Osvita.ua Блоги К. Семенова-Шелевицька: шлях змінити університети
К. Семенова-Шелевицька: шлях змінити університети

Єдине, що стимулюватиме виші до змін - це відсутність безумовного грошового потоку з держави

К. Семенова-Шелевицька: шлях змінити університети

АвторК. Семенова-Шелевицькапрацює в IEEE Ukraine Section Women in Engineering Affinity Group.

Український інститут майбутнього та Микола Скиба нарешті взялися за вищу освіту. Пропонують 7 кроків для університетів. Трохи прокоментую, бо третій рік пробую гребти на університетській галері в бік позитивних змін.

1. Бюджетні установи зробити неприбутковими суб'єктами.

  • плюсик, універи самі зможуть ставити зарплати, а це важливо, і не будуть плакати про бюджетний кодекс. Але цей крок вже не раз пропонується Олександром Співаковським, часто навіть здається, що задум вдасться.

2. Скасувати диплом державного зразка.

  • тут треба подумати. Бо там, де диплом треба формально, його можна буде купити в ларьочку. Це гіперболізовано, якщо що. І не дуже згодна, що скасування диплому державного зразка вплине на конкуренцію.

3. Скасувати заочку.

  • так, заочка не працює від слова ніяк. Але нові форми скоро з'являться в законі про вищу освіту (до 21.12 на громадському обговоренні) - дистанційна, мережева (коли навчання не в одному університеті) та дуальна (в універі + підприємство).

4. Трансформувати державне замовлення.

  • так, але це вже відбулося, гроші дають студентам, а не місцям на спеціальність, тому університети почали трошки рухатися. Та я думаю, що діла не буде, поки освіта не стане повністю платною для студентів.

5. Стимулювати інвестиції та інновації - державно-приватне партнерство, ендавмент фонди, пільги для стартапів, підприємницька діяльність (цей пункт вже можна через Наукові парки робити).

  • так, але. Прикриваючись інноваційними трансформаціями, можна будувати стоповерхові схеми відмивання грошей. Як університети (адекватні) вписані в інноваційні екосистеми, світу розкажу ось тут у вівторок Презентація дослідження «Майбутнє університетів»

6. Змінити форму управління університетами за корпоративним принципом.

  • так. МОН, надавши автономію університетам, не врахувало, що влада зосереджується у ректора, таким чином, більшість університетів перетворилися в феодальні володіння.

7. Відкрити українські університети світові - англомовне навчання (колись було дуже потужне в НАУ, до речі), подвійні дипломи (поки що страшний сон міжнародних відділів), постдок за кордоном (однозначно), міжнародний конкурс на позиції ректорів, проректорів, професорів (страшний сон феодалів), творчі відпустки (так!).

Але є одне але!

Про нього Микола дуже класно написав для НВ: «Проблема з «флагманськими» українськими університетами у тому, що їм, як цвях у домовину вбито, що вони «заклади». Вся ситуація навколо них і всередині просякнута пасивними патерналізмом і водночас – безвідповідальністю».

Стаття дуже відгукнулася у молодих університетських активістів, чиї наміри так і не збагнули колеги в КНЕУ, НАУ, шеві, КПІ... Всі сім кроків можна виконати формально. Можна створити бізнес-інкубатори зі стартапами на папері, можна зробити дуальну освіту на папері.

Єдине, що стимулюватиме університети до змін - це відсутність грошового потоку - безумовного і щорічного з держави, від квадратних метрів землі в столиці, від депутатів для забезпечення електорату. Але тоді університети помруть. А щоб не померли, у них мають зайти люди з іншими установками, які більше про довіру і амбіції, ніж про матеріальне забезпечення і безумовну владу.

Людина розумна і активна та ініціативи знизу сприймаються поки як загроза і аномалія. Лояльність та вірність - є найбільшими чеснотами. Хіба на адміністративні посади в університети набирають по відкритому оголошенню професіоналів? Ні, радше людей, які не зрадять, не підставлять, не запруть в тюрму.

Є ще один шлях змінити університети, крім перекриття фінансових потоків - дати повноваження людям креативним, але для цього треба перестати їх боятися).

Оригінал

Освіта.ua
13.12.2018

Популярні блоги
І. Лікарчук: не потрібно далі ґвалтувати вчителя Вільну людину захищати не потрібно. Вона сама себе захистить. Захищати від насилля потрібно прислугу
І. Примаченко: школа має бути місцем, вільним від насилля Жодна психічно здорова людина не буде працювати в місці, де їй не можуть забезпечити фізичну безпеку
В. Громовий: який вплив на якість освіти має колір чорнила Скільки «льодовикових періодів» має пройти, щоб закінчився педагогічний мезозой і з'явилась освіта без наказів?
І. Лікарчук: знайти позитив в оцінюванні вчителів складно Враження від «Методики експертного оцінювання профкомпетентностей учасників сертифікації»
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Авиатор Сеня
Сейчас начнёт работать Назяво - Казяво во главе с Миронычем Квитом(читай Савсун). Во дадут грантоеды угля!!! Хоть и мелкого , но много! Все позакрывают, посокращают, обрежут, уничтожат- одним словом дореформируют, что не так лежало. Они в нас в Нау таких бандитов было привели к власти, что до сих пор не можем высморкать все! Ну в общем КМакадемия расправит плечи и добьёт высшее образование . Всюду будет Гондурас и Могила ! Уря!!!
Доцент
Для Авиатор Сеня: точно, бо Рошкевич , шаров , Лікарчук , Ковтунець , Квіт , Савсун - всі з одної сім`ї - грантоідів!!
Коментувати
1111
В НАУ і зарвз є програми навчання англійською. В моєї колеги донька навчається за такою програмою (всі предмети повністю викладаються англійською)
Правдоруб
Для 1111: яке щастя, що в Україні навчаються то англійською, то кацапською, то мадярською, то жидівською аби тільки не Українською.
1111
До чого тут мадярська тощо. На спеціальностях, які виклідають в НАУ своя специфіка. Авіація є міжнародна справа (нажаль регіональних авіаліній в нас практично немає ). Диспетчерський рух необхідно здійснювати міжнародними мовами. А що дасть хорошу мовну практику крім як постійне навчання іноземною мовою
Евгений
Так званий "Правдолюб" є насправді звичайним Жлобом. Я викладаю в НАУ саме англійською. Доповім вам: це також є фільтром найкращих студентів, з якими любо працювати.
Коментувати
Цупрій
Згоден з Кириленко- сусідні країни дають гранти на запровадження реформ - вбивць нашої освіти. Що вартує відміна стипендії або позбавлення права дітей безкоштовно навчатись? Жодного гуртожитку чи сучасної лабораторії не збудовано!?!?! А в Чехії чи Польщі в кожному виші це роблять щорічно... Співставте ці факти. Висновок- наш Штаб освіти працює не на Україну....
1111
Для Цупрій: тобто, відміна стипендій? Хто і коли їх відмінив? Що означає "позбавлкння права на безкоштовне навчання" (в яких закладах? Якщо у вишах є бюджет, якщо в прзашкільній освіті, то і в СРСР навчання було платним).
Sima
Чудо , піди спитай в студента любого і тобі розкажуть , як держзамовлення скоротилось майже в 3 рази і т.і.
1111
Для Sima: держзамовлення має відповідати потребі держави в спеціалістах, а не кількості тих, хто хоче бути студентом (не теж саме, зо кількість бажаючих ВЧИТИСЬ). Згадайте радянські часи, які конкурси були на вступ. Люди які дійсно бажали вчитись, могли вступати кілька років поспіль. А питати в студентів безглуздо. Студент нічого не знає про те, як щось скоротилось, він знає як є наразі (коли вчиться саме він). Коли вчилась я, наявність хоча б 1-ї 3-ки під час сесії, позбавляла права на отримання стипендії, навіть якщо інші оцінки 5. Зараз з 3-ми можна отримати стипендію, якщо за рейтингом входиш в 45% кращих (100 бальна система значно краще ніж 5-бальна, коли ставиш 5 людині не тій яка 5-ку заслужила, а тій яка просто краща за дурня, якому мусиш поставити 3, бо таких більшість і якщо ставити чесно, то слід вигнати половину і вдвічі скоротити працівників)
Коментувати
Правдоруб
Дивився на ютюбі відео "Бидло - це найкращий електорат". В ньому дуже добре показано, що відбувається в нашій державі і пояснюється, чому так відбувається. Рекомендую подивитися! А ще - почитайте коментарі під відео: дізнаєтеся дуже багато цікавого про соросівських грантоїдів, типу семенової-шелевицької.
Кириленко С. Г.
Дорогі друзі! Стаття юної пані Семеновоі- Ш.не така вже й простенька .Це частина грантоідноі психологічноі операціі по дискредитації , знищенню вищої освіти. Забиває в підсвідомість:якість освіти низька,бо виші засипані грошима, які розкрадаються, неефективно витрачаються... І висновок- головна реформа-зупинити грошовий потік! Забрати гроші!!! Перекрити потік!! Задавити науку та освіту! На жаль, вся команда Мон з вищої освіти діє за таким задумом, на розвал . Поляки виділяють напряму гранти на такі»реформи»....
N
Цей інститут майбутнього на кшталт Нью-Йоркської академії наук - що це за річ у собі і чому вони себе називають аналітиками - не зрозуміло. У нас в лабораторіях аналізи перевіряють теж аналітики. Яке вони мають відношення до реформи вищої освіти - не зрозуміло? Деякі речі відомі, але видаються як щось нове. Що до змін до закону про вищу освіту - закон це непорушне правило. Якщо його змінювати кожні 5 років - не дивно, що ніхто його виконувати не буде. Не робляться так реформи: давайте ми напишемо щось, а потім глянемо як буде працювати. Робиться навпаки! Але "аналітикам" це важко зрозуміти - вони ж це виконувати не будуть.
qwerty_qwert
А як Вам такий заголовок: "Єдине, що стимулюватиме медицину до змін - це відсутність безумовного грошового потоку з держави"?
Букмекер
Эта статья - рассуждения легкоатлета, который даёт советы тяжелоатлетам, как поднять пару центнеров. Госпожа Семёнова пишет о «денежном потоке «в университеты, о его перекрытии во имя реформ. Такое может написать человек , страдающий от переедания за счёт грантов. Знает ли юный грантоед о том , что на все 300 университетов Украины выделяется в сотни раз меньше, чем на Оксфорд или Кембридж каждый. Знает ли авторка о том , что в Евросоюзе все высшее образование бесплатное(за счёт госбюджета). Грустно такое читать , полная ахинея и примитив , псевдореформаторство мелкое.
Oskar
Для Букмекер: якесь дитя чужими словами чужі думки пише... Не судіть суворо її ,»не ведает, что творит»
Коментувати
Ed-Wault
Я бы добавил ещё одно: ЗНО не должно быть единственным критерием для поступления. В университете должны быть также вступительные экзамены(50% от общего вступительного бала). А проверять наличие коррупции можно так: если ЗНО написано плохо, а высокий рейтинг вступительного экзамена позволяет поступить, то специальный алгоритм отправляет такого человека на специальную коммисию, где с ним проводят дополнительное собеседование.
Bela
Для Ed-Wault: дурницю написав,.
cos
Для Ed-Wault: А для чого робити співбесіди? Вийде так- зранку гроші, ввечері залік. Тобто виходить така схема. ЗНО здали погано, екзамен добре- і для того, щоб людина вступила до вузу, їй порекомендують заплатити гроші за співбесіду, аби отримати залік з гарними балами. Це поверне корупцію при вступі до ВНЗ.
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!