Osvita.ua Блоги А. Недоля: шлях до розвитку, а не деградації університетів
А. Недоля: шлях до розвитку, а не деградації університетів

Задекларований розвиток науки в університетах наражається на помилкові концептуальні підходи

А. Недоля: шлях до розвитку, а не деградації університетів

Автор: Анатолій Недоля, доцент, Запорізький національний університет.

Задекларований розвиток науки в університетах наражається на помилкові концептуальні підходи.

З одного боку, науковій діяльності приділено багато уваги в законодавстві України: існує цілий розділ в Законі України «Про вищу освіту», є закон «Про наукову та науково-технічну діяльність» тощо.

З іншого боку відсутнє розуміння, на яких засадах повинен здійснюватися розвиток науки в університетах. Більше того, досі не розроблено загальну концепцію розвитку науки у ЗВО. Хіба що визнано що «наукова, науково-технічна та інноваційна діяльність у закладах вищої освіти є невід’ємною складовою освітньої діяльності».

Також не унормовано наукову діяльність, бо «норми часу… наукової роботи… визначаються закладом вищої освіти», тобто ніяк. А концепції окремих вишів рясніють фразами «проведення власними силами викладачів і науковців університету фундаментальних наукових досліджень і прикладних розробок», що досить достеменно відображає сучасне становище науки в університетах.

Така невизначеність та другорядність позицій науки призводить до того, що основним критерієм розвитку окремих спеціальностей в університетах є лише законодавчо унормована навчальна складова. А вона орієнтована на кількість студентів та кількість годин у навантажені науково-педагогічного працівника. Тому не держава є визначальним фактором у розвитку наукових напрямків ЗВО, а вступники, які обрали ту чи іншу спеціальність, але поки мало що про цю спеціальність знають.

Немає студентів – немає спеціальності – немає викладачів – немає наукового напрямку. А чи це відповідає інтересам держави? Звичайно, ні.

Бо вибір вступників є суб’єктивним і може не співпадати з інтересам держави. З таким підходом до науки в ЗВО нас може очікувати «шалений розвиток» астрології та екстрасенсорики, хоча і на сьогодні достатньо «наукових напрямків», які стрімко розвиваються і продукують сумнівні «наукові досягнення» та перетягують мізерні ресурсів, нівелюючи та обезкровлюючи науку, яка ледве дихає.

Що робити? Треба змінити підхід у роботі ЗВО. Замість принципу «Освіта, а потім наука», за яким живуть майже всі наші університети, повинен працювати принцип «Освіта через науку».

Тільки у випадку, коли є наукові досягнення в певному напрямку науки, можна навчати інших. Інакше такий заклад нічим не відрізняється від простої школи. А наукові досягнення повинні мати міжнародне визнання, а не бути здобутком в окремому селищі, районі чи області. Оце й стане шляхом розвитку, а не деградації університетів.

Освіта.ua
19.07.2019

Популярні блоги
Віктор Громовий: принижені та зневажені педагоги Принижені та зневажені — це нинішнє реальне становище і соціальне самопочуття українського вчительства
Олеся Калинич: зміни від МОН чи черговий фейк? Як учитель може втілити в життя виставлення оцінок у щоденник на перерві, наприклад, 20-30 учням?
М. Хоменко: таке в нас ставлення до «сіяча знань» Інтелектуальна праця оцінюється не просто за залишковим принципом, а принизливо низько
І. Лікарчук: про нового вчителя, а не власника диплому Лише учительський диплом у сучасних умовах не може бути єдиною перепусткою в шкільний клас
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Tet-a-tet
Я десь читав, що у Німеччині у ВНЗ поступає лише 5% випускників з середньою освітою, всі решта стараються отримати професію у ПНЗ різного типу. Таке там виховання, основою добробуту людей залишається праця руками. І от цих 5% вистачає, щоб ця країна мала найсильнішу економіку у Європі і пристойних рівень життя громадян. Ми ж наплодили ВНЗ понад міру( більше 4оо, якщо не більше) і сушимо собі голову що з цим робити. Укрупнення, оптимізація, злиття- називайте це як хочете, але про це говоримо не один рік, а віз і нині там. Діти багатіїв вже давно вчаться у західних ВНЗ, а діти бідаків ще продовжують вірити, що за малі гроші можна отримати якісну ВО. Дешеве м’ясо - пси їдять і на теє нама ради. Зате у нас купа академіків і роздутті від пихи обличчя.
Іван Іванович
Для Tet-a-tet: як же Ви праві. МАУП и, КРОК и і так далі задешево штампують " спеціалістів" будь- якого фаху. Це жах. Куди ми котимось?!?
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!