителі, привчені до оцього педагогічного фаст-фуду, продовжували його із задоволенням споживати. Наголошу, що більшість учителів. Слава Богу, що не всі.

Здається, що вільний і незалежний учитель нової держави мав би відмовитися від подібного. Але цього не сталося, хоча б тому, що немає вільного і незалежного вчителя, а педагогічна свобода існує лише на папері.

На жаль, коли є попит, то будуть і пропозиції. Професійна культура нашого пересічного вчителя, котра була сформована в останні двадцять-тридцять років, стала дуже поживним ґрунтом для сумнівних комерційних пропозицій. Тому вони і квітнуть.

Чи є вихід із цієї ситуації? Так. В освіті повинна бути запроваджена оцінка роботи вчителя за досягнутими ним результатами, а не зовнішніми показниками. Прикро, але і багато так званих індикаторів інституційного аудиту, і сертифікації знову націлені на зовнішні показники, а не на результати роботи.

Крім цього, має бути запроваджена диференційована оплата учительської праці. Не може творчо працюючий вчитель, який ніколи не буде користуватися подібними розробками, отримувати однакову зарплату з тим педагогом, який працює для «галочки», відбуваючи свій робочий час. Адже відомо, що саме такі педагоги масово користуються цими розробками. Для чого творити, коли можна списати те, що тобі дають.

І останнє. У школах потрібно масово боротися із таким ганебним явищем, як списування. Учителі фактично списують плани уроків із таких розробок. Учні списують з Інтернету та один в одного. ЗНО має передбачати не зовсім моральні заходи безпеки для уникнення списування...

Але, як можна побороти списування серед учнів, якщо списує вчитель? У мене немає сумнівів у тому, що автори подібних розробок у більшості випадків дуже сумлінно виконують свою функцію. Але ж і творець гільйотини також сумлінно створив цю машину смерті. Вона діяла безвідмовно. Смертельною гільйотиною для учительської творчості є подібні розробки. Ця гільйотина уже діє,безвідмовно і потужно знищуючи учителя як професійну особистість. Як продуктовий фаст-фуд - живий організм.

Оригінал

Освіта.ua
15.08.2019

Популярні блоги
Віктор Громовий: принижені та зневажені педагоги Принижені та зневажені — це нинішнє реальне становище і соціальне самопочуття українського вчительства
Олеся Калинич: зміни від МОН чи черговий фейк? Як учитель може втілити в життя виставлення оцінок у щоденник на перерві, наприклад, 20-30 учням?
М. Хоменко: таке в нас ставлення до «сіяча знань» Інтелектуальна праця оцінюється не просто за залишковим принципом, а принизливо низько
І. Лікарчук: про нового вчителя, а не власника диплому Лише учительський диплом у сучасних умовах не може бути єдиною перепусткою в шкільний клас
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Горбань Віктор
Щодо "диференційованої оплати". Вважаю, що трьох кваліфікаційних категорій (друга, перша і вища) для оцінки рівня роботи учителя надто замало, адже різниця між "слабеньким" педагогом і професіоналом - ВЕЛИЧЕЗНА! Пропоную сім категорій (з 1-ї по 7-му), вчителів 5, 6 і 7 категорій за рівнем оплати прирівняти до викладачів університету, тому що студенти навчаються у викладачів самі, а вчитель учнів НАВЧАЄ, що значно складніше.
Tet-a-tet
Для Горбань Віктор: Повністю Вас підтримую, але не 7, а 5: для СШ і ПНТЗ достатньо трьох категорій, і ще дві для коледжів і ВНЗ. Дроблення категорій містить корупційну складову і ставить викладача у пряму залежність від милості адміністрації.
Горбань Віктор
Для Tet-a-tet: 5 категорій краще, ніж три, а 7 краще за 5, тому що зростання категорій - це зростання зарплати. це стимул для розвитку. Нині при нормальному розкладі вищу категорію можна отримати у 32 роки, а потім можна залишатися на старому багажеві. Стосовно "корупційної складової", то зараз у середній освіті система управління жорстко авторитарна, вчитель перед нею повністю безправний, навіть профкоми реально підконтрольні директору. Але так буде не вічно, на зміну демократії у нашому суспільстві, якої у школах і близько немає, прийде НАРОДОВЛАДДЯ, тобто можливість простим громадянам швидко відкликати будь-якого керівника у будь-який момент, справедливість стане звичайною нормою життя, у тому числі і в освіті.
Омелько Терен
Оця мрія познущатися з начальника стане врешті нормою і прийде вічне щастя: можна буде нічого не читати, не знати, не заходити в клас на уроки і щодня вирушати до банкомату, замовляти подарунки та слухати улесливі промови батьків!
Коментувати
Олександр Троян
Вважаю, що І.Лікарчук, тут не зовсім точний. По-перше, посібники з розробками уроків існували і в 70-ті, і у 80-ті роки (наприклад з російської мови О.Глєбової, К.Нікітіной, Є.Голобородько та багатьох інших). Були досить слабкі книжки, а були й такі, що давали багато користі учителю-початківцю як зразки. Інша річ, необхідність атестації, бажання самоствердження чи просто намагання хоч так реалізувати власні думки спонукають тисячі й тисячі вчителів насичувати інтернет конспектами уроків різної якості. По-друге, чому користування конспектом (а це, швидше, буде приємним авторові такого конспекту) викликало негативну реакцію? Чому чужа, навіть маленька творча знахідка повинна щезнути, як тільки закінчиться урок конкретного вчителя в якійсь школі. Така специфіка професії: краще проходить відбір та йде в учительські маси. Інша справа, що педагоги, які здатні продукувати повсякчас власні ідеї, цінуються найбільше (правда, хочеться спитати: де?). По-третє, хочеться спитати: от завтра, наприклад, чотири уроки - то скільки годин на підготовку власних конспектів повинен витратити учитель сьогодні ввечері?
Tet-a-tet
Для Олександр Троян: За 20 років викладання у ліцеї та ВНЗ ніколи не заглядав до конспекту, особливо перед студентами. Ніяк не можу зрозуміти,чому потрібно писати конспект, коли для цього є голова? Можна підготувати собі якісь тези, цитати визначних вчених чи людей, виписки з наукових публікацій, список авторів, але щоб вести урок чи лекцію по конспекту? І такі приклади бачив у своєму ВНЗ, саме вони мене захоплювали і стали прикладом для наслідування. Чому деякі вчителі так прив’язалися до конспекту ніяк не зрозумію.
Коментувати
Учитель зі стажем
Жодного разу не шкодувала, що працюю вчителем. Прцювати розпочала у 90-ті. Отримували зарплату і цукром, і вуглем, і шифером, і ковбасою,і борошном, і крупами з жучками.... Все було. але була молода і вірила, що далі буде краще.Так, люблю свою роботу, до дітей іду з бажанням їх бачити і працювати з ними. Переді мною особистості, люди зі своїми проблемами, поглядами.... Але стаж уже є (але пенсію відмінили), категорія, звання, а матеріальний стан ніяк не покращився. Живу від зарплати до зарплати, щоб пролікуватися беру кредит, який потім довго повертаю, ремонт, меблі, техніка- все із серії "антикваріату", житло- батьки залишили, свого немаю, дітям допомогти не можу,... І виникає питання "Для чого я вчилася, для чого як так старанно працювала, коли не можу собі дозволити елементарних речей?" Те що ми отримуємо дрібницю(а ЗМІ репетує про інше)- звикли, але оце приниження від тих хто не бачив дітей, не працював у школі, тільки папірці горне- перейшло всі межі. Напево, варто змінити роботу
Історик
Для Учитель зі стажем: я теж почала працювати на початку 90-х. Роботу люблю. Так, як і ви, живу від зарплати до зарплати. Бачу, як знищується система освіти, як зневажають вчителя: діти, батьки, адміністрація, чиновники від освіти. Але міняти роботу вже пізно, на жаль. Ніхто не візьме працівника передпенсійного віку...
Учитель зі стажем
Для Історик: у тому вся і справа. Коли ми були комусь потрібні, мгли себе змінити- віддавалися освіті. А тепер вона нас виснажила і ми не потрібні. Кожен має право кинути камінь у наш бік, наговорити бруду, обвинувачувати невідомо у чому, весь світ чує про наші захмарні зарплати, чує які ми погані, безграмотні, некомпетентні.... Жодного гарного слова, відгуку. Відкриваєш Інтернет і поток бруду, запити про інформацію щодо поганих учителів. Хоча б якесь кіно, сюжет у новинах, передача, щоб хоча б щось гарне. Хоча, ні! Зняли кіно- "Школа". Весь бруд в одноме серіалі...
Den
Для Учитель зі стажем: а могли бы пойти в 90-х работать на панель. И денег бы больше было и менее унизительный статус в глаза общества... А так, любая болячка, рак, денег на лечение нет и приходится спешно обживать героический образ жертвы, положившей свою жизнь ради отдачи знаний детям...
Коментувати
Eugen Zimmermann
Наостанок розкажу повчальну історію, яка відбулася 12 років тому. Нас, мсолодих та не дуже, спеціалістів зібрали у відділі освіти на типу конференцію. Слово взяв наш психолог - худий, похмурий майже юнак на вигляд, соловік. він запитав нас: - Чому ви прийшли працювати у школу? Всі відчули каверзу, тому не спішили відповідати, поглядаючи один на одного. Та нарешті почали говорити про високе звання вчителя, як важливо навчати та виховувати дітей, тобто пішли стандартні шаблонні фрази. і от психолог послухав, а потів сказав просту річ, яку я досі пам’ятаю. Він діждався, коли шаблони перестануть з нас вилітати, і сказав: - Ви прийшли у школу заробляти гроші. Ми почали заперечувати, як же так, а призвання, висока місія!... - Вам завтра запропонують роботу вантажником або продавцем за три тисячі гривен. Залишитеся в школі? Тоді зарплата спеціаліста була 700 гривен. Більше ніхто про призвання не казав... А до чого це я? а так, просто згадалося.
Eugen Zimmermann
--->> Адже всі "творчі" розробки, "методики", особливо від молодих вчителів - це саме інструментарій, зліплений, даруйте, з лайна і палок! Тому що майбутніх вчителів вчать у інститутах КОРИСТУВАТИСЯ інструментами, але не створювати їх самим! Створити методику - це рівень науковця, який має відповідну освіту і досвід і свої інструменти, які дозволяють йому проводити певні дослідження, експерименти і таке інше. Самий геніальний програміст сам не спаяє собі компьютера, самий обдарований вчитель не розробить методику викладання. А ще давайте згадаємо одну, майже не варту уваги дрібничку за яку навіть соромно згадувати коли ми бризкаємо пафосом про високе звання і призвання вчителя, про творчість і інші дуже важливі речі. Давайте згадаємо за ГРОШІ. Це просто позорище спостерігати надутих, як жаб, накчальників, які хваляться ПОКЛЕЯНИМИ ШПАЛЕРАМИ ТА ПОФАРБОВАНОЮ ПІДЛОГОЮ у школі! Ото досягнення так досягнення! Є чим пишатися у 21-му сторіччі!
Вчителька
Для Eugen Zimmermann: А писати посібники заставляли поголовно ще до недавнього часу, а поняття « новизна» в МАНІвських рерайтах. І сидять у президіях, мудрі морди корчать, обирають переможців! Або приходять на урок - оце сподобалось, а це ні. Що значить сподобалось? Має бути правильно або ні! Що значить результати до атестацї! Учень нашої школи захистив роботу МАН з фізики і в області отримав 1 місце, вчитель поставила за рік з фізики 11 балів, а ЗНО з фізики здав на 6!!!! Міг він здійснити винахід з фізики чи написати роботу манівську?
Володимир
Для Вчителька: Я через МАН пройшов. Попросили захистити честь школи, оскільки я взяв диплом 1 ступеня з обласної педярмарки. Не напружуючись, за тиджень зробив роботу. З науково-дослідницькою роботою під учня помучився. Юнак був не дуже, але спортсмен, з характером. Взяли 3 місце в області. Наступного року через тупість директорки роботу на захист виставляти відмовився. Розкидати перли перед свинями не було бажання...
Коментувати
Eugen Zimmermann
Вам, шановний Ігоре, без образ буде сказано, або на заслужений відпочинок пора, або міняти сприйняття світу. Бо у вас дуже гарно уживаються у свідомості одночасно і мантра про "поганий совок" і радянське сприйняття вчителя. Просто про всяк випадок нагадую вам, що СРСР закінчівся практично ТРИДЦЯТЬ років тому, маємо в Україні зовсім іншу, ніж у радянські часи, суспільно-економічну формацію. Навчання та виховання дітей перетворилися на "освітні послуги". Вчителювання - це виконання певних функцій, це - саме РЕМЕСЛО, яке слугує для надання освітніх функцій. Робітник, коли приходить на завод, у майстерню, працює інструментом, який надає йому власник заводу, майстерні тощо. То чому вчитель, замість виконувати свою роботу, надавати освітні функції за допомогою інструментів, якими повина забезпечувати його армія міністерських та інших дармоїдів, до якої, до речі, відноститесь і ви! - чому вчитель САМ мусить виготовляти ті інструменти з лайна і палок?? --->>
Володимир
Для Eugen Zimmermann: Молодець!!!
Коментувати
тетяна
Учитель-це покликання(без пафосу пишу про це).Ніяка зарплата не додасть вам успіху,якщо ви не любите дітей,не працюєте над саморозвитком,не йдете в ногу з часом,не знаєте психології...Сучасні діти хочуть бачити на уроці особистість,а не щось нудне з менторським тоном...при цьому стоси друкованих чужих конспектів,надмірне захоплення мультимед.технолог.Якщо середн.бал вступника педаг.вишу-145!... у медичних вишах введено міжнародне сертифікування майбутніх лікарів-і це правильно.Якість освітянзнизилася,зістарилася величезна генерація справжніх учителів.
Местный
Для тетяна: вы за продукты, за коммуналку расплачиваетесь любовью к детям? Зарплата - это основной показатель успешности специалиста, не зря крупные корпорации воюют за лучших специалистов именно уровнем зарплаты. Вы рассуждаете как типичная "училка" совкового формата (лет так в пределах 50). В большинстве случаев свое любовью и криками о призвании компенсируется некомпетентность. НО система с её чиновниками вам БЛАГОДАРНА, ибо на таких, как вы, можно ещё ездить и ездить - зарплата ведь не главное - да?
Володимир
Для тетяна: Любити дітей - це розкручена брехня! Жінка любить своїх дітей та онуків. Чужих любити вона нездатна. Це і не потрібно. Їх поважати треба. Недарма, в ст. 6 Закону "Про освіту" першим пунктом стоїть людиноцентризм. В тристоронньому процесі освіти всі люди: діти, вчителі, батьки.
Коментувати
Володимир
«Дитиноцентризм» Хто освітою керує, Заодно, її гальмує? Із сусіднього села Керувать в район прийшла. *** Недостатньо професійна, Але дуже амбіційна. І начальницькі прийоми, Як фашистські, нам відомі. *** Учні в нас неприбуткові, Більш того, вони збиткові. То навіщо так багато В класи треба їм давати? *** Є в освіті свій бюджет – Найтаємніший секрет. Там свої економісти Роблять так, щоб було чисто. *** Щоб відкати не марніли, Як амброзія, рясніли, А начальниця жила Добре. Пахла і цвіла. *** Хай мовчить собі профспілка, Мов коров’яча гомілка. Щоб гнобити помагала, Обкраданню потакала. *** А коли незгодний хтось, Щоб начальству так жилось, То прийоми деструктивні Будуть дуже ефективні. *** Тут газлайтинг і погрози Та приховані загрози, Дресування і проекція, І ще наклепів інфекція. *** Все робила це вона За підтримки пахана. «Солідарність» десь пропала – То вона «слугою» стала.
Так и есть
Для Володимир: Супер!!!
Tet-a-tet
Для Володимир. Чиста правда.
Коментувати
Вчителька
Шановний! Що таке творчість! От поети - творці? Творці! А я не вмію писати, але я читаю . Я люблю Лєрмонтова, а Лесю Українку не сприймаю. А обидвоє вони творці! Допоки не буде чітких правил, а буде спекуляція явищем « творчість» - доти буде освіта стогнати. Якщо ви на посаду вчителя будете брати тільки творців- дітей не буде кому вчити, і те саме буде якщо від вчителів, які працюють ви вимагатимете творчості. Мені здається вистачило б просто добре робити роботу хай навіть і по готовому алгоритму, а то завжди від вчителя вимагали «винаходити велосипед».
Андрій
Та невже? Професійну особистість вчителя знищує непрофесійне керівництво. І не тільки. ### Спочатку чиновники створюють УМОВИ у вигляді наказів, вимог, рекомендацій і т.д. для "сумнівних комерційних пропозицій", а потім пишуть про низьку культуру вчителя як підгрунтя для "сумнівних комерційних пропозицій" ###
Віка
Спробуйте написати 6-7 якісних і творчих конспектів на день, перевірте зошити( наголошую, усе це після роботи), і отримайте зарплату 6-7 тис. гривень. Як вам?
Puma
Для Віка: Ну, так делайте все на от...ись, руководствуясь здравым принципом: какая зарплата, такое и качество работы.
Коментувати
Родион
Не повністю згоден. Якщо від мене вимагають ідіотський папірець, то я не буду витрачати час на його написання. Здеру в Інтернеті щось подібне, підкоректую. (План роботи з обдарованими, план роботи з батьками, план роботи на канікулах, плани тижнів ..., плани днів, і т.д. ). Все це гидко. Але накази та розпорядження доводиться виконувати. А все йде від МОНу і спускається вниз.
Мама
РS. А учителя знищують такі, як ви. Так що ваші " творчі думки" НІКОГО НЕ ХВИЛЮЮТЬ, окрім вас.
Мама
Громадяне Лікарчук, ПРОСНІТЬСЯ, МОН ДОЗВОЛИЛО НЕ ПИСАТИ ПОУРОЧНІ ПЛАНИ. Так що " не хвилюйтеся", відпочивайте.Ми вже якось без вас
Гість
Дядю. За кордоном КОЖЕН вчитель до підручника отримує книгу для вчителя. Вже зовсім мізки висохли. Не даремно кажуть, що старе, що мале.
Eugen Zimmermann
Для Гість: Який закордон, бога ради??))
Природа
Шановний, пане Лікарчук І. Уважно прочитавши статтю, вважаю, що ви не вчитель. Ви лобіст. Провокативний характер статті не лишає байдужим вчителя. Про це свідчать коментарі. Вам не довелось зустрічати адміністрацію школи, яка вимагала використовувати на уроках матеріал, тільки з грифом МОН, та друковану методичну літературу. Про яку творчу роботу може йти мова? А про ті злидні нашого існування, ви не маєте уяви... Отже, як журналіст, Ви виконали роботу.
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!