Osvita.ua Блоги Ігор Лікарчук: про «передовий педагогічний досвід»
Ігор Лікарчук: про «передовий педагогічний досвід»

Освіта, педагогіка - не ремесло, у якому можна запропонувати операційні дії за єдиним алгоритмом

Ігор Лікарчук: про «передовий педагогічний досвід»

Автор: Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти, в. о. директора Навчально-методичного центру забезпечення якості освіти.

Я багато писав про залишки совка у нашій освітній системі. Але він такий живучий і всепроникаючий, що не перестаєш дивуватися: десятиліття проходять, політика і економіка змінюється, нові покоління виросли, а він - живе.

Сьогодні я про його різновид, котрий має назву «передовий педагогічний досвід», або як його називають розумні та креативні освітяни - «перпеддос».

Між іншим, дуже гарна назва. Як за змістом, так і за духом. Якби хтось якось спробував зібрати до однієї купи всі папки і файли із вивченим, описаним, узагальненим перпеддосом, котрі зберігаються в школах, методкабінетах, обласних інститутах удосконалення, то того паперу, мабуть, вистачило б на річне опалення всіх будинків великого райцентру. І ото з нього була б найбільша користь.

А тепер давайте навіть дуже приблизно спробуємо уявити, скільки бюджетних коштів затрачено на оте вивчення, узагальнення, поширення перпеддосу. Думаю, що їх би вистачило на гарне підвищення заробітної плати достатньо чисельній армії освітян...

Якщо трішки зануритися в нашу освітянську історію, то питання вивчення, узагальнення та поширення педагогічного досвіду актуалізувалося із початком розбудови совєтської системи освіти за рецептами таких «класиків», як Крупська, Мединський та ін. Тоді рух перпеддосу в освіті нічим не відрізнявся від такого ж вивчення та поширення досвіду роботи колгоспників, доярок, шахтарів, токарів.

Щоправда, тодішні, як і теперішні вивчальники та узагальнювачі педагогічного досвіду, не звертали увагу на одну дуже важливу обставину. Освіта, педагогіка - не ремесло, у якому можна запропонувати операційні дії за єдиним алгоритмом. Навіть якщо цей алгоритм буде найкращим, найпередовішим, найкреативнішим, найрезультативнішим. Бо педагог має справу не з землею, коровою, шматком металу - а із особистістю. А двох однакових особистостей немає.

Так, в радянські часи, коли поняття особистості повністю нівелювалося тодішньою педагогічною наукою і практикою, єдині для всіх рецепти роботи, очевидно, були доцільними. Бо всі мали бути однаковими. Наука такі рецепти продукувати не встигала. А, якщо і продукувала, то нормальні педагоги на них, м’яко кажучи, дивилися з-під лоба.

Тоді й був кинутий клич вивчати досвід. Вивчили, трішки відредагували відповідно до генеральної лінії партії, і починали поширювати та впроваджувати.

Чи було результативним це впровадження і поширення - хто його знає?. Головним був процес.

Наведу лише один приклад. Коли іще був живим Василь Сухомлинський, з досвідом його директорування знайомилися тисячі директорів шкіл. Іще тисячі цей досвід вивчали за книгами та підручниками. Узагальнювали у дисертаціях цей досвід сотні кандидатів і докторів наук... А результат? Скількох директорів шкіл - нових Сухомлинських ми мали чи маємо? Не мали і не маємо.

Очевидно, що справа не у досвіді чи не в тому, як його вивчено та узагальнено. Справа в тому, що потрібно народитися і бути Сухомлинським. І працювати так, як Сухомлинський. Тоді й нічий досвід не потрібно буде вивчати та узагальнювати. Справжній педагогічний досвід повторити неможливо. Як і не можна повторити досвід життя іншої людини. Чи не час це зрозуміти і перестати фанфаронити з отим перпеддосом?

Між іншим, а чому ніхто не замислюється над сутністю поняття «передовий?» Цей досвід є «передовим» стосовно чого? Хто є кращим: педагог, який добросовісно виконує свої обов`язки, гарно навчає і виховує учнів традиційними формами і методами, чи той, хто у пошуках креативності та помпезності, вміє дуже гарно показати свою роботу, але не забезпечити досягнення тих результатів, які очікують учні та їхні батьки?

То, можливо, у сьогоднішніх умовах нам потрібно переходити від пошуку «передових» до реальної оцінки якості роботи того чи іншого вчителя за її результатами? Незважаючи на те, чи можна його педагогічну технологію назвати передовою, чи не можна.

P.S. Написав цей пост і читаю, як в мережі поширюється клич одного з методкабінетів взяти участь у серпневому «марафоні» вивчення досвіду роботи вчителів. Зокрема, досвіду «методики серця». Цікаво, а чи знайдуть методами із того кабінету, скажімо, досвід «методики шлунку»? Як вихідцю із радянської системи освіти, котрій віддав велику частину свого життя, від цієї інформації таким знайомим і противним перпеддосом повіяло, що ой-йой...

Оригінал

Освіта.ua
08.08.2019

Популярні блоги
Віктор Громовий: принижені та зневажені педагоги Принижені та зневажені — це нинішнє реальне становище і соціальне самопочуття українського вчительства
Олеся Калинич: зміни від МОН чи черговий фейк? Як учитель може втілити в життя виставлення оцінок у щоденник на перерві, наприклад, 20-30 учням?
М. Хоменко: таке в нас ставлення до «сіяча знань» Інтелектуальна праця оцінюється не просто за залишковим принципом, а принизливо низько
І. Лікарчук: про нового вчителя, а не власника диплому Лише учительський диплом у сучасних умовах не може бути єдиною перепусткою в шкільний клас
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
НУШ
ПРОФЕСІЙНИЙ СТАНДАРТ "Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти". "Трудова функція Ж "Узагальнення власного педагогічного досвіду та його презентація педагогічній спільноті" Трудова функція охоплює такі трудові дії та операції: узагальнення власного педагогічного досвіду і представлення його у різних формах; поширення власного педагогічного досвіду шляхом участі в методичних заходах різних рівнів (шкільного, районного, міського, обласного, всеукраїнського), презентації в засобах масової інформації (педагогічній пресі, на освітніх платформах тощо); коригування власної професійної діяльності з урахуванням пропозицій і зауважень колег, здобутків педагогічної науки та практики" ХТО УЗАГАЛЬНЮЄ ДОСВІД? Вчитель. Не коментую, а констатую, бо є наказ від 22.01.2018 № 74.
не до вчителів претензії, до систем
Найбільше мені "подобається" робота методичних центрів і ІПОПП. перші абсолютні трутні, які зовсім не розвиваються. Як може методист методичного центру поширювати чужий сайт з календарним плануванням з предметів. Тобто вже сам методист каже:" Не робить нічого, просто списуйте" Жах! Методисти е цікавляться перспективою овіти, інноваціями. Вони ще продають друкованні зошити, які їм надає методист з ОІПОПП. На курсах буваю кожних п"яь років. 95% лекцій повторюються постіно. Перших два рази писав, а потім сам жахнувся, що пишу те саме, Тепер просто сижу, вбваю час, бо нічогонового, все пвторюється слово в слово. Пане Лікарчук, якщо бажаєе щось змінювати- міняйте не вчителів вони і так ідуть в ногу з часом), міняте методистів, ОІПОПП- саме ці ніяк не бажають змінюватися
Методист
Для не до вчителів претензії, до систем: Все гаразд. Тепер ви зможете обрати самостійно де, коли і як проходити курси. Це добре. Міняйте себе, а не когось. Пан Л. допоможе, бо очолює методичну службу, має великий досвід роботи в ОІПОПП.
Ана
Не смішіть, що вчитель зможе обирати. Нам вже розказали, що ніякі документи про підвищення кваліфікації, крім квнз *хано*, прийматись не будуть. Наша заввідділом освіти вже все*порішала* там, мабуть не за просто так, дуже полюбляє гроші.
не вірте казочкам
Для Методист: Ви вірите в те що пишите? Я абсолютно НІ! Ніколи ОІПОПП не віддасть свої заробітки комусь.
Коментувати
учитель
Про який ППД можна говорити в наш час, час інтернеттехнологій. Зайдіть у фейсбук- один запитав- сотня написали комментарі з ідеями, сценаріями, рекомендація, розробками. Всі обмінюються самостійно, не з-під палиці. Діляться з душею. Є ті хто продають свій товар, але цей товар в більшості, неякісний, застарілий. У людини творчої інший тип сприйняття та роботи. Світ змінився, а підходи-ні. Кожних 5 років вчителі атестуються. Комісії вигадують велосипед, який нікому не потрібен. Пропозиція: всі хто атестуютьс здають так само по 2-3 розробки і можна ще й портоліо, але у цифровому варіанті (економія паперу, грошей і бережемо екологію). Усі напрацювання збираються у Єдину Всеукраїнську базу за рубриками. Що це дась? 1. Будь-хто у вільному доступі може скористатися і для себе щось запозичити. 2 Не буде плагіату, а лише власні напрацювання, а не скачані під нову обгортку. Хто має таке вести- достатньо структур. Відповідно такі самі розділи нехай ведуть методичні центри і ОІПОПП.
Остап
Всякое открытие терзает меня как гвоздик в спине. Хотя я невежда и старосветский помещик, а все же таки негодник старый занимаюсь наукой и открытиями, которые собственными руками произвожу и наполняю свою нелепую головешку, свой дикий череп мыслями и комплектом величайших знаний. Матушка природа есть книга, которую надо читать и видеть. Я много произвел открытий своим собственным умом, таких открытий, каких еще ни один реформатор не изобретал. Скажу без хвастовства, что я не из последних касательно образованности, добытой мозолями, а не богатством родителей…
совесть
"переходити до реальної оцінки якості роботи вчителя за її результатами"... Завжди дивував той факт, що вчитель всім своїм учням на уроці говорить одне й те саме, всі слухають його слова, повторюють запропоноване ним, виконуюють певні завдання і ось тут найцікавіше - у Васі - 4 б., а у Марії - 11 б. Оцініть роботу вчителя. Він молодець, що в нього є така учениця Марія, чи ганьба йому, бо в усіх інших учнів посередні результати? Власне, зовнішнє незалежне оцінювання вкрай потрібне, як вчителю, так і учням, і не в 11 класі лише, а на різних етапах навчання дітей. Але у сучасних умовах результати учнів перестали бути відображенням результатів роботи лише вчителя: учням доступні різні джерела знань. Однак саме результати учнів залишаються головним критерієм для оцінки роботи вчителя?! Сподіватися на здоровий глузд надбудови над вчителем: різного рівня перевіряльників? А з цим були, є і будуть проблеми. Людський фактор. "Заставь дурака Богу молиться - он и лоб расшибет".
Остап
Скільки цитувальників Сухомлинського не те що не читали, а взагалі в руках не тримали його книжок. Ось такий пропердос
Кіра
Для Остап: Але як почесно бути його носієм. Система вибирала найкращих. Тепер вони тренери НУШ. Агенти змін. Це правда.
Коментувати
Не згодна
Хамелон Лікарчук, опять у всьому винить радянську владу. Але правда така, що такого розвитку школи, як було - ми ще довго не досягнемо. Нам із чоловіком надали трикімнатку на третьому поверсі. Проблем з оплатою послуг не було,з харчами також. Іздили в Крим влітку... Серед учнів- офіцери, голова міста, лікарі, гарні вчиителі, є докторка наук. От тобі , пане Ігоре, і пропердос!!
Олена Царюк
"Хто є кращим: педагог, який добросовісно виконує свої обов`язки, гарно навчає і виховує учнів традиційними формами і методами, чи той, хто у пошуках креативності та помпезності, вміє дуже гарно показати свою роботу, але не забезпечити досягнення тих результатів, які очікують учні та їхні батьки?" З ЦІЄЮ ФРАЗОЮ ЗГОДНА НА ВСІ 100! ПОМПЕЗНИХ І "КРЕАТИВНИХ", АЛЕ ПУСТИХ, ЩО ГОРДО СЕБЕ КЛИЧУТЬ "АГЕНТАМИ ЗМІН" ЗНАЮ). ВОНИ НА ЧАСІ! ЇХ ШАНУЮТЬ, ДО НИХ ПРИСЛУХАЮТЬСЯ, ЇХ ЦИТУЮТЬ) ОТ ВАМ І ПЕРПЕДДОС!
Кентрі
Для Олена Царюк: Молодець, чесно!! Агенти змін- гниди Соросівці!
Олена Царюк
Я нікого не ображаю. Є дійсно люди, які змінюються самі і допомагають освіті рухатися вперед відповідно до потреб життя. Але є пристосуванці, зі своїм "перпеддосом". Тільки тепер називають себе по-іншому) Система залишилася) Тому й кажу, що справа в людині, а не в назві.
Коментувати
Олена Царюк
Не зовсім згодна з паном Лікарчуком. Свого часу мала можливість ознайомитися з "перепеддосом" талановитої колеги, дійсно Учителя. Згодна, що її досвід - то їїї досвід. але для мене він став поштовхом до переосмиленння моєї роботи. Тоді ще достатньо молода вчителька, я зрозуміла, ЯКИМ має бути урок і ЩО треба дати на ньому дітям. Знову ж таки, пощастило мені вдруге. Знову "перпеддос", але на курсах при ОблІППО (теж відрадянська установа )). Не повірите, були сльози радості від другого відкриття ВЧИТЕЛЯ. Зараз це заслужений учитель, методист ОблІППО. Але головне - Людина і Вчитель. Так що, мені здається, шановний дописувачу, справа не в тому, як воно називається, а в тому, чи хочеш ти його відчути й зрозуміти (бо повторити дійсно не можна), чи прагнеш сам навчитися майстерності.... І знову питання: як же тоді Ед-кемпи, Глобал Тічерз Прайз (це ж уже точно не совок?) і іже з ними? Це хіба не "перпеддос", про який потім кричать на кожному кроці?
Наталия
Для Олена Царюк: Так, перебільшення є всюди у всіх системах, як і позитиви та недоліки. Можна запитати, а чи працювала стара система освіти? так. Якщо ми будуємо нову систему освіти, то не має починати з 0. Є гарні традиції, які формувалися не за одне століття. Варто йди в ногу з часом, але не відкидати ті наробки, які давали гарні результати. Українська система освіти, її традиції починали формувалися не в радянський час. Невже поганий досвід маємо у Ващенко, Русової. Є гарні приклади досвіду освітян і в минулому столітті. Вони є нашим продовженням. Це наш освітянський генофонд. Українцям не характерний прогрес, а характерний поступ. Варто аналізувати, що працює, а що ні і враховувати наопрацьований досвід, рухайючись уперед.
Коментувати
Tet-a-tet
Визнаймо, що є чимало настільки слабких вчителів, що без конспекта не можуть ні на крок. А насправді, талановитому вчителю конспект ні до чого, усе має бути в голові. Інакше ти не вчитель, а простий ретранслятор.Я ще застав вчителя історії, який розповідаючи нам про Помпею, поділився враженнями від її відвідування. Уявляєте, як цікаво слухати вчителя, який власними очима бачив те, про що розповідає нам по темі. Один вираз його очей чого вартий. А щодо передавання досвіду- то це цілковита дурня. ВНЗ мають готувати таких педагогів, які би були самостійні у практиці навчання, а не шукали у кого би то повчитися. Видатні оперні співаки до кого ходять по досвід? Правильно, вони діляться своїм талантом і майстерністю з глядачами, вони самодостатні і крапка. Існуюча система підвищення кваліфікації-це банальний дерибан бюджетних коштів на користь підробітку для науковців від педагогіки.
за державу
Для Tet-a-tet: Краще відвідати Помпеї самостійно - буде більше користі.
Канарейка
Ох і дуб- дерево Ви,Тет! В співаків , артистів індивідуальне навчання, авторські ПЕРЕДОВІ курси, черги за досвідом .
Tet-a-tet
Для Канарейка: Краще бути міцним дубом ніж дурною канарейкою. Читайте уважно допис про що мова, а потім коментуйте.
Коментувати
Ирпень
Лекарчук- самый первый совок! Грантоед истый. Также и первый Перпедос. Постоянно неудовлетворен все происходящим. Пачему- потому, что его недооценили.... Его уровень- министр, как минимум. А сколько судеб переламал с Засухой, как с регионалами яшкался - все забыл. А мы- нет!
Val
Для Ирпень: Не хамите деду... Он совесть украинской системы образования.
Коментувати
Іра
Де ви були донині, шановний в.о. навчально-методичного центру? Напишіть про функції служби, яку очолюєте? Поділіться досвідом.
Наталя
Пишеш конспект. Мов пісня. Бачиш очі дітей, розумієш, сьогодні працюємо не за конспектом.
за державу
Перш за все потрібно позбавитись старої термінології на кшталт: педагогіка - потрібно вживати термін освіта; методист - термін ні про що; забути про сухомлінських - внесок перебільшений як і стаханівський рух - любили тоді видувати бульбашку, як і зараз, з нічого. Більше прагматизму - менше "показухи". Менше метушні - більше користі. Пріоритети потрібно міняти і позбавлятися авторитетів, бо авторитет створює авторитаризм. Можна продовжити
Місяць
Для за державу: просто ти , братан, придурок. Без стереотипів!!
за державу
Для Місяць: Від придурка зі стереотипами коментар. Не створюй собі кумирів педвалянок. Ти ще збреши що педагогіка - це наука. Відповідь у стилі місяця
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!