І. Лікарчук: НУШ критикують всі, бо це жива програма

Успіх її реалізації залежатиме не стільки від МОН, скільки від того, як вона виконуватиметься на місцях

І. Лікарчук: НУШ критикують всі, бо це жива програма

Автор: Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти, в. о. директора Навчально-методичного центру забезпечення якості освіти.

Сьогодні фактично відбувся запуск Нової української школи. Я не буду нічого писати про політичну складову цієї події. Я про її сутність.

Як історик української освіти, як людина, котра їй віддала 43 роки свого життя, маю сказати, що це ПОДІЯ в українській освітній історії. Дарма, що дехто уже поспішає вішати ярлики.

Прикро, що в багатьох регіонах України місцеві владні та освітні князьки відверто саботують цей процес. ВІН УЖЕ ПІШОВ. Дуже хочу вірити в його незворотність.

НУШ на сьогодні - це вже не балачки про все і ні про що. Де-факто маємо конкретні дії: є закон, юридична та політична визначеність реформи, обґрунтована стратегія, визначені пріоритети, виділена та освоюється субвенція, навчені педагоги...

На рівні МОН зроблено чимало. Нічого подібного за останні 27 років не було, хоч і затверджені 4 програми розвитку освіти. Та, на жаль, навколо них, крім балачок, дій не було. Ті програми, відверто кажучи, навіть не критикували, бо розуміли, що про мертвих або кажуть лише хороше, або нічого не кажуть.

НУШ критикують всі. Бо це жива програма. Бо у нас всі «знають», як має працювати освітня система. Але навіть ця критика свідчить про те, що програма НУШ не мертва, не для балачок. Вона зачепила людей. Подобається це комусь чи не подобається.

Основна проблема в тому, що успіх її реалізації залежатиме не стільки від МОН, скільки від того, як вона виконуватиметься на місцях. А от із цим і є найбільше головного болю. Бо для того, щоб НУШ запрацювала, із голівок місцевих управлінців та освітян повинен зникнути совок. Якщо того не буде, НУШ також не буде. Але на те потрібний час. І Слава Богу, що МОН відлік цього часу розпочало.

І наостанок. Особисто мені чимало з того, що робиться в контексті НУШ, не дуже подобається. Але я добре розумію, що усім усе сподобатися не може. Та справі цим не зарадиш. Краще впрягтися і разом плуга перти. Дитина народилася. Вона вже є. Нехай це іще ранній ясельний вік. Але дитина жива. Тож потрібно допомогти їй стати на ноги, а не нищити. Повторюю: нічого подібного в українській освіті за 27 років Незалежності НЕ БУЛО.

Оригінал

Освіта.ua
22.08.2018

Популярні блоги
С. Новікова: ЗНО з математики для вступників-медиків При вступі на всі спеціальності галузі знань «Охорона здоров'я» другим предметом є математика
В. Громовий: в освіті вже пройдена межа незворотності Негативний відбір і зворотна селекція в освіті тривають, адже йдуть кращі, а «лава запасних» практично порожня
Є. Стадний: ідея збільшення ваги атестата хибна по суті Чим більше враховуватимуть атестат, тим меншими будуть шанси дітей з хорошими знаннями з суворіших шкіл
Д. Бабурін: реальність освіти за ширмою рейтингової шкали За ширмою рейтингової шкали 100-200, яку нам кожен рік презентує УЦОЯО, ховається реальний стан освіти в Україні
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Сенатор
Уявіть собі, що ми хочемо із занедбаної річки зробити річку з кристально чистою водою. Почали ми з джерела. Розчистили його, зробили красиву цебрину, поставили лавочку, посадилу калину.Красота! Але дальше ця чистенька водичка тече через смердючі болота, в цю річечку викидають сміття, нечистоти, заводи і фабрики вливають в неї свої відходи. І що буде з річки, з її чистенькою водичкою? Точнісінько така ж ситуація і з освітою. Школа це одна з ланок суспільства. Якщо суспільство гниле, то така ж доля чекає і освіту. Ніяке МОН, ніякі міністри нічого не зроблять. Вони лише створюють хаос, паперову бурю і невизначеність від якої страждають як рядові вчителі так і в подальшому їх вихованці. Потрібно лікувати суспільство. Якщо буде ліковуватись суспільство, за ним вилікується і школа. Буде приклад наслідування. Зараз цього немає. На даному етапі стану супільства всі освітянські реформи приречені на невдачу. Якщо наші керманичі дійсно хочуть добра для своєї країни, то вони не з того починають.
не морочіть
Для Сенатор: голови. Бо долікуємося до сталіна. Риба починає гнити з голови, а нарив лікується великою кров*ю...
Коментувати
Вчитель математики
Яка там в дупу "нова школа"? Що, з 1 вересня вчителям зарплату підвищать, хоча б до рівня кур’єрів, що розвозять піцу? Може матеріально-технічна база для проведення уроків з’явиться? Чи директори шкіл перестануть торгувати атестатами? Господи, як же ви з.а.ї.б.а.л.и!
Роман
Скоро починатися "нова школа" - хто більше принесе директору коньяків, подарунків, конвертів - той хороший вчитель, а хто не несе той поганий і не заслуговує годин.
Небайдужий
Всі ці "конкретні дії" - це пшик. Нова школа може бути тільки тоді, коли вчитель стане НЕЗАЛЕЖНИМ. МОН хоч щось з цього приводу зробила? Нічого. І результат буде таким самим.
учитель
Для Небайдужий: гарно буде, коли вчитель стане незалежним, але батьки будуть вимагати знань, а що робити в селах ( вони давно незалежні), де батьки мовчасть, слово бояться мовити, а вчителі, знаючи, що їх ніхто не контролює, нічого не роблять ( соррі, не всі. Є трудяжки, які дають дійсно гарні знання)
Небайдужий
Для учитель: Хотів би побачите ті сільські школи, в яких вчителі незалежні. Десь тиждень назад був у знайомих в сільській школі і директорка плакали після чергової перевірки. Бо кажуть зробити те і се, а грошей нуль. Але повертаючись до незалежності вчителя - він повинен бути незалежним і в матеріальному плані, повністю незалежним. Тут вже наводили приклад Фінляндії, де вчителі незалежні у своїй роботі, але щоб стати вчителем потрібно пройти жорсткий відбір. Тобто вибрали найкращих і дали їм повну свободу у діях.
Коментувати
Володимир
А чи багато освітніх керівників роблять на 100%, 105%? На жаль багато з них роблять на 26%, 51%, 67%. Тому й занепад. Щорічне ЗНО для них потрібне, тоді буде й НУШ!
ого
Для Володимир: а тепер повернемося до керманичів. Бо ж - риба гниє звідки?
Коментувати
Петро
Всі звинувачують всіх: учителі - батьків, батьки - вчителів, всі разом - совкову систему навчання і т.п. Майбутнє нації залежить, перш за все, від генофонду, який вбила на дуже тривалий період чорнобильська катастрофа. От це і є найбільша біда нашої освіти. Не говорю про зроблених на п’яну голову.
учитель
НУШ, сучасна школа. радянська школа... не від школи залежить, а від учителів. Чому наші батьки були розумнішими- вчителі вчили і після уроків. Чому ми були розумніше- я сьогодні попам"яті розповім кожен урок у школі ( настільки вони були цікавими) Як можна вчити фізику без дослідів? Кожен урок у нас були досліди, нам показували що як працює, ми самі виконували. Немає обладнання? Невже немає олівця і папірця, щоб показати як електризуються коси? Хімія без дослідів? ( Сода і оцет, олія і вода) Біологія - терміни, терміни, терміни... А для життя? Де знадобляться їм ті слова невідомого походження? Браво НУШ. Але НУШ повинно початися з учителів. Вони повинні змінитися. Чую серед колег: " Та ладно! Для комісії проведу як вони хотят, оформлю, наклею. Вчити буду як учила раніше, бо не буде толк!" Ще у містах, батьки сучасні, будуть, можливо, вимагати, і щось зміниться, у селах, на переферії буде тільки "для комісії". Треба змінюватися нам. учителям, а ми не хочемо. не комфортно
дама з перИферії
Для учитель: ПерИферія)))
Учитель
Дякую. Ви прочитали мій допис досить уважно. Приємно
Анна Коритова
А як дерев’яний олівець може наелектризувати волосся? Деревина є діелектриком. Це треба пластмасову ручку потерти об вовняну тканину.
Коментувати
учитель
Те що наша освіта потребує змін, і до того ж кардинальних, ніхто не заперечує. Поступово рівень стає нижче. У цьому році ЗНО показало картинку рівня освіти лише наполовину. Давайте ще почекаємо PISA. Якщо сьогодні дати реальний незалежний моніторинг по ВСІМ предметам, то жахнемося. Зараз всі у школі вчать лише укр. мову ( ЗНО- не здаси, не поступиш), далі мат-ку або історію ( бачимо, що ні те, не інше не знають). Решта вчать для вступу ( бо престижно), а на решта навіть не дивляться. Програми перевантажені! А хто їх такими зробив: ми- вчителі. Дали перевірку, а ми ж не покажемо реальний стан, ми домалюємо, допишемо. А МОН гадає:" Як справляються, ще ускладнемо" ( так само як зараз з ремонтами- навіщо давати гроші і так класно зроблять) Програми складні?! Так кожен учитель вважає, що саме його предмет найважливіший. Скільки працюю, стільки мат-ки жебрають у колег уроків для мат-ки. Діти стогнуть, а вони своє безперервно. Так само всі вчителі. Не МОН винно , а ми
ого
"Успіх її реалізації залежатиме не стільки від МОН, скільки від того, як вона виконуватиметься на місцях" - в такому випадку навіщо ми годуємо МОН?
PISA
МОН звинувачує місцевих, ті - навпаки звинувачують МОН. Ви вже розберіться там. Бардак як завжди і чому люди не здивовані?
ого
Для PISA: якщо НЕМАЄ керівника, або, якщо КЕРІВНИК НЕ здатний керувати, ото воно так і виходить: "Іван киває на Петра, Петро киває на Івана", а самі тим часом потроху прибирають усе до рук
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!