Osvita.ua Блоги В. Бєлий: небажання вчитися – перпетум-мобіле молоді
В. Бєлий: небажання вчитися – перпетум-мобіле молоді

Рівний доступ до якісної освіти сприймається населенням як безумовна доступність до будь-чого бажаного

В. Бєлий: небажання вчитися – перпетум-мобіле молоді

Автор: Володимир Бєлий, заступник директора з НВР, фізико-технічний ліцей м. Херсона.

НЕБАЖАННЯ ВЧИТИСЯ – перпетум-мобіле пересічної молоді

НАТУРА

Всім відомо, які школярі та студенти винахідливі до того, щоб забезпечити собі легке життя замість вчитися по-справжньому та наполегливо. Вони є мастаками як мінімум вдавати, що вчаться. Для повної картини цього досить переглянути різні студентські та учнівські «капусники» чи шоу.

Тому на діячів, котрі беруться за реформування продуктивних відносин/освіти і не будуть враховувати того, що пересічні люди/діти не мають бажання працювати/вчитися просто так заради самої трудової діяльності/процесу, чекає провал.

Наша новітня українська історія є тому підтвердженням. Всі розмови про недостатню увагу до створення сприятливих для праці/навчання умов є більш ніж доречними, але повністю втрачають сенс на тлі панування безвідповідальності за результати праці/навчання. Нещодавні умови навчання у китайських освітніх закладах на 70 – 90 учнів в одному (!!!) класі є тому прямим підтвердженням, бо вмотивованість до високого рівня реальної освіченості пересічного китайця навіть у тих умовах спрацювала на всі сто.

Поодинокі диваки (в очах більшості), звісно, люблять працювати/вчитися й просто так, але не по них вибудовуються системи продуктивних відносин/освіти притомними державними і політичними лідерами.

ВПЛИВ

Зрозуміло, що такий стан (небажання вчитися) панує у ВСІХ суспільствах здавна і тисячоліттями. Було колись і так, що дітей змушували до навчання ударами вчительського метра чи указки. Поступово саме життя підказало, що потрібен принципово інший механізм – вплив на підсвідомість особи зовнішньо-суспільними чинниками. Більшість націй світу зрозуміли, що найкращим підштовхувачем до праці/навчання є внутрішній голос самого громадянина. Відтак запровадили порядки, які змушують самій особі хотіти не лише вчитися, а й реально вивчитися.

Врахування того, що кожна особистість не може не прагнути до вияву у тім чи іншій мірі своєї суспільної значимості є виявом менеджменту високого рівня. Така річ (потреба у ознаках соціальної/групової значущості) властива не тільки дорослим, а й дітям. Шкода. Але у нас погано не лише з розумінням цього, а й з усвідомленням того, що менеджер і начальник є уособленням сьогодення та майбутнього з боку першого і минулого з боку другого.

МЕХАНІЗМ

Відтак цивілізаційно розвинені нації поєднали принципово важливі наступні речі:

  • по-перше, у початковій та основній школі робиться все, щоб чи не кожен був охоплений ОДНАКОВИМ за рівень та якістю освітнім процесом. При цьому відслідковують, щоб те досягалося скрізь по ВСІХ місцинах, де живуть діти відповідного віку;
  • по-друге, для старшого шкільного віку сформували мережі різнопрофільних за змістом та принципово різних за рівнем його наукоємності та складності навчання закладів, які повністю відокремили від шкіл. При цьому перехід від школи, що практично однакова для всіх (початкова – основна), до цих, різних за престижем та соціальним виміром значимості, закладів (ліцеїв, коледжів, гімназій, колегіумів тощо) здійснюється виключно на конкурсних засадах;
  • -по-третє, входження до університетів, що дають вищу освіту вимагає здатності пройти ще більший рівень конкурсних вимог до здобувача освіти.

ВИБІР

Відтак молодь у сотнях країн світу має вільний вибір щодо власної освітньої траєкторії: або ти прохолоджуєшся, але робиш те поза межами академічних наукоємних ліцеїв та університетів, або напружено та по-справжньому «гризеш граніт науки», і якщо те тобі таки вдається, отримуєш високий рівень визнання твоєї суспільної значимості. При цьому ніякі заслуги чи гроші членів твоєї родини не заміняють твоїх власних не лише зусиль, а й хоча б якоїсь помітної від них успішності.

Якщо за радянських часів у нас до деякої міри такі порядки дещо виглядали як дійсно системні, то за часів новітньої незалежної України все це повністю випарувалося і перевернулося «з ніг на голову» - поняття рівного ДОСТУПУ до якісної освіти чується у населення як безумовна доступність до будь-чого бажаного. При цьому більшість політиків, ректорів університетів та директорів «ліцеїв», що з 1-го класу не тільки на боці такої практики безвідповідальності в освіті, а, більше того, - є її локомотивами.

Чи має такий стан історичну системну перспективу? Думаєте, що питання риторичне? Ой, якби не так.

Оригінал

Освіта.ua
31.07.2019

Популярні блоги
Віктор Громовий: принижені та зневажені педагоги Принижені та зневажені — це нинішнє реальне становище і соціальне самопочуття українського вчительства
Олеся Калинич: зміни від МОН чи черговий фейк? Як учитель може втілити в життя виставлення оцінок у щоденник на перерві, наприклад, 20-30 учням?
М. Хоменко: таке в нас ставлення до «сіяча знань» Інтелектуальна праця оцінюється не просто за залишковим принципом, а принизливо низько
І. Лікарчук: про нового вчителя, а не власника диплому Лише учительський диплом у сучасних умовах не може бути єдиною перепусткою в шкільний клас
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
!!!!!!!!!!!!!!
KVP1248, Вы согласен с процитированным? В таком случае не лучше ли отпустить детей с тем, чтобы они имели право и возможность НЕ учить определённые предметы, получая свои двойки и неаттестации. Ведь это абсолютно нормально, что они не видят крутого бабуинского будущего от напряжения сегодня. И для того, чтобы они это увидели, им следует дать время. ЛИшь через поколение люди увидят связь между тем, чтобы быть крутым бабуином и тем, что они что-то знают. А те, кто не увидит этого, пусть не получают оценок по предметам. НУ полные нули. И как с профессией учителя, время расставит на свои правильные места многое... А ЗНО использовать для того, чтобы перебрать из выпускников тех, кто что-то знает по предметам, тех, кто хорошо что-то знает и тех, кто владеет предметами. Перебрать. И населению вбить в голову, что ЗНО всего лишь проверка наличия знаний. И в университеты брать лишь тех, кто эти знания имеет. Иои распрощаться с государственностью.
KVP1248
Динамическая нейронная сеть мозга – самый сложный объект в единице объема наблюдаемой части Вселенной. Сто миллиардов нейронов с миллионом синапсов (контактов) в каждом. Каждый нейрон теряет и создает порядка трех синапсов в день. Это очень энергозатратный процесс. Все триста зон мозга формируются до рождения человека и затем только отмирают и поглощаются соседними нейронами каннибалами. Если создать условия для обучения «Моцартов», то убьем тысячу талантливых художников-архитекторов, ученых…, пока случайным образом не встретим набор зон характерных для гениального композитора. Естественное развитие этих зон совершенно случайно, нет прямой зависимости от генов и других факторов. Без микронного томографа невозможно при жизни человека точно угадать его способности. Поэтому гений в обществе обычных людей будет подобен Маугли. На данном этапе развития главным в школе должно быть полноценное питание ребенка липидами и жирами и предоставление возможностей разнообразного развития.
Коментувати
KVP1248
Мозг – результат естественного отбора, возникший в результате миллионов лет эволюции, заставляет человека стремиться к доминированию, добыванию пищи и продлению генома. Во всех других случаях заставить естественным образом мозг работать невозможно, его можно только обмануть. Первый способ – отложенное доминирование: я буду учиться, … и в будущем стану самым крутым бабуином! Я проиграл в каком-то соревновании, не занимаю свое законное первое место, включаюсь…. Следующий метод, связанный с активацией, связанной с приливом крови к зонам, расположенных рядом с ассоциативной. Например, Маяковский писал стихи, шагая по Москве, используя свои огромные двигательные зоны, а затем записывал набело по памяти. Этим он компенсировал недостатки строения своего мозга, как поэта. Рекомендую эксперта по всему выше сказанному С.Савельева.
Эксперт
Для KVP1248: Тю...
KVP1248
https://www.youtube.com/watch?v=_2Vsft4BAUw
!!!!!!!!!!!!!!
Для Эксперт: та не "тю", а "ля".
Коментувати
Володимир
Браво! Значна частина і політиків, і ректорів, і директорів дійсно сприяє безвідповідальності. Ну не навчені вони державному патріотизму!
фыва
С чего вы взяли что дети не хотят учиться? Они не хотят учиться по заскорузлым программам! Им нужны реальные знания современных технологий, ведения бизнеса и тд Уже само название статьи "перпентум мобиле" - сколько лет этому древнему словосочетанию? И как "нежелание" может быть двигателем? Что за бред? Еще детей беретесь учить!
Лариса Попова
Для фыва: Да да. Именно ведение бизнеса - это главное. Психологию торгашей в массы! Нужно научить их только из всего извлекать выгоду. Любовь, сочуствие, самопожертвование, горение ради идеи, ПРЕОДОЛЕНИЕ СЕБЯ - для торгашей и их наследников смешны.
Жорик
Для Лариса Попова: Да, именно - бороться и искать, найти и не сдаваться! К борьбе за дело коммунистической партии будь готов! Так что ли? Какой там бизнес!
!!!!!!!!!!!!!!
Для фыва: они, дети, и не должны хотеть учиться. ДАже Паганини отец ЗАСТАВЛЯЛ играть, хотя тот, по некотоырм данным, и сам любил это дело. А уж о Моцарте, которого отец часами третировал у инструмента, я вообще молчу. Мальчик хотел игрушкой играться, а его на сцену выперли. А ведь оба - гении в своём деле.
Коментувати
Cirius
Для учитель: Почему официант и парикмахер получают 10тыс. гр., а врач 4? Потому что официанту и парикмахеру платит посетитель, а хирургу-государство з разворованного бизнесом бюджета. А впрочем, хто это вам наврал, что хирург живет за зарплату 4 тыс.гр? Опрерация стоит от 5 до 5о тыс. гр. а вы тут сказки рассказываете о нищих хирургах. К стоматологу еще пойдите, вот где цены что надо.
Анонім
Для Cirius: щодо стоматологів. У них взагалі золота жила, а не заробіток. Тільки, наприклад за одні брекети (верхня щелепа) беруть 9000 тис.грн. собі в кишеню а не платимо через касу! Вже мовчу про вставлення зубів і так далі..
Коментувати
учитель
Для чего учиться? Молодой специалист, выпускник ВУЗ, красный диплом- работы нет. Учитель, 25 лет стажа, категория высшая, звание, классное руководство- 10000 нет. Врач-хирург- зарплата до 4000. Маникюрщица- минимум 10000, парикмахер- одна укладка 400грн, официант- около 10000. Зачем учиться? Кто оценит? зачем тратить здоровье, нервы, зрение???Когда государство поднимет престижность профессий и образования оплатой, соц.пакетом, предоставлением места роботы, тогда может! дети будут стремиться получить образование
Східний
Для учитель: Маникюрщице, парикмахеру, официанту и т.п. не нужно академическое образование ( при желании могут заняться самообразованием). Если им хорошо платят, значит они нужны обществу. А то, что у учителей и врачей низкие зарплаты - значит эти специалисты не нужны государству, стране третьего мира, которую гробят с огромным рвением.
Коментувати
Учитель
Зачем учиться - нет никакой мотивации, потому как оплата труда мало зависит от наличия-отсутствия образования. Это первое. Второе - платное образование - когда вузы для того чтобы выжить набирают в свои ряди тех кто должен заканчивать ПТУ. Высшее образование давно себя нивелировало. Ну разве что мед остался там с экзаменом КРОК. Во всех остальных все можно купить. Так что никакой учитель ничего не изменит. Есть система, в которой твой уровень жизни не зависит от наличия-отсутствия образования.
Ярослав
Щоб у дітей було бажання вчитись певно потрібно їх в тому зацікавити? До прикладу: одна річ коли діти на уроці хімії складають рівняння, і зовсім інша - коли діти самі під наглядом вчителя проводять простенькі реакції і бачать їх результат. І це стосується що хімії, що фізики, що біології тощо. В радянські часи були потужні гуртки, станції юних техніків, ДЮСШ. Це зацікавило дітей. Де це все? Натомість є «нова українська школа», куди нудніше від мобільного телефону чи планшету. Я не педагог, але вважаю, що не зацікавивши дітей (враховуючи що вони по-перше є діти) розраховувати на зміни не варто.
Ххх
Для Ярослав: Я - вчитель хімії, в мушу вам зауважити, що провести під наглядом вчителя простенькі реакції - це одне, а скласти рівняння, урівняти методом електронного балансу, назвати продукти - це вимагає деякої глибини знань і розуміння процесів. А грання на уроках призводить лише до розваг і мізерних результатів.
Ярослав
Повністю з Вами згоден, але для 5-6 класу вартує трохи «побавити» дітей теж (щоб зацікавити), а вже потім пояснити необхідні закони та алгоритми та приступати до більш складніших завдань. Наприклад: С13Н16N3NaO4S + NaOCl ???? можна показати теж (анальгін змішати з гіпохлоридом натрію), щоправда теж не варто дітей вчити димовим шашкам). Навчання в рази цікавіше та корисніше якщо воно наочне
Учителька не хімії
Для Ярослав: Я навчалася в школі, де вчителька хімії мало не на кожному уроці хімічні реакції наочно демонструвала, виконували ми всі передбачені програмою лабораторні й практичні роботи, як годиться: з реактивами, спиртівками, пробірками й т. д. Але описати ці реакції, скласти рівняння, оформити грамотно лабораторну навчилися (бо хотіли й могли) чоловік 5-6, решта 20 із хвостиком у нас списували. Д/з регулярно не виконували відсотків 70%, але тоді (кінець 1990-х) їх хоча б списували в тих, хто виконував і щось на перерві в підручнику переглядали. Зараз і цього нема, хоча та ж учителька, окрім дослідів, застосовує тепер ще й ІТ, навчальні ігри і т. п. Хімію все-одно знають одиниці, бо одиниці намагаються щось вивчити. На уроках цікаво всім, але працювати не хочеться. На питання, з якої причини не виконане д/з, що виявилось не зрозумілим, зпазвичай відповідають: "А я й не дивився/не дивилась, бо не захотів/не захотіла". І ніякі "зацікавлення"нікого від ліні не позбавлять.
Коментувати
Tet=a=tet
Небажання вчитися свідчить про стан моралі у суспільстві. Микола Дмитрович справедливо зауважив, що вчись -не вчись, твоя зарплата рідко залежатиме від цього. Головне не набір знань з предметів, а вміння пристосуватися до життя і заробляти гроші.А також блат, вміння лизнути зад начальнику і хабар за працевлаштування. Про це батьки дітей говорять щодня вдома, то ж якої реакції від їх нащадків ми чекаємо? Красти не гріх, обкрадати бюджет-почесна справа, не платити податки - сам бог велів. І що тут може порадити вчитель? Та просто чесно виконувати свій обов’язок, а усе решта залежить не від нього.
Микола Дмитрович
Автор нічого не сказав з приводу основної причини відсутності мотивації у учнів до навчання. Це незалежність розміру подальшої оплати праці (а значить і рівня життя) від рівня освіти. Це найголовніший чинник того що діти не хочуть вчитись .
Галина
Для Микола Дмитрович: Головна причина відсутностіу дітей бажання вчитись, на мою суб’єктивну думку, - наявність платного навчання. Якби діти знали, що навчання лише бюджетне, а на бюджеті кількість місць обмежена, і не потрапляння на бюджет автоматично відкидає їх до виключно робітничих спеціальностей, то можливо і вчились би. А так вони знають: вчись не вчись, а батьки все одно заплатять, то навіщо старатись)
Символ
Заплатять, якщо є і не скрізь!!
Коментувати
Східний
Автор правильно зауважує, що у школах України відсутня система, за якої учні відчувають необхідність відповідально ставитись до навчання, мають гостру потребу вивчитися. Занепад освіти є і однією з причин переходу нашої країни до розряду країн третього світу, і наслідком цього падіння. Отже, якщо особи, відповідальні за реформування освіти, не створять умови, які передбачають вільний вибір молодою людиною власної освітньої траєкторії, то всі інші зусилля у реформуванні будуть марними.
Tiche
Такая ныне действительность- каждый пишет , что думает. А если думает ошибочно, то и картина такая бедно убогая выходит, как у Белого. Не дослужился до директора , вот и директора клепаю... А по сути- какой спрос производства, жизни- такая и мотивация молодежи. Не понимая и не видя перспективы- ребята рвать не будут.
Тангес
Для Tiche: Бєлий = Недоля == брати інтелектуальні...
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!