Osvita.ua Блоги Е. Рубін: рубікон для медицини в Україні
Е. Рубін: рубікон для медицини в Україні

Ми створили сприятливе середовище для розмноження дипломованих шарлатанів

Е. Рубін: рубікон для медицини в Україні

Автор: Едуард Рубін, глава правління компанії Телесенс ІТ, екс-ректор ХНУРЕ.

Найближчі дні стануть визначальними для майбутнього нашої медицини.

У ці дні ми повинні перейти своєрідний Рубікон, що відокремлює нас від того шляху прогресу, яким ідуть провідні країни світу.

1−3 липня вперше в українській історії для студентів-медиків проводиться іспит за системою IFOM. Системою, розробленою американською компанією NBME, чиїми тестами понад 100 років користується весь світ.

Цю незалежну і дуже якісно опрацьовану систему тестування, яка дозволяє оцінити реальний рівень підготовки наших медичних кадрів, за рішенням уряду ввели, нарешті, і у нас. І саме від результатів цього тестування буде залежати, отримають студенти диплом державного зразка чи ні.

Чому це критично важливо?

Відомо, що якість медичних послуг — одна з найважливіших ознак цивілізованості суспільства. Медична реформа, розпочата в Україні і покликана зробити нашу медицину адекватною цивілізованому суспільству, не буде ефективною, якщо ми не зуміємо кардинально змінити рівень підготовки наших медпрацівників, людей, від яких у буквальному сенсі слова залежать життя і здоров'я кожного з нас.

Але як домогтися нової якості медичних послуг в умовах, коли медичні вузи абсолютно автономні у формуванні своїх навчальних планів і не підкоряються впливу Міністерства охорони здоров'я (МОЗ)? Єдиний варіант — незалежне оцінювання якості підготовки кадрів, і це та сфера, яка належить до прямої компетенції держави.

Незалежне тестування за внутрішніми українськими стандартами КРОК-1 і КРОК-2 існує вже багато років, але останнім часом цілком очевидно, що воно встановлює занадто низьку планку. Де-факто КРОК оцінює рівень фундаментальних знань майбутніх медиків, але практика показує, що цього вочевидь недостатньо. Суспільство давно потребує принципово іншої якості послуг: занадто багато лікарських помилок, які вже стали притчею во язицех. Тому назріла потреба в тестуванні, яке оцінюватиме практичні навички студентів та інтернів, їхню професійну здатність діяти в клінічних умовах.

Потрібно чітко зрозуміти: ми не можемо змінити систему освіти інакше, ніж задавши їй нові стандарти, що змусить вузи реактивно реагувати: міняти програми, оновлювати викладацький склад, зміцнювати матеріальну базу тощо.

Коли нам кажуть: сперш поміняймо навчальні плани, а потім міняйте стандарти оцінювання, ми відповідаємо — це неможливо, оскільки це означало б поставити віз попереду коня. Не справа держави займатися навчальними планами, її завдання — створювати правила гри. І сьогодні такі правила для медичної освіти є — це незалежне зовнішнє оцінювання за системою IFOM. Про те, що воно буде впроваджуватися, було відомо заздалегідь, але вузи не поспішали міняти програми, явно саботуючи реформу і, мабуть, сподіваючись на те, що держава дасть «задній хід».

Але держава в особі МОЗ не здала назад, абсолютно чітко даючи зрозуміти: нові правила безповоротні. І тепер час «Ч» настав.

В останній місяць країною прокотилася ціла серія акцій протесту проти запровадження IFOM. Студенти-медики виходять на мітинги, підписують протестні листи, збирають гроші на адвокатів, щоб подавати в суд. Особливо бурхливо реагують на ініціативу уряду іноземні студенти. Чому? Тому що деякі з них звикли: український медичний диплом є одним з найдоступніших у світі. Діє ціла мережа фірм із залучення в Україну іноземних студентів з країн третього світу. Посередники обіцяють абітурієнтам безпроблемний вступ і безхмарний процес навчання, у кінці якого кожен отримає диплом державного зразка, що дозволяє відкрити на батьківщині свою медичну практику. Виходить, ми створили сприятливе середовище для розмноження дипломованих шарлатанів, створили систему, в якій можна 5−6 років байдикувати, купуючи заліки та іспити, заплативши комусь за курсову або дипломну робот тощо. Цим користуються, звісно, не тільки іноземні студенти, чимало нероб і серед наших студентів, саме вони найгучніше протестують проти нововведення.

Це проблема не тільки медичних вузів, всю нашу вищу освіту багато хто розглядає як звичайну купівлю дипломів. Але тепер принаймні в галузі медичної освіти ми ламаємо цю ситуацію кардинально. Тому що на кону, не багато не мало, — здоров'я нації, здоров'я кожного з нас, наших рідних, близьких, друзів і колег.

Безумовно, сплеск невдоволення був прогнозований. Але найцікавіше, що на українську реформу вже відреагував «запоребрик». Наших сусідів дуже турбує, що в Україні можуть створити прецедент якісного стрибка в системі підготовки медичних кадрів. Деякі активісти-противники IFOM насправді виявляються росіянами. Але, як кажуть у відомому анекдоті, — «не дочекаєтеся!»

Тому правильною відповіддю на ситуацію з боку студентів буде не бунт, а навчання, адже жодному суспільству не потрібні безграмотні медики. І тиснути потрібно не на МОЗ, це безглуздо: міністерство відповідає за здоров'я українців, і це фундаментальна позиція, якої воно не змінить. Тиснути потрібно на адміністрації власних вузів, вимагаючи терміново переглянути навчальні плани відповідно до нових стандартів оцінювання.

Потрібно сказати, що МОЗ і так пішов на максимальні компроміси в процесі впровадження нової системи тестування. Спочатку було проведено експериментальне оцінювання з IFOM. Перший реальний іспит буде щадним, і критерій буде встановлювати комісія Міністерства освіти і науки та МОЗ. З огляду на всі ці фактори, студент буде переведений на 4 курс (у наступні роки планка вимог буде поступово підвищуватися). Крім того, у тих, хто не склав іспит з першого разу, буде одноразова можливість його перескласти. Але скасовувати незалежне тестування ніхто не буде.

Що ми розраховуємо отримати в результаті нових правил гри?

Вищі навчальні заклади повинні на ходу перебудуватися під нові вимоги: оновити свої програми, викладацькі кадри і зробити ухил у практичну площину. Вищі навчальні заклади повинні припинити штампувати «дипломи-пустушки», а стати потужними центрами підготовки медичних кадрів, конкурентоспроможними на європейському рівні.

Ми очікуємо неухильного і досить швидкого підвищення якості медичних кадрів, а отже, рівня медичних послуг. І ми очікуємо, що українці загалом стануть набагато здоровішими.

Альтернативи цьому немає і бути не може.

Оригінал

Освіта.ua
02.07.2019

Популярні блоги
Віктор Громовий: принижені та зневажені педагоги Принижені та зневажені — це нинішнє реальне становище і соціальне самопочуття українського вчительства
Олеся Калинич: зміни від МОН чи черговий фейк? Як учитель може втілити в життя виставлення оцінок у щоденник на перерві, наприклад, 20-30 учням?
М. Хоменко: таке в нас ставлення до «сіяча знань» Інтелектуальна праця оцінюється не просто за залишковим принципом, а принизливо низько
І. Лікарчук: про нового вчителя, а не власника диплому Лише учительський диплом у сучасних умовах не може бути єдиною перепусткою в шкільний клас
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Val
А почему бы не проводить этот IFOM как вступительный рейтинговый экзамен в интернатуру? Это будет стимулировать студентов старших курсов вспоминать теорию и сделает затруднительной покупку мест на популярные узкие специализации. Понятно, что МОЗ получает определенный процент с каждого такого распределения, но раз взялись за прогресс в медицине, то надо быть честными до конца...
убожество
Увы, продажа дипломов и курсовых - единственный источник, где преподаватели вузов могут срубить деньги. В среднем написание диплома 250-500 долл., смотря у кого заказывать и в каком вузе. Самому написать практически нереально, не потому, что дурной или без мозгов, просто преподы прямым текстом говорят, если не закажешь, не пропущу и точка, мне семью кормить надо. Можно кричать коррупция, ганьба и все такое, а если по-нормальному, какой адекват пойдет работать в вуз и поступать в аспирантуру на оклад 4200 грн/мес. для ассистента, ну чтобы с голоду сразу сдохнуть. Так что преподов осуждаю, но сам ни-ни, пошли они нахрен со своей наукой и такими зарплатами, на фирме у меня оклад 1300 баксов в месяц, планирую уезжать из страны, ловить здесь нечего.
Катерина
Для Николай: Дипломні і курсові як такі взагалі потрібно заборонити- викладачі займаються бізнесом. У деяких вишах викладачі беруть від 400 доларів до 800 євро за дипломну, а за курсову від 1000 і більше гривень (розцінки вінницького фінансово-економічного університету та вінницького торгівельно-економічного інституту). Наприклад, у вінницькому фінансово-економічному університеті Тимрієнко, Романенко і Шевчук (кафедра бухгалтерського обліку) беруть за звіт з практики по 1000 гривень, та сама сума за курсову роботу. За дипломну роботу беруть по 500 доларів. Теза коштує 400 гривень в них, стаття-800 гривень. Хоча пан ректор завіряв, що ніхто ніяких взяток не бере, що тут все чеснДля Николай: Дипломні і курсові як такі взагалі потрібно заборонити- викладачі займаються бізнесом. У деяких вишах викладачі беруть від 400 доларів до 800 євро за дипломну, а за курсову від 1000 і більше гривень (розцінки вінницького торгівельно-економічного інституту та вінницького фінансово-економічного університету). Наприклад, у вінницькому фінансово-економічному університеті Тимрієнко, Романенко і Шевчук (кафедра бухгалтерського обліку) беруть за звіт з практики по 1000 гривень, 1000 гривень за курсову роботу. За дипломну роботу беруть по 500 доларів. Теза коштує 400 гривень в них, стаття-800 гривень. А в торгівельно-економічному взагалі безлад-по 800 євро за дипломну. Тому, щоби не брали хабарі, такі види робіт потрібно відмінити для студентів, і корупційну лавочку прикрити.о. А в торгівельно-економічному взагалі безлад-по 800 євро за дипломну. Тому, щоби не брали хабарі, такі види робіт потрібно відмінити для студентів, і корупційну лавочку прикрити.
Николай
Автор пишет про то, что студенты-медики покупают курсовые и дипломы в процессе обучения. Хотя этого вида контроля знаний в медицинский специальностях не предусмотрено в принципе. Т.е. демонстрируется полная некомпетентность и неосведомленность в вопросе...
За ЄС!
Едуард Рубін - недоректор (був тільки в.о. за призначенням МОН, колектив його не підтримав, запитайте думку співробітників ХНУРЕ про цю особу), екс-директор ПТУ радіоелектроніки, зненацька виявився фахівцем з вищої медичної освіти! Ставленик грантоєдки Cовсун, "видатного" фахівця з вищої медичної освіти, що на посаді замміністра МОН відкрила медичні факультети в немедичних вишах (Миколаїв, Херсон, Київ та ін.). Вони дискредитують вищу медичну освіту. Ще одна особа - Супрун - no comment. Тепер про складання іспиту: 1. Студенти вишів, підпорядкованих МОН, проігнорували іспит ("мають індульгенцію Гриневич"). 2. Студенти медичних вишів виявилися "цапами-відбувайло". 3. Тести неадекватні та невалідні. ІFOM студенти розвинутих країн не здають, проте цей іспит проводять в Панамі та Гондурасі (читайте пости екс-директора центру тестування МОЗ Булах). 4. Автономія медичних вишів - тільки на папері та уяві Лінча. 5. Сором "Дзеркалу тижня" - рупору грантоєдів! А ГОЛОВНЕ - КУДИ ПІШЛИ 20 МЛН ГРН.?
Оксана
Ідея хороша, але в питаннях є практичні завдання, а де наші третьокурсники мали змогу пройти належну практику і коли. Літня практика поверхнева, перед тим як запроваджувати зміни, треба вивчити рівень викладання у вузах в тих державах, у яких запозичуємо щось нове, або запросити їхніх викладачів для викладання, а то знову зіпсований настрій студентів, батьків, підірвана репутація вузів, бо вчимо теорію, а здаємо практику.
Петлюра
Рубін три дні в освіті і все знає. Чого ж поперли з вишу в Харкові ? Багато розуму не треба щось знищити. А що доброго створив цей тип? Союзник Супрун?? Оце ще горе!
Википедия
Э.Рубін - керівник Центру тестування професійної компетентності фахівців з вищою освітою напрямів підготовки «Медицина» і «Фармація» при Міністерстві охорони здоров’я України (з травня 2019). Есть ещё вопросы???
Mnbvvcxzz
Для Википедия: ха-ха! Где деньги там и Рубин!!
Коментувати
Denis
Что мы имеем в сухом итоге? 1. Половина студентов тупо "забила" на этот экзамен, а руководство вузов в открытую заявляет, что не будет его учитывать при переводе на следующий курс. 2. После первого дня написания теста, в открытый доступ попала половина вопросов, чем невозбранно пользовались сдающие в последующие дни. 3. В некоторых местах студентов просили брать с собой СВОИ ноутбуки, в виду нищебродности вузов и отсутствия нормальной техники. 4. Сам тест включал в себя вопросы по программе за 1-6 курсы, что вызывает сомнения о его эффективности при сдаче студентами после 3-го курса. 5. Особо рьяные "доброжелатели" активно высылают NBME отчеты об особенностях украинского проведения IFOMa, что может повлиять на согласие этой организации работать с Украиной в дальнейшем (чтобы не портить свою репутацию). В общем, МОЗу удалось пробить очередное дно на мировом уровне. С чем всех и поздравляю. Не хворайте...
Хитрому Рубину
Кукушка хвалит петуха за то, что хвалит он кукушку. А сколько тебе за эти тесты в карман упадёт не хочешь сообщить, куратор???
Puma
Пуля виноватого найдет..._
Ольга
Бла-бла-бла... 25 лет мы "лепили" из детей циников. которые знают, что за деньги можно купить все. А теперь 50 лет будем отучать страну от этой мысли. Жаль, люди не живут по 200 лет, а то бы я дождалась...
Родион
А що робити з тими дипломованими шарлатанами в білих халатах, яких наштампували за останні 20 років?
Val
Для Родион: не ходите к ним лечиться. При любом недомогании - летите в Израиль. Там хорошие врачи. Все просто...
Коментувати
Karslbed
Рубин, ты один день руководил университетом и все понял. Вундеркинд целый, тошно читать:»надо оновить кадры, содержание...» . А где эти кадры? В 95 квартале или в Голосе?? В фонде Сороса? ИХ ТАМ НЕТ!!! Все намного сложней, чем твои жиденькие рецепты.
Павло Стоцький
Для Karslbed: А ты чем руководил, аноним. Человек сказал замечательные слова, а ты бздишь подписаться своим ПИБ. Фу - фу-фу
Sqwerrty
Ух и страшно!
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!