Osvita.ua Блоги І. Лікарчук: про нового вчителя, а не власника диплому
І. Лікарчук: про нового вчителя, а не власника диплому

Лише учительський диплом у сучасних умовах не може бути єдиною перепусткою в шкільний клас

І. Лікарчук: про нового вчителя, а не власника диплому

Автор: Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти, в. о. директора Навчально-методичного центру забезпечення якості освіти.

Випадково вдалося поспілкуватися з двома цьогорічними випускниками магістратури одного з провідних педагогічних університетів. Пишу «провідний» з великою долею іронії, бо давно маю сформоване переконання в тому, що справжніх педуніверситетів у нас давно немає: ні «провідних», ні аутсайдерів. Замість них - є своєрідні супермаркети з продажу дипломів на будь-який смак і запах...

30 хвилин розмови з тими, хто завтра гіпотетично може прийти в шкільний клас на учительську кафедру, дали підстави зробити два висновки.

Перший - працювати в школі у моїх візаві немає абсолютно ніякого бажання. У крайньому випадку школу розглядають, як один із найнебажаніших серед малобажаних варіантів працевлаштування. Гірше для них може бути лише небажане заміжжя типу «по-зальоту». Отак і до школи вони бояться «залетіти».

Другий - вони, як мені здається, не володіють знаннями елементарних азів педагогічної діяльності, школовлаштування та своєї учительської місії. При цьому, у дипломі кожного із них чітко зазначено, що учительську кваліфікацію отримали і хоч завтра можуть починати сіяти розумне, добре, вічне. Такий висновок зробила так звана Державна комісія... Не можу лише зрозуміти: на основі чого зробила...

Страшенно не заздрю директорам шкіл, до яких прийдуть працювати такі «сіячі». Але розумію, що у багатьох школах і таким будуть радіти, бо ж хоч вакансії закриють.

Пишу це і згадав, як нещодавно читав у ФБ душевний стогін директора сільської (?) школи, яка розташована на відстані 3 км від київської Кільцевої дороги, про наявність у школі 9 (!) учительських вакансій. Але це ті вакансії, які вже є. Активні вакансії. А є ж іще й так звані «пасивні вакансії». Це вчителі, які працюють, але було б краще, коли б вони не працювали.

Ми багато років сором’язливо замовчуємо інформацію про те, яка кількість шкільних педагогів апріорі не може працювати в школі через низький рівень кваліфікації та ненависть і байдужість до учнів. А таких дуже й дуже немало. І, на жаль, за останні двадцять років нічого не зроблено для того, щоб таких позбутися. Точно так, як і для вирішення проблеми забезпечення шкіл новими педагогічними кадрами, готовими до учительської діяльності.

Якщо відверто, то великі надії в контексті очищення я покладав на сертифікацію учителів. І досі переконаний тому, що лише учительський диплом в сучасних умовах не може бути єдиною перепусткою в шкільний клас. Колись - його було достатньо. Сьогодні - ні. Бо вартість і споживча вартість тих дипломів різна.

Сьогодні диплом може бути однією з умов для отримання сертифікату (ліцензії), котрий/ котра дають право вчителювати. І кожні п’ять років учитель повинен підтверджувати своє право мати такий сертифікат/ліцензію. Так є в багатьох країнах світу.

Але у нас сертифікація набула зовсім іншої сутності. На мою думку - недоречної та малоефективної в контексті забезпечення нової школи новим учителем. Стосовно підготовки нових педагогічних кадрів у системі вищої освіти, то тут усе-таки потрібно ЩОСЬ розпочинати робити. А не балакати, творити концепції, захищати дисертації з професійної підготовки вчителя та проводити науково-практичні конференції. А у цьому ЩОСЬ мають бути зосереджені хоча б три важливих дії:

  • спеціальний відбір до університетів бажаючих стати педагогами;
  • абсолютно оновлені зміст та організація підготовки майбутнього вчителя, насамперед, на засадах дуальної системи організації навчального процесу;
  • нові кадри вчителів, які навчать майбутніх вчителів.

На жаль, від вирішення хоча б однієї із цих проблем ми дуже й дуже далекі. Іще більш прикрим є те, що про них і не говоримо. Отже, вони були, є і будуть поза полем уваги... Як не прикро це усвідомлювати.

І на завершення. У фінській системі освіти, успіхи якої дуже відомі й беззаперечні, основою є вчитель. Гарно освічений, дуже добре мотивований, відповідальний за свою роботу. Тамтешня сертифікація - допуск до педагогічної діяльності. Тамтешня зарплата - мотивація працювати дуже добре. Образно кажучи, тамтешні вчителі не танцюють перед учнями, щоб заробити авторитет, а танцюють разом із учнями. Укупі це, на мою думку, і забезпечує присутність у фінській школі дуже хорошого вчителя, на якому й базується успіх фінської системи освіти. Про успіх нашої системи освіти скромно промовчу. Його немає і не буде, поки у нас не буде нового вчителя. Нового вчителя, а не власника диплому із сумнівною споживчою вартістю

Оригінал

Освіта.ua
01.07.2019

Популярні блоги
М. Хоменко: таке в нас ставлення до «сіяча знань» Інтелектуальна праця оцінюється не просто за залишковим принципом, а принизливо низько
І. Лікарчук: про нового вчителя, а не власника диплому Лише учительський диплом у сучасних умовах не може бути єдиною перепусткою в шкільний клас
Віктор Громовий: як підвищити якість освіти Соромно і вкрай безперспективно бути країною неуків із липовими атестатами та дипломами в кишенях
І. Лікарчук: замість пенсіонерів у школи підуть чиновники? Наукою і практикою доведено: не вік є визначальним у якості роботи педагога, а зовсім інші чинники
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
KVP1248
Томограф позволит избежать развитию патологии. Смысл в том, что ребенку необходимо предоставить разнообразную возможность развития без принуждения заниматься какой-то конкретной жестко специализированной областью. Выбрать область своего совершенствования, он должен сам. Есть вещи, которые человек должен делать сам.
KVP1248
Смысл в том, что ребенку необходимо предоставить разнообразную возможность развития без принуждения заниматься какой-то конкретной жестко специализированной областью. Выбрать область своего совершенствования, он должен сам. Есть вещи, которые человек должен делать сам.
Володимир
Для KVP1248: У нас, в неприбыльной сфере образования, расплодили в министерстве, департаментах, управлениях и отделах образования экономистов. Как колорадских жуков! Они-то и посчитали, что дети-то, оказывается, нерентабельные. И давай плодить свои нормативные документы! Ради своего же блага... И о коррупции не забывают...
Коментувати
)))))))хорошо.
Если Савельев прав, то надо ли учить детей? Или томограф выявит гениев, и учить следует их? Как, по Савельеву, формула:"А что мне в жизни пригодится из того, что изучается в школе?" работает?В основном любопытна Ваша мысль о формуле? То есть - зачем детям учить всё? Они ведь в жизни всего использовать явно НЕ будут.
KVP1248
Прогрес не зупинити. Побудова томографу з похибкою в один воксель дозволить інструментально виявити патології в будові мозку людини і не допускати, не тільки до керування автомобілем, а і до важливих областей суспільної діяльності, шизофреників з патологією в гіпоталамусі, та інших хворих, яких зараз дуже багато в освіті. Згідно С.Савєльєву, еволюційний процес зараз іде повним ходом, і ми активно приймаємо участь в цьому процесі, підтримуючи покладистих неуків з високим IQ знищуючи справжніх геніїв. В останні кілька років лідером тут є Китай, а не країни старого світу.
ух как круто
Для KVP1248: и Вы считаете, что в ранем детстве этот томограф выявит неуков? и что, Савельев во всём прав? И, по Савельеву, почему Китай в лидерах?
KVP1248
Разрешение в один воксель необходимо, чтобы можно было разглядеть на живом человеке синапсы нейронной сети для локализации и определения специфических зон мозга, от наличия и размера которых зависят конкретные способности предметной деятельности индивидуума. Пока это достижимо только при патологоаналититическом анализе после смерти. Согласно Савельеву формирование этих зон мало зависит от генома, а напрямую связано с межклеточным взаимодействием нейронов – своеобразных каннибалов, поглощающих соседей плохо или недостаточно задействованных в конкретной активной мозговой деятельности. Поскольку эти зоны формируются не одновременно, то, например, раннее обучение плаванию может привести к развитию эпилепсии, поскольку синапсы специфических двигательных зон, отвечающих за прямохождение будут заняты плаванием, и когда ребенок начнет ходить, то обучение будет осложнено и мозг вынужден пожертвовать значительной частью нейронной сети коры, которая не приспособлена для этого…
KVP1248
Китай сейчас лидер по созданию экспериментальной аппаратуры и среды, позволяющей проводить прижизненный церебральный сортинг людей.
Коментувати
Nefertiti
Глянь, какую Дед бурю поднял! Сикоко копьев сломано . Молоток ! Дэда в Министры!! Крепкий чел!! Предлагаю праймериз.
реаліті шоу у Києві
Вчителів дійсно катастрофічно не хватає, а особливо професійних, вони у школах є, але можна перелічити на пальцях. Моя знайома розказала жахливу реальність, те що відбувається у київських новожитл. масивах. Вони КУПУЮТЬ у директора вчителів в кінці року, щоб призначили предметника на наступний. Такси за одного від 2-6 тис. грн. Школи переповнені, вчителів на всіх не хватає, ні поганих, ні хороших, ніяких. А щоб фізрук не викладав біологію чи англ.м., біжать до директора, у того прайс лист і хто перший з батьківських комітетів добіжить. Батьки мовчать, бо розуміють, що ситуація патова, ніхто у школи працювати не йде, а всім хочеться професійного, от і платять.
жах
Для реаліті шоу у Києві: вчителів купують вже як худобу на ярмарку, дожились, а це все результат реформ Лікарчука і його соросівських друзів.
поддерживаю
Для жах: +
Коментувати
докатилися
Питання виникають, у більшості вузів для вступу у магістратуру необхідно здати іноземну та екзамен за фахом, абітурієнти не можуть взагалі вступити до вишу, якщо менше 140-150 балів. Так, чому до пед. вузів ви пане Лікарчук і ваша братія пропагує самі низькі бали і набирає олігофренів, щоб вчити наших дітей. Введіть мінімум 150 балів при вступі, жорсткі умови при закінчені як мед вузах та інших по країні, підніміть зарплати у десять разів, тоді і розумні з’являться випускники. А так ви самі набираєте шарикових і дивуєтесь, чого одна тупизна.
Гість
Для докатилися: За теперішніх умов роботи вчителя, обов‘язків і оплати - нормальні та розумні люди обирають інші, менш стресові спеціальності.
Коментувати
Роман
«І на завершення. У фінській системі освіти»... Фінська система освіти ну ніяк не може діяти за межами фінської ж економіки, фінського права, фінського суспільства. На жаль (чи на щастя) не можна відірвати систему освіти від усього іншого і «прищепити» до чужої їй (української) економіки, чужого (українського) права і чужого (українського) суспільства. Бо це СИСТЕМА і частина більшої системи. Всі «експерти» чомусь говорять, як добре працює фінська система освіти, і ніхто не говорить ЧОМУ вона так добре працює. Всі експерти говорять про автономію вчителя у фінській системі, і чомусь мовчать про те, ЧИМ ця автономія забезпечується. Всі говорять про те, як гарно фінські вчителі «танцюють разом із учнями» і ніхто не говорить про те, ЧОМУ це можливо у фінів, і, відповідно, ЧОМУ це НЕ МОЖЛИВО в українців :( Якщо ми хочемо, щоб було «як у фінів», то давайте почнемо зі ставлення батьків учнів (власне, суспільства) до вчителів - доки це не зміниться, ніщо не допоможе.
совесть
Лікарчуку. Згідно з новим українським правописом слово "екс-керівник" пишемо разом...
Олекса Позняк
Якщо на виході педуніверу влаштувати серйозну атестацію то отримаємо 95% профнепригодних. Але тоді ці 95% побіжать бити пики своїм преподам Тому хитрозроблений Лікарчук і не хоче таких іспитів.Ви ідіть влаштуйтесь на роботу а тоді ми вас перевіримо.
Sabrina
Для Олекса Позняк: со всем уважением к Вам хочу уточнить, а 5% все-таки сдадут аттестацию, а почему? Может, не педвузы плохие, а контингент туда идет не особо желающий учиться? Только и слышу, что педвузы и 014 среднее образование рассматриваются абитуриентами в качестве "запасного аэродрома". По принципу- поставлю последним приоритетом, ну туда то я уж точно пройду. Если с филологическими специальностями еще ничего, то с другими- завал, посмотрите на баллы абитуриентов. Конечно, ничего они потом не сдадут. Только не преподы тут виноваты. А , вообще, грустная картина.
Олекса Позняк
Конечно не преподы виноваты, виновата система которая набирает мусорный контингент а затем заставляет этих неучей тянуть до последнего курса. Даже гений их не научит. В школе та же система -мотивации учиться нет -диплом всё равно дадут всем
Вчитель
Мотивація відсутня, учні- деградують! Це правда! Я - вчитель хімії, половина в шкільній програмі з хімії нікому не потрібна «ахінея». Після кожної олімпіади з хімії хочеться «натріпати морду» авторам завдань. У всьому прослідковується відсутність здорового глузду. Завдяки освітнім субвенціям у класі з‘явилось мультимедійне обладнання. Спочатку учні були у захваті: уроки по-новому, відео, звук, віртуальна лабораторія. І вистачило цього захвату аж на 2 місяці. Це не у вчителях справа, і не у матеріально- технічній базі!
Коментувати
правда очі коле
Треба не сертифікацію проводити кожні 5 років, а в кінці п’ятого курсу - єдиний кваліфікаційний екзамен, включаючи знання іноземної. а також при вступі на магістратуру, як по багатьом іншим спеціальностям. Повірте, залишиться не більше 5%, от тоді ми побачимо страшну картину, чим займаються вузи та пед.академія, а нічим. Це треба робити, але їм моторошно, ситуація буде нагнітатися, абітурієнти, що вступають у пед.вузи з самими низькими балами, оцінки купляються, на виході - повний ноль.
Радим
Думаю, що ще трохи інфляції і сертифікація точно допоможе!
Коментувати
Мирослава
Чому випускники педвишів не проходять ЗНО, яке засвідчувало б їхній рівень компетентності з предмета? Такий рівень перевірки знань дав би можливіість відсіяти тих, хто просидів 5 років сірою мишкою навчання і тепер підуть у школу досиджувати уроки разом з учнями і ніяка сертифікація їм не допоможе змінитися. Зрозуміло, що такий зріз знань не вигідний для МОН України, бо буде видно рівень викладання у вузах.
cos
Для Мирослава: Це неможливо зробити- так як в кожного ВНЗ створена своя программа навчання, і вони дуже сильно відрізняються одна від одноі.
Радим
А як це стало можливо в мед. Зво?
Коментувати
Родион
Ті хто купили дипломи, куплять і сертифікати, і теплі місця, і звання, і посади. Погляньте хто в управліннях-відділах, методкабінетах, а хто керує школами, особливо сільськими. Про яку професійність та компетентність мова? Давно все "по понятиям". Цим керманичам розумний вчитель не потрібен, можуть працювати лише з собі подібними. Учні та молоді вчителі все це бачать, і ніякого бажання не виникає працювати під керівництвом дядька Грицька-трудовика з глибокими комплексами інтелектуальної неповноцінності.
ОТГ-уникальные образования
Для Родион: Ооо. Про управление сельскими школами-это 100%! У нас создали ОТГ. Глава ОТГ-человек случайный, прямо скажем,интеллектом не блещет,но желающий " урвать" всё себе,что плохо лежит. И вся команда такая же,в т.ч, отдел образования. Упиваются властью и морально гнобят учителей . О культуре,интеллигентности, государственном мышлении... речь вообще не идёт.
Коментувати
печаль.от.лала
Рыба гниет с головы школы. Сегодня Вы не против "Страшенно не заздрю директорам шкіл, до яких прийдуть працювати такі «сіячі». Але розумію, що у багатьох школах і таким будуть радіти, бо ж хоч вакансії закриють."...А завтра станут директорами...Что творят директора некоторые в школах, про то вам не интересно. Критикуете Державну комісію? Это как воевать с государством химерой, а не ее основником...
Оракул
Самі створили штучні умови дефіциту вчителів, а тепер думають як цей дефіцит подолати. Не бачу змісту вести підготовку педагогів, як окремої касти, краще здійснюйте підготовку тих, хто знає предмет. А педагогічну майстерність відточують під час роботи. А зрозуміти його це чи ні можна зрозуміти лише під час роботи. Як завжди отримали пшик.
Катерина Василівна Погорецька
Для Оракул: 30 років працюю в школі,Сама піднімала сина,досі живу на квартирі,цієї зими 3 тис-за житло і 3тис-за комуналку.плюс кожного дня сину-студенту 60 грн на проїзд.Щодня намагалась свій настрій залишати вдома.Карточку намалюй,щось цікаве придумай,той,хто пише про "застарілість вчителів" той ... (Смішно, мені 4 роки тому перевіряюча зробила зауваження ,що я на математиці при розв’язуванні задачі учням 2 класу не пояснила,що таке апельсини,а що таке лимони.я потім сміялась разом з дітьми !)Але коли на тебе плюють , то обридає бути "педагогічно майстерною" .А найбільше мене дивує: чому держава не виконує прийнятих законів,а з мене вимагає ?
Коментувати
Warshava
Не кляніть Лікарчука- він хоч один із соросівськоі братії із совістю. А де вона в панів Андрющенка, Огневюка . Хобзея, Креміня.? Педосвіти немає, а вони статті кілометрові шкрябають про успіхи, гниль Нуш хвалять.. Дєд не гірший!
Радим
Для Warshava: Лише за дивним співпадінням стаття Лікарчука з’явилася після того як він став в. О. Вкрай важливої посади для підвищення якості роботи вчителів. Совпадение?
Коментувати
питань багато
А чого ви пане Лікарчук, відправили свого сина вчитися на юриста, а не простого вчителя? Чого ви не заклали своєму сину любити діток і бути вчителем історії? А по факту він став відомим рейдером-профурою, якого вигнали із спілки адвокатури, список продовжувати можна довго і всі це знають, за ним зона плаче. А онуки, у школу планують влаштовуватися чи за кордоном вчитися і кататися, продовжувати...? Сором мали, щоб чіплятися до випусків-магістрів, нехай тікають з цієї країни чим даль. Ви боїтесь за свою жопу, бо через 5-7 роки нікому буде працювати у школах. Всі чинуші захистили дисертації, мов як треба вчителювати, не працюючи у школі і жодного дня, а для кого..., коли вчителів немає, залишилися одні майже пенсіонери і передпенсійного віку. Для кого всі ці дурнуваті реформи і сертифікації, для тіток 60-70 років? Скоро вам народ підсмалить задниці за соросівські реформи.
Радим
Для питань багато: Мені видається, що пан Лікарчук, якщо він так вболіває за освіту, краще б вчителем пішов, а не непотрібні для вчителів посади б займав.
Коментувати
бумеранг
Пан Ликарчук, а вы политинформацию провели со своими внуками и детьми? Они в школу отправились работать? Зачем им зарабатывать тыщи баксов и греть задницы на курортах Египта и Турции? В Киеве много вакансий, некому читать украинским деткам на зарплату 3-4 тыс. грн/мес., вот блин желающих нет, все хотят, чтобы дети соседа были убогими и сирыми. Вы чего время теряете, давайте в срочном порядке устраивайте всю свою родню на пустующие вакансии, покажите какой вы щирый патриот и готовы вместе со своими родными ходить с голой задницей и быть нищебродами, но любить детей. Вы же патриот, начните с себя и тогда мы вам поверим. СЛАБО?
Нерон
Для бумеранг: не звиздіть на Лікарчука! Він про діло пише, хоч суб’єктивно , але правильно
fuf
Для Нерон: НЕПРАВИЛЬНО. Пробивает сертификацию - тёплые места многим чиновникам и их окружению. А имя "Ликарчук" свою работу делает в плоскости его слоя. Люди не вникают в суть сказанного, люди аплодируют имени.
саме так
Для Нерон: треба не писати і пусті балачки розводити, а діло робити. А молоді краще втікати з цієї країни, бо тут прірва і злидні, нехай краще заробляють гроші за кордоном і вчать там своїх дітей у нормальному середовищі.
Коментувати
cos
Пане Лікарчук. Для того, щоби йшли вчитися на вчителя розумні діти, треба: 1. Зробити людські зарплати-30000-40000 тисяч гривень. 2. Підвищити прохідний бал на педагогічі спеціальності до 130-150 балів, як і на медичні. 3. Закрити безвіз- бо скоро взагалі робочоі сили не залишиться в Украіні, всі метнуться за кордон (дозволити тільки відпочивати). 4. Зменшіть волокиту з паперовою роботою, тобто замість заповнення документаціі дати більше часу вчителю на підготовку до уроку. 5. Атестацію та сертифікацію взагалі відмінити- МОН має вчителю довіряти, а не постійно знущатися з вчителів і придумувати нові дурні новаціі кожний рік. 6. Зменшити постійні перевірки методистами. Тільки тоді до школи прийдуть розумні і талановиті вчителі. І тоді вакансіі будуть закриватися на багато швидше, ніж зараз.
fuf
Для cos: он не согласится. Не может. У него другая задача.
Петро
Шо за грьобаний совок - закрити безвіз? Ти яке право маєш не пускати людину за кордон?
cos
Для Петро: Петро, ти розумієш, що скоро робочоі сили в Украіні не залишиться. Хто буде працювати на економіку краіни? Якщо і надалі люди будуть покидати краіну, то буде повний крах.
Коментувати
Юрий
А ещё если хоть такие молодые специалисты ощутят моральное давление отдела образования при ОТГ....То вообще...К ним прийдёт полное разочарование. Когда начальник и работники отдела не занимаются прямыми обязанностями,а всеми доступными им методами мстят тем педагогам,которые говорят им правду в глаза.
Ааа
Для Юрий: Да-да,самодурство и самовлюблённость некоторых начальников отд.образования в ОТГ просто зашкаливает!!!)
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!