Osvita.ua Блоги Олеся Калинич: як працює чеська шкільна інспекція?
Олеся Калинич: як працює чеська шкільна інспекція?

Чеська шкільна інспекція базується на важливому критерії: якісну школу формують якісні педагоги

Олеся Калинич: як працює чеська шкільна інспекція?

Автор: Олеся Калинич, вчитель, Хустська гімназія-інтернат.

Нещодавно розпочала свою роботу Державна служба якості освіти України, метою роботи якої є не просто інспекція (читаймо - перевірка) шкіл, але й виявлення недоліків роботи та надання допомоги для усунення їх (сподіваємося, буде передбачена навіть подяка школам, які працюють якісно). Наразі вивчається та узагальнюється досвід європейських країн та йде робота над створенням українського Стандарту ДСЯО. Партнером, який надає фахову підтримуку ДСЯО, є Чеська шкільна інспекція.

Цікаво, як працює чеська шкільна інспекція?

Ондржей Андрис, заступник Головного шкільного інспектора Чеської Республіки, 20 березня 2018 року під час свого виступу в рамках стратегічної сесії ДСЯО, розповідає, що до середини 90-их років минулого століття якість школи оцінювалася лише як робота вчителя. Зараз оцінюється не окремий учитель, а комплексна робота школи. Цікаво, що школи «вимірюють» не за одним стандартом, а враховуються різні чинники: склад учнів, економічна ситуація регіону, навіть демографічні проблеми. Важливо, що школа не несе відповідальність за ці об'єктивні фактори. Важко не погодитися з доцільністю такого підходу: чи можна за однаковими критеріями оцінювати, наприклад, київську школу й навчальний заклад такого ж типу у гірському селі?

Звичайно, у Чехії є традиційні (у нашому розумінні) прийоми оцінювання роботи школи: контрольні роботи, тестування (якщо учні не складають іспити за шкільний курс, про яку якість освіти можна говорити?)

Чеська шкільна інспекція базується на важливому критерії: якісну школу формують якісні педагоги (суголосно звучить думка Кена Робінсона, що школу творять не стіни, а вчителі - чи не так?).

А що думають учителі празьких шкіл про чеську шкільну інспекцію? Перевірки їм заважають працювати чи, навпаки, допомагають?

Учителька зі школи в Празі (Прага-2), де навчаються українці, дивується з моїх запитань про шкільні перевірки. Вона розповідає, що вчителів не перевіряють і не контролюють - нема необхідності: педагог зацікавлений добре працювати, адже від цього залежить його зарплата. Зазвичай у школах планово перевіряють фінансову й господарську сфери, до речі, дуже строго. Бувають різні випадки. Якщо батьки жаліються на вчителя, то відповідний орган спочатку ретельно вивчає ситуацію, а вже потім приймає рішення, чи варто вчителя перевіряти.

Моя чеська колега не зовсім розуміє запитання (проблема не в перекладі), чи відчуває певну тривогу під час перевірки за виявлені недоліки в роботі, тому пояснює: учителі зазвичай почуваються дуже захищено, адже їх не карають, а допомагають їм усунути недоліки (як саме - теж цікаво).

Відкриті уроки й семінари чеські колеги не проводять, навіть дивуються з мого запитання: учитель може вчитися й ділитися досвідом під час тренінгів; навіщо змушувати учнів працювати для гостей на уроці? Під час інспекції ніяких уроків у присутності «чужих» нема (до речі, поняття «відкритий урок» чеська колега взагалі не розуміє).

Далі буде.

Оригінал

Освіта.ua
11.04.2018

Популярні блоги
Н. Чуприна: про три «прориви» стосовно сертифікації Давайте поговоримо про те, що варто було б зробити, якщо ми кажемо про сертифікацію вчителів
К. Куницька: про банальне приховування якості освіти Простіше шукати винних і платити за помилки готівкою, ніж об'єднуватися і розділяти відповідальність
В. Онацький: суботні роздуми про сертифікацію вчителів Держава виділяє шалені кошти на освіту, але той, хто безпосередньо вчить дитину, має найменшу зарплату
І. Лікарчук: сертифікувати вчителів будуть чиновники Якщо автори цього освітянського «шедевру» сидять в УЦОЯО, то іншого можна було й не чекати
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Воронина Татьяна
Вот так будет правильно. А у нас учитель не мотивирован - это раз, и постоянно находится в стрессовом состоянии -- это два. А в третьих - агрессивные родители. Вот так государство прикрывают свою некомпетентность любыми проверками. Во многих странах не знают, что такое открытый урок и т.д.
Володимир
А хто входить в цю службу? Клерки від освіти, найхитріші. Забюрократизація гарантована!
Наталия
Щодо відкритих уроків, то повністю згідна з тим, що вони є повним анахронізмом. Не всі учителі - актори за характером. Тим більше, що результативність таких уроків невелика.
Тома
Для Наталия: Підтримую, надоїли ці театралізовані вистави ,особливо під час районних семінарів,які планово проводять методкабінети.....Більшість показують на уроках те,чого ніколи не буває на звичайних уроках .
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!