Osvita.ua Блоги С. Вовк: система державного замовлення збанкрутувала
С. Вовк: система державного замовлення збанкрутувала

Вступна кампанія продемонструвала, що система держзамовлення не виконує своє завдання

С. Вовк: система державного замовлення збанкрутувала

Автор: Світлана Вовк, викладач.

Нинішня вступна кампанія продемонструвала, що система державного замовлення підготовки кадрів з вищою освітою збанкрутувала. Вона давно не виконує своє завдання, оскільки:

1) є успадкованою від давно зниклого держустрою і характерного для нього перерозподілу ресурсів;

2) не відповідає затребуваним у нинішньому суспільстві кваліфікаціям та перспективам зміни структури економіки;

3) є основою для підтримки різного роду токсичних мереж, корупціонерів, які розтлівають і вкорінюють непродуктивні поведінкові патерни та аномію у суспільстві.

Щорічні мікрозміни, генеровані Міністерство освіти і науки України жодним чином не покращують, а тільки погіршують ситуацію. Погодьтеся, що абсурдним є державне замовлення на спеціаліста, який у якості абітурієнта подолав порогові значення рівня знань, що вважаються мінімальними. Очевидно, що ми маємо справу з нецільовим використанням дефіцитних держкоштів, оскільки такий майбутній фахівець вже втратив, або взагалі не мав мотивацію до навчання.

Але одночасно і давно постала проблема збереження потенціалу вищої освіти, зоркема, у регіонах.

Закономірно, що зменшення фінансування призвело до катастрофічного стану із забезпеченням навантаження викладачів та скритого, але страшного процесу їх масового звільнення.

Що робити у цій ситуації?

По-перше, варто розпочати суспільне обговорення потреби зміни системи державного замовлення. Вважаю, що варто взагалі вести мову про нову систему фінансування вищої освіти, в якому держзамовлення є лише частиною фінансування державою потреб забезпечення розвитку вищої освіти. Таке обговорення варто розпочати із залученням окрім МОН Міністерство економічного розвитку і торгівлі України, Міністерство фінансів України та інших ЦОВВ - МО, МОЗ, МІ, та інші, а також @Комітет з питань науки і освіти для створення необхідного законодавчого та нормативного забезпечення.

Саме на провідні ЦОВВ має покладатися завдання оцінки рівня забезпеченості фахівцями нині та перспективної потреби у них. Нинішню Методику складання середньострокового прогнозу потреби у фахівцях та робітничих кадрах на ринку праці варто переглянути, оскільки протягом п'яти років її застосування ситуація на ринку праці не покращилася щодо забезпечення роботою осіб, які отримали вищу освіту. Текст методики див. тут http://www.me.gov.ua/Documents/Download…

Крім того, самі дані цього прогнозу мають бути максимально доступними для суспільства, тобто оприлюдненими, а не так як зараз - подаватися лише ЦОВВ, ОДА та науковим установам за переліком, або за зверненнями про інформацію (див., наприклад https://dostup.detector.media/…/res…/49656/attach/7/2016.pdf).

По-друге, варто зробити інвентаризацію ресурсів, які має в розпорядженні система вищої освіти, зокрема кадровий потенціал та майно у вигляді відповідних реєстрів.

По-третє, варто виділити декільна об'єктів фінансування, зокрема:

1) отримання кваліфікації громадянами, тобто власне держзамовлення;

2) підтримка та розвиток інфраструктури, тобто фінансування вишів, зокрема регіональних;

3) збереження та розвиток кадрового потенціалу у вигляді грошових компенсацій та соціальних гарантій викладачам.

Таким чином, можна буде спробувати вирішити декілька проблем:

1) стимулювання мотивації до навчання;

2) збереження регіональних вишів;

3) пом'якшення наслідків зниження попиту на працю викладачів.

При цьому підтримую пропозицію Ірина Єгорченко щодо впровадження грантів на навчання, що у повній, або частковій мірі компенсують його вартість.

Щодо збереження регіональних вишів, то мають бути розроблені і прийняті стратегічні документи (плани), в яких визначаються і встановлюються пріоритети та умови державної підтримки з чіткими цілями, завданнями, якісними і кількісними показниками та іншими критеріями.

Проблему незатребуваності і безробіття викладачів з критичних для структури економіки спеціальностей можна також вирішити шляхом надання стипендій/компенсацій на час своєрідного "простою". Його можна використати для підвищення кваліфікації, написання навчальної літератури, створення відеокурсів та інших продуктивних напрямках.

Крім того, враховуючи великий обсяг нерухомості, що мають виші, доцільно її використовувати для поліпшення житлових умов викладачів та науковців, а також створювати на їхній основі інноваційні центри.

Загалом, будь-який наявний ресурс бюджетних коштів можна використати ефективніше, ніж є зараз.

Для цього варто змінити пріоритети, критерії та рамки фінансування у відповідності до реального стану країни, а також за рахунок впровадження системи контролю та фінансового менеджменту.

Давно на часі.

Оригінал

Освіта.ua
10.08.2018

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Tet-a-tet
В одному з університетів 7 років тому відкрили кафедру "туризм". Предмети читають 5 викладачів, які ні одного дня не працювали у системі туризму, а зав кафедрою географ. На третьму курсі студенти майже не відвідують лекції, бо всі працюють, щоб заплатити за папірець під назвою диплом. І всі усе здають і всіх підряд випускають з дипломами. А Ви про критерії, пріоритети і всілякі патерни та аномію.
Правдоруб
Для Tet-a-tet: "менеджер з туризму" ги-ги-ги, чого тільки не понавигадують хитрожопі рабіновічі, щоб здерти гроші з тупих гоїв... Хіба ж не зрозуміло, що сороси, гройсмани та інші рабіновічі хочуть знищити освіту в Україні і перетворити українок на проституток, а українців на вантажників і охоронців. Рабіновічам не потрібні українці, які можуть створювати ракети і ядерні боєголовки. Такі українці для них небезбечні. Тому вони зроблять все для того, щоб перетворити Україну на європейське зімбабве. Пригадуєте, в 1992 році нас було 52 мільйони і ми були третьою країною у світі за кількістю ядерних боєголовок? А зараз нас вже менше 40 мільйонів, ядерної зброї в нас немає (а заразом Криму і Донбасу), президентів і міністрів нам призначає старий жид сорос...
Коментувати
Witalina
С-му держзамовлення навіть важко зрозуміти, Говоримо про підтримку пед.кадрів,дефіцит у районах вчителів фізики, математики , А бюджетних місць у ЗАпорізькому університеті Середня освіта (фізика) Магістр, (заочка ) НУЛЬ, зате фізична культура і спорт 5, історія археологія 10. НОРМАЛЬНО???? А туди,ЯК правило, вступають ті,хто хоче отримати другу вищу(педагогічну )освіту,і вже працюють у школі,ПТЗО
Володимир
Ви велосипед вирішили вдосконалити? Ще в 17 столітті Ян Коменський вивів "золоте правило дидактики". Нагадаю, якщо не чули, це наочність навчання. Оце і є мотивація. А коли навчально-матеріальна база цілеспрямовано зруйнована, то цей пробіл заміняють ігри в смартфонах....
Сергій
Для Володимир: Швидше тут про мотивацію держави і вступників.Немає ідеї розвитку ,а матеріальна база-то вторинне
Володимир
Для Сергій: Ідеї теж немає.
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!