Osvita.ua Блоги В. Громовий: щодо конкурсів у системі середньої освіти
В. Громовий: щодо конкурсів у системі середньої освіти

Організатори різноманітних конкурсів віртуозно володіють різноманітними засобами впливу на вертикаль

В. Громовий: щодо конкурсів у системі середньої освіти

Автор: Віктор Громовий, освітній експерт, заслужений вчитель України.

Лише один абзац із моєї закритої «Аналітичної записки щодо конкурсів у системі загальної середньої освіти», яку я зробив для МОН у грудні минулого року:

«Проглядаються два основних мотиви організаторів конкурсів:

1. Заробити гроші шляхом збирання оргвнесків (благодійних внесків) чи шляхом освоєння грантових коштів. Наприклад, лише виручка за один із етапів конкурсу «КОЛОСОК» у квітні 2017 року, у якому взяли участь понад 261 тис. учнів 1–11 класів, за офіційними даними складає щонайменше суму у 4 437 000 грн.

2. Імітувати бурхливу діяльність з метою виправдати існування тієї чи іншої установи чи організації. Наприклад, лише ...центр ...МОН України ініціював проведення понад 20-ти різноманітних конкурсів...

Організатори цих конкурсів віртуозно володіють різноманітними засобами впливу на вертикаль: від розсилання інформації про організацію та підсумки конкурсів за підписами високопосадовців до заохочення їх регіональних координаторів.

Як показав аналіз паперопотоків..., третину масиву документації від МОН складають інформації та накази про проведення різноманітних конкурсів, фестивалів, днів, акцій, програм, ювілеїв та інших заходів. Частина таких інформаційних повідомлень з боку МОН має ознаки лобіювання комерційних чи напівкомерційних проектів (у випадку з так званими «платними» конкурсами)...»

До цієї записки обсягом у 11 сторінок, яку я не маю права оприлюднювати, додавався проект наказу «Про впорядкування організації позашкільної та позаурочної активності учнів»:

Відповідно до статті 23 та статті 26 Закону України «Про освіту», пунктів 35, 49 Положення про загальноосвітній навчальний заклад, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 серпня 2010 року № 778, та з метою впорядкування організації позашкільної та позаурочної активності учнів НАКАЗУЮ:

1. Припинити практику нав’язування учасникам освітнього процесу в загальноосвітніх навчальних закладах та у вищих навчальних закладах участь у різноманітних конкурсах, днях, тижнях, декадах, місячниках, ювілеях та інших заходах, які не передбачені річними планами їх роботи.

З цією метою:

  • заборонити посадовим особам та управлінським структурам усіх рівнів інформувати, організовувати та вимагати звіти про участь у цих заходах;
  • з огляду на те, що участь у будь-якому конкурсі є особистим вільним вибором учнів (студентів), а перемога в конкурсах (олімпіадах тощо) є їх особистими досягненнями, припинити використовувати ці показники як індикатори успіху при визначенні рейтингів шкіл, під час атестації того чи іншого вчителя (викладача) тощо;
  • будь-які вхідні листи про конкурси (тижні, декади, місячники, ювілеї тощо) кваліфікувати як рекламу, не реєструвати і не поширювати;
  • інформаційні повідомлення про ці ініціативи можуть лише розміщуватись на сайті МОН, місцевих управлінь освітою, навчальних закладів.

3. Ініціативи (флешмоби, різноманітні акції тощо), участь у яких не була передбачена, затвердженим педагогічною радою і погодженим місцевим управлінням освіти річним планом роботи школи, автоматично відкидати як такі, що не входять до переліку запланованих школою заходів. У виключних випадках вносити зміни до річних планів лише за рішенням педагогічної ради.

4. Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти (Кононенко Ю.Г.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України у встановленому законодавством порядку.

5. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.

Окрім цього, офісом дерегуляції МОНУ і ГО «ЕдКемп Україна» у період з 20 до 29 грудня 2017 року було проведено он-лайн анкетування «ОСВІТЯНСЬКА СПІЛЬНОТА ПРО ПРОВЕДЕННЯ УЧНІВСЬКИХ КОНКУРСІВ», результати якого, на жаль, так і не були оприлюднені.

Метою цього опитування було вивчення ставлення педагогічної та батьківської спільнот до різноманітних учнівських конкурсів.

Як ви гадаєте, чому досі немає підсумків опитування?!

А вони виявились дуже цікавими і легко прогнозованими...

P.S. Нагадаю, що про конкурсоманію в освіті оприлюднено серію публікацій. Зокрема, читайте мій матеріал: Маразм № 9 Конкурсоманія.

Оригінал

Освіта.ua
15.06.2018

Популярні блоги
Н. Чуприна: про три «прориви» стосовно сертифікації Давайте поговоримо про те, що варто було б зробити, якщо ми кажемо про сертифікацію вчителів
К. Куницька: про банальне приховування якості освіти Простіше шукати винних і платити за помилки готівкою, ніж об'єднуватися і розділяти відповідальність
В. Онацький: суботні роздуми про сертифікацію вчителів Держава виділяє шалені кошти на освіту, але той, хто безпосередньо вчить дитину, має найменшу зарплату
І. Лікарчук: сертифікувати вчителів будуть чиновники Якщо автори цього освітянського «шедевру» сидять в УЦОЯО, то іншого можна було й не чекати
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
hahaha
Що б ви не писали, а факт залишається фактом. 100500 конкурсів і лист за підписом Хобзея, який рекомендує їх підтримати. І ніхто не питає нашої думки
Остап
Шановні! Протягом літа Ви маєте розробити освітні програми Ваших навчальних закладів. Оце буде талмуд, оце буде документ. В стилі - Остапа понесло...
UOBR
У МОНі завжди так: одним документом паперотворчість засуджується, а другим зобов’язується. Наприклад, такий маразм у вишах: кожен викладач звітується кожного місяця за виконання академнавантаження, за півріччя та за рік здає звіт з усіх видів науково-педагогічної діяльності і n-ну кількість звітів. В кінці навчального року визначає рейтинг і за нього звітується. Найбільшу "вагу" у рейтингах складають захисти дисертацій, написання підручників та посібників, отримання почесних звань, участь у проектах, засідання у спеціалізованих радах, якість же викладання до рейтингу не входить. Разом з тим, на початку навчального року викладачу планується 1458 годин за всіма видами робіт, які він зобов’язаний виконати. Виникає питання, при чому тут рейтинг? Якщо викладач виконав всі види робіт, то йому оплатили його працю, якщо перевиконав заплановане навантаження, то йому треба доплачувати? От так протягом навчального року кожен викладач і "ганяється" за рейтингами, як за метеликом з сачком.
Володимир
Закриті аналітичні записки, закритий штат, освітня таємниця.... Цим і закінчується Вітчизна, що починалася з малюнка в букварі!
Училка ЗВИЧАЙНА
Кількість "Веприків" зашкалює. Учитель має організувати, мотивувати, порахувати гроші, надрукувати списки, віднести до організатора в місті чи в районі. У нашій школі, крім "ТРЕБА!", учитель не отримує нічого, і це добре, бо нам немає чим себе попрікнути. НА ДІТЯХ НЕ ЗАРОБЛЯЄМО! Але дуже сподіваюсь, що спільнота вже нарешті обуриться з того факту, що НАГИНАЮТЬ усіх заради заробітку грошей: і дітей, і батьків, і вчителів...Так само олімпіади: хоч вони безкоштовні, ніхто не бачить сенсу брати в них участь: у вихідний день готуватися, а потім сидіти 3 години в холодній школі, щоб отримати папірець. Кому ці олімпіади потрібні? Що дають дитині?
Володимир
Для Училка ЗВИЧАЙНА: Олімпіади виявляють дитячі таланти. Я знаю багато прикладів.
Небайдужа
Знаєте приклади, що переможці чи призери олімпіад стали успішними чи щасливими людьми? Чи може вони займають посади і визначають якість життя країни?
Олена Куришева
А я знаю випадки, коли під час цих самих олімпіад, проштовхували "проплачені таланти", а простим здібним дітям якщо і можна пробитись, то не у нас, а за кордоном. Так що гріш ціна цим олімпіадам
Коментувати
Lara Skripko
Платні конкурси, дійсно, повинні бути за бажанням учнів! Гірше, коли інформація про громадські ініціативи приходять не з запрошенням долучитись, а у вигляді наказу "взяти участь і подати звіт обов’язково"! Нещодавно звітували про кількість учасників анкетування про стан мови!
Володимир
Для Lara Skripko: Я хотів колись подивитися структуру МОН. І не знайшов! Освітня таємниця з грифом "цілком таємно".
Макар
Загугліть інфу про борця з пережитками минувшини- лікарчука і про надсучасного міністра освіти. Все зрозумієте.
Коментувати
Ігор
ці конкурси хоч трохи роздрюхують частину шкіл, де система роботи ведеться як в колгоспі "тихе життя", де крім уроків нічого не потрібно. Очевидно автор статті закінчив школу у такому колгоспі
Олена
Для Ігор: Та ні, це ви, мабуть, живете у такому колгоспі. Прийдіть у будь-яку школу і запитайте про конкурси . Банальне викачування батьківських грошей. За участь треба заплатити 15-20 гривень. Цих конкурсів -десятки. Нагорода переможцю- пластикова лінійка, чи календар. Заробляєте на дітях,то хоча б совість мали! Я заборонила своїй дитині брати учась у цих конкурсах, та й дитина вже все прекрасно розуміє і не хоче бути джерелом збагачення ненаситних ділків.
Witalina
Для Ігор: Головне завдання вчителя - НАВЧАТИ!!! А тихе життя нам, вчителям, НЕ світить!
Володимир
Хороша людина не без хомута!
Коментувати
Vlad
На превеликий жаль цей проект наказу так і залишився проектом. А містечкові відділи освіти продовжують складати рейтинги шкіл за кількістю учасників платних конкурсів, кількості призерів олімпіад і т.д.
Відповідь на цитату
"з огляду на те, що участь у будь-якому конкурсі є особистим вільним вибором учнів (студентів), а перемога в конкурсах (олімпіадах тощо) є їх особистими досягненнями". Невже Громовий не розуміє, що без цілеспрямованої роботи вчителя (тренера) такі перемоги самі не приходять? Мабуть, що ні. Він лише закриті записки писати вміє, як колись у ЦК ЛКСМУ.
Учитель
Для Відповідь на цитату: Та у вас усі освітні реформи реформи - дітища Табачника. Та й щось мені підказує, що і вам непогано було і тоді, і зараз.
Небайдужа
Якби все залежало, як Ви стверджуєте від "цілеспрямованої роботи вчителя", то ми б з нашими успіхами вже жили б при комунізмі. А як тоді бути із співпрацею вчителя і учня? Як щодо індивідуальної траєкторії розвитку дитини? Чи перемога в конкурсі має бути понад усе? Перемога, яка невідомо кому треба, бо яка користь від неї?
Привіт!!!
Двоє моїх дітей закінчили школу. На двох, не хочу точно перераховувати, у шафі зберігається приблизно 230-250 грамот і дипломів різного рівня: від шкільного до міжнародного. І тільки дві конкурсні роботи допомогла зробити вчителька. Решту - я і діти. Від школи лише чула вимоги про рейтинги, адже діти відмінники і повинні підтверджувати свій рівень. Це правда, можливо це читають освітяни, з якими доводилося контакувати на церемоніях нагородження різних конкурсів. Всі учителі дивувалися, чому конкурсантів супроводжують батьки? Передаю їм свої вітання і пропоную перейняти досвід нашої школи: зроби роботу сам, зазнач учителя керівником, додай рейтингу дирекції. Спрацьовує на ура. Цього року директор отримала Грамоту Верховнох ради.
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!