Osvita.ua Блоги Ігор Лікарчук: чи може бути директором школи не вчитель?
Ігор Лікарчук: чи може бути директором школи не вчитель?

Директор має створити умови для здійснення освітнього процесу, сприяти вчителю

Ігор Лікарчук: чи може бути директором школи не вчитель?

Автор: Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти, в. о. директора Навчально-методичного центру забезпечення якості освіти.

Чи може бути директором школи не вчитель?

Учора на цю тему мав вечірню дискусію з людиною, яку дуже поважаю. Він майже тридцять років директорував у одній із шкіл Київщини.

Його позиція в нашій дискусії була категоричною аж до передінфарктного стану: не може.

Моя - може бути. І не лише може, але і повинно так бути. Бо управління - це зовсім інший вид професійної діяльності, ніж вчителювання. І дуже рідко зустрічається ситуація, коли в одній людині трапляється феноменальне поєднання вдалого виконання обох видів професійної діяльності.

Головним аргументом мого візаві був той, що не може людина без педагогічної освіти керувати освітнім процесом. Моя - директор школи керувати освітнім процесом не повинен. Освітнім процесом повинен керувати вчитель (освітній менеджмент), і нічого директору в той процес втручатися. Директор повинен створити умови для успішного здійснення освітнього процесу; сприяти вчителю в його діяльності, а не втручатися в неї.

З глибоким болем та навіть образою мій візаві сприйняв категоричне заперечення його бачення ролі директора школи як «учителя учителів».

Ну яким вчителем для філолога може бути директор школи з фахом математика? Навіть якщо гіпотетично уявити, що він є супер-вчителем із свого предмету. Або ще краще: вчитель фізики для вчителя англійської мови?

Нехай краще директор бути суперовим адміністратором, фінансистом, знавцем тонкощів трудового законодавства тощо, аніж «майстром на всі руки» з усіх предметів, даючи рекомендації кожному підлеглому вчителю, як здійснювати освітній процес. Адже не дозволяє собі головний лікар (стоматолог), виступати в ролі вчителя, скажімо, для молодого гінеколога чи хірурга, а директор школи може навчати учителя будь-якого фаху...

Усі аспекти нашої дискусії переповідати дуже довго. Біда в тому, що таке ж розуміння сутності діяльності директора школи притаманне не лише моєму візаві, але і тисячам інших директорів та працівникам органів управління освітою від найвищого до найнижчого рівня. А це вже є реальна небезпека для успішного функціонування освітньої системи. Бо кожен має нести свій чемодан.

У директора школи він один, а у вчителя інший. Сьогодні в закладах освіти керівниками потрібні не «мастера на все руки», а професіонали в управлінській діяльності. Час, коли управлінські рішення приймалися за схемами, виписаними в підручниках із «Школознавства», або лише на основі власної інтуїції та досвіду, команд «згори», - давно пройшов.

Українській освіті потрібні справжні сучасні керівники, а не трішки удосконалені фахівці, що готувалися для зовсім іншого виду професійної діяльності.

Оригінал

Освіта.ua
22.07.2019

Популярні блоги
Віктор Громовий: принижені та зневажені педагоги Принижені та зневажені — це нинішнє реальне становище і соціальне самопочуття українського вчительства
Олеся Калинич: зміни від МОН чи черговий фейк? Як учитель може втілити в життя виставлення оцінок у щоденник на перерві, наприклад, 20-30 учням?
М. Хоменко: таке в нас ставлення до «сіяча знань» Інтелектуальна праця оцінюється не просто за залишковим принципом, а принизливо низько
І. Лікарчук: про нового вчителя, а не власника диплому Лише учительський диплом у сучасних умовах не може бути єдиною перепусткою в шкільний клас
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
дарина
Директор с педобразованием или нет это еще полбеды. Плохо, когда учителя без педобразования или учитель физкультуры читает украинский или иностранный и т.д..Кто за этим следит? Нет в Министерстве образования такого органа , чтобы контролировал работу преподавателей, особенно в сельских школах, где зачастую преподаватели без педобразования или типа физкультурники. Все возложили на директора школы. А он и рад этим новшествам.Ведь его никто не контролирует. А как потом дети сдадут ЗНО это на его зарплату не отразится.
стаж30років
Ні. Директором має бути людина з пед. освітою, яка пройшла всі етапи пед. зростання- педагог-організатор, класний керівник, учитель.... Коли він буде розуміти проблеми дітей, учителів, батьків із середини, а не з папірців. Тоді директор зрозуміє, що школа не набор цифр, або будівельний супермаркет, система живих людей із своїми проблемами, поглядами. Працюю у школі 30 років. На мої практиці було багато перевіряючих та начальників. Коли приходила людина , яка пройшла весь пед.шлях, було чути її поради приємно, бо вони були слушними, практичними. а коли теореттик, менеджер- так хотілось указати йому адресу....
Остап
Меня сегодня с самого утра занимает одна легенда... Начать с того, что она не отличается ясностью. Тысячу лет тому назад какой-то монах, одетый в черное, шел по пустыне, где-то в Сирии или Аравии... За несколько миль от того места, где он шел, рыбаки видели другого черного монаха, который медленно двигался по поверхности озера. Этот второй монах был мираж. Теперь забудьте все законы оптики, которых легенда, кажется, не признает, и слушайте дальше. От миража получился другой мираж, потом от другого третий, так что образ черного монаха стал без конца передаваться из одного слоя атмосферы в другой. Его видели то в Африке, то в Испании, то в Индии, то на Дальнем Севере... Наконец, он вышел из пределов земной атмосферы и теперь блуждает по всей вселенной, все никак не попадая в те условия, при которых он мог бы померкнуть. Быть может, его видят теперь где-нибудь на Марсе или на какой-нибудь звезде Южного Креста.
Володимир
Зараз багато спекуляцій з приводу власників дипломів педагогічних вузів. Але ж наявність диплома не гарантує фахової якості. Тому передбачено залучення кваліфікованих фахівців без базової педосвіти. Методика - справа наживна. Але директор повинен бути провідником освіти, авторитетом, а не злодієм.
Я
Вважаю, що потрібен працівник з вищою технічною освітою. Він мислить інакше. Враховує те, чому освітян не вчили.
Тетяна
Хай тоді і директори лікарень не будуть лікарями, директори театрів - не працівники культури і так в усіх сферах! Директор садочка, директор спортивної школи... А завучу можна бути вчителем? Він же теж менеджер?
Val
Для Тетяна: "директори лікарень не будуть лікарями" - проводящаяся медреформа так и предполагает. В больнице будет директор, не имеющий отношение к медицине и решающий, каких пациентов больнице выгодно обслуживать, а каких нет, и главный врач, решающих узкий спектр медицинских задач.
Коментувати
Горбань Віктор
Горбань Віктор Поєднання адміністративних і педагогічних функцій в одній особі директора - велика проблема, господарча робота (а вона головна) часто відволікає від педагогічної. Вважаю за потрібне їх розділити: директор (його обирають педагоги) займається виключно педагогікою, подібно до завуча, а адміністратор (його призначають органи самоврядування) бере на себе всі адміністративні і господарські функції.
Tras
Для Горбань Віктор: Навіщо тоді директор?
Горбань
Для вчителів і учнів, а не для завгоспа, прибиральниць, поварів, сторожів, а в селі ще й для кочегарів та водіїв. Для навчання і виховання, а не для ремонтів. прибирання, оформлення адміністративних та господарських паперів.
Коментувати
Родион
Освітній менеджмент по-українськи - то унікальне явище, особливо в провінційних районах. Кому потрібен професіоналізм в управлінській діяльності директора ? Головне вписатись в корупційну схему місцевих феодалів, уміти дерибанити бюджетні гроші, забезпечуючи відкати нагору. Бути ласкавим телятком для начальства, і деспотом для інакомислячих, уміти показати те, чого нема насправді і отримати нагороди. Міняються президенти, уряди, але ці незамінимі паразити залишаються. В яких партіях тільки не були прихвостнями, за кого тільки не агітували, вносячи туди значну токсичність. В черговий раз помінялась влада, але метастази корупції в образі місцевих чинуш продовжують робляти свою чорну справу.
Оля
Для Родион: Браво! Більш влучного коментаря важко сформулювати!
Світлана
В точку!!!
Ххх
Описано нашу ДІРЕКТРІССУ в натурі!!!
Коментувати
123
КЛОУНИ МОЖУТЬ БУТИ НЕ ТІЛЬКИ ПРЕЗИДЕНТАМИ.АЙ ДИРЕКТОРАМИ І ВЧИТЕЛЯМИ. ЯКЩО ЦЕ БУДЕ ВИГІДНО І ДОХІДНО.ВЧИТЕЛЬ У ШКОЛІ ДАВНО УЖЕ КЛОУН.
Арнольд
Чого не може бути не педагог директором? Якщо президентом може бути комедійний актор? В нас були гарні міністри не педагоги. Але це виключення.
Наталія
Якщо директор забезпечуватиме навч.процес,дбає про заклад,намагається заклад зробити найкращим,то так,погоджуюсь.Але ж є багато питань освітянських,які вирішує директор.Висновок:мені подобається такий підхід,тільки тоді треба вносити зміни щодо керівництва школою.Не 5 завучів треба вшколі,які вважають,що вони цабе велике,а якась одиниця з обов’язками,яка вестиме навч.процес.
N
Осталось только вычеркнуть должность директора школы из списка педагогических должностей и не платить ему за выслугу лет, директор же менеджер.
zzz
Для N: Так он и есть менеджер! Какой из директора учитель. не смешите
Коментувати
спец
В якій країні цей пан живе? В нас президентом може бути чорт зна хто, а тут директор школи не вчитель. Головне "рулить на себя".
Громады-возвращение феодализма.
Время для команд " сверху" давно прошло???? Ошибаетесь. " Копните" уровень управления в новообразованных громадах. Как тут уже писали, " феодализм.ранняя стадия".
Sergox
Не все так просто, пане Ігоре! "Ситий голодного не розуміє" - є така приказка. Стороння від освіти людина часто-густо сприймає освітні процеси неадекватно. Варто лише познайомитись з думкою непричетних до сфери освіти. Як правило вони всі "знають" як вчити і як лікувати краще фахівців. А насправді? Можливо найкращий варіант, це той, коли директор має педагогічний фах( вчитель-предметник), але щоб стати директором отримав додаткову освіту менеджера освіти, цим довівши свої адміністративні менеджерські здібності. Він знав би "освітянську кухню" з середини і був би управлінцем водночас. Але те, що лише бути вчителем-фахівцем для посади директора дійсно не достатньо.
Den
Для Sergox: Почему педагоги так часто сравнивают себя с врачами? Ведь это же как в неприличной поговорке про сравнение с пальцем... А по теме, почему никого не смущает, что на консервном заводе кадровиком работает отдельный специалист, а не тетя-срака, 30 лет отстоявшая на конвейере?
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!