Osvita.ua Блоги І. Лікарчук: про девальвацію навчання у старших класах
І. Лікарчук: про девальвацію навчання у старших класах

Що треба, щоб не загубити ні ЗНО, ні навчальний процес у старших класах середньої школи

І. Лікарчук: про девальвацію навчання у старших класах

Автор: Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти, в. о. директора Навчально-методичного центру забезпечення якості освіти.

Учора мені батько одного одинадцятикласника розповів, як у школі, котру закінчує його син, готуються до складання ЗНО.

На батьківських зборах, котрі відбулися у вересні, класний керівник і заступник директора школи чітко сказали, що головне завдання школи і батьків - забезпечити підготовку до успішного складання ЗНО дітьми. Не менше і не більше.

За словами батька, сказано було щось таке: «Ми не хочемо, щоб через ваших дітей школа мала низький районний і обласний рейтинг. Знаємо, що для багатьох учнів того, що роблять наші вчителі, недостатньо. Тож шукайте репетиторів чи якісь інші варіанти».

А далі він мені розповів про деякі, так звані, «інші варіанти».

Фізкультуру, наприклад, в 11 класі постійно ставлять у розкладі останніми уроками. Але замість «фізри» учнів «розбирають» вчителі-предметники, які готують до ЗНО з того чи іншого предмету. На «фізру» йдуть лише ті, хто не збирається вступати до університетів. Зрозуміло, що таких майже немає. Що, насправді, мабуть, не заважає вчителю фізкультури записувати уроки як проведені.

Інколи між вчителями виникають конфлікти за учнів (кому до кого йти). У такій ситуації диспетчером стає заступник директора. Інколи їй доводиться «виводити» учнів для занять з учителями-репетиторами не лише з фізкультури, але й з уроків із інших предметів (які не входять до переліку тих, з яких складають ЗНО).

Кожен одинадцятикласник має чітко встановлений «план» зазубрювання відповідей на певну кількість завдань ЗНО із тих, які були у зошитах у попередні роки. Так, з української мови, цей план складає 20 завдань на тиждень. Ці завдання у формі тесту кожен учень має виконати на щотижневому «контрольному уроці»...

Крім того, кожен вчитель рекомендував (іншими словами - примусив) кожного одинадцятикласника купити по дві книжки з кожного предмету із серії «підготовка до ЗНО». Особливо популярні посібники, у яких є готові відповіді на завдання... Виконання завдань, що є в цих збірниках, також входить у «норму», зазначену вище.

На жаль, батько мені не захотів розповідати про те, що коштує така підготовка. Але я зрозумів, що не вона не є безоплатною...

Я його слухав і, відверто кажучи, мені було дуже соромно за свою віртуальну причетність до цього неподобства. Тим більше, що передбачаючи подібний розвиток ситуації, ми у 2008-2010 роках докладали максимум зусиль для того, щоб відокремити школу від ЗНО. Навіть не підтримували ідею проведення реєстрації для участі в ЗНО у школах...

Але у наступні роки ситуація була доведена до абсурду. Особливої абсурдності вона набула після об’єднання ЗНО і ДПА... Що і зумовило девальвацію навчального процесу у старших класах величезної кількості шкіл та переорієнтацію його на натаскування до складання ЗНО. На мою думку, це катастрофа для системи освіти. Однак, це не означає того, що вона безповоротна. Катастрофи ЩЕ можна уникнути, якщо:

1. У тестах, що пропонуються на ЗНО, завдань із вибором однієї чи двох правильних відповідей повинна бути мінімальна кількість (не більше 10%). Решта - завдання на використання знань.

2. Відмовитися від поєднання ДПА і ЗНО у випускних класах. До ЗНО школа не повинна мати ніякого відношення, тому що це екзамени для вступу до університетів. Про необхідність відміни ДПА я вже писав.

3. Нормативно заборонити оцінювати роботу школи чи окремих вчителів за результатами ЗНО, яке складали їхні учні. Повідомляти школу про результати, отримані під час ЗНО, чи не повідомляти - то мають вирішувати лише ті, хто його складав.

4. Відмовитися від штучного регулювання порогів «склав/не склав» за результатами ЗНО. Існуюча практика їхнього визначення нівелює об’єктивність оцінювання. А «розумне пристосування» (адаптивний поріг) - взагалі завдає ЗНО нищівного удару.

Якщо цього не зробимо, то загубимо і ЗНО, і навчальний процес у старших класах. Українська освіта УЖЕ на цьому шляху...

Оригінал

Освіта.ua
06.02.2019

Популярні блоги
Ігор Лікарчук: скільки можна знущатися із сільської школи? Сільську школу закрити легше, аніж запропонувати для неї нове життя без класно-урочної системи…
Олена Князева: пост протесту проти скасування ЗНО Вирішення проблеми рівня освіти старшокласників - не в псевдопіклуванні про випускників
Олеся Калинич: кому оцінки важливіші - учням чи батькам? Можливо, не діти, а ми, дорослі, прагнемо високих балів задля задоволення власних амбіцій?
Олександр Кендюхов: 5 порад новому міністру освіти 5 маленьких, але важливих порад новому міністру щодо реформування вищої школи в напрямку євроінтеграції
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
совесть
І. Лікарчуку за п. 4 про нищівний удар по зно впровадженим алгоритмом ручного визначення порогу склав-не склав - окрема дяка. Однак для прозріння знадобилося кілька років! А якого нищівного удару зазнав розвиток УЦОЯО! ... систему відкинули на роки!!! Але кого це цікавить?
Дидакт
Для совесть: зно задумувалось з метою подолання корупції при вступі.. . На - жаль , полізли в школу.... Навіщо ходять в школу - перш , щоб навчитись навчатись, працелюбності , наполегливості. Чи діагностує це Зно ? НІ !! А бал атестату- Так !! Тому - 50% при вступі мусить грати атестат.
Коментувати
Льюіс керол
Дєда Лєкарчука в міністри!!! Закордонних справ . Він їм дасть жару!! Все пореформує, сьогодні так , а завтра навпаки. Меркель з Макроном втічуть в Нігер чи Афган!!!слава Дєду!!
спец
Немає довіри до шкільного оцінювання. В цьому вина усіх (батьків, вчителів, керуючої освітньої братії і т. п.). І що в такій ситуації є альтернативою цього оцінювання. Як, в якій формі оптимально (за часом і коштами) виявити реальні досягнення у якійсь предметній області? А чому ЗНО - тільки для вступу у ВНЗ?
Симеон
Для спец: бо в школі немає навчання!!! Іде лиш натаскування на тести... Атестат ніщо....
Tet-a-tet
І Спец і Симеон мають рацію, як не прикро це усвідомлювати.
Коментувати
pospishaiko
"Нормативно заборонити оцінювати роботу школи чи окремих вчителів за результатами ЗНО, яке складали їхні учні." - з точністю до навпаки, вчителі і школа повинні залежати ТІЛЬКИ від РЕЗУЛЬТАТІВ своєї роботи, просто потрібно розвивати і удосконалювати механізми оцінки цього результату, щоб це було не тільки ЗНО, удосконалювати саме ЗНО.
Знаток
И снова Дед работает в стиле: сам перднул и кричит, что так воняет!))))
Сіма
Для Знаток: не трогать Дєда!! Он вегетарианец, не пукает.
Vlad
Для Знаток: Ви вчитель?
Іван
Нюхач
Коментувати
Володимир
ЗНО, сполучене з ДПА - це дійсно абсурд! А ще абсурднішими є рейтинги, які складає чисельна управлінська братія
Дати в календарному автоматично
Для Володимир:
Коментувати
Oleg
Какой нехороший пример непоследовательности для молодого поколения. Если бы хоть написал: да, я был неправ, ошибся)))
Tochka
То є політика і маніпуляції. Спочатку говорить і робить одне, а потім сам собі заперечує.
Лозовий
Для Tochka: То вікове. У Сороса він Маньку спіймав,
Коментувати
1
О, Лікарчук прозрів. А хто, як не він, репетував у 2015 р, що потрібно поєднати ЗНО і випускні екзамени. До повернення лікарчука у 2015 році на посаду не було дурдому з рейтингами, порівнянням річної оцінки та зно-шної, не було у старших класах натаскувань на тести. ЗНО було чудовим інструментом для вступу, бо школа до нього ніякого відношення не мала. Зато зараз школа повинна зареєструвати учнів, повести за ручку на зно, прослідкувати, щоб усі зявилися, вчасно попісяли. І найбільний абсурд: підготувати до вступу в університети! Бо надішлють бали у школу, і з учителя спитають за оцінку кожного учня, навіть якщо учню те зно по барабану, бо він буде навчатись за кордоном. Тому й пішло повальне натаскування на тести, бо хто ж хоче собі зайвої головомийки. Лікарчук сам вимагав поєднати іспити, а тепер робить вигляд, що він тут ні до чого. Лицемірство зашкалює чи настільки короткозорий, що не зміг передбачити цю легкопрогнозовану ситуацію?
Орель
Для 1: дєд хороший , але не послідовний.
Коментувати
Чумак
Оцінка в атестаті - це вимір здатності учня навчатись, його працелюбності, а знання і на -таскування на зно - це другорядна ціль!! А заявляти бездоказово - будуть все купувати - тоді тра розігнати всі школи , закрити все!!
Мати випускника
Вважаю,що ЗНО потрібно відокремити від ДПА. Середній бал атестата зовсім не враховувати.В 11 класі всі батьки тільки і говорять про оцінки в атестаті,шукають різні способи підвищення цієї оцінки. І відмінити рейтинг шкіл по країні, регіонам,області та інші.
Val
Для Мати випускника: оценки в аттестате весьма субъективный показатель, который можно банально "купить за сало". ЗНО купить сложнее и дороже (по этому вопросу - к деду Ликарчуку) и это более объективный показатель.
Коментувати
Вчитель і мама
На мою неавторитетну, як п.Лікарчука, думку, батько має бути вдячним навчальному закладу, що вчителі стимулюють його чадо до навчання заради гарних результатів ЗНО. Можливо, розуміння цього прийде згодом, коли з гарними результатами дитина вступить до омріяного вишу на бюджет.
Вчитель
Щодо фізкультури, то згідно рекомендацій до складання розкладу , вона має коефіцієнт 1, тому і підлягає останнім урокам. Коли 38 годин навантаження при 5-денці і коли з розвиваючих є тільки фізкульт. і захист ВІтч., то що, останніми уроками має бути математика чи фізика...? А щодо оцінювання навчальних закладів за результатами олімпіад, ЗНО, то велика практика райво, яка триває щорічно. Чому ніхто цього не припинить? І щодо ЗНО з ДПА, це дуже добре: менше стресу і нагрузки випускникам. А щодо репетиторства, то я дуже сумніваюсь, що вчитель сам нав"язувався на репетитор-ство тому батькові, що спілкувався з п. Лікарчуком?
Митя
Для Вчитель: дуже принижена роль атестата-0,1!!! Мінімум 30-50%!!!!
Коментувати
Вчитель
Лікарчук має рацію. ЗНО має бути відокремлене від ДПА. З метою вивчення учнем всіх шкільних предметів, пропоную для вступу в університети таку систему коефіцієнтів врахування балів: бал атестата, переведений 200-бальну шкалу, - 0,1 (погодьтеся, що в різних закладах легше чи важче отримати високий середній бал); комплексне ЗНО з української та іноземної (на вибір учня) мов - 0,2 (без поглибленого їх вивчення, воно буде у фаховому іспиті для гуманітаріїв); комплексне ЗНО з усіх інших навчальних дисциплін - 0,3; фаховий іспит у формі ЗНО (чи творче випробування для художніх, музичних, фізкультурних спеціальностей) - 0,4. Перелік фахових випробувань встановлюється МОН централізовано і зазделегідь. Для вузів ІІІ-ІV рівнів акредитації середній бал атестата не має бути меншим 7,0, а для комплексних ЗНО зазделегідь встановити мінімальну планку, яка відповідає показнику 100, - не менше третини балів. Для планки фахових іспитів, враховуючи ситуацію з наборами, поки що не все так однозначно.
Жмеринка
На Вінничині більшість вчителів переконані в том, що в школі не повинно бути ніяких загальноукраїнських Дпа . Знищимо рештки живого процесу. Прості іспити із залученням інспекторів Держінспекції . ЗНО лише при вступі. Підняти втричі бал атестата при вступі. Школа зміниться. І ще— де відкриті завдання в тестах?
Vlad
"Інформаційним освітнім ресурсом «Освіта.ua» складено рейтинг загальноосвітніх шкіл Україниза підсумками ЗНО 2018 року. У якості вихідних даних для укладання рейтингу загальноосвітніх навчальних закладів були використані результати зовнішнього незалежного оцінювання, отримані випускниками шкіл у 2018 році." Це щодо заборони оцінювати роботу школи і вчителів за результатами ЗНО. Коментарі зайві.
Ірина
А чи не в той період, коли очільником УЦОЯО був Ігор Ліікарчук, було знову запроваджено ДПА у формі ЗНО? Ось тим, кому цікаво https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/47375/. До того ж зараз значно скорочено перелік предметів, обовязкових для складання ДПА у формі ЗНО.
Зазик
Для Ірина: не хамите Деду!!! Лекарчука в министри!!!
1
Для Зазик: Деда на кухню. Готовит он замечательно. Если бы выбрал профессию повара, сколько бы радости доставил людям. Но, к сожалению, он за всю свою жизнь, в бытность начальничком, столько гадости натворил.
Коментувати
Іван Петрович
Пане Ігоре, але ж об’єднання ЗНО та ДПА відбулося при Вашій роботі в Українському центрі оцінювання якості освіти! Ви ж самі це започаткували, а зараз так негарно це коментуєте.
1111
Щодо фізри, правильно, що його ставлять останнім уроком. Я вважаю, що цей урок взагалі слід вивести зі складу обов’язкових. Дятям, які займаються спортом або хореографією уроки фізри ні до чого, лише зайвий час (коли ти по 2-3 години 5 днів на тиждень займаєшся в танц.залі, то краще години фізри потратити на підготовку до інших предметів або для відпочинку). А ті хто нічим не займаються, вони й на уроки не ходять або ходять без форми і сидять на лавці.
Фізрук
Для 1111: Уроки фізкультури проводжу у 11- х класах, діти з задоволенням відвідують їх, хоча вони і сьомі, все залежить від вчителя.
Коментувати
Олекса Позняк
Не усі ходять до репетиторів, тому уроки фізкультури проводяться, не переживайте. Школа підштовхує до гарного результату до ЗНО? Та батьки у першу чергу зацікавлені у цьому. А те що у дітей пропадає бажання учити предмети крім 3х які входять в ЗНО -факт. Діти ще у 7 класі кажуть хімія мені не потрібна, яїї здавати не буду. Заборонити оуінювати школу по ЗНО? -батьки все одно будуть оцінювати бо їм важливий результат -вступ

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!