Osvita.ua Блоги Ольга Халепа: «АБІДНА» або про сільські школи
Ольга Халепа: «АБІДНА» або про сільські школи

Cтаття не про ворожнечу до міських вчителів, не про досягнення сільських вчителів і не про вчителів взагалі

Ольга Халепа: «АБІДНА» або про сільські школи

Автор: Ольга Халепа, вчитель, громадський діяч.

От абідна мені стало, дуже абідна…. Навіщо ж ви так, шановні містяни, про українські сільські школи? Якими лише словами ви не називали сільських вчителів та рівень матеріально-технічного оснащення наших шкіл. Та все в нас є: і ваші улюблені туалети в приміщеннях, і вікна пластикові, і комп’ютери, і звукопідсилювальна техніка, і принтери, і доступний для всіх учнів Інтернет, і багато всього іншого.

Уявляєте, навіть гуртки є, і навіть спортивні секції! А вчителі, ВИ ТІЛЬКИ УЯВІТЬ СОБІ, ЯКА ДИВИНА, працюють за фахом, відвідують курси, займаються самоосвітою, і вчитель біології історію не читає, а вчитель фізичної культури до викладання української мови не має ніякого відношення. І як би не кричали деякі активістки, та я за всю свою багаторічну практику не чула обсмоктаної нині легенди про «Вчителя-корупціонера із сільської школи». Тож чи корупціонери класно шифруються, чи таки легенда і є легендою… От і абідна, що плетуть плетуни казна-що, заради власних потреб.

Уявляєте, у сільській школі всі педагоги знають ім’я та прізвище кожного зі ста із зайвим учнів, а ще ми розуміємо, чому Настя з 8 кл. прийшла сьогодні заплакана, а Толик з 2 кл. занадто нервує, ми знаємо, чому недоглянутий Сашко із 5 кл, і знаємо, у яких умовах живе Віталик із 11. Всі все знають, всі 18 педагогів про кожного учня! І не для того, щоб плітки позбирати, а щоб розуміти, чому сьогодні дитина не відповідає височайшим критеріям МОН і без всіх там ваших психологів та медичних сестер розбираємося з усіма проблемами, хоч би там що.

А ще, знаєте, ми з дітками збираємося і відзначаємо свята в класі: отак прямо зайде «корумпований» вчитель до магазину і накупить своїм учням солодощів, або День народження кожного учня відзначаємо, або Новий рік, і сидимо тоді після уроків, насолоджуємося смаколиками, теревенимо…

А ще ми з нашими учнями ходимо в походи: уявляєте, кидаємо свій вихідний і йдемо, наклавши до сумки звичайної сільської їжі. Смажимо сало, варимо куліш, печемо картоплю, граємо в ігри і сміємося з чорних щік один одного.

І це ще не все! Кожна наша дитина бере участь у заходах. А заходів же в нас хоч відбавляй! У вас є вечори відпочинку для старшокласників? От-от, а в нас є. Кипить шкільне життя від їхніх талантів, і кожен може спробувати свої сили. КОЖЕН! БО МИ - РОДИНА!

Наші учні досягають успіхів на районних, обласних, Всеукраїнських рівнях, уявляєте, так само, як ваші, міські! Діти стають відмінниками, отримують золоті та срібні медалі, паралельно закінчують музичні, танцювальні та художні школи. Так само, як і ваші міські, відвідують репетиторів, ходять на додаткові заняття до свого вчителя після уроків. А ще наші учні (мабуть, просто дивом, а не через наполегливе навчання, правда, містяни?) вступають у виші, закінчують їх і (О, Боже!) стають конкурентоспроможними працівниками.

Та і не варто забувати, що саме частина цих сільських дітей тягнутиме в майбутньому на собі тяжку та невдячну в нашій країні ношу сільгоспвиробника, продукцію якого будуть споживати ті ж таки містяни (так-так, стара істина, але ж істина).

Сільські школи спроможні, так само, як і міські, зробити чудові ремонти, придбати круті дошки, назвати звичайні для всіх речі крутими словами і видавати те за щось нове, аби вгодити черговим реформаторам. Все це справа часу або спонсорських коштів. Дайте мені їх, і наша (або ваша) сільська школа стане крутішою, ніж будь-яка розхвалена опорна, але ж не дасте…зекономите на нас.

Краще посміятися з селян через те, що кинули нас усі напризволяще і виживаємо вже багато років власними силами, латаючи дірки будівель, які мають довгу та славну історію, які випустили в світ сотні випускників, більшість з яких (знову, мабуть, дивом, так?) стали відмінними громадянами своєї країни.

Знаєте, мені здається, ми морально міцніші, витриваліші, ми стабільніші, ми як основа всього народу, бо ми позбавлені міської метушні та модних пріоритетів. Це потім хтось із випускників одягне маску гламурності, але основа все ж давно закладена і міцно сидітиме до кінця днів людини родом із села. Може, саме через цей наш стрижень і хочуть знищити село… Немає школи – немає села… Істина! Це істина, і не вішайте нам тут локшину на вуха із казочок на сучасний лад! Це мудрість народу, випробувана досвідом!

Так, всього в нас вистачає, і негативу теж, а хіба у вас його немає? Ви ідеальні? Та, чуєте, секрет вам один відкрию: є в нас те, що ніколи не придбати ні за які гроші, не вичавити ніякими реформами – це щоденне виховання та навчання учня, яке для нього відбувається з відчуттям підтримки великої дружньої шкільної родини. РОДИНИ! СІМ’Ї! Зі своїми традиціями, звичками, поняттями. Це домівка, де учні живуть з відчуттям затишку і захищеності. Потрібності і значущості, турботи і співчуття. Згодом вони ідуть у світ, як і всі учні країни, прагнучи до свободи і самостійності, і лише потім оцінюють не кожного з нас, а шкільне життя взагалі. Це потім вони встигнуть бути нікому не потрібні, це потім вони будуть все життя боротися за місце під сонцем і розуміти, що кожен сам за себе, а тут, в сільській школі, було їхнє дитинство, їхня міцна шкільна родина.

Шкода, що ми часто міряємо якість навчання наших учнів кількістю мультимедійних проекторів та швидкістю Інтернету, але не забувайте, друзі, що теперішні діти – це наше майбутнє! І колись саме нам з вами захочеться від цього покоління не вміння створювати презентації та ялозити пальцями по планшету, а захочеться нам від них вміння будувати звичайні людські відносини і поважати нашу старість.

Оригінал

Освіта.ua
20.08.2018

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Віола
На мої прохання дати посилання на дописи "містян", які тільки те й роблять, що у зневажливій формі десь пишуть про сільські школи й вчителів, авторка цього допису так і не відповіла. Немає таких дописів. Вигадка заради хайпу. А цей допис, до речі, шельмує сотні тисяч "містян", які й гадки не мають, у чому їх провина. Цілком очевидно, що малися на увазі міські вчителі, але авторка спростувала цю думку, мовляв, не вчителів вона мала на увазі. Виправилася через кілька годин після шквалу обурливих коментів у спільноті, додала: "Стаття не про ворожнечу.. і не про вчителів взагалі". Питання: а про що тоді? А яке діло "містянам" (людям, що живуть у місті і переймаються своїми проблемами, а їх не менше, ніж у селі, вони інші просто), яке їм діло до роботи сільських учителів? Отож бо. Хвалити себе можна і в такий спосіб.
0000000
Для Віола: "Хвалити себе можна і в такий спосіб." - хіба погано СЕБЕ ХВАЛИТИ у будь-який спосіб?
Коментувати
1   1
Ну воно і зрозуміло. Що там якась сільська школа з її інтерактивними дошками, швидкісним Інтернетом, переможцями Всеукраїнського етапу олімпіад, евротейськими туалетами, шкільним автобусом, сучасним лінгвокабінетом, фізичною і хімічною лвбораторією. Якщо в одній із київських шкіл в жіночому туалеті до сьогодні жодної перегородки ( пробачте за такі інтимні подробиці). І це не якась там школа, а та в якій розташований Київський регіональний центр якості освіти.
спец
Боже, яка убогість і обмеженість! Навіщо такі речі? Сільська школа супер_пупер поперла устами видатного її педагогічного представника утверджуватися, чи сама представниця. Так от, у ваших сільських і міських школах основна, сіра, маса -це звичайна сіра маса, дещо знаючих, але далеко не професійних людей. Подивіться на себе зі сторони. Треба писати "Ми сірі миші, але особливі..."
Арго
Боже, яка срань між вчтилями, жах. Ви ж повинні бути один за одного, а ви ділите не село і несело.
Вчитель
Хто ще б облив брудом вчителів, як не самі себе та один одного !? На жаль, це факт. Потрібно гуртуватись і взаємозахищатись.
Val
Село селу рознь. Если на Западной Украине многие села хорошо обустроены, особенно те, что на подсосе у Польши и др. соседних стран, то в Восточных и Центральных областях, где промышленность сосредоточена в крупных городах, ситуация может быть намного хуже.
1111
До чого тут сільська то школа чи міська. В нашій міській школі (де навчався мій син) навіть директор (який викладала лише якийсь предмет в 11-му класі) також знала всіх дітей, всіх батьків. А якщо дитина не приходила в школу на перший урок і не було зв’язку з батьками, то кілька вчителів (у яких в цей час не було уроків) йшли додому до дитини аби з’ясувати що сталось. А вчителі роздавали дітям цукерки, які їм подарували на якесь свято. Директор завжди робила все можливе аби діти після уроків залишались в школі (чи на гуртках чи на спортивному майданчику, аби лише не тинялись містом). ТОму не треба розповідати про те які погані міські школи і гарні сільські ("бо мисім’я"). Все залежить не від того місто це чи село, а від директора, який створює атмосферу в школі і підбирає вчителів. Але в місті зазвичай працюють більш кваліфіковані вчителі, бо зазвичай більш-менш розумні діти в село після завершення вишів не повертаються.
О! Горе від таких
У мене до авторки одне питання: " Якщо Ви вчитель, якщо Ви поважаєте себе, то чому, для чого вивертаєте слова?" Невже мало в українській мові слів, щоб емоційно виловити свої емоції, а не знехтувати двома мовами - українською ( рідною. державною) та російською ( мовою міжнародного спілкування) Справжній учитель так ніколи нее зробить! Авторко, вже є 3 ( три) Ваших опуси, пора давати ссилку на Ваш улюблений особистий блог
Сергій
Для Ollesia:Необхідно із освіти викинути таких оптимізаторів ,як ви і всим стане легше. Як ви так піклуєтеся про якість освіти в сільських школах то переведіть наших дітей у Гарвард , чи Оксфоррд, а не в міські школи із тисячними поборами,і масовим цькуванням простих дітей!Як можна застосовувати такі слова "якість освіти" , "державний стандарт в освіті" до тисяч різних дітей. Вибачте це ж не ковбаса- це живі діти із різними можливостями.Реформи в освіті НЕМА ЦЕ ПУСТІ БАЛАЧКИ!НЕ можливо реформувати навчальний процес. Він сам поступово зміннюється відповідно до вимог часу і змінюють його не кабінетні працівники , які не провили жодного уроку ,а звичайні вчителі.
Ollesia
Сільські школи трeба закрити, а школярів трeба пeрeвeсти в міські школи для підвищeння якості освіти. Влада цe добрe розуміє, і я підтримаю цю рeформу. Нeобхідно провeсти оптимізацію сільських шкіл.
Vlad
Для Ollesia: А результати ЗНО говорять про інше. В деяких сільських школах відсоток випускників, які не подолали поріг ЗНО менший ніж в міських. Не місце прикрашає людину, а людина місце. Забули?
Ірина
Для Ollesia: Дурочко! Тебе ще тут не було?
Коментувати
Володимир
Халепа та й годі з цим міським снобізмом. Є значна різниця з учнями сільських та міських сіл. Сільські діти - вони роботящі в переважній більшості. Міські діти - більш до пива, ніж до праці... І відсоток талановитих однаковий. І вчителі такі ж самі. Виняток складають елітні школи. Але самі по собі вони не виникають. Це заслуги директорів-фанатів. Згадаємо Сухомлинського та Макаренка...
Батько
Сільська школа це велика чи мо й незовсім, але дружна родина. У заходах ,що проводяться в таких школах приймають участь всі дітки талановиті і не зовсім, але по задвірках не стоїть ніхто.І повірте шановновна Олено ,що мій син зі сільської школи,де вчителі на уроках "бла, бла" як зауважує пані "не вірю" мав середній бал із трьох необхідних предметів для вступу 191.2 .Дивно ,що ви пані "не вірю"до цього часу не відомий письменник ,бо судячи з допису ви вчителем так і не стали. Бо і сільський і міський вчитель,якщо він дійсно вчитель на уроці не по темі говорити не буде і хаяти своїх колег позаочі теж не буде!Дітей шановна не обманиш ви цьго так і не зрозуміли і лінивого "вчителя " вони помічають відразу ,таким не місце ні в сільській ні в міській школах.Авторці спасибі за допис.
Sergik
При усьому бажанні рівень викладання у сільських школах куди бідовіший, аніж у міських. Так, не все там так погано, але в основному там халепа. Годин мало, предмети читають не фахівці, наповнюваність класів, відсутність конкуренції. Так що, не "абижайтеся"...
Олена
Якщо все настільки чудово, то навіщо було давати сільський коефіцієнт для абітурієнтів з сіл? Несправедливість в масштабі держави? А сільські вчителі, і особливо Ольга Халепа, мовчали про це аж до закінчення вступної кампаніі. Може треба було б перглянути результати вступу для випускників села? Чи може це просто хизування та відгавкування? І пробеми освіти та виховання, розвитку та дозвілля в селах все ж існують?
Не вірю
Твір на тему...блаблабла. Теж працювала 23 роки в сільській школі. Їоча сама закінчила міську. По-перше рівень підготовки вчителів. У моїй школі, де я вчилася вчителі проводили уроки згідно плану. Це були справжні уроки. У тій школі, де я працювала одні вчитеоі місяцями були на ліарняних, бо домашнє господарство було важливіше роботи, інші сяк-так проводили уроки, могли говорити на різні теми аби не з предмету. Рівень знань у дітей був відповідний. Педради не проводились, або були не підготовлені. Можна написати цілу книгу. Перші роки після інституту працювала в міській школі. То був зразок школи і педколективу. Так що досить лити крокодилячі сльози за сільською школою.
Witalina
Для Не вірю: НЕ можна по школі,в якій Ви працювали , робити висновки про всі сільські школи ! Завжди був і є відсоток розумних дітей від загальної кількості, В сільських школах менше учнів,то і кількість розумних, мотивованих менша.І НЕ ХАЙТЕ сільських вчителів - господарства: корів свиней у них уже НЕ МАЄ. СУЖУ по своїх колегах. І
Коментувати
serj
Хоч і дещо пафосно, але ПРАВДА. Дякую за допис
!!!
Це ж скільки зайвого часу у людини (вчителя, до речі), щоб писати такі статті ні про що. Шкода часу, витраченого на читання подібних дописів.
учитель
Чи то група " Уміти вчити" у ФБ є дочірною сайту osvita.ua чи osvita.uaє дочірною групи " Уміти вчити" у ФБ? Ніяк не можу зрозуміти щО Ж ТАКОГО ЦІННОГО пише Халепа О. що її друкують опуси і там, і тут, і тут, і там? Невже немає чогось цікавіщого та кориснішого

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!