Osvita.ua Блоги Анатолій Недоля: чи є наука в Малій академії наук?
Анатолій Недоля: чи є наука в Малій академії наук?

Наукові доробки школярів навряд чи можна так назвати або діяльність заради діяльності без кінцевої мети

Анатолій Недоля: чи є наука в Малій академії наук?

Автор: Анатолій Недоля, доцент, Запорізький національний університет.

Дивуюсь, коли дорослі люди з серйозним виглядом оцінюють наукові доробки школярів на засіданнях Малої академії наук. Чому дивуюсь? Тому що навряд чи їх можна назвати науковими. Тому що їх навряд чи можна назвати доробками школярів. Тому що теми з року в рік повторюються, як і їхні керівники та ідеї.

Коли створювалась МАН у 1995 році, вважалося, що об’єднання різних центрів творчості та гуртків буде підсилювати інтерес у школярів до науки. Якраз у ті часи негативні тенденції в науці набирали обертів. Тоді ніхто не сприймав цю діяльність як справжню науку, а лише цією назвою позначав коло інтересів школярів.

Але пройшли часи і з’явилися ті, хто щиро, а може, з власних інтересів почав думати, що МАН має безпосереднє відношення до науки і є науковою установою. Аргументи, що для зайняття наукою потрібно мати великий обсяг спеціальних знань та відповідну підготовку, для діячів від МАН не стали достатніми, і імітація «наукових досліджень» набрала обертів. Якщо ми цим займаємося, чому школярі не можуть? Звичайно, завжди знайдуться ентузіасти, які намагаються й надалі привертати увагу дітей до науки, і мова про них не йде. Мова йде про систему МАН як явище і систему оцінювання робот школярів.

Досягнення школярів почали «визнавати» на рівні вступу в університети і нараховувати додаткові бали до балів ЗНО. І тоді про основну мету діяльності МАН забули. Бо, по-перше, наука вже й так не фінансується, і вступити на фізику чи хімію ніхто не бажає, і допомога МАН тут не потрібна. По-друге з’явились популярні секції з економіки, юриспруденції та інших «цікавих» спеціальностей, які дозволяють школярам з «мановськими досягненнями» вступити на популярні спеціальності «над конкурсом», тобто безкоштовно.

Все це на мою думку, призводить до деградації початкової мети. Як ще можна назвати ці процеси, якщо переможці відомі заздалегідь до початку засідань і всі місця вже поділені між членами журі та керівниками? Якщо в журі секцій входять спеціалісти з інших спеціальностей? Якщо члени журі оцінюють своїх же школярів, керівниками робот яких вони є самі? Якщо роботи, м’яко кажучи, не витримують навіть поверхневої критики, а іноді містять антинаукові підходи чи ознаки, схожі на відверте копіювання чужих результатів. Якщо рівень деяких робот суттєво перевищує рівень знань, які б могли мати школярі, які їх представляють?

Чи винні в цьому діти? Звичайно, ні, але ж вони достатньо дорослі, щоб бачити і розуміти, що відбувається. А чи вони адекватно сприйматимуть науку і наукову діяльність? Гадаю, що ні. Чи цей досвід буде для них корисним? Так, щоб більше цим ніколи не займатися.

Чи винні дорослі? Звичайно, так, бо тут перетинаються їхні інтереси та гроші. А чи думають вони про науку? Гадаю, що ні.

От і виходить, що гарні починання стикаються з поганим виконанням. Так чи потрібна саме така МАН, яка чимось починає нагадувати «малий совнарком», про який згадував Остап Бендер у відомому творі?

Чи не нагадує все це діяльність заради діяльності без кінцевої мети, про яку всі давно забули? А вона колись була - прищеплювати дітям любов до науки.

Освіта.ua
22.02.2019

Популярні блоги
Ігор Лікарчук: скільки можна знущатися із сільської школи? Сільську школу закрити легше, аніж запропонувати для неї нове життя без класно-урочної системи…
Олена Князева: пост протесту проти скасування ЗНО Вирішення проблеми рівня освіти старшокласників - не в псевдопіклуванні про випускників
Олеся Калинич: кому оцінки важливіші - учням чи батькам? Можливо, не діти, а ми, дорослі, прагнемо високих балів задля задоволення власних амбіцій?
Олександр Кендюхов: 5 порад новому міністру освіти 5 маленьких, але важливих порад новому міністру щодо реформування вищої школи в напрямку євроінтеграції
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Немиров
Квит вытащил себе в замы некоего Винницкого . Теперь руководить Назяво будет не гражданин Украины. Ещё одна Супрун появилась в стране....
Член журі
Люди пишуть нісенітниці, бо не знають реальної картини. В тій секції, де я працював, призери майже однозначно визначалися контрольною роботою. Кожного року з 20-26 учнів половина пише контрольну роботу на недостатню кількість балів, щоб стати призерами, навіть якщо з наукової роботи та виступу поставити максимальні бали. Друга половина учнів і стає призерами автоматично, а наукові роботи та виступ впливають тільки на росподіл місць. Перші місця займають учні, у яких найкраща наукова робота + виступ серед учнів з найбільшою кількістю балів за контрольну роботу.
за державу
Для Член журі: Тут ключове слово "наукова робота" - це і є основна проблема - вона не наукова.
Член журі
Для за державу: Якщо порівнювати із тисячами дисертацій, які у нас успішно захищаються, з тисячами наукових статей, які у нас публікуються, то роботи учнів нічим не гірші, а навіть кращі. Ви хочете від дітей вимагати більше, ніж вимагаєте від таких доцентів як пан Недоля чи таких міністрів як пані Гриневич? Сходи метуть зверху, але ж дітей питати простіше ...
Author
Для Член журі: Ви неуважно читаєте пост. Як раз я писав, що діти тут ні до чого. Але систему МАН потрібно реформувати, або інакше через недовгий час прийдеться закривати. Особливо це стосується системи оцінювання та "примушування" вчителів до цієї діяльності. Про все інше Ви звертайтесь до ДАК, я такої ж самої думки про подібних "вчених", яких розвелося дуже багато. А те, що я про це написав, так про те всі давно в курсі, тоді звинувачувати в цьому мене не коректно - я цей процес не очолюю. Я просто маю свою думку, яку відкрито висловлюю. Науки в школі немає і не буде. Це не наукова установа і завдання у неї інші. А якщо у когось існують фантазії, що він займається справжньою наукою - тоді прочитайте що це таке. Дякую!
Коментувати
Гола правда
Талановиті діти в цій державі непотрібні! Їх чекає шлях Maruf( переможиці відбору на Євробачення). Факт,погодьтесь,дуже красномовний.
qwerty_qwert
А чому б не заборонити виробництво і продаж кухонних ножів? Знаєте, скільки людей гине? "Чи є життєвість в кухонних ножах?" ;) Ніж, як і МАН - це лише засіб, а те, як його використовують, залежить від людей. В грязюці безвідмовно може працювати тільки АК, та й то не довго.
Tato
Для qwerty_qwert: Знаєш, поки ти будеш відмивати від багнюки свого АК, тобі влучать по голові каменюкою... Тобто, я хочу сказати, що те багно, яке виникло під ширмою МАН немає сенсу реформувати. Його треба ліквідувати.
qwerty_qwert
Для Tato: А я слідкую за своєю зброєю
Коментувати
А2
Минулого року дитина захищає роботу в Києві. КНУ Шевченка. Контрольна робота. Знімають бали, не зараховують завдання. Дитина подає апеляцію. Викладач: "Що вас не влаштовує?" - Дитина: "Я не згодна з тим, що в мене повністю неправильно виконано завдання. Можливо, є неточності, але в цілому правильно" - "Ха-ха, яка розумна! Та у вас туту усе неправильно" - "Що саме?" - "Якщо ви не розумієте, що неправильно, то вам тут нічого робити. Майте сором, не апелюйте, якщо не бачите своєї помилки". - КНУ!!! ШЕВЧЕНКА!!! Дитина приїхала зі словами: фу, як неприємно...Це враження від тіток з МАНУ.
Володимир
Для А2: не проплатили....
Коментувати
Володимир
Найгірше в цьому "МАН" - тупі директори й вередливі діти.
завуч
1) Роботу пише вчитель. Кількість написаних учнями настільки мізерна, що не варто й говорити. 2) Далі - навчити учня ефективно та артистично захистити роботу, щоб набрати на цьому максимум. 3) Найслабкіше місце - контрольна робота, вона й показує реальне володіння учнем предметом. 4) Вчителя примушують ті, хто у цьому має інтерес (передусім матеріальний) 5) Біля МАН "пасуться" стільки різних адміністраторів, яким це дає хліб з маслом. 6) Враховувати МАН при вступі до ВУЗів - нонсенс, тому що у кращому разі це імітаційна робота. 7) Для підвищення рейтингу школи обирають зазвичай секцію з імовірно найменшою конкуренцією.
Володимир
Для завуч: 100%!
Вчителька
Істина у ваших словах. Усі конкурси мають бути незалежними від атестації чи зарплати вчителя. Талановитий і вмотивований учень має йти до вчителя по допомогу, а не вчитель здійснювати тиск на дитину зі своїми конкурсами, бо це насамперед учителю потрібно самостверджуватись !
Коментувати
Надежда
Конечно, доля правды в статье есть, однако все вышеописанное можно применить ко всем внешкольным учреждениям. Для меня самым главным является то, что определенное количество школьников, которые участвуют в МАНе, в дальнейшем связывают свою жизнь со сферой образования либо наукой. Если от общего числа детей заинтересовавшихся в науке наберется хотя бы процентов 20 - это уже победа. Кстати, заметьте, что современный МАН - далеко не только написание научных работ, но и участие в различных семинарах, форумах, экспедициях, образовательных школах, вебинарах и тому подобное. Верю в то, что МАН занимается правым делом. Однако, чтобы не возникало больше подобных статей, не было возмущённых учителей/директоров и т.д. стоит что-то в системе менять, а сделать это обычно довольно непросто. К сожалению.
Віктор Логвін
Для Надежда: В мене прямо протилежні враження, позашкільні заклади виглядають на порядок краще.
Коментувати
Тася
Я не берусь судить о МАН как о целостной коррумпированной организации: все зависит от секции, отделения или даже города. С одной стороны, да, действительно не раз слышала, что в какой-то секции уже давно известно, кто выиграет (но ведь это слухи, господа!), да и некоторые директора школ, как правило, заставляют делать работы для галочки, но... Большое и жирное НО. Не стоит всех мести под одну гребёнку. Лично знаю человека, который почти год писал сам работу (естественно, были научные руководители, которые помогали, однако помощь эта состояла лишь в советах по корректировке текста и идей, если этот человек ошибался и делал что-то неправильно), действительно этим очень увлекается и рад, что попал в эту структуру. За то время, что моя знакомая в МАНе, она реально очень много узнала и действительно сделала пусть и маленькое, но свое собственное открытие. Единственные жалобы, что слышала от нее – то, что нужно много и сложно работать, из-за чего она очень устает иногда.
Author
Для Тася: "Звичайно, завжди знайдуться ентузіасти, які намагаються й надалі привертати увагу дітей до науки, і мова про них не йде."
Вчителька
Для Тася: таких ентузіастів 1-2 на всю школу, а не по 20 штук щорічно, і не по 6 штук у одного вчителя .
Виктория Ларцеовская
Для вчителька: Так, таких небагато, але вони ж є. І автор сттаті, і ті, хто коментують, чомусь забувають про цей факт, нівелюючи позитивні моменти: хай один чи два, але вони реально можуть здійснити якесь дослідження і, можливо, хтось з них піде у майбутньому в науку. Саме ним МАН може дати дуже багато, і про це потрібно пам’ятати
Коментувати
Павло
МАН і наука це різні речі. МАН - це страшний сон вчителів, які впряглися в цю діяльність. Це - "зроби щось - з нічого". Чим проводити дослідження? Які наукові роботи??? Це гра - імітація наукової діяльності в найгіршому варіанті!!! З нульовим ККД. Вчитель щось там пише, учень щось там захищає. Наукові керівники з університетів часто просто пропонують курсові роботи студентів (звичайно не за дарма). МАН - це таке собі тихе болото, де усталено роками імітується якась діяльність, а на захисті перемагає той, хто має перемогти. Таку ганьбу спостерігала, на одному із захистів. Скільки грошей з бюджету пожирають всі ці мани і їй подібні структури за роки свого існування? Що корисного від них державі? Звісно, - нічого. Але якщо це існує, значить для когось є зиск.
Yurata
Начиналось всё хорошо. Но! Коррупция - это раз, толкание учителей администрацией ("Давай результаты по МАН") - два. В статье верно написано. Наука массовой быть не может. МАН - для уникумов. А наши тётки-завучи требуют массовости и показателей. Вот и пишут сами учителя. А учителя тоже далеко не учёные. Вывод: нет такой идеи, которую в Украине изгадить не смогут.
ВАЗ
Этот ПСЕВДОман надо давно отменить. Этот ПСЕВДОман надо давно отменить. Этот ПСЕВДОман надо давно отменить.
Viktoriia Turkivska
Справді? Тошнить від таких стереотипних уявлень. Від того, що ви звикли бачити під учнівськими конкурсами. І від того, що всі ці думки навіть не змінилися з дев’яностих. Ви говорите про те, що таки відбувалося, але досить несправедливо рівняти всіх під одну лінійку. Талантом дітей, які представляють свої роботи в МАН, можна тільки захоплюватися... Так, викладачі допомагають, і це навіть передбачено. Але, повірте, що навіть більшість викладачів не можуть додуматися до такої ідеї, яку представляє учень МАНу. Тому всі ваші наклепи - невиправдані. Перед тим краще розберіться з процедурою проведення конкурсу. Важливим етапом є написання контрольної роботи. Тому так і визначається рівень знань учнів, щоб не було такого, що "рівень деяких робОт суттєво перевищує рівень знань, які б могли мати школярі, які їх представляють". Крім цього, вважаю досить справедливим, що переможці мають привілеї при вступі. Всього лиш вони отримують додаткові 10 балів, а вступу "над конкурсом" вже давно немає...
Вчитель, який не пише за учнів
Для V. Turkivska: Кому Ви пояснюєте? Невже ті, що критикують МАН, хоч уявляють собі, як це непросто учневі набрати 75% балів, щоб лише претендувати на призове місце? Це - не мізерних 15% відсотків на ЗНО. А те, що придурковаті директори окремих шкіл вимагають, щоб ледь не кожен учень (читай - вчитель) їхньої школи писав "лженаукову" роботу, зовсім не означає, що від такої форми позакласної роботи треба відмовлятися. І не означає, що кожна робота "малого академіка" пишеться саме так, як вони думають. Погоджуюся, що в більшості таких робіт особливої науки немає. Але вже той факт, що учень взявся хоч щось досліджувати, чи, принаймні, систематизовувати, працюючи з першоджерелами, є досить позитивним. То ж, всякі критики, перестаньте писати роботи за учнів і не заважайте тим дітям, які справді хотіли би хоч трохи зануритися у світ науки. Тим, хто не чекатиме, що роботу напишуть замість нього, буде лише користь для їхнього майбутнього вибору професії. Жаль, що цього не розуміє доцент ЗНУ.
за державу
Голос потрібно поставити, інакше все життя будете фальшувати. Не маєте на це хисту - не робіть - лузери не можуть виховувати геніїв, лише лузерів
Коментувати
Владимир
Фактически, уважаемый Анатолий озвучил МАНовский секрет полишенеля. И то, что он прав - прекрасно знаю все, и организаторы, и участники всей этой МАНовской околонаучной профанации. МАНовская коррупция - это пожалуй тема отдельного разговора. Как говорила одна из членов жюри, мол раньше побеждали наши дети, а теперь побеждают наши внуки...
Селідово
Велика мудрість все обгадити. Пан Недоля- грантоід обмежений!! Скільки г... можна писати. Щоб ви пощезли....
Vlad
Для Селідово: "Велика мудрість все обгадити." Це ви про себе?
Author
Для Селідово: Та ні, я до грантів жодного відношення не маю. А обмеженість проглядається у Вашому коментарі. І на меті нічого "обгадити" не маю - правда, вона така яка є, подобається кому чині
Коментувати
МАНы-шманы
Правильный вопрос...Все эти МАНы,конкурсы-зверята,олимпиады-задолбали! Создают видимость работы всяких чиновников " от освіти". ( а их развелось очень много). Всё продаётся-покупается. Кого обманываем?? Конкурсы должны быть добровольными и исключительно по желанию детей( которые могут и хотят). В советское время такого засилья принудительных конкурсов не было! И от этого выигрывали все!
Oleg Smirnov
Ну якщо міністр освіти Гриневич у своїх "наукових статтях" імітує науку, переписуючи тексти з робіт студенток (без посилань), та підтримує фальшиві дисертації Яценюка та дружини віце-прем’єра Кириленка (Катерини Кириленко), то що можна очикувати від "дітища" такого міністерства??
Крим
Для Oleg Smirnov: Олежка! Що ти мелеш? Грантоідну жуйку.
Коментувати
Tetiana Shilo
Науки, як і якісного кінцевого результату, у нас давно ніде в освіті нема. Ні в МАН, ні в олімпіадах, ні в численних конкурсах. Є діяльність заради діяльності. Колись це було для папірця, а зараз для фото з дипломом переможця в ФБ на сторінці навчального закладу. Чи можна звинувачувати в цьому освіту, звичайно можна, але знову ж таки тільки заради процесу звинувачення. Бо якісні зміни в окремо взятій галузі неможливі, якщо тіло померло, то спроби оживити руку чи ногу труп не піднімуть.
Владимир Белый
Для Tetiana Shilo: Якщо тут прийнятними є посилання - http://education-ua.org/ua/articles/146-olimpiadi-shkolyariv-u-konteksti-khkhi-stolittya
Вчитель математики
Для Владимир Белый: Судячи з пропозицій за посиланням, Ви навіть не розумієте різниці між олімпіадою і контрольною роботою з математики. Мета олімпіади з математики полягає в тому, щоб учень міг розв"язати задачу, а не відтворити вже щось знайоме йому. Тому формувати якусь базу задач, тим більше, виставляти її на сайті, є абсурдом, продовженням якого є пропозиція про випадковий вибір варіантів завдань. І зразу після цього треба ще піти зі школи в методкабінет і виставити на сайті готові розв"язання завдань? А щодо контролю проведення та перевірки робіт учасників, то аж дивує, що Ви не запропонували запросити для цього інопланетян. А чи не краще було б довіряти людям, які готують та перевіряють завдання, і суворо наказувати тих, хто допускає порушення у проведенні олімпіад? І щодо прикладу з фіналом Соросівської олімпіади з фізики. Учень, якого після перегляду оцінок посунули з першого місця, обурено заявив її автору: "Так Ви ж самі нам казали, що цю задачу треба розв"язувати так!"
Вчитель математики
Для Владимир Белый: І ще питання до вас. Чому Ви назвали людину, причетну до того скандаду на олімпіаді з фізики, лише невдахою-автором, а не вказали прізвище свого колеги? Адже в ті роки він був причетний до проведення заключних етапів і знав завдання не однієї олімпіади з фізики. Чи був він після цього відсторонений від проведення олімпіад? Якщо був, то як це відбилося на виступах його учнів? Наприклад, після відсторення Мітельмана І.М. від доступу до задач олімпіад з математики одеські команди замість стабільних 5-6 призових місць три роки поспіль не мали жодного призера на заключних етапах таких олімпад. І тільки в минулому році причину цього "невезіння" розкрив його учень Чепляка. То, можливо, потрібно не абстрактно займатися критикою, а з конкретними прізвищами викорінювати ті негаразди, які не так вже й рідко зустрічаються при проведенні олімпіад. Чи Ви так не думаєте?
Коментувати
Vlad
Все так. Ідея давно дискредитована. Знаходяться завзяті директора, які вимагають, щоб кожен учитель займався МАН, при цьому мається на увазі, що роботу пише саме вчитель, а учень її вивчає і захищає. Або є і такі випадки - у студентів старших курсів, випускників школи, береться курсова робота і видається за манівську роботу учня. Ось і академічна доброчесність. Привчаємо до неї успішно учнів. А чиновники з відділів освіти виводять на основі МАН, олімпіад, різноманітних конкурсів "Юних ..." рейтинги шкіл.
Катерина
Ви пройдіться класами і запитайте дітей чи знають вони що це - МАН. А потім прогляньте скільки робіт від школи представлено. Пишуть їх вийнятково вчителі на літніх канікулах чи у інший вільний час з єдиною метою- до атестаціі потрібні результати!!! Учні лише треновані актори! Я теж раніш писала, а зараз тошнить мене від цих постановочних шоу! Автор правильно поставив наголос у статті. Можливо подібний маразм зникне із освітнього простору!
Дана
Для Катерина: свята правда. Ще одне знущання над вчителями. І всі про це знають. Але комедія продовжує розігруватися з року в рік.
Ольга
а ще гірше - коли вчителі купують ті роботи, знаю таких, ще й хизуються перемогою...
osidorenko
Чому всі пишуть тільки про негативне. Ви хоч уявляєте, скільки сил треба вкласти у вирощування якоїсь нової культури для регіону, чи спасать рослини від жари під сорок градусів, чи накривать її під час грози чи заморозків. А якщо якась іще бяка нападе. Ви уявляєте, скільки літератури треба перелопатить, щоб знайти відповіді на питання. І це роблять діти. І я допомагаю їм тим, чим можу - порадою. Потім ці діти легко пишуть курсові, дипломні у вишах. Так, таких дітей мало і у всіх них вкладені не тільки знання, власний час, а ще й душа. "Краще запалити одну свічку, ніж проклинати темряву".
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!