Osvita.ua Блоги Ігор Лікарчук: чи потрібні школам перевіряльники?
Ігор Лікарчук: чи потрібні школам перевіряльники?

Мають бути суттєво змінені джерела отримання інформації про роботу вчителя, закладу освіти, його керівника

Ігор Лікарчук: чи потрібні школам перевіряльники?

Автор: Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти, в. о. директора Навчально-методичного центру забезпечення якості освіти.

Над цим питанням думаю давно, але публікація В.Співаковського, яку я перепостив учора, ці роздуми суттєво активізувала.

Отже.

А. ЩО МАЄМО НА СЬОГОДНІ.

1. Маємо величезну армію інспекторів, методистів, так званих «експертів», котрі будь-якого часу, за потреби і без неї, можуть приїхати до школи, дошкільного закладу освіти і невтомно та наполегливо перевіряти, шукати, доскіпуватися, як писав Шевченко, до «печінок» директорських та учительських, аби знайти те, за чим їх послали.

2. Жодних унормованих правил, затверджених процедур таких перевірок не існує. Відсутні в українській освіті обґрунтовані, апробовані та затверджені критерії оцінки роботи закладу, його керівника, вчителя. Тому кожен із перевіряльників, роблячи висновки за результатами перевірки, орієнтується лише на свої світоглядні переконання, власний професійний досвід, власні знання невідомо якого походження та сутності.

3. Практично всі перевірки полягають у вивченні різноманітних паперів, спостереженні за діяльністю керівника закладу, вчителя. Результат Роботи вчителя чи закладу, як правило, нікого не цікавить. Хоча б тому, що ніхто не знає, що воно таке і чим його міряти. Дарма, що чинне законодавство дає вчителю право бути свобідним у своїй педагогічній діяльності. Ця свобода закінчується там, де починається свобода дій ( а найчастіше - свавілля) перевіряльників.

4. Переважна більшість українських освітян давно навчилися працювати на результат перевірки, а не на результат освітньої діяльності. Ото звідси і жагучий розрив між офіційними висновками про стан освітньої діяльності та реальною якістю освіти.

5. Професійних фахівців із питань освітнього аудиту (професійних перевіряльників) в Україні не було, немає і невідомо чи будуть. Усі ті, хто сьогодні є перевіряльники, не мають ні відповідної освіти (галузь знань «освітній аудит» не існує), ні належної фахової професійної підготовки. А заклики типу «хочете бути освітніми експертами - будьте» є лише підтвердження цієї думки. Професіоналізму таким «експертам» вони не додають.

Б. ЧИ ПОТРІБНИЙ КОНТРОЛЬ В ОСВІТІ?

Відповідь однозначна: ПОТРІБНИЙ. Контроль є однією із базових управлінських функцій і жодна система без ефективної реалізації цієї функції не існуватиме.

В. ЯКИМ МАЄ БУТИ КОНТРОЛЬ і дії перевіряльників?

1. Головною метою контролю в освіті має бути РЕЗУЛЬТАТ освітньої діяльності закладу, педагога. Не ПРОЦЕС, а РЕЗУЛЬТАТ.

2. У основу висновків про досягнення РЕЗУЛЬТАТІВ мають бути покладені абсолютно чіткі КРИТЕРІЇ оцінювання роботи закладу, педагога, його керівника.

3. Право робити висновки (перевіряти) повинні мати лише сертифіковані спеціально підготовлені фахівці, діяльність яких має бути регламентована чіткими нормативами та визначеними технологіями.

4. Будь-які висновки експертів (перевіряльників) можуть бути оскаржені до спеціальних фахових третейських утворень. А не органів управління освітою.

5. Мають бути суттєво змінені джерела отримання інформації про роботу вчителя, закладу освіти, його керівника, на основі яких експерти (перевіряльники) робитимуть висновки про результати. 80% такої інформації має отримуватися із електронних джерел (відкриті дані), включаючи Інтернет та соцмережі; 15%- на основі аналізу офіційної звітності; 5% - в результаті особистого контакту експертів (перевіряльників) із тими, кого перевіряють.

6. Експерти мають нести відповідальність за зроблені ними висновки про результати роботи закладу, педагога, керівника.

7. Необхідно відмовитися від поєднання контрольної та дорадчої функцій у діяльності експертів. Контроль є контроль, а надання порад (методична допомога) - це абсолютно різні напрями та специфіка професійної діяльності. Крім того, надання допомоги має здійснюватися лише за запитом того, хто її потребує. І останнє.

Г. Чи МОЖЛИВО створити таку систему контролю в освіті? Так. Для цього потрібно:

1. Політична воля і бажання.

2. Внести зміни до кількох статей Закону «Про освіту».

3. Підготувати чотири рішення Уряду.

4. Упродовж року систему запустити в дію.

Оригінал

Освіта.ua
28.05.2019

Популярні блоги
І. Лікарчук: замість пенсіонерів у школи підуть чиновники? Наукою і практикою доведено: не вік є визначальним у якості роботи педагога, а зовсім інші чинники
Галина Сищук: про експертну оцінку «по-новому» Учителя оцінювати має саме вчитель, котрий практично знайомий з програмою та організацією навчання
А. Недоля: кому потрібні куратори академічних груп? У радянській вищій школі куратор – це наглядач за студентами, який перебрався в українські ЗВО
О. Журавльова: що роблять канадські вчителі на канікулах? Залишатись у школі на канікулах нечесно й безглуздо, краще займатись улюбленою справою чи подорожувати
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Val
Интересно, а дед уже успел переобуться под новую власть? Или тапки готовит? _
Дмитро Воліков
Головне, щоб контроль не здійснювали такі "фахівці": презентую Вам добірку відео про боротьбу громади із відділом освіти та його "реформ" у Широківсьікй ОТГ (Запорізький район). Три години Вашої увага, але запевняю, воно того варте: 1) 16.05.2019 - Широківська ОТГ (Запорізький район). Сесія 29. Засідання постійних комісій. Оптимізація шкіл. - https://youtu.be/Z1VsoSb7oj8 3) 25.05.2019 - громадські обговорення у сел. Широке (частина 1) - https://youtu.be/ZGpSs4PRUr8 2) 25.05.2019 - громадські обговорення у с. Лукашеве - https://youtu.be/szJsX2P50Jg 01.06.2019 заключні громадські обговорення відбудуться у с. Августинівка та селищі Відрадне.
Шок
Для Дмитро Воліков: Спасибо! Громада молодцы! Вот это " голая правда", которую не показывают по телевидению. Отстаивайте школы,а чиновников-геноцидщиков-на свалку истории! Эти видео надо распространять повсеместно! В нашей ОТГ происходит почти то же по подобному сценарию,только голова у нас намного хитрее и коварнее,нарушает законы относительно закрытия школ " на каждом шагу", многих депутатов подкупил деньгами и землёй. ОТГ-это ОПГ,людям ОТГ ничего хорошего не несут!
Коментувати
Олена
Заміна контролю на моніторинги для об"єктивного оцінювання результатів (на вході, поточний, підсумковий) з чітким визначенням мети моніторингу, його періодичністю! Чому необхідно відмовитися від поєднання контрольної та дорадчої функцій у діяльності експертів? Чи не важливо відразу дізнатися чи має твоя діяльність сенс, що має бути скоректовано ( якщо звісно зауваження адекватні)? А як бути якщо ніколи не виникне у педагога( колективу) потреби на запит щодо методдопомоги через занадто високу самовпевненість? Розділення на Контроль ( одна служба) та надання порад (методична допомога- інша служба) - це невиправдане марнотратство ресурсів освітньої галузі та різні погляди на професійну діяльність педагога. Давайте допомагати вчителю рухатись вперед , а не контролювати для того щоб сумнівались та боялися! Ще важливо, відпускаючи педагога у вільне плавання власного бачення своєї діяльності (академічна свобода, лише запит на методдопомогу), не помилитись!! Діти крокують вперед!
Володимир
Ліквідувати зовнішній контроль. Ввести інститут інсайдерів.
Перевіряльникам-открытые уроки
Смешно,ей богу! У учителя зарплата минималка,его " перевіряють". У головы ОТГ-зарплата 30000 плюс премия 30000- его не " перевіряють", хотя очевидна коррупция( особенно с землёй). Уважаемые " перевіряльники"! Вы задолбали! ( Извините за мой " французский")Дайте учителям просто работать,а не отвлекаться на ваши " хотелки"! Предлагаю ввести в обязаловку проведение серии открытых уроков " перевіряльниками"!
Іван
Для Перевіряльникам-открытые уроки: Можно номер заявления о коррупции с землей головы ОТГ? Или лишь бы языком поболтать?
Олекса Позняк
Для Іван: Ваня Крадуть аж дим іде. Законодавство виписано так що можеш отримати 100 участків в одні руки. Отримав-продав-безземельний -отримав. а приходить не депутат - ой а чому раніше не прийшли -уже на виділеному участку все роздали. Боротись неможливо бо усе законно
Перевиряльникам-открытые уроки
Для Иван: Олекса Позняк Вам чётко всё объяснил. Голова ОТГ обычным людям не выделяет землю,а только кумовьям-сватам,детям,друзьям детей,которые даже не прописаны на территории громады. Прокуратура у него вся куплена,народный депутат " крышует"...Не говоря уже про так называемые " тендерные закупки". Вобщкм,долго говорить. Надеемся,что всё же возмездие придёт.
Коментувати
Олена
Думаю, що метою контролю ( супровідного) в освіті має бути саме ПРОЦЕС,спрямований на РЕЗУЛЬТАТ. І чим раніше буде звернута увага на проблемні моменти (процесуальні) досягнення успіху, тим кращим буде результат. В силу суб"эктивності тих хто оцінює та тих кого оцінюють, або заформалізованості за сталими крітеріями підходи в оцінюванні результату мають бути рівневі ( мах. 3 позиції ( освітні фахівці, громадськість, здобувачі освіти). ???? та сумнівно щодо "80% такої інформації має отримуватися із електронних джерел (відкриті дані). Бо беззаперечним фактом інформація з електронних джерел ( сайти, соцмережі)- це звітування про успіхи, без аналізу/самоаналізу про проблеми, труднощі. 15% на офіційну звітність допустимо, а от 5% особистого контакту (ознайомлення з механізмом та перспективою творення результату) замало, щоб визначити об"єктивно реальні результати, nf впливи на успіх. Наша біда не у відсутності ідеального контролю, а у відмові інновіційно та ефективно діяти.
Родион
Для Олена: Про електронні джерела цікаво. Є вчителі та і окремі школи, які тільки й працюють на соцмережі та сайти. Головне щоб там було все ОК. Інсценіровки уроків, заходів для фото-відео. Халтура і обман.
Коментувати
Віктор
Дуже гарні помисли, але в сучасних умовах їх реалізація можлива лише в рамках галузевої революції. А хто захоче випустити з рук контроль за школою. Це ж одна із найкраще організованих і впливових структур суспільства.

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!