Osvita.ua Блоги І. Лікарчук: у фінів головним чинником успіху є учитель
І. Лікарчук: у фінів головним чинником успіху є учитель

Починати потрібно із зміни ставлення до вчителя, роблячи його академічно вільним та професійно незалежним

І. Лікарчук: у фінів головним чинником успіху є учитель

Автор: Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти, в. о. директора Навчально-методичного центру забезпечення якості освіти.

Кілька днів тому з’явилася інформація, що фіни допоможуть нам розбудувати освіту. Це добре. Але...

У фінській системі освіти головним чинником її успіху є ЙОГО ВЕЛИЧНІСТЬ УЧИТЕЛЬ. У нас інші «величності» - освітні чиновники і методисти.

У фінів - учитель ВІЛЬНИЙ. Йому повністю ДОВІРЯЮТЬ, йому створюють умови для продуктивної роботи, він ментально і професійно НЕЗАЛЕЖНИЙ.

У нас в ДСЯО сьогодні розробляються і затверджуються методики оцінювання роботи учителя, що передбачають, на мою думку, дріб’язковий нагляд за його роботою, включаючи діяльність вчителя на уроках, під час перерв, у плануванні, у стосунках із батьками. Тобто - оцінюватиметься процес роботи, а не результат... Це така свобода і довіра до вчителя, як я - професійна балерина.

У фінів - років двадцять тому ліквідували інспекції, перевірки вчителя; йому звільнити руки, час і розум від паперів, звітів, обов’язкових нарад та іншої управлінської колотнечі...

У нас - з’явилися регіональні підрозділи ДСЯО, не позбавивши функцій контролю місцеві органи управління освітою; обов’язковість участі вчителя у всіляких бюрократичних витребеньках дійшла до абсурду.

У фінів конкурс у педуніверситети - 1:10, а у нас із десяти поганих (за знаннями) абітурієнтів здобувати професію вчителя приходить найгірший. І його беруть з великою радістю...

У фінів зарплата учителя дає йому можливість і право бути вільним і незалежним, а у нас...

Цей перелік можу продовжувати дуже довго.

Висновок. Ми багато років намагаємось викопати десь в туземії гарну пальму та пересадити її в український заморожений ґрунт. І робимо це вперто та наполегливо, не думаючи над тим, що не гарну пальму потрібно пересаджувати в український ґрунт, а вирощувати свою, проходячи той нелегкий шлях, який пройшли, скажімо, фіни до свого сьогоднішнього успіху.

І починати цей шлях потрібно із зміни ставлення до вчителя, роблячи його академічно вільним та професійно свобідним. На жаль, ми на цей шлях іще й не ступили. Але пальму вже починаємо викопувати...

Оригінал

Освіта.ua
25.03.2019

Популярні блоги
А. Недоля: кому потрібні куратори академічних груп? У радянській вищій школі куратор – це наглядач за студентами, який перебрався в українські ЗВО
О. Журавльова: що роблять канадські вчителі на канікулах? Залишатись у школі на канікулах нечесно й безглуздо, краще займатись улюбленою справою чи подорожувати
І. Лікарчук: у фінів головним чинником успіху є учитель Починати потрібно із зміни ставлення до вчителя, роблячи його академічно вільним та професійно незалежним
О. Істер: про обов’язкове ЗНО з математики у 2021 році Рішення викликало неоднозначну реакцію суспільства, проте мало хто з тих, що «проти», наводить аргументи
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
cos
Для ММ Впше висловлювання у нас віночки, віршики про любов до рідної землі, тяжку долю панщини, якогось хрєна історія України ще раз на першому курсі, наче школа не додала чи шо, валеологія, і фізра, і ще усяга муть, зовсім не по профілю., а загальні знання. так міняйте програму, щоб школа додавала. дитина виходить зі школи і не знає, що робити з тими знаннями. тому процвітає "здав-забув". а як ви думаєте, ота фінська освіта без спостережень прийшла до того, що затуркані українці хочуть їх наслідувать? ви думаєте, що ви мелете? ви знаходитесь як раз у самісінькому центрі переформатуванні старого колхозу у сучасну структури, і вам щось не так? якщо ви у школі, то пездуйте до біса, не мішайте нормальним працювать на майбутнє. Шановний пане, дякую Вам за висловлену думку, але поважаючи Вас, хочу запитати: 1. Хто придумав программу про віночки і віршики про любов до рідноі землі? Вчителі чи МОН?2. Як вчителі можуть змінити программу, якщо іі затверджує МОН?3. Хто придумав вивчення історіі Украіни на першому курсі?МОН чи вчителі? Ці питання необхідно адресувати пані Гриневич Ліліі Михайлівні, і нехай вона надасть конкретні, ясні, проінформовані та чіткі відповіді. Тепер стосовно знань. А давай взагалі в школу не будемо ходити. Тоді ми не будемо грамотно без орфографічних помилок писати, не будемо вміти рахувати, читати, знати іноземні мови, вміти формулювати логічну власну думку, розвивати пам ять під час вивчення віршів, і так далі. З кожного предмету можна взяти якусь користь. Мабуть у фінів було все по іншому, не так, як у нас. Чому я ненормальна людина, яка комусь заважає нормально працювати, і маю піти зі школи? Прошу Вас надати мені абстрактні відповіді на моі питання.
мм
щоб довіряти українському вчителю, педвуз повинен випустити ВЧИТЕЛЯ, а не полупродукт з корочкою.
Просто учитель
Для мм: Ми отримаємо хорошого українського вчителя, коли батьки почнуть радити своїм дітям вступати до педвишів, бо це буде престижно. А поки що - цитую "У фінів конкурс у педуніверситети - 1:10, а у нас із десяти поганих (за знаннями) абітурієнтів здобувати професію вчителя приходить найгірший. І його беруть з великою радістю...".
Коментувати
Den
Над деде 2 уголовных дела висит, а но про финов вещает. Воистину железный человек. Или же плацдарм для отступления готовит...
Учитель математики
Як тільки зарплата наших вчителів зрівняється із зарплатою фінських вчителів, так я відразу і прочитаю мазню Лікарчука. А до того моменту подібні порівняння є абсолютно недоцільними. Краще подивіться на ютюбі відео "Бидло - це найкращий електорат". Це більш актуально для нашої країни.
мм
Для Учитель математики: у вас хибна думка. від зарплати рівень знань і вмінь не збільшується. От ви як раз на бидло і тягнете, раз гадаєте, що гроші вам мізків додадуть. Мізки ще у магазині не продаються.
Коментувати
Просто учитель
У нашій країні упродовж останніх років ім’я учителя паплюжилося і принижувалося. Усі звинувачують чинуш, проте це не завжди найгірші вороги якісної освіти країни, принаймні на місцях. Поясню чому. Спитайте у будь якого учителя що йому зараз більше за все заважає працювати. Можливо більшість з вас здивується, але це не працівники відділів освіти і не адміністрація. Це стосунки, які склалися між учителем і батьками, підкріплені цькуванням учителя вищими чинами від освіти та шукачами сенсацій. Хто зараз учитель - бесправна, беззахисна істота, яка усім і в усьому винна. Погано навчає, погано виховує, погано розважає... А чим займаються батьки? Воюють з учителями. Так, у сім’ї не без потвори, є ті, кому не треба бути вчителем. Але потвор з кожним роком буде з’являтись усе більше, бо де ж братись хорошим учителям із таким відношенням до професії учителя та його особистості? І ще. Хорошому учителю, який прагне до самовдосконалення, має можливість якісно відпочити, не страшне жодне ЗНО.
мм
Для Просто учитель: цікаво, а хто ж ці стосунки до такого рівня довів, як не "ВЧЕНИЙ вчитель"? тобто, вчитель фізри, яка недолуга по іншому донести до дітей, що сережки на уроці вона не хоче бачити, бо боїться, що діти їх загублять, а їй відповідати (хоча цю відповідальність на себе могла узяти лише тупа курка, при чому добровільно) і вона не знаходить іншого виходу (дура з дипломом), як принижувати дітей вигуком " що ви як проститутки тут понаряжалися?". І потім батьки приходять почути від цієї звєзди "що це було?", то ця звєзда починає верещати про цькування вчителя, а у вчительська пєздобратія такого ж інкубаторного вишколу починає її захищати. шикарна логіка. як раз для колхозу з педагогічною корочкою.
Просто учитель
Я вже про це говорила - у сім’ї не без потвори. Проте - більшість учителів - хороші спеціалісти. Мабуть Вам не везе з хорошими учителями. Нам повезло. Я з вдячністю згадую своїх учителів і учителів моїх дітей.
Коментувати
семінар
Нещодавно була в ІПОПП на семінарі з 10.00 до 15.00. Тема заявлена була цікава, але те що я була вимушена слухати- словами не передати, не описати. Все те, що нам плели не можна переказати, описати, розповісти. На початку анонсували перерву, на справі нікого нікуди не випускали. Ще й робили прилюдно виволочку, що хтось вийшов. Доповідачі таку єрєсь несли, що словами неможливо описати. Рівень- обласний семінар. Цікаво у фінів таке можливо?
Val
Для семінар: ну, а зачем с рабами церемониться? Они же тупые и безвольные животные. И стерпят любое унижения, руководствуясь абсурдными и примитивными умозаключениями и банальным страхом, который не позволяет преодолеть недостаточная социализация и ложные стереотипы.
мм
они безвольны, потому что им специально не додают информацию, как пользоваться своими знаниями, правами. Определенной группке людей выгоднее их иметь в таком состоянии тупой биомассы. потому что тлько биомассу можно выгнать на митинг за Януковича. и не удивительно, что движение по защите прав ученика возникло именно в рядах родителей, что вызвало дикую жабу у педагогов, потому что их никто не защидает. и даже сейчас батьки сос создали страничку освитяни сос и туда за помощью эти звьозди з дипломом малор ходят. там они защиту себе не видят. им только нужны пиздюля от директорши и выше. тогда они чувстсвуют себя защищенными. короче, куча баб со збитой орбитой.
Коментувати
Володимир
В Україні все буде добре, якщо посіяти тваринний жах в очах освітян-корупціонерів.
cos
В нас таку систему розробляють в Україні- щоби постійно принижувати гідність вчителя. Там немає ніяких ЗНО для вчителів, немає ніякої паперової роботи, там директор на 5 шкіл один єдиний- крім цього приходить в клас та проводить спілкування з дітьми, радиться з вчителями, як краще проводити навчальний процес. В фінів немає ніяких науково-педагогічних спостережень на перервах, які хоче зробити пані Гриневич. Ніхто насилу не заставляє ходити на якісь семінари, пресс-конференції, тільки за бажанням вчителя, бо вчитель- вільна людина, яка має право на відпочинок. Заробітна плата- як мінімум в 50-100 разів більше (а можливо навіть і більше), ніж в Україні. Там довіряють вчителю та відносяться до нього дуже добре, як до людини, а не до ганчірки, якою можна обтирати ноги. Тому конкурс в педагогічні університети високий-з десяти вступає один абітурієнт. Ось така фінська система освіти.
мм
Для cos: там немає зно, бо там вуз і школа виконує свою функцію, що про наші не скажеш. у нас віночки, віршики про любов до рідної землі, тяжку долю панщини, якогось хрєна історія України ще раз на першому курсі, наче школа не додала чи шо, валеологія, і фізра, і ще усяга муть, зовсім не по профілю., а загальні знання. так міняйте програму, щоб школа додавала. дитина виходить зі школи і не знає, що робити з тими знаннями. тому процвітає "здав-забув". а як ви думаєте, ота фінська освіта без спостережень прийшла до того, що затуркані українці хочуть їх наслідувать? ви думаєте, що ви мелете? ви знаходитесь як раз у самісінькому центрі переформатуванні старого колхозу у сучасну структури, і вам щось не так? якщо ви у школі, то пездуйте до біса, не мішайте нормальним працювать на майбутнє.
Коментувати
Сколько можно!
Фины, фины,фины.... Сколько можно! Ну да они гении, мы никто... Где их Сикорские? Где их Семеренки? Где их Лобановский с математическим футболом? Где их гении в математике? Сколько у них Нобелевских лаурятов? Что такого создали фины, чем пользуется мир,, кроме их Нокиа? Приведите мне 10 причин почему я должна с них брать пример в образовании! Уберите коррупцию на всех эшелонах. заставить всех работников МОН, ИПОПС пройти сторогую публичную сертификацию, а тогда поговорим об изменениях и примерах
мм
Для Сколько можно!: з одноклассников сюда примчались? у вас риторика совковой антивируски: у нас все самое лучшее, а за бугром - хєрня. Ну совковая мантра в чистом виде. Если взять сегодняшних отличников, то они вряд-ли умньі, потому что у них хорошие учителя, скорее потому что сам человек умом дошел, репетитор помог - а учитель школьньій ПРИМАЗАЛСЯ. Єто о настоящих вундеркиндах. а не тех, кого за уши тянут, лишь бьі рейтинг школьі бьіл.
Фины рулят
Да-да вы правы. Назовите хотя бы 3 фина победителя Международных олимпиад и конкурсов. А вот украинцев легко можно называть
Коментувати
совесть
Чи існують у світі країни, які запровадили досвід цілої освітньої системи іншої країни? Такої каїни, територія й населення якої у рази менші. А Фінансові ресурси, кинуті свого часу на реформування її освіти (маленької Фінляндії), були в рази більші... І порівняння-провалля між нами можна продовжувати й продовжувати. Чи вато так агресивно насаджувати українському вчителю комплекс меншовартості? Країна, де цінність знань, інтелект, освіченість нікому не потрібні (дешевою робочою силою українців вихваляються наші керманичі на міжнародних зустрічах)... Дикий капіталізм.
мм
Для совесть: комплекс меншовартості український вчитель насаджує собі сам. Лише ті, хто себе вважає тряпкою, сприймає усе як тряпка. Як то у нашій історії є таке: коли козаки ходили до Московії по різним справам, то там панські раби раз у раз намагалися з козаками вийти з Московії у вільні землі. Козаки їх переодягали у козацьку одежу, але раби палилися на кордоні - бо козаки йшли з піднятими головами і дивилися у очі прикордонникам, а панські люди дивилися у землю.
мм
Для совесть: кричучи про насадження меншовартості, самі вчителі визнають, що їм його вже нав"язали, і кричать вони не саме за, щоб його більше не нав"язували, а щоб їх рятували, бо самі не спроможні самі себе витягти з тих хомутів. батьки готові допомогти, і є вже позитивні відгуки про це, але стокгольмський синдром постсовєтского колхозу заставляє вчителів триматися директора і слова стада, інкубаторної залякаої більшості. і не квакать проти пана.
Коментувати
LPT
В Финляндии зарплату педагогам установили на уровне 50 тыс. евро в год, а на реформу образования и организации образовательного процесса по новым правилам вложили свыше 20 млрд евро. В Украине на модернизацию начальной школы Кабмин выделил пока 1 млрд грн. .

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!