Osvita.ua Блоги А. Недоля: про лінгвізм та мовленевість в освіті
А. Недоля: про лінгвізм та мовленевість в освіті

Мова повинна розвиватися, але все повинно відбуватися природним чином та гармонійно, а не з примусу

А. Недоля: про лінгвізм та мовленевість в освіті

Автор: Анатолій Недоля, доцент, Запорізький національний університет.

Спостерігаючи, як наполегливо намагаються примусово укорінити в українській мові нову термінологію, яка їй не притаманна, згадується відома п’єса Старицького за двома зайцями: «Позвольте спитати: ви синок покійного Петра Голохвостого, що цилюрню держав за Канаваю? - Ви, папонько, не знать как говорите: їхня хвамилія Голохвастов, а ви какогось хвоста вплели!»

Звичайно, будь-яка мова повинна розвиватися, але ж не потрібно це робити примусово – все повинно відбуватися природним чином та гармонійно. Втручання повинно бути дуже професійним і здійснюватися лише у випадках, коли відсутня стійка термінологія. Такі приклади можна привести у фізиці та матеріалознавстві: сплав чи стоп; домішка впровадження, занурення чи втілення; магнет чи магніт тощо. У цих випадках потрібно домовитися про вживання того чи іншого терміну науковій спільноті, але не підміняти одні поняття іншими, щоб «не ліпити хвоста».

Якщо раніше такими «хвостами» були «русизми», то зараз їх намагаються замінити «англіканізмами» чи «американізмами», хоча в рідній мові достатньо своїх гарних слів та термінів, які не втратили сучасного звучання.

Серед таких «ізмів» можна згадати: «Візія» - перекладається як привид, його неправильне вживання призводить до формування асоціюванням з «привидом сучасної середньої освіти» - можливо, це досить точно відображає сучасний стан освіти. Гадаю, що цей термін прийшов до нас з англійського vision. Але чому не обирають «погляд» чи «бачення» чи, може, інший термін?

«Супервізор» - наглядач чи інспектор (supervisor), якого хочуть започаткувати у середній освіті.

«Методист» - послідовник методизму – руху в протестантських концесіях – який вже вкоренився в освіті і відображає майже релігійне відношення сучасних педагогів до надлишкової писанини та діяльності, яка мало впливає на якість освіти.

«Стейкхолдер» – співвласник справи, пайщик – який вписали в Закон «Про вищу освіту».

Гадаю, що велику кількість такої непритаманної українській мові термінології лише останнім часом через закони та законодавчі акти «ввели» достатньо, щоб започаткувати проведення не лише правової, але й мовної експертизи. Бо рідну мову потрібно поважати і любити.

Лад потрібно наводити, інакше цей «софізм» захопить усю нашу освіту і остаточно витіснить її зміст. І освіченість буде вимірятися лише жильоткой Голохвастова: «Або вот жильотка,— здайоться-кажеться, пустяк, а хитра штука: только немножко не потрап, і мода не та, уже й симпатії нєту».

Освіта.ua
13.02.2019

Популярні блоги
Ігор Лікарчук: скільки можна знущатися із сільської школи? Сільську школу закрити легше, аніж запропонувати для неї нове життя без класно-урочної системи…
Олена Князева: пост протесту проти скасування ЗНО Вирішення проблеми рівня освіти старшокласників - не в псевдопіклуванні про випускників
Олеся Калинич: кому оцінки важливіші - учням чи батькам? Можливо, не діти, а ми, дорослі, прагнемо високих балів задля задоволення власних амбіцій?
Олександр Кендюхов: 5 порад новому міністру освіти 5 маленьких, але важливих порад новому міністру щодо реформування вищої школи в напрямку євроінтеграції
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Володимир
Німець скаже: — Ви слав’яни. — Слав’яни! слав’яни! Славних прадідів великих Правнуки погані!"
Witalina
Ми вчимо дітей любити мову рідну, не засмічувати її, боремося за чистоту української мови. Запроваджуємо новий правопис,прагнучи "звільнитии" мову від русизмів. А з іншої сторони ЗАСМІЧУЄМО іі словами-американізмами,англіканізмами.,зовсім невідомими. Ці слова дуже дратуюь,злять вчителів,батьків,усіх "здравомислячих" людей.НЕВЖЕ у НАШІЙ МОВІ НЕМАЄ ВІДПОВІДНИХ СЛІВ ???? ЧИ НАША МОВА ТАКА БІДНА?
Val
Для Witalina: "НАША МОВА" - это современная интерпретация оруэлловского новояза. Язык – инструмент мышления. Язык определяет мировоззрение людей. Меняя язык, можно менять мировоззрение, подгоняя его под новую идеологию. Постсоветское пространство стало гигантским полем таких экспериментов.
Коментувати
Сагайдак
Весь час критикую Недолю , я сьогодні аплодую!! Попав в точку!!! А не в крапку!! Отака моя візія, тьху- бачення!!!

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!