Osvita.ua Блоги І. Лікарчук: знайти позитив в оцінюванні вчителів складно
І. Лікарчук: знайти позитив в оцінюванні вчителів складно

Враження від «Методики експертного оцінювання профкомпетентностей учасників сертифікації»

І. Лікарчук: знайти позитив в оцінюванні вчителів складно

Автор: Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти, в. о. директора Навчально-методичного центру забезпечення якості освіти.

Щойно отримав величезне «задоволення», ознайомившись із проектом «Методики експертного оцінювання професійних компетентностей учасників сертифікації (за результатами вивчення їх практичного досвіду)».

Нагадаю, що йдеться про сертифікацію педагогічних працівників початкової ланки загальноосвітньої школи, яка має пілотуватися у 2019 році.

Кілька вражень від його прочитання.

1. Проект документа просякнутий ненавистю, неповагою і недовірою до українського вчителя. Бо, якби було інакше, то основним і найбільш вагомим критерієм для оцінки роботи вчителя мав би бути РЕЗУЛЬТАТ його професійної діяльності, а не те, як він цю освітню діяльність здійснює. Тобто, оцінювати вчителя так звані «експерти» будуть, наглядаючи за тим, як «планує, використовує різні форми навчальної діяльності учнів»; «застосовує методико-технологічний інструментарій», «забезпечує баланс між активними та «спокійними» видами діяльності учнів»… і тому подібним. Про результат, який вчитель досягає, у документів немає ЖОДНОГО СЛОВА. Тобто, покажеш хорошу виставу за участю учнів під час відвідування уроку «експертом» - ти хороший вчитель, можеш бути сертифікованим. Не продемонструєш, скажімо, «позитивні навички вербальної та невербальної комунікації з учнями» - сертифікату тобі не бачити, як власних вух.

2. Автори проекту виявили абсолютне правове невігластво. Вони, розробивши цей проект, укотре проігнорували Закон України «Про освіту», який дав право учителю бути вільним у своїй педагогічній діяльності, самостійно обирати форми і методи роботи з учнями. Бо, якби вони знали і поважали закон, то, очевидно, не визначали б такі показники для оцінювання роботи вчителя, як «спонукання учнів до вибору діяльності та активного навчання в організованих осередках»; «організація різних форм співпраці учнів (у парах, мікрогрупах, підгрупах)» тощо. А якщо вчитель буде здійснювати освітній процес без «організованих осередків», «пар» та «мікрогруп», забезпечуючи при цьому його високу якість, даючи знання і формуючи компетенції, то це поганий учитель? За логікою авторів проекту – так. І це страшно.

3. Автори проекту вимагають від «експертів» безцеремонного втручання не лише у освітню діяльність педагога, але і в його приватне життя, зобов’язуючи перевіряльників залізти у соціальні мережі (критерій 3). Іншими словами, перевіряльник має проаналізувати зміст повідомлень у акаунтах вчителя у соцмережах на предмет їхнього використання для «співпраці з батьками». І тут виникає безліч питань. Від тих, що стосується доцільності та бажання вчителя використовувати для комунікацій з батьками свій акаунт у соцмережах, до таємниці приватного життя. Але автори проекту свої мізки для пошуку відповідей на такі питання напружувати не хочуть. Бо, очевидно, й досі живуть совковими поняттями, що особистого життя у вчителя бути не може. І навіть у особистому житті він не повинен забувати, що є вчителем, та сидіти увечері й уночі в соцмережах, спілкуючись з батьками. А не будеш використовувати такі форми комунікацій з батьками – не пройдеш сертифікацію.

4. Окремі «перли» цього проекту взагалі дивують і насторожують. Для прикладу один із показників п’ятого критерію формулюється так: «використовує навчальні матеріали і проводить заняття, що відображають багатоманітність України, світу та сприяють розвитку поваги до відмінностей». Що автори мають на увазі, ведучи мову про «багатоманітність України?» «Повагу» до яких відмінностей в контексті «багатоманітності України» вони хочуть, щоб формував учитель? Або інший критерій: вчитель «моделює повагу до різних точок зору». Насамперед, потрібно зрозуміти глибину думки про сутність моделювання поваги», і технології її моделювання? А коли вести мову про моделювання у дітей молодшого шкільного віку поваги до «різних точок зору», то тут взагалі здається, що автори добряче передали куті меду…

Цей проект можна аналізувати і глибше, і ґрунтовніше. Результат буде один – позитив у ньому знайти складно. Мені щиро жаль тих учителів, робота яких буде оцінюватися за цими критеріями. І дуже прикро, що з голови багатьох чиновників, які є державними службовцями України, ніяк не вивітриться дух і методи роботи директора, інспектора і методиста совєтської освітньої системи. А ними цей документ просякнутий до останньої молекули.

P.S. Прошу розцінювати цей пост як участь в обговоренні проекту з однією пропозицією: зняти його з обговорення і забути, як страшний сон.

Оригінал

Освіта.ua
17.01.2019

Популярні блоги
В. Громовий: парадоксальність бачення вчителів Учителі допомагають «тим, хто наверху» жити ілюзією, що світ шкільної освіти успішно реформується
І. Лікарчук: класне керівництво має бути ліквідоване Примушувати дітей ходити до школи, вважаючи, що вони там будуть здобувати знання, - це смішно
І. Лікарчук: продовжуючи тему «захистити вчителя» Кожного вчителя в багатьох школах примушують робити чимало й такого, що фактично не оплачується
О. Істер: річну оцінку не можна порівнювати з ДПА (ЗНО) Чи можна порівнювати річну оцінку випускників школи з оцінкою, яка отримана за ДПА (у форматі ЗНО)?
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Митро Терен
Тотальна ненависть до вчителя у нашому суспільстві, здається мені, базується на одній простій речі: наш менталітет такий, що просто прикро, коли хтось нас оцінює. Можна капості робити - і яке полегшення, коли вдається заховатися за колектив, розчинитися у натовпі. Коли тебе особисто оцінюють, хочеться тільки позитиву... Насправді це тільки зрозумілі людські інстинкти, а не культура, цивілізація... А формулу виховання прочитав якось у одній ірландській казці: якщо людина з дитинства уникає покарання за зроблене, то нічого путнього з неї не вийде.
Тато
Для Митро Терен: У вас з вашим глуздом фігня якась-то виходить... В статті йдеться про недолуге, абсурдне оцінювання. А ви про менталітет. От так всравсь так всравсь...
Коментувати
учитель праці
Підтримую, повністю! Дуже розумно! Повага до учителя розтоптана! Вчитель то стає секретарем, складаючи звіт за звітом, то грушою для биття!! Чомусь "верхи" не розуміють сучасного вчителя, не розуміють сучасних дітей....
спец
Нас всіх учили по всякому. Видали диплом. Але, одні на нього протирали штани, гризучи граніт наук, а інші витратились на могоричі та інше. Оглянііться навколо і признайте те,що фахова підготовка більшості (наголошую БІЛЬШОСТІ) вчителів нашої країни, якщо оцінювати за рівнями, тягне лише на початковий, проте за результатами атестації - вчителі вищої категорії. І я не стороння людина - працював в школі 43 роки. Як розставити все на свої місця? Сертифікація могла б це зробити, проте вона проводитиметься не з цією метою.
Сидір Лютий
Для спец: кожные узагальнення хибує субєктивізмом. Ми, нас, я .... . Диплом був давно- а розумний вчиться сам все життя.
Коментувати
Учитель
Підпишуся під кожним словом. Я маю три червоні дипломи педагогічного вузу, зароблені власною працею, 15 років працюю в школі, мої учні входять до п*ятірки кращих в області за результатами олімпіад. Я пройшла всі рівні атестації, маю звання "вчитель-методист", лауреат обласного конкурсу "Учитель року". Невже недостатньо перевірок і сертифікацій? Та й хто має перевіряти? Методичні кабінети в умовах децентралізації розігнали, нових не створили, сектором освіти в громадах керують трактористи й недовчені бухгалтери, для яких поняття "календарне планування" та "комбінований урок"- китайська мова. Роль учителя в суспільстві нівелювали повністю. Керівники громад на всіх кутках розказують, що вчителі матеріальних благ не виробляють, тому не мають права говорити про створення якихось там "відповідних умов". Яскраве майбутнє вимальовується? Невже це і є освіта європейського рівня?
Єврооптиміст
Для Учитель: дикий капіталізм - звідси і таке ставлення. В Європі такого не має. Там соціалізм справжній.
спец
Для Учитель: Якщо маєте три червоні дипломи (!!!), то забийте на всякі сертифікації, атестаціїї і все інше. Візьміть для всього загалу, за своїм фахом, і виставте на найбільш відвідуваних ресурсах Інтернету свої напрацювання. А тоді тим трактористам і бухгалтерам тицьніть під ніс кількість завантажень ваших напрацювань (можна з коментарями), запропонуйте їм протиставити щось подібне.
Cirirus
Для єврооптиміст. Бо минулися часи, коли освіта щось вирішувала у кар’єрі людини, хоч іноді і формально, а все таки. Зараз більшість роблять ставку на вміння обманути, викрутитися, лицемір’я і брехня стали нормою життя, і звичайно шахрайство. Не сплатити податки, купити податківця чи митника і т.д. І коли люди зрозуміють, що брехнею світ обійдеш, а назад не повернешся, тоді і почнуть обирати керівниками громад людей достойних, а не вискочок і нахаб. І на теє нема ради, час калічить, але і лікує.
Коментувати
Іван
Нарешті хороший аналіз від Лікарчука. Молодець, все написано правильно. Додам, що такого рівня "наїзду" на вчителя немає в жодній розвиненій країні світу. Документ повністю просякнутий тоталітарним та сектантським світоглядом. Крім того, ідея перевірки фахових знань дипломованих спеціалістів - дуже так собі, бо навіщо ж тоді диплом? Якщо ж диплом нічого не вартує, то тоді робіть сертифікацію усіх спеціалістів в Україні, включно з міністрами, звісно ж. А для отримання сертифікату міністром освіти обов’язково враховувати думку вчителів!
Val
Для Іван: Смоделируем ситуацию: допустим, ввели такую необязательную аккредитацию для врачей. И есть 2 хирурга, оба в хороших отношениях с патанатомом из больничной прозектуры. Один прошел аккредитацию, а другой не проходил. У первого операция выйдет дороже и очередь на месяц будет дольше, а у другого нет. К какому из них ляжете на операцию?
Білошапка
Дело не в знаниях и в квалификации. Имидж приносит резулит. И очень жаль.
Коментувати
Лара Ф.
Допоки не буде реформоване управління освітою, не буде толку від НУШ. ГРОШІ ДЕРЕБАНЯТЬ НЕ СТИДАЮЧИСЬ.
Ольга
Для Лара Ф.: Підтримую! Реформи починати з управлінських кадрів!
Коментувати
Зипер
Логично. Дед шпарит железом. Гут! Молоток . Very well!! Мне нравитца. Поддерживаем наглухо.

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!