Osvita.ua Блоги В. Бєлий: ще не вмерла сила і воля української фізматосвіти
В. Бєлий: ще не вмерла сила і воля української фізматосвіти

Порятунок фізико-математичної та природничої освіти у кардинально новій за сутністю українській владі

В. Бєлий: ще не вмерла сила і воля української фізматосвіти

Автор: Володимир Бєлий, заступник директора з НВР, фізико-технічний ліцей м. Херсона.

Те, що цього року в Україні на вчительські спеціальності з фізики, хімії та математики подалося лише 112, 208 та 353 випускників 11-х класів відповідно, зовсім не означає, що фізматосвіта втратила актуальність у сучасні часи. Як, звісно, і природнича загалом.

Молодь просто знає про рівень окладів для спеціаліста-початківця з вищою освітою у сегменті освіти.

Українська інтелектуальна молода поросль, на жаль, не знає тієї життєво-прагматичної принади професії вчителя, якою послуговуються їхні ровесники у сотнях закордонних країн.

Там вчитель – це представник рідкісних професій, які можна перелічити на пальцях однієї руки, про які із заздрістю зауважують при нагоді тисячі представників інших спеціальностей: «Він – представник вільної професії, бо вивчився на ВЧИТЕЛЯ!»

По-перше, тамтешній вчитель практично не знає такої супутньої чи не кожному спеціалісту глобальної небезпеки як безробіття, як вимушеність перенавчатися для принципово іншої за сутністю діяльності, бо його професія взагалі зникає.

Вчитель є ВІЛЬНИМ від подібних турбот, бо ДЕРЖАВНА школа завжди була, є і буде.

По-друге, закордонний вчитель вільний від такої «державної» політики у сфері освіти, за якої у нього після успішного закінчення університету є оклад, що «на руки» після відрахувань є всього лише еквівалентом мінімальної зарплати, як те вже чверть століття поспіль «процвітає» в Україні.

По-третє, закордонного, зокрема й учителя-початківця, оточує світ таких цін на їжу, товари та послуги, що він завжди є вільним від проблеми, де жити та на чому їздити. Всі закордонні вчителі й вчительки приїжджають на роботу на власних авто, а під час кожних канікул їздять на них за кордон, щоб і життя інших побачити, і за своїм рідним краєм заскучати. На відміну від наших вчителів, яким необхідно під час канікул «відбути у закладі свої години по тарифікації».

Спасіння національної Школи фізико-математичної та природничої освіти, яку поки ще шанує закордонний світ, у кардинально НОВІЙ за сутністю її внутрішніх пріоритетів українській владі.

Не дати розчинитися у примітивному імітуванні освіти такому складного за рівнем наукоємного насичення сегменту, як вивчення фізики, хімії та математики, зможе лише влада, котра спроможеться на введення у рази більшого, ніж зараз, окладу для вчителя-початківця. Хай як там складається з тими сегментами бізнесу, котрі «не можуть жити без «підтримки» з державного бюджету». За іншого, молодь проголосує за інше ногами – піде туди, де платять вже зараз 15 – 20 тисяч гривень у місяць. Зокрема й у Польщі, приміром.

До речі, зараз бюджет чи не кожного обласного центру й так на третину складається з податків від вчителів та працівників дитячих садків, бо ж тут ніяк не створити тієї «тіні», з якої виростають статки, що не вкладаються ні у які рамки притомного, з точки зору чистоти та законності, підтвердження фінансових джерел їх забезпечення.

Фізматосвіта скрізь і завжди тримається переважно на чоловічих плечах, бо така специфіка складних за обсягами та глибиною абстрактних наукових основ фізики, хімії та математики, що зараз ще й підсилюється програмуванням та іншими елементами сучасної інформатики.

Яка притомна влада, якщо вона живе не одним днем і не за принципом «після нас хоч потоп», може ще інакше, ніж цинічно-лицемірно, декларувати підтримку фізматосвіти, але при цьому вести існуючу зараз політику фінансово-кадрової її «підтримки»?

Де ще є країни, у яких вчитель фізики/хімії/математики на свій оклад не може не те що сім’ю забезпечити, а й самому жити як сучасна матеріально забезпечена людина, а тим більше почуватися представником ВІЛЬНОЇ і по-справжньому шанованої суспільством професії?

Де ще є країни, уряду яких «не пече» питання прозорого та відповідального збору податків, спрямованих на освіту, бо до закладів освіти (школи, ліцеї, університети) педагоги ходять (там приїжджають) не на розваги, а на складну та психологічно виснажливу роботу з дітьми жителів громади, а то й зі всієї області чи країни?

Оригінал

Освіта.ua
05.11.2018

Популярні блоги
В. Співаковський: домашні завдання ще є? Не скасували? «Відчуття часу» дозволить дитині у дорослому житті нікуди не спізнюватися і все робити вчасно
Олена Князева: чому вчителі йдуть зі школи? Школа перестала бути не тільки місцем радості Дитинства, а й місцем професійної реалізації вчителя
В. Громовий: щодо скандалу з шампанським у День учителя Роль жертви, яка виправдовується, - це найгірше, що може обрати для себе директор школи чи вчитель
Олена Шаповалова: що дають нам студенти-іноземці Навчання іноземців протягом року принесе Україні суму, яка співставна з трьома бюджетами Житомира
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Cirius
Ви п. Бєлий і праві, і одночасно ні. Центр поскидав гроші і повноваження на місцевий рівень, сподіваючись, що влада на місцях краще використає гроші, в т.ч. і на освіту. А вийшло навпаки, не всюди звичайно. Де місцева влада патріотична ставлення до вчителя адекватне, а там де правлять хапуги і новириші маємо те, що описали. Ну хто забороняє давати вчителеві-початківцю надбавки, житло в гуртожитку і т.д? Краще дадуть квартиру прокуророві, щоб був поблажливий до чиновників, ніж вчилеві. І виходить, що у нас постійно потрібна нагайка з гори, бо на місці люди як були пасивні, так і залишаються. Ну неможливо у такій великій державі з центру постійно контролювати кожну школу, судьбу кожного вчителя і чиновники цим успішно користуються. От була би КПРС та КГБ, може б чогось боялися. Прикро це усвідомлювати, але ми без репресивного апарату геть не здатні вести правильну фінансово-кадрову політику. У Китаї розстрілюють хабарників та казнокрадів по 30 - 40 чол. на рік, а ситуація не змінюється
Владимир Белый
Для Cirius: Є ще більші за населенням та площею країни, де проблеми неякісної держслужби системно закриті. Це та модель, за якої правлять не очільники, а прийняті централізованим чином (закони та інші НПА) процедури колегіального прийняття рішень та служби контролю за їх виконанням, а очільники замість правити, тобто приймати рішення і "рішення", отримують зарплату за забезпечення дії тих процедур та їх захист від спотворень. Зокрема й у системі держбюджетної освіти також.
Cirius
Для п.Бєлий. Та чи мало у нас Законів?Тьма, але виконувати їх мають чомусь лише прості громадяни, а ті, що їх написали? А виконавці?І ця проблема висить над нами як сокира усі 27 років незалежності. А може до кожного Закону ще додаткову статтю: що тобі буде, якщо не виконуватимеш? Я немаю рецепта і його ніхто не пише, бо ми постійно тримаємо у кишені дулю, навіть дві, якщо поміститься.
Владимир Белый
Рецепти у світовій практиці, а бажаючі до тих рецептів підійти творчо та з бажанням осмисленого адекватного нашим можливостям їх застосування можливо будуть після наших майбутніх виборів. Хоча ще й не факт. Песимізм - це нормальний прояв нормальної людської психіки, але й оптимізм зазвичай знаходить своє "місце під сонцем історії цивілізації" чому її постійний розвиток є свідченням.
Коментувати
Яло
Дердаві кирдик з таким ставленням до освіти, але це нікого не турбує!
Таня
Зараз діти, котрі добре здають ЗНО (фізика, математика, англ.мова) йдуть навчатися на ІТ спеціальності, в цій галузі є реальний кар’єрний ріст і хороша оплата праці. З балами 190+ по фізиці та математиці йти вчитись на вчителя де навчаються діти 105+, а потім отримувати мінімалку, це не логічно і молодь це розуміє.
Ірина
Для Таня: Так так: закінчити фізмат, а потім на роботу в село, де директор дядько свинопас з купленим дипломом трудовика і підкупленим відділом освіти.
Ганна Проців
Як на мене - коментар дикий! Я не директор, але вчитель, який живе у селі. Це не означає, що у мене куплений диплом. Особисто я сертифікації чекаю з нетерпінням. Але живучи у селі, я знаю, що таке господарство, город і т.д. А ще знаю молодих спеціалістів, які і дня не пропрацювавши у школі, готові критикувати всіх і все, бо вони у своєму житті варті більшого! Отож, все і одразу для тих, хто надумає прийти на роботу до школи ще й у село. І змішаємо з багнюкою всіх тих, хто там працює, бо вони "свинопаси з купленим дипломом"!
Владимир Белый
Пані Ганно, і так, і ні, бо у нас досі так, що це (вище описане у "дикому" коментарі) залежить від села/директора. У системі якісного держуправління, зокрема в освіті, такого апріорі не буває, бо практика держуправління не лише виписана відповідним чином (конткретно), а й забезпечена реальним виконанням (порядок призначень на посади, розмір окладу та норми відповідності/відповідальності), чому випадки подачі у відставку навіть лише від підозри у плагіату студентської роботи діючих закордонних міністрів є простим свідченням. Згадую, як після Чонобильської аварії французькі колеги-педагоги декілька днів підряд питали про те, чому ніхто з вашого керівництва досі не подав у відставку?
Коментувати
Меркель
Ти ж , чоловіче добрий , вчора орав, що в нас багато студентів? А сьогодні пишеш, що немає студентів- педагогів. Їх немає в будівництві, енергетикі... . А держзамовлення падає, падає, а Бєлі кричать - багато студентів в Україні!!!!
Трамп
Для Меркель: Не дивуйтеся. Бєлий як не напише за три дні хоч один блог, то у нього настає ломка.
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!