Osvita.ua Блоги М. Гончаренко: чому Польща стала «землею обітованою»?
М. Гончаренко: чому Польща стала «землею обітованою»?

За останні роки Польща стала справжньою «землею обітованою» для українських студентів

М. Гончаренко: чому Польща стала «землею обітованою»?

Автор: Михайло Гончаренко, виконавчий директор Конфедерації недержавних вищих закладів освіти України.

За останні роки Польща стала, без перебільшення, справжньою «землею обітованою» для українських студентів, які масово віддають перевагу її закладам вищої освіти (далі – ЗВО) над вітчизняними. Про масштаби явища красномовно свідчать цифри. Якщо в 2015 р в Польщі навчалося більше 23 тисяч студентів з України, то в 2017 році – вже близько 60 тисяч.

Згідно з експертною оцінкою, прогнозується подальше стабільно-поступальне зростання вказаного показника на 15 -20% на рік. Зауважимо, що мова йде не тільки про студентів із заможних сімей. Середня вартість навчання в польській вищій школі ненабагато перевищує вартість навчання в Україні, що робить його відносно доступним.

При цьому, за оцінкою польських фахівців у сфері міграції, близько 70% українців, які закінчили ЗВО в Польщі, там залишаються - отримання посвідки на проживання та працевлаштування за наявності польського диплома труднощів не представляє. І слід розуміти, що мова йде зовсім не про тимчасове проживання та роботу. Переважна більшість потім осідає в Польщі назавжди, отримуючи громадянство, або ж їде в іншу західну країну.

Таким чином, перед Україною постала серйозна проблема - набирає сили відток найбільш інтелектуально підготовленої, мобільної та активної частини молоді, яка повинна була в майбутньому скласти кістяк вітчизняної наукової, культурної та управлінської еліти. Наслідком даного процесу стане прогресуюче погіршення якості українських елітарних втрат, що загрожує державі і суспільству катастрофічними наслідками. Історія знає чимало прикладів, коли триваюче зниження якості національної еліти призводило в результаті до знищення держави, зникнення її зі світової історичної сцени.

Навіть якщо підходити до питання з позиції найпримітивнішого утилітаризму дня сьогоднішнього, то кожен, хто виїхав вчитися закордон - це недоотримані бюджетом податкові надходження від ЗВО.

Тому необхідно детально розібратися, чому здобуття вищої освіти в Польщі стало настільки затребуваним серед української молоді, які у нього переваги перед українською вищою школою.

Якість освіти в українських ЗВО, як правило, нічим не поступається польській, а по ряду спеціальностей її перевершує. Це визнано самими польськими викладачами вищої школи, а українські студенти, які обрали Польщу, майже ніколи серед чинників, що зумовили їх вибір, не називають якість освіти. Тут грають роль фактори, прямо не пов'язані з навчальним процесом, але надзвичайно значимі для абітурієнтів.

На перший план у багатьох абітурієнтів виступає хвороблива проблема зовнішнього незалежного оцінювання (далі – ЗНО).

Слід нагадати, що свого часу ЗНО активно лобіювалося, і було в кінцевому підсумку впроваджено аж ніяк не в якості методу, що дає можливість глибоко оцінити знання, а тим більше здібності абітурієнта. У силу своєї механістичності, обумовленої повною алгоритмізованістю процесу, ЗНО дозволяє в деякій мірі встановити лише рівень формальних знань. Якщо по відношенню до точних наук, це, нехай й зі значними застереженнями, спрацьовує, то для гуманітарних дисциплін тільки віддалено дає уявлення про рівень знань. Це було спочатку зрозуміло всім ініціаторам впровадження, але вони ставили перед собою принципово іншу мету.

Державні заклади вищої освіти України багато років були вражені корупцією та непотизму й ніякі заходи - ні численні адміністративні, ні репресивні - не приносили необхідного ефекту. Корупція полягала в самій суті системи - тому слід було прийняти революційні заходи для її зміни. Таким заходом й стало ЗНО, що теоретично повністю виключає суб'єктивний фактор при зарахуванні абітурієнта до ЗВО, й тут, якраз, алгоритмізованість та механістичність нівелюють негативну роль людського фактору.

Але, з незрозумілих причин, ЗНО поширили не тільки на бюджетне навчання, а й на платне, що апріорі абсурдно. У платного навчання, тим більше в приватних ЗВО, корупції не може бути за визначенням - там вона безглузда. Будь-який бажаючий просто вносить гроші і зараховується на навчання за обраною спеціальністю. Ніяких інтересів держави в цьому немає, і його контролюючі функції в даному питанні не несуть жодного смислового навантаження. По суті, мова йде про рецидив тоталітарного підходу, згідно з яким все і вся підлягає державному контролю.

Подібна система ЗНО нічого спільного не має з його початковим призначенням, створює чималі труднощі багатьом абітурієнтам, перш за все бажаючим здобути освіту в області права, економіки, гуманітарних спеціальностей. Відомо, що останній рік, а то й два, перед отриманням атестату про повну загальну середню освіту, школярі зайняті не накопиченням знань та поглибленим вивченням, необхідних для освоєння майбутньої спеціальності, предметів, а суто механічним, як точно кажуть, «натаскуванням» для здачі ЗНО.

Фактично рік-два від абітурієнта вимагається витрата досить значних і непотрібних для отримання справжніх знань зусиль. Проходження ЗНО також, само по собі, є колосальним навантаженням на організм, що потребує великої затрати нервової енергії й нерідко призводить до розладу здоров'я. І, не дивлячись на всі витрачені зусилля, оцінка ЗНО майбутніх юристів, економістів, гуманітаріїв часто далека від реальності (що ускладнює подальший вступ на навчання до ЗВО) - далеко не всі можуть розкрити свої справжні здібності перед заданим алгоритмом.

У Польщі існування подібного абсурду неможливо навіть уявити, і багато тисяч абітурієнтів виходять в своєму виборі з того, що можна не втрачати час та сили, готуючись до непотрібного для їх майбутнього ЗНО, а безпроблемно вступити на платне навчання в польський ЗВО, лише подавши свої документи про середню освіту. Саме так, як це й відбувається у всіх розвинених країнах світу, у яких приватні заклади вищої освіти виключно самі, без будь-якої вказівки державних органів, визначають критерії набору студентів. І це ні в якій мірі не призводить до зниження кваліфікації майбутніх фахівців - всі нездатні відсіваються в ході навчання.

Правда, чомусь цю, прийняту, у тому числі повсюдно в ЄС, практику чиновники, які клянуться на кожному кроці у вірності принципам «євроінтеграції», повністю ігнорують.

Критичним є також зростання кількості громадян України, які навчаються у Російській Федерації. Якщо у 2014/2015 навчальному році таких громадян було трохи більше 9 тисяч осіб, у 2017 році – вже більше 23 тисяч. При цьому як країни Східної Європи, так і Російська Федерація надають можливість кращим студентам з України навчатись безкоштовно.

Приведення практики застосування ЗНО до світових стандартів (тобто поширення її виключно на бюджетне навчання), яке не потребує витрати жодної бюджетної копійки, стало б стимулом для багатьох тисяч випускників продовжити навчання в українських, а не польських або інших зарубіжних інститутів та університетів. Тут необхідна лише політична воля, що базується на компетентній професійній оцінці.

Освіта.ua
14.09.2018

Популярні блоги
О. Калинич: про відновлення «учительських батарей» Навчання буде ефективним тільки тоді, коли вчитель спокійний, бо добре та вчасно відпочиває
І. Лікарчук: як кількісно і якісно оцінити «педдіяльність»? Не є нормальним, що педагогічну діяльність беруться оцінювати не за результатами, а за тим, яким є процес
В. Співаковський: домашні завдання ще є? Не скасували? «Відчуття часу» дозволить дитині у дорослому житті нікуди не спізнюватися і все робити вчасно
Олена Князева: чому вчителі йдуть зі школи? Школа перестала бути не тільки місцем радості Дитинства, а й місцем професійної реалізації вчителя
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Петро
Навіщо вставляти палки в колеса, вигадувати якісь методи борьби з корупцією, незалежне тестування ? Тут питання з ким вони борються з корупцією або з абітурієнтами ??? Ну ясно тільки одне самі з сабою бороться не будуть !!! Немає різниці де вчитись в приватному або державному, платити всюди прийдеться, в одному випадку в касу в іншому на руку) А студент який хоче вчитись він всюди вивчиться !
Герда
"ЗНО поширили не тільки на бюджетне навчання, а й на платне". Для вступу на платне навчання , на мій погляд, потрібно складати ЗНО, але ж кількість проходного балу повинна стати нижче, ніж в державні виші. Всім абітурієнтам потрібно надати право вступити до украінських ВНЗ, але ж нездатні опановувати ту чи іншу професію будуть відраховані в процесі навчання. Слід посилити не проходний бал ЗНО, а вимоги до фахівця- викладача, , звернути увагу на державний контроль до діяльності викладача, щодо підготовки конкурентоспороможного фахівця. Тож, не бали ЗНО визначають успіх у професіі, а бажання, яке підтримують викладачі вишу стати кращим та успішним! Нехай Польша,Румунія та Болгарія не чекають наших хлопців та дівчат, вони потрібні нашій країні! "Випускати" до цих країн молодь на навчання можливо лише при умові їх неспроможності навчатись в нашій країні.
Nikita
Доя Клепацкий: Перед тем, как обвинять автора статьи во взяточничестве вспомните, что подготовку к ВНО проводят школы. Так может лучше ввести ВНО для учителей? Полученные баллы - это плоды их работы.
Доцент
Зно покликане забезпечувати справедливість при вступі на державні місця. Але дбайливе МОН використовує його ще й як інструмент обмеження можливостей багатьох українських абітурієнтів щодо здобуття вищої освіти на комерційній формі навчання. Старанна дитина, яка має бажання вчитися може не набрати достатньої кількості балів під час складання ЗНО лише через природне, властиве людині хвилювання в умовах стресової ситуації і тоді виявиться приреченою на ПТУ. Цій владі освідчена молодь не потрібна! Тупими керувати легше...
Студент
Який брєд, прости Господи. Шановний пане, я навчаюсь у ЧНУ (не останній в Україні заклад). Про яку рівність українських та польських вишів ви кажете. Як студент-гуманітарій, можу сказати, що навчання у мене в ВНЗ НЕ МАЄ. Все здається абияк, на "3" витягнуть навіть людині, в якої знань нема жодних, можна сміливо не приходити семестр, все одно щось поставлять. Знань не дають, матеріали старі, нічого нового і актуального, назви предметів просто дублюються і навчання як такого нема. У друзів, які вступили в інші міста - зокрема Харків, та сама історія. Так що, хай їдуть. Хоч хтось не буде в цій країні страждати з совковими викладачами, нульовим рівнем знань та корупцією. І так, як студент, який вивчає іноземні мови, в своїй престижній, вибачте, шаразі, в мене нема можливості вчити східні мови, більшість європейських мов (бо є франц./нім. лише), та навіть східно-європейських мов вчити не можу. І цей, прости Господи, виш має 4 рівень акредитації. Та в моїй школі краще вчили і більше давали.
Орест
ЗНО є однією з позитивних набутків незалежності. Сини і дочки багатіїв змушені хоч що-небудь знати - щоб отримати атестат про середню освіту. Це бісить їх татечків і матусь . Саме наявність великої кількості пільговиків і невикорінена корупція у ЗВО відлякують чесних молодих людей від навчання в Україні. А польский диплом дає шанс на роботу по спеціальності на Заході. А наш диплом там не ціниться . Якщо наш молодий "заробітчанин" за рік приїзджає в Україну на "мерсі"- а моя внучка після 7 років навчання в медунівеситеті заробляє три тисячі гривень (чистими) - який баран піде вчитись на "трудні" спеціальності. ЗНО - потрібне на лише при вступі - але й при отриманні диплома.
Небайдужий
https://ua.korrespondent.net/ukraine/4011432-politsiia-zaiavyla-pro-masshtabni-pidminy-rezultativ-zno
serj
на мою думку ЗНО - це стоперша причина виїзду за кордон
Реаліст
Для serj: це взагалі не причина. Долар по 30 гривень і зарплати менше 300 євро в місяць - ось основна причина.
Коментувати
Реаліст
Мішаня думає, що він самий хитровикручений. Ні для кого не секрет, що в приватні, прости господи "університети" іде лише всяка тупа шваль неспроможна впринципі нормально здати ЗНО. От мішаня й хоче відмини ЗНО, бо зараз для того, щоб отримати право на подачу документів до університету тупе бидло повинно вгадати ЗНО, хоча б на 100 балів, а це мішаніному електорату, як правило не під силу. Просто подивіться на ютюбі відео "Бидло - це найкращий електорат" і все вам стане зрозуміло.
Гончаренко Михайло
Для Реаліст: При чому тут "електорат" і хіба через підвищення мінімального прохідного балу недобір студентів є лише в приватних закладах вищої освіти (ЗВО)? Вже зараз в державних і національних ЗВО є недобори на місця державного замовлення. А що буде якщо почати підвищувати цей прохідний бал до 150 (подивіться проект Умов прийому до ЗВО на 2019 рік, розміщений на сайті МОН для громадського обговорення)? Ніхто не проти контролю якості освіти, але якість необхідно додатково перевіряти при завершенні навчання, а не на його початку. Учень, який не зміг (наприклад, через сімейні обставини або через низьку якість викладання у школі того чи іншого предмету) отримати високий рівень знань у школі (а 150 балів - це достатньо високий бал і, дай Бог, що за двома дисциплінами одразу його здало б хоча б 20% випускників шкіл), такий учень буде позбавлений навіть ПРАВА брати участь у Конкурсі на вступ до закладу вищої освіти. Справедливо це чи ні?
Олена
Ну що ви, набагато справедливіше, коли дитина отримує 180 балів і не може вступити на бюджет через купу пільговиків,яким достатньо 140 балів.
Правдоруб
Як на мене, то буде абсолютно справедливо, якщо дебіли, що набрали менше 150 балів підуть не в університети, а в ПТУ. А що стосується пільговиків, то вони вже просто заїб.ли! У нас в Конституції записано, що всі мають рівні права, але постійно знаходиться якась мразота, що вважає себе рівнішою за інших.
Коментувати
Клепацкий
Миша прав! Он умный!! Все знает. Глубоко разбирается в механизмах хабарныцтва , при Табачнике дань четко собирал.
Небайдужий
Не треба плутати ЗВО з закладами ПТО. Сюди йдуть не тільки за професією і не тільки після школи. А для дорослої самодосиатньої людини це зно - принизливо. Крім того, якщо людина хоче отримати знання і хоче за це платити - яка є проблема дати їй таке право?! Це все тимчасове, повірте...
совесть
Для Небайдужий: Складати іспити "на права" - також принизливо. Пішли - купили. Результати всім відомі... Та є стільки платних курсів, семінарів тощо.
Небайдужий
Так, але 1.ЗВО ліцензуються і акредитуються моном, яке цими процедурами підтверджуючи право закладу відібрати достойних, підготувати спроможний на це за програмою ВО і атестувати; 2. Якщо людина хоче розвиватись і отримувати знання - хто має право їй завадити!? ; 3. Чому б мон не зосередитися на гідні підготовці дітей у школі, тоді і в зно не буде потреби!
Коментувати
інша думка
Для виконавчий директор Конфедерації недержавних вищих закладів освіти України: ваші приватні ЗВО і так є шарашкіними конторами з видачі дипломів. А ви ще хочете набирати і тих абітурієнтів, які не здатні подолати і так низький пороговий бал ЗНО, і плодити нових дипломованих неуків. Та не отримує у вас диплом тільки той, хто розчарується у своєму виборі і перестане вам платити. Чи не так?
Гончаренко Михайло
Для інша думка: Абсолютно з Вами не згодний. Відсоток відрахованих студентів за неуспішність в більшості недержавних закладів вищої освіти не менший ніж у державних закладах. Для контролю якості вищої освіти більш ефективніше було б здійснювати державний контроль (з елементами ЗНО) на стадії завершення навчання, тобто при здачі підсумкових екзаменів. Це є нормальна європейська практика.
Коментувати
совесть
Приватні ЗВО в Україні вже програли ЗВО Польщі, Росії... І кого(що) зробили винним у такій біді приватні заклади вищої освіти? ЗНО!? Ганебний висновок. Так вправно починають формувати суспільну думку про те, що без ЗНо діти б не їхали за кордон, а залишалися в Україні. Ви жартуєте? Де робота для випускників з вищою освітою? Скільки платять за цю роботу? Які перспективи стабільності грошової одиниці? Чи всі прагнуть іти в армію? За такі "перспективи" ще й сплачувати 5 років за вищу освіту тут? Не смішіть... Невже це початок кінця ЛАФИ зі штампування дипломів про вищу освіту? Невже більшість нездатних навчатися почнуть відмовлятися від дурної моди на наявність диплома про вищу освіту.
ххх
Зно на минималный бал не только идиот. И, как я считаю, таких допускать до высшего образования нельзя. В этом году по некоторым предметам добавили вопросы уровня 7 класса, но как видим 10-20% сдающих не знают даже элементарного. А в Польшу едут из-за общей нищеты в стране. И в основном те, кто не сдал тесты.
Гончаренко Михайло
Для ххх: Після запланованого МОН підвищення мінімального прохідного балу (для ПРАВА ВСТУПАТИ, брати участь у Конкурсі на вступ) до закладів вищої освіти (ЗВО) до 150 балів за двома дисциплінами відсоток тих, хто не отримає навіть права вступ до жодного ЗВО України збільшиться в рази. А як же визначене Законом "Про освіту" (стаття 3) право громадян на "ДОСТУПНІСТЬ освіти"? Японія рухається до загальної обов’язкової вищої освіти, а невже ми хочемо штучно обмежити право більшості випускників українських шкіл на вступ до українських закладів вищої освіти? Тоді, з одного боку, збільшиться в рази "студентську міграцію" за кордон (до іноземних університетів), а з іншого - спровокуємо масове звільнення викладачів не лише в приватних, а і в державних ЗВО через значне зменшення контингенту студентів. Крім того, виникає питання, якщо випускники шкіл мають страждати через низькі результати ЗНО (завдання якого не завжди відповідає шкільній програмі), то де відповідальність вчителя, школи, держави?
Олена
Якщо дитина не вчиться, а цілий урок сидить у мережах - то при чому тут учитель? У кожному класі є діти, які гарно складають ЗНО, і ті, хто погано. Різниця в тому, що гарних учнів і їх батьків усе влаштовує і про них ніхто і не згадує. А мамаші, які верещать, що не мають часу навіть ходити на батьківські збори днями просиджують у мережах, обпльовуючи вчителів. Це, мабуть, спадкове.
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!