![]() |
69 технікумів та коледжів, які входять до структури університетів, будуть фінансуватися з Держбюджету |
О. Співаковський: збережено 69 технікумів та коледжів
Автор: Олександр Співаковський, народний депутат, перший заступник голови Комітету ВР з питань науки і освіти, член фракції БПП.
Сьогодні стало відомо, що у проекті Державного бюджету України на 2019 рік, поданому до Парламенту для розгляду у другому читанні, Кабінет Міністрів України визначив, що 69 технікумів та коледжів, які входять до структури університетів, залишаються у структурі вишів, а отже - будуть фінансуватися за рахунок коштів Державного бюджету України.
Хочу подякувати за принципову позицію та підтримку у вирішенні цього питання народним депутатам України фракції Блоку Петра Порошенка, виконуючій обов'язки Міністру фінансів України Оксані Маркаровій, Прем’єр-міністру України Володимиру Гройсману, членам Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти.
Вважаю за необхідне нагадати, що на фінансування з місцевих бюджетів планувалося передати 69 технікумів та коледжів, в тому числі за регіонами України: Дніпропетровська область – 10, Донецька – 6, Закарпатська – 3, Запорізька – 9, Івано-Франківська – 1, Луганська – 1, Львівська – 2, Одеська – 3, Полтавська – 7, Рівненська – 4, Сумська – 5, Тернопільська – 1, Харківська – 3, Херсонська – 4, Хмельницька – 3, Черкаська – 2, Чернівецька область – 3, м. Київ – 2.
Якщо б така «ініціатива» була реалізована, наслідки стали б руйнівними для всього освітнього простору країни. Ми вже знаємо, до чого зазвичай призводить перекладення фінансування закладів освіти на місцевий бюджет. Спочатку скорочується регіональне замовлення на підготовку кваліфікованих кадрів, педагогічним працівникам урізають виплати надбавок, а зрештою, закривають і самі заклади освіти.
Ліквідація цього року бюджетної програми, за якою фінансування вищих навчальних закладів І та ІІ рівня акредитації (у тому числі і тих, які входять до складу університетів в якості структурних підрозділів) здійснювалося за рахунок держави, вже призвела до виникнення значних проблем у діяльності цієї освітньої ланки. Адже не були враховані особливості функціонування закладів вищої освіти, які мають у своєму складі розгалужену систему структурних освітніх підрозділів (від інститутів до професійно-технічних навчальних закладів), що надають освіту за різними освітніми та освітньо-кваліфікаційним рівнями. Не взято до уваги й неналежний рівень бюджетного фінансування закладів вищої освіти, які мають у своєму складі технікуми та коледжі в якості структурних підрозділів.
Передача видатків на оплату послуг з підготовки фахівців у технікумах та коледжах державної власності (але без статусу окремих юридичних осіб), які входять до складу вишів державної власності без статусу національного, на фінансування з місцевих бюджетів не була обґрунтована жодними науковими дослідженнями, прогнозами чи статистичними даними. Тобто, не було враховано ані соціальну та економічну значущість кваліфікацій, що надають технікуми й коледжі, ані той факт, що зазначені заклади освіти випускають фахівців не лише для потреб окремого регіону, але й для всієї держави. Автори ініціативи не навели жодного фінансово-економічного розрахунку ні в пояснювальній записці до законопроекту, ні у доданих до законопроекту Обґрунтуваннях до статей проекту Закону України «Про Державний бюджет України на 2019 рік».
Такого нищівного, нічим не обґрунтованого відсікання від університетів їх внутрішніх структурних підрозділів допустити ми просто не могли. На нашу думку, підхід має бути принципово іншим. А тому пропонуємо не відсікати, а створювати натомість потужні освітні холдинги.
Що ж стосується необхідності впорядкування витрат на фінансування технікумів і коледжів, то існує безліч інших інструментів. Один із них - профілізація закладів вищої освіти при формуванні державного замовлення, а саме – розміщення держзамовлення за напрямами (спеціальностями), з урахуванням профільності закладів (вищих навчальних закладів ІІІ-ІV рівнів акредитації). У якості першого кроку, зокрема, доцільно було б передбачити, що пропозиції стосовно обсягу держзамовлення на напрям «Право» розглядатимуться для юридичних академій та класичних університетів. На напрям «Економіка підприємства» - для економічних, класичних та технічних університетів, на «Фінанси і кредит» - для економічних та класичних університетів, «Облік і аудит» - для економічних, класичних та технічних університетів.
Досить дієвим засобом оптимізації фінансування закладів вищої освіти, на нашу думку, може виступити також запровадження механізму індикативної собівартості (в обсягах мінімального розміру вартості навчання за кожною спеціальністю (спеціалізацією) відповідно до ліцензійних умов. Цей механізм ще має розробити Уряд, та це того варте. Адже застосування механізму індикативної собівартості дозволить забезпечити належний рівень фінансування, що надасть закладам можливість підвищити якість освітніх послуг. Не секрет, що сьогодні низка дрібних закладів вищої освіти часто встановлюють абсолютно демпінгові ціни за навчання. Можливість здобуття якісної освіти за таку ціну виглядає доволі сумнівною. А застосування індикативної собівартості дозволить кардинально вирішити зазначену проблему.
Як зазначалося, сьогодні стало відомо, що Уряд взяв до уваги наші аргументи. У результаті складних і напружених консультацій народних депутатів з Міністерством фінансів України було вирішено не відсікати від альма-матер коледжі та технікуми, що входять до структури університетів, і не передавати їх на фінансування до місцевих бюджетів. Здійснення видатків на оплату послуг з підготовки фахівців у вищих навчальних закладах I-II рівня акредитації державної власності без статусу окремої юридичної особи, які входять до складу ВНЗ III-IV рівня акредитації державної власності, відбуватиметься за рахунок коштів Державного бюджету України.
Таким чином, 69 технікумів та коледжів по всій Україні залишаться в структурі університетів, а отже будуть збережені і продовжать готувати кваліфікованих фахівців для вітчизняної економіки.
Крім того, Уряд погодився з нашими пропозиціями щодо профілізації державного замовлення та запровадження механізму індикативної собівартості.
Надзвичайно позитивне враження складає той факт, що і Кабінет Міністрів України, і Міністерство фінансів України дослухалися до позиції народних депутатів України - членів фракції Блоку Петра Порошенка, членів Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти і прийняли єдине вірне професійне рішення задля подальшого розвитку системи освіти нашої країни.
Освіта.ua
21.11.2018