Osvita.ua Блоги О. Істер: річну оцінку не можна порівнювати з ДПА (ЗНО)
О. Істер: річну оцінку не можна порівнювати з ДПА (ЗНО)

Чи можна порівнювати річну оцінку випускників школи з оцінкою, яка отримана за ДПА (у форматі ЗНО)?

О. Істер: річну оцінку не можна порівнювати з ДПА (ЗНО)

Автор: Олександр Істер, вчитель-методист, автор підручників та посібників з математики.

На початку літа 2017 року, через кілька днів після того, як оцінки з результатами ДПА (у форматі ЗНО) надійшли до шкіл, мені зателефонувала колега та стурбованим голосом попросила дозвіл дати номер мого телефону молодій колежанці, що працює з нею в одній школі, яка потрапила у непросту ситуацію.

Коротко історію цієї колежанки (назвемо її М. І.) можна передати так. Два навчальні роки М. І. працювала з 10, а потім, відповідно, 11 класом у невеликому населеному пункті , викладаючи математику (академічний рівень + 1 година варіативної частини). Вчительці вдалося знайти спільну мову з учнями, мотивувати їх, учні повірили в те, що, успішно склавши ЗНО, можна пройти «на бюджет» нехай в не найпрестижніші, але, все ж таки, досить пристойні виші. Річні оцінки за 11 клас, що пішли до атестату, з алгебри та початків аналізу і геометрії у учнів, які здавали ЗНО з математики, були досить високі ( в основному, 9-11 балів). М. І. вважала, що ці оцінки заслужені учнями , але вже тоді (ще до повідомлення результатів ЗНО) одна досвідчена вчителька (відома, до речі, хронічним заниженням оцінок учням з подальшим «примусом до додаткових занять») вказала М. І. на те, що «тобі ці оцінки ще аукнуться»…

Як в воду дивилася…Оцінки, отримані учнями за ДПА (у форматі ЗНО) виявилися, в основному, на 2 (а для деяких учнів на 3) бали нижчими за річні оцінки. Миттєво М. І. була викликана «на килим» до директора .Мабуть, з подачі «добрих» колег директор висунув (або висунула, не знаю статі директора) версію про те, що хороші річні оцінки учні отримали незаслужено й не безкоштовно.

Я навів М. І. певні аргументи , як відповідь на питання, покладене у назву цієї статті, і запропонував їх навести адміністрації закладу…

Отже, чи можна порівнювати річну оцінку випускника (випускниці) школи з оцінкою, яка отримана за ДПА (у форматі ЗНО)? Для того щоб спробувати відповісти не це питання, треба зрозуміти «механізм» отримання як першої, так і другої оцінки.

Річна оцінка учням більшістю вчителів, як мені здається, виставляється як середня арифметична оцінка за два семестри 11 КЛАСУ ( підкреслюю це) . Якщо ця оцінка є не цілим числом (має п’ять десятих), я користуюся математичним правилом округлення, тобто округлюю у більшу сторону. Мабуть, так робить більша частина вчителів математики (важко збагнути, як вчитель математики буде не дотримуватися правил цієї самої математики у повсякденному житті).

У свою чергу семестрова оцінка дорівнює середньому арифметичному тематичних оцінок (у старших класах не профільного рівня– це, в основному, 2-3 тематичні оцінки за семестр). Кожна тематична оцінка є наслідком роботи учня(учениці) протягом 10-14 уроків, і, великою мірою, залежить від написання письмових робіт (самостійних, які охоплюють 5-7 уроків, та контрольних, що охоплюють вказаних 10-14 уроків). Вважаю, що сумлінний учень, який в 11 класі «бореться за хороший атестат», у змозі опанувати відносно невелику кількість дидактичних одиниць інформації протягом відносно невеликої кількості уроків та отримати пристойну тематичну оцінку (думаю, сказане стосується не лише предмета «математика»). Ось таким чином, тактикою «коротких кроків», такий учень і може заробити високу річну оцінку.

А як учень (учениця) отримує оцінку за ДПА (у форматі ЗНО)? Ця оцінка є оцінкою за виконання завдань 1–28, 31, 32 сертифікаційної роботи (ЗНО) учасниками, які вибрали математику для проходження державної підсумкової атестації у формі зовнішнього незалежного оцінювання. Відносно «механізму» отримання цієї оцінки зауважу лише основне, на мій погляд.

1. Сертифікаційна робота містить завдання відповідно до програми ЗНО, яка включає матеріал 5-11 класів.

2. Для більшості учасників ЗНО кількість набраних тестових балів ЗА ВЕСЬ ТЕСТ та отримання рейтингової оцінки за шкалою 100–200 балів набагато важливіше, ніж кількість набраних тестових балів за виконання завдань субтесту (див. вище) та отримання оцінки рівня навчальних досягнень (за шкалою 1–12 балів) ДПА. Тому велика кількість учасників ЗНО витрачають час на розв’язування завдань 29 (в останні роки це задача з комбінаторики та теорії ймовірностей), 30 (в останні роки це задача з планіметрії на координатній площині),а найбільш підготовлені учні намагаються розв’язати завдання 33 (традиційно це завдання з параметром).

3. На мій погляд, таблиця переведення тестових балів, отриманих за субтест (0-52 бали) в оцінку рівнів навчальних досягнень (за шкалою 1–12 балів) вимагає певних корегувань у сторону зменшення кількості тестових балів для отримання оцінок середнього та достатнього рівнів. Важко збагнути, чому за таблицею переведення у 2016 році для отримання, наприклад, оцінки «шість» необхідно було 19-24 бали, у 2017 – 20-25 балів, а у 2018 відповідно 20-26 балів; для отримання оцінки «вісім» – відповідно по вказаних роках 30-34 бали; 31-35 балів; 33-37 балів.

Зауважу, що для всіх трьох останніх років максимальна сума тестових балів за субтест була одна й та сама (52 бали). У мене , як у вчителя-практика, виникає питання: «Чому вимоги стають жорсткішими? У нас щороку по всій країні відбувається підйом шкільної математичної освіти?» та багато інших питань.

4. Суб’єктивні фактори (надмірне хвилювання, поганий фізичний стан у день тестування, неуважне перенесення відповідей із зошита до бланку відповідей тощо).

Ось приблизно такі аргументи я навів М. І. Вони, на мій погляд, дозволяють однозначно відповісти на питання, поставлене у заголовку цієї статті: «Річну оцінку випускника (випускниці) школи ніяким чином не можна порівнювати з оцінкою, яка отримана за ДПА (у форматі ЗНО)?»

Хотів би у коментарях побачити думки колег-вчителів (не лише вчителів математики).

А якщо ви спитаєте: «Чим закінчилася історія з М. І.?», то відповім, що не знаю. Але, оскільки вона більше не телефонувала, то сподіваюся ,що директор почув (почула) її аргументи.

Освіта.ua
29.01.2019

Популярні блоги
Ігор Лікарчук: скільки можна знущатися із сільської школи? Сільську школу закрити легше, аніж запропонувати для неї нове життя без класно-урочної системи…
Олена Князева: пост протесту проти скасування ЗНО Вирішення проблеми рівня освіти старшокласників - не в псевдопіклуванні про випускників
Олеся Калинич: кому оцінки важливіші - учням чи батькам? Можливо, не діти, а ми, дорослі, прагнемо високих балів задля задоволення власних амбіцій?
Олександр Кендюхов: 5 порад новому міністру освіти 5 маленьких, але важливих порад новому міністру щодо реформування вищої школи в напрямку євроінтеграції
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
валентина
Скажіть будь ласка якщо дитинина ЗНО склала на 11 балів а річна була 9 балів неміг вчитель занизити оцінку. І чи є шанси визначити річну і ЗНО і поставити середню , чи це вже ніяк неможна виправити.
989
Для валентина: Нічого не змінюється. 9 - це за результатами постійного навчання, а 11 за результати ДПА. Це різні оцінки. Зміна оцінки на 1 бал Вам ніяк не вплине при вступі
Коментувати
Ілля
ДПА в основному пишуть краще, ніж директорські контрольні. Знайомий вчиться в 10 класу, то в нього половина класу написала директорську менше, ніж на 7 балів, а ДПА багато на 9-10 написали, бо посписували.
Василю,
отже, варто ліквідувати рівень "стандарт" як злочинний по відношенню до дітей. Пам*ятати, що оцінки під час ЗНО виставляються за критеріями шкільного оцінювання - почитайте правила.Але - чи не є варіантом не відносний рівень, а абсолютний. І ввести профілізацію, не забувши певний прошарок широкомислячих дітей. В такому випадку учні ЗНАТИМУТЬ наперед,що академічний рівень НЕ дасть можливості отримати на ЗНО найвищих балів за програму поглибленого курсу і, або вибиратимуть певний профіль, або готуватимуться самотужки, або вибиратимуть, от вилетіло,що саме шукала для своєї дитини мама-медалістка радянської школи в Англії, але то аналог радянської старшої школи, яка давала знання на достатньому рівні для навчання у будь-якому ВНЗі країни, від універу Шевченка, від медичного інституту до універу Ломоносова...
распинать учителя - другое
ПРЕСТУПЛЕНИЕ. Учитель - человек умный. Любой. И тот, кто халявно выполняет свою работу, и тот, кто выставляет реальные баллы, которые всегда подтверждаются результатами ЗНО. Разнос в 1-2 балла - то есть норма. уЧИТЕЛЬ сам, без распинания, несколько раз показав детям собственную ущербность, не станет рисовать там, где ничего нет. Да, постепенно, это уже начинает происходить. Те, кто рисовал 12 там, где реально 6, уже начинают ДУМАТЬ о собственном ИМИДЖЕ. Это как с меНдалистами, о которых писал Ликарчук. Ведь их стало значительно меньше после того, как получение Медали стало возможным после прохождения ЗНО, а не ДО ТОГО. Кто кричит о том, что ЗНО рейтинговое, тому следует вспомнить, что существуют критерии оценивания. И любой рейтинг соответствует критериям оценивания. Предлагаю рассмотреть связь.
Witalina
Читаючи різні коментарі, ми, вчителі, повинні визнати, що проблеми в оцінюванні все-таки існують. І є приклади суб’єктивного і НЕДОБРОСОВІСНОГО оцінювання.І хоч порівнювати ДПА (ЗНО) з річною НЕ ЗОВСІМ коректно, АЛЕ,не може бути ВЕЛИКОЇ розбіжності у їх результатах!!!! ТУТ Я ЦІЛКОМ ПОГОДЖУЮСЯ!! ! І РОЗПИНАТИ вчителя за результати ЗНО, однозначно,НЕ МОЖНА!
Микола Заболотний
Я вчитель математики, фізики. Иака картина абсолютно можлива. Раніше ЗНО було "відокремлене" від школи - тільки для вступу у виші. З часу введення ДПА у формі ЗНО, вибраний предмет ЗНО/ДПА може розцінюватись як рейтинговий результат роботи вчителя. Це в корені невірно. Шануючий себе адміністратор повинен знати свого вчителя і не допускати тиску на нього з боку інших осіб (функціонерів від освіти). А шануючий себе педагог повинен забезпечити відповідність оцінок ЗНО/ДПА річним в межах одного рівня.
в принципе текст
для тех преступников, и поддерживает тех преступников, которые рисуют своим ученикам баллы на контрольных, за год, то есь - в аттестат. Грустно, тчо известный людям человек помогает преступникам от обучения в их преступной хаталной деятельности. Учителя, которые рисуют оценки, чтобы угодить родителям и чиновникаам от управления образования, теперь всегда будут оправданы тем, тчо их работа выполнена халатно, и их оценивание идёт вровень с пожеланием родителей видеть детей "гениальными", когда как независимое оценивание показывает независимый результат. И когда этот результат оказывается реальным, халатновыполняющие свою работу люди имеют оправдание.
Оксана Гапак
Так,Олександре,я - вчитель німецької мови.Теж на 100%з Вами згідна.Але ж деякі керівники шкіл не відійшли від "совка"і їм притаманне "розпинання"вчителя якщо учні складають ЗНО на низькі бали ,або зовсім його провалюють....
Суми
Для Оксана Гапак: я був три роки в Німеччині . Такої бюрократії і тиску на вчителя нам не снилося. Наших людей, як не контролювати - буде повний безлад.
Коментувати
Oлександр
В якому нормативному документі, що регламентує діяльність школи,написано,що вчитель несе відповідальність за езультати ЗНО?
Галина
Для Oлександр: Він не несе відповідальність за результати ЗНО. Він несе відповідальність з суб’єктивне оцінювання. Чомусь в нашій школі (де навчався мій син) в однієї вчительки результати оцінювання співпадали з результатами ЗНО повністю, в інших могли відрізнятись на 1 бал як в одну та і в іншу сторону, а ось в однієї річні були на 3-4 бали вищими за те, що отримали учні на ЗНО. До речі, саме її викликала директор і розбиралась з її системою оцінювання учнів після того, коли мій син став призером олімпіади з її предмету, маючи 6 балів в журналі. Потім син вже мав більш адекватні оцінки, але ЗНО з цього предмету не здавав, бо не було потреби.
Коментувати
Наталія
З думкою автора статті погодяться всі вчителі-предметники. Але ситуація М.Т. типова,можна сказати,навіть звична. І тих, що стоять вище, будь-які аргументи не переконають. Якщо подаються звіти по результатах ЗНО і річні,то голосу розуму там,вгорі,ніхто не чує
спец
А як таке: роками різниця між річною і ДПА (ЗНО) становить від 4 до 6 балів. Припинився золотий (срібний) дощ в школі (школах). Вчителі відмазки знайдуть, та на них не звертатимуть уваги.бо головним (для учня) є результат досягнутий на ЗНО. Є думка, що якщо і дев’ятикласники проходитимуть ДПА у формі ЗНО, то результат буде таким самим. Незалежне оцінювання на те і є, щоб бачити об’єктивну реальність, існуватиме до тих пір, поки не буде довіри до шкільного оцінювання.
Небайдужий
Автору- респект. На відміну від блогерів,які пишуть по 2-3 блоги щотижня "ні про що" , аби себе - улюбленого подати, цей блог дійсно корисний для вчителя. Дякую
С.І
Вважаю,що висновки, які зробив автор допису відносяться до ДПА у форматі ЗНО з будь-якого предмету
yast75
Цілком згоден. Як вчитель історії теж погоджуюсь з автором статті. ЗНО з історії України містить 60 питань, з яких 1-30 стосуються ДПА (за 10-11 клас відповідно). А річна - це результат роботи лише за 11 клас. Тим більше, що учні 11 класу, як правило стають більш мобілізовані до навчання для здобуття кращого результату.
совесть
Приємно бачити, що все більше вчителів починають використовувати критичне мислення і здоровий глузд. Особливо радують вчителі математики. Власне, і наука на боці тих, хто проти порівнюваності оцінок (річної і дпа-зно). Та порівнюйте, що хочете: слона і квітку, букву і число... що завгодно! але ж НЕ так, як написала вчителька (з висновками-підозрами адміністрації і присьмовими поясненнями). Не дивно, що у цивілізованому світі такі популярні судові позови, адвокати та їхні послуги. Це тримає всіх у тонусі.
Василь
Вважаю,що порівнювати річну оцінку з ЗНО неприпустимо!Це різні рівні оцінювання!Наприклад,завдання з фізики на ЗНО однакові для учнів,які вивчали цей предмет на рівні стандарту,так і для тих,хто вчився на профільному або академічному рівні!Учень,який мав 10 балів на рівні стандарту може не отримати таку ж оцінку на ЗНО.І це логічно.Будь-яка оцінка є відносною.І тим,хто заслуговує на своєму рівні високу оцінку,потрібно не боятись її ставити.І якщо на ЗНО буде нижчий результат,це не повинно бути проблемою для вчителя.Взагалі ЗНО -це позашкільний захід за означенням.На уроках ми виконуємо програму,а не завдання ЗНО. Хоч результат на ЗНО залежить від виконання програми,не порівнюймо одне з одним.Якщо вже давати якусь оцінку,то треба робити відповідну поправку.
вероніка
Для Василь: а ще деякі діти губляться в інших умовах.незнайомі учні,напруга при перевірці,хвилюються,а часу обмаль.неправильно зніс відповідь і т.д.складачі зно змагаються в оригінальності підбору завдань,не завжди вірні відповіді.і думають,що учні-вундеркінди на рівні стандарту.а уроків наскільки замало для опрацювання тем.факультативи позникали.а коли хвилюєшся,то трба більше часу на обдумування. нехай новатори самі попробують здати зно.
Коментувати
меня удивляет другое
Неужели автор учебника, учитель-методист не ведает о том, что для успешного выполнения заданий выпускного класса ученику следует отлично ВЛАДЕТЬ материалом предыдущих ЛЕТ обучения? Это не язык, хотя и материалом предыдущих лет обучения языку ученик должен ВЛАДЕТЬ, чтобы получить хороший балл. А если учитель выставляет оценки, ПОЗВОЛЯЯ НАБРАТЬ баллы (за выступления, за доклады, за рефераты), и такое возможно, то это другая тема. НЕОБХОДИМО сопоставлять оценку, особенно в математике, языке с оценкой, выставленной учителем. А досужие разговоры, пусть и автора нормального, для обычной школы, учебника, это всего лишь разговоры. И очень грустно, что автор и методист не владеет понятием о том, что для выполнения заданий в выпускном классе ученику лсдует ВЛАДЕТЬ материалом предыдущих 10 лет обучения... ВЛАДЕТЬ.
Сергій
Для меня удивляет другое: абсурд
привет
Для Сергій: а подумать?
Коментувати
Тетяна
Мої учні здавали математику в 2018 році у кількості 35 учнів з 50-ти. Я викладаю рівень стандарту( 3 год і ніяких варіативок). Я думала, що не витримаю морально період від ЗНО до результатів. Чотири трійки - двоє слабких дітей, двоє з достатнім рівнем за рік(7 балів). Через кількість дітей, що отримали 12 - троє, 11- троє, 10 - не пам’ятаю, претензій від будь-кого я не мала. Але учневі треба дати можливість підтвердити оцінку. Для цього завдання повинні відповідати критеріям оцінювання з предмету. 4 бали - за виконання завдання за допомогою вчителя, з незначними помилками, за зразком. Де такі завдання в ЗНО? Потрібно розробити збірники завдань(приклад 2006,2007 років) і завдання пропонувати на 4-6 балів тільки з цих збірників. Тоді це буде "схоже" на "за зразком", а так... Чому це вчителі розуміють, а ті, хто укладають завдання для ЗНО - НІ ??? Як можна зно з математики впровадити для всіх обов’язково??? КРИК ДУШІ.
Cirius
Для Тетяна: І чого Ви себе мордуєте? Хіба математика обов’язково зробить людину щасливою? Вчите на совість і будьте тому раді, а далі життя дитини і так від Вас не залежить. Моя товаришка по класу медалістка, зараз працює диспетчером в трамвайному депо. А друг-трійочник, що списував у неї контрольні, тепер власник магазину. І хто з них краще навчився використовувати математику?
Коментувати
Наталіч
Я потрапила точно в таку саму ситуацію! І рішеням директора і навіяним ним же рішеням педради подали на переатестацію!!! Хоча в березні 2018 отримала 1 категорію, на яку була проатестована позачергово!!! Числені скандали і розборки, привели до того що директор забрав години викладання у класі де я є класним керівником!!! Правди я так і не добилась адже система освіти в України ще дууууже гнила, а особливо керівництво яке ще звикло до совдепії. Моя історія має багато нюансів і ще не має свого завершення! Шукаю компетентнтх юристів які б змогли поставити усі крапки над І! Мій емейл nata300882@gmail.com, якщо є однодумці, радо поспілкуюсь
K
Для Наталіч: Я теж переживаю тиск із боку директора, і цьогорічна атестація ще хтозна-чим завершиться, теж через цю саму причину, хоч маю вищу категорію
Коментувати
Володимир
Риба гниє з голови! Некоректність починається з публікування рейтингів шкіл стосовно ЗНО. І сільська школа, де було 2 випускники, обходить в рейтингах кращі навчальні заклади. А чиновники від освіти не здатні до глибокого аналізу.
вероніка
Для Володимир: дійсно,рейтинг зно!ми на уроках виконуємо програму дуже далеку від зно.зно - це конкурс.до якого потрібно готуватися з репетитором,самому опрацьовувати зразки зно.на уроках для цього немає часу.дитина на рівні стандарту отримувала знання.яким чином це порівнюється з академічним,профільним?кількість уроків на тиждень скоротили.матеріалу,що опрацьовується на уроці тьма.діти - не всі вундеркінди.а вчителеві що зробити, повішатись після розпинання на педраді,бо учні погано підготувались до зно.не покладаєш рук,готуєшся до уроків,не вилазиш із школи і за це тебе принижують.це ще й додаткова можливість розправи з неугодними.а спробуйте занижте оцінку учневі.тут також біжить директор і кричить знаходьте можливість.а коли реєструють на зно,то сама від деяких предметів відмовляє,а на інші - спрямовує.і чимчикує не готова дитина здавать.
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!