Osvita.ua Блоги В. Бєлий: горе з розуму або про справи в освіті
В. Бєлий: горе з розуму або про справи в освіті

Освіта може бути успішним суспільним сегментом навіть не виходячи за межі властивого їй стану консервативності

В. Бєлий: горе з розуму або про справи в освіті

Автор: Володимир Бєлий, заступник директора з НВР, фізико-технічний ліцей м. Херсона.

Саме з цієї причини (горе з розуму) наше сучасне українське суспільство тільки й говорить що про руйнацію освіти та безуспішність спроб її реформування. При чому «градус» цих розмов сягає рівня, що виражається або як «жах», або як «національна катастрофа». І це попри те, що країн зі станом загальних суспільних справ подібних до України у світі мінімум десятки і не один, і не два. Зокрема й щодо системи освіти.

Адже жах чи національна катастрофа – це коли смерть чи її наближення. Все інше – це «жіночі істерики».

Тоді у чому справа? І у кого це так багато розуму, що від нього не стільки користі, як більше шкоди?

Дякувати Господу, у народу в цілому з розумом все в порядку. Зокрема й щодо справ в освіті. Горе з розуму у освітнього менеджменту. Причому від того горя погано не стільки йому самому, як учням, студентам, батькам та педагогам. Йому (освітянським посадовцям) навпаки – не горе, а прямий матеріально-статусний зиск.

У конкретній площині все виглядає наступним чином.

Освіта може бути успішним суспільним сегментом навіть не виходячи за межі властивого їй стану консервативності.

ПОЧАТКОВА ОСВІТА

Так, першим рівнем гарантованої успішності є здатність освітньої системи навчити молодших школярів початковим азам основ наук – читати, писати, арифметичні дії виконувати та початковим навикам культурної діяльності – співати, малювати, фізкультурою та спортом займатися.

Плюс на цій змістовній освітній платформі легко отримуються всі оті сучасні компетенції, які стають тепер у нас, а у світі давно стали, супутніми напрямками розвитку особистості.

Найліпшою формою освітньої, культурної та розвивальної роботи педагогів з учнями на цьому етапі є ігрова форма, у яку вкрапляються цільові елементи відповідальності за ефективність часу, потраченого на діяльність, що фінансується за рахунок податків населення.

БАЗОВА СЕРЕДНЯ

Другим рівнем гарантованої успішності системи освіти є її здатність занурити всіх випускників початкової школи у, вже не первинні чи лише початкові, а повнокровно БАЗОВІ ази ВСІХ наук.

Зрозуміло, що акцент на ігрові форми як навчальної роботи, так і супутньої навчанню культурної діяльності учнів 5 – 9 класів був би більш ніж смішним, хоча ігрові елементи мають лишатися у використанні, бо ж як не кажи, а й саме життя – це гра.

На цьому етапі відбувається збільшення і обсягу абстрактного компоненту освіти, і рівня його складності. Це автоматично показує природні можливості випускника 9-го класу до того, щоб бути успішним у подальшій навчальній роботі зі ще більшими обсягами абстрактних наукових знань та ще більшого рівня його абстрактної складності.

Ключовим тут є якраз той бік, що сучасне наукове знання високого рівня є знанням, яке вимагає схильності до сприйняття абстрактних, а не зримо зрозумілих у їх простоті сторін природи чи сегментів культурно-політичного життя.

Тут вже точно не до ігор, хай як не виставляй їх як розвивальних. Адже не іграми ставляться актуальні для сучасного етапу людства наскрізні освітні й соціально значимі компетенції. Не має таких загальних компетенцій, базою яким могло би бути щось інше ніж основи наук.

ПОВНА ЗАГАЛЬНА СЕРЕДНЯ ЯК ОСОБИСТІСНО ОРІЄНТОВАНА

Після 9-го класу у 10-му й далі продовжувати «жувати» зміст всіх тих предметів, що були пройдені раніше, доповнивши їх більш складними поняттями та прикладами застосування для ВСІХ учнів однаковим чином було б більш ніж контрпродуктивним як для окремої особи, так і для державних та національних інтересів.

Тому-то практично у всіх по-сучасному організованих системах освіти сотень країн світу третій етап загальної середньої освіти є освітою ПРОФІЛЬНОЮ, тобто особистісно орієнтованою.

У випускників 9-го класу з достатнім рівнем абстрактного інтелекту – це академічне спрямування, а в інших – це навчання основам технічних, технологічних, сервісних та культурно-спортивних професій рівня робітничого спеціаліста. Старшокласники протягом трьох років вивчають на високому рівні поглиблення чотири – п’ять профільних дисциплін (академічних або професійно-орієнтованих) та ще стільки ж загальноосвітніх чи культурологічних.

І не є для закордонного світу трагедією, якщо для початку 18-річний хлопець починає з автомеханіка, бо можна й до директора заводу-автовиробника дорости, адже для самоосвіти чи додаткової освіти КОЖНА особа має БАЗОВУ підготовку з основ ВСІХ наук (5 – 9 клас).

Аналогічно й для будь-якої особистої чи сімейної потреби вже у дорослому житті: щоб бути успішним чи як мінімум не бути ізгоєм чи утриманцем зовсім не обов’язково «пнутися» за дипломом про вищу освіту.

ЩАСТЯ НАЦІЇ

Будь у нас державний менеджмент таким, якому б для його особисто-професійного щастя було б достатньо описаних тут вище рівнів успішності національної системи освіти, то не було б у нації й горя з розуму.

Відтак би грошей і на забезпечення закладів освіти, і на залучення до роботи у них найбільш розумних випускників університетів завдяки привабливому розміру вчительського окладу завжди вистачало б, чому приклад сотень країн сучасного світу є свідченням.

Натомість наше держуправління досі зберігає перевантаження освітньої системи різноманітними якби управлінськими/підвищувальними «конторами» та якби внутрішньо необхідними «структурними» відділами у закладах освіти, а, головне, - це перевантаження кількістю закладами «вищої», що якби необхідне для доведення існуючого зараз 80% охвату випускників 11-х класів вищою освітою до 100% у вже близькому майбутньому. Свідченням чому є державна політика встановлення прохідного порогу «Склав/не склав» на рівні 90% учасників тестувань ЗНО.

Робиться ця політика популістського задурювання нації під гаслом про національну потребу у розвитку людського потенціалу. Але за ним стоїть, навіть, не прогалини держслужбовців та освітніх посадовців у частині знань про природні особливості різних людей щодо навчання абстрактним науковим знанням, а цинічне спрямування основ державної освітньої політики у русло корисливих кланових інтересів можновладців.

Відомий афоризм «Не кожен може бути вчителем» і поясняє сутність проблеми – не кожен володар нашого диплому про вищу освіту має її (освіти) настільки, щоб бути потрібним для реально продуктивної сфери, яка приймає до себе лише тих, хто дійсно щось вміє, а не лише балакає. З цієї причини й підіймається галас про якби суспільну необхідність відкриття чергової «контори» чи відділу по «роботі з персоналом». В освіті зокрема, як найбільш фінансованого з державного бюджету сегменту. Відтак до тих, хто прямо працює з учнями/студентами доходять лише «сльози» з того бюджету.

Як не сумно, але така усталена у нас освітня державна політика надає більше підстав констатувати не перспективи розвитку людського потенціалу, а зростання вірогідності ще більшого посилення рецидивів суспільного стану «горя з розуму». Чи не кожен знає як чи не все називається та як має бути, а тих, хто вміє зробити – дефіцит.

Більше того, їх (тих, хто вміє) оточує стільки насправді непотрібних «спеціалістів» по «роботі з персоналом», що для адекватної професійної самореалізації в Україні їм і місця не має, чому масштаби трудової еміграції є прямим свідченням.

Дійшло до того, до числа українців, які навчаються у закордонних університетах, стали додаватися вже й випускники 9-го класу, щоб отримати у тамтешніх профільних ліцеях для старшокласників сучасну особистісно пріоритетну загальну середню освіту замість, як влучно зазначає Віктор Громовий, пострадянської архаїчної версії «початкової освіти, розтягнутої на 11років».

Оригінал

Освіта.ua
30.10.2018

Популярні блоги
В. Співаковський: домашні завдання ще є? Не скасували? «Відчуття часу» дозволить дитині у дорослому житті нікуди не спізнюватися і все робити вчасно
Олена Князева: чому вчителі йдуть зі школи? Школа перестала бути не тільки місцем радості Дитинства, а й місцем професійної реалізації вчителя
В. Громовий: щодо скандалу з шампанським у День учителя Роль жертви, яка виправдовується, - це найгірше, що може обрати для себе директор школи чи вчитель
Олена Шаповалова: що дають нам студенти-іноземці Навчання іноземців протягом року принесе Україні суму, яка співставна з трьома бюджетами Житомира
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Андрей
Простите, а почему профсоюзы учительские не бунтуют против системы? не доверяете официальному - сформируйте новый. Просто плакать, что деньги уходят лдям, которые ничего не делают, ничего недаст. Подготовьте свою программу, идите на телеканалы, подключайте родителей. Вариантов много, главное действовать
Dqorq
Дискусія між білим і членом журі ще раз підтвердила істину- дійсно розумні роблять тихо справу, а оці бєлі , лікарчуки , ох редьки ... просто лізуть в душу без мила!!!! НЕ ЧИТАЮ!!!
Sokil
Для Dqorq: То для чого писати?
Игорь
Для Dqorq: Олимпиады и турниры - это такие же игры, только для умеющих летать. А Белый своими ответами лишний раз подтвердил давно известную истину - рожденный ползать летать не может. Даже взобравшись с "закрытими глазами" высоко-высоко, он так и не решится расправить крылья, ибо их у него просто нет. Разве что со своей, как ему кажется, высоты станет попрекать других в том, что они летают не совсем так. Это у него получается очень хорошо.
Коментувати
Володимир
Адже не іграми ставляться актуальні для сучасного етапу людства наскрізні освітні й соціально значимі компетенції? Ситуаційні ігри були б кращим виходом з глухих кутів, куди загнали наше суспільство.
Правдоруб
Якби в цій країні відсоток розумних людей складав, хоча б відсотків 15, то ніколи б Петро Ліпецький, він же Петро Панамський, він же Петро Інкогніто, він же Петро Вальцман і він же Шоколадний Петро не став би президентом, а грів би він нари і замовляв би на радіо пісню "сім-сорок" на день народження Гітлера. Просто подивіться на ютюбі відео "Бидло - це найкращий електорат" і все вам стане ясно.
Sokil
Для Правдоруб: Дурня, яка немає ніякого відношення до того,що написано у статі!
Правда
Для Sokil: Вы - яркий представитель 85%
Коментувати
Член журі турніру
Пане Бєлий! Перш, ніж писати блоги, подивіться, що твориться у Вас під носом. Сьогодні у Херсоні закінчився ХХІ Всеукраїнський турнір юних математиків імені професора М.Й. Ядренка за участю 14 команд з різних регіонів України. Окремим командам (з Івано-Франківська, Львова, Луцька) довелося добиратися в Херсон понад добу. Але чомусь жодна місцева команда не була представлена на турнірі. І це за наявності у Херсоні такого потужного ліцею, як Ваш. То ж, чи не Ваша безпосередня робота, як заступника директора ліцею, полягала в організації підготовки хоч однієї команди від Вашого ліцею, яка могла б гідно представити область на цих змаганнях? Але ж Вам не має часу займатися своїми безпосередніми обовязками, бо у цей час Ви пишете свої блоги. Зупиніться вже! Досить всіх повчати!
Владимир Белый
Для Член журі турніру: Частина перша. У нашому ліцеї працюють такі учителі математики і такі учні-ліцеїсти, які є. Вчителі математики, колишні випускники місцевого педінституту, мають достатню вправність, щоб із "закритими очима" щороку мати декількох 200-бальників на ЗНО та загалом виводити ФТЛ у десятку кращих по країні за інтегральними показниками з математики на тому ж ЗНО, але ... щоб подбати про свої сім’ї, про дітей та онуків, які вчаться, з тим окладом, який встановлює тарифна сітка доводиться багато часу працювати щодня та по вихідних додатково з учнями, які просять додаткової уваги. Наші учні-старшокласники, в умовах обов’язкових 25 предметів, також багато свого вільного від занять часу витрачають на додаткову цільову підготовку для вступу на пріоритетні для кожного напрямки. Змушувати у цих життєвих обставинах як вчителів, так і учнів попри їх незацікавленість витрачатися на ...
Владимир Белый
Для Член журі турніру: Частина друга ...розбір дуже специфічно складних математичних завдань (часто непосильних для викладачів університетів) та підготовку до прилюдних виступів на цю тему було б більш ніж непорядним, хай яким ти не є для них "начальником". Турніри, як і будь-які позакласні "заходи" - це поле для вільно бажаючих, а не "ярмарка тщеславія", а тим більше не "примусовий загін" - див. закон "Про освіту".
Владимир Белый
Для Член журі турніру: Щодо Вашого, за яким стоять багато зацікавлених у збереженні існуючого статус-кво системи інших освітян, - "зупиніться писати на власній сторінці "Фейсбуку" свої власні роздуми", то для будь-якої притомної і впевненої у собі особи не має у цьому ніяких проблем - НЕ ЧИТАЙТЕ. А ще краще - НАПИШІТЬ свої роздуми про справи і суспільство збагатиться у своїй інтелектуалій презентабельності. До речі, а от дії, спрямовані на те, щоб блокувати передрук та публікації у тих чи інших виданнях, - це вже з розділу порушення правових норм щодо свободи слова - див. Конституції України.
Коментувати
Ollesia
Шановні українці. Санкції, які створила Росія проти України, не обгрунтовані. Це нечесно. Росія не має права вводити санкції проти України. Тому, якщо буде криза в Україні- то винна буде Росія. Росія хоче знищити економіку України, і це робиться спеціально. Якщо ви не хочете кризи в країні- підтримайте Петра Олексійовича на президентських виборах. Не дайте Росії знищити Україні. В нас дуже чесний міністр внутрішніх справ- Юрій Віталійович Луценко- вже багатьох посадив в тюрми за обкрадання України. В нас дуже чесна людина займає посаду МОН- Гриневич Лілія Михайлівна. Дуже справедливим був Яценюк Арсеній Петрович. Це одна з найкращих команд президента України. Голосуйте за Петра Олекійовича Порошенка. Це найкращий кандидат у президенти. Юля, депутати від БЮТ, оппоблок, за життя.їздить по московським обкомам-вона не гідна бути президентом. БЮТ, оппоблок, за життя. Не голосуйте за них. Голосуйте за БПП або Народний Фронт. Люди, які в цих партій- дбають за народ. Вибір за вами.
Терещуе
Якийсь недоумкуватий телепень все пише, що наші студенти не вміють читати і писати... Це певно він пише про своїх дітей! Ще й каже, що він вчитель праці? А винуваті в цьому наші університети.... Зрозуміло - це грантоідський проект. Вигідний полякам,словакам, чехам,німцям....там без всякого Зно наші»неграмотні « діти вчаться нормально. А такі як Білий ніц не тямлять в справі, а пижаться під провидців. Ці самопринижені самоіди радіють нашій національній трагедії -кризі у внз...
Бардак
У вас горе п. Білий не з розуму.... Горе в Україні з того , що людей так обдурили, що вони заблукали в свідомості своїй: на чорне кажуть біле!
Cлава трудовик
Скадовська: Вы считаете, что неумеющие читать студенты это хорошо? Он проплатил преподам, получил бамашку, положил бамашку далекооооо-далекооооо и пошёл на базар торговать выловленной рыбой; другой, ПРОПЛАТИВ преподам, получив бамашку за 800 долларов за сессию, выполнив за 5 лет обучения самостоятельно ОДНУ контрольную, попав работать руководителем, проработал месяц и его ВЫГНАЛИ, отправился на прежнюю работу водителем, где крутить баранку куда скажут значительно проще, чем работать ПУСТОЙ головой, но с купленным дипломом; она попала в универ на самую непрестижную специальность, поскольку папаша ещё в школе былл уверен, что ЗА ДЕНЬГИ она попадёт куда захочет и БЕЗ знаний, покормила преподов , учиться то ведь не способна,получила корочку-торгует теперь, ну а ЧТО ещё делать. И таких историй - через одну. Это в Японии ТАК учатся?Или в Америке ТАК учатся?Вы - ПРЕПОД! Тот препод, которому В СКАДОСВКОМ педе денег некому будет нести по причине увеличения баллов на "сдал".
Harari
Для Cлава трудовик: то что вы пишите - это глобальная чушь! Кто защищает взятки, псевдообразование? Речь идёт о том ,что простоподменяются понятия , идёт обман сплошной! И это действует- судя по вашейреакции.... У нас давно нет огромного числа студентов: 300 на 10 тыс населения . Было 10 лет назад 568 на 10 тыс???? Догоняете?? Математик Белый?? ( 1, 2 млн студентов на 42 млн). Молодежь за рубежом и нигде не работает! В США , юКорее, России - 570 на 10 тыс!!!!??!??? Нам кирдык!!!
)))))))))
Для Harari: судя по Вашей реакции МОЯ реплика попала в точку;-).Студентов у нас огромадное количество НЕУКОВ на единицу умного в ВУЗе. Остальное - пустое. Об остальном и разговор незачем вести. У нас глупые, НЕразвитые, НЕумеющие ЧИТАТЬ, НЕспособные запомнить ничего, проплачивающие преподам за сессии - покупают дипломы в рассрочку (МОЁ лет 15 назад). Так что - МОЯ правота.
Вчитель
Трудовики , як правило , були найтупіші в школі! Цей коментар- яскраве підтвердження. Хіба з такими епігонами рехворм щось можна в країні досягти??
Коментувати
Скадовськ
Пан Білий!! Ви ж ніби при пам`яті чоловік? Що ж ви бездумно пеовторюєте жуйку грантоідів- 80% вступає у виші! Насправді в універах вчиться не більше 40% дітей, які прийшли в перший клас. Народилось 400 тисяч , а в 11 класі вчиться 190 тисяч!?! Що у Херсоні зовсім всі потупіли?? Вступило в минулому році 60 тис на бюджет і десь скільки на контракт!?? Щож ти , вбило , пишеш????
Віктор
Для Скадовськ: А після технікумів/училищ до вузів не йдуть? Чому тільки 11класників порахували?
Владимир Белый
Щодо 80%. Те, що варто опиратися на інтегральні дані Держстату та відомі авторитетні дослідження вважаю не лише я, а й профільні щодо вищої освіти заступники Міністра освіти України. На додачу - не складно й побачити негативний тіньовий вплив ректорського лоббі ЗВО ІV рівня акредитації, який призвів до проблеми псевдоосвіти (мова про програми вищого її рівня, у першу чергу) ціною руйнації перспектив сучасної професійно-технічної та сервісної освіти: у продуктивній сфері колосальний брак кваліфікованих спеціалістів, бо чи не всі прагнуть на посади з "управління персоналом" на підставі наявності "корочки" про вищу освіту, а персоналу ж практично не має. До речі, цього року вступний поріг "Склав/не склав" був такий, що з усіх випускників Херсонської області лише 8% його не подолали.
Скадовськ
Білий! Ви що не дружите з ... арифметикою? Які авторитети з Мон- це грантоіди!! Я назвав цифри всіх вступників : із пту, коледжів, шкіл... Ми деградуємо, а недоумки кричать : багато студентів!!!! ? Японець не кричить і Америкос не вопить, а Білий і к’ осліпли і оглухли!!
Коментувати
Cirius
Дуже правдиво і в саму точку. У ВАС п. Бєлий більше патріотизму, ніж у наших деяких політичних крикунів. Біда лишень у тому, що на правду у нас давно "забили", її на тарілку не покладеш. Так і живемо, брешемо і не червоніємо.

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!