Osvita.ua Блоги І. Васильків: про школи, про те, що бачу, і від чого в шоці…
І. Васильків: про школи, про те, що бачу, і від чого в шоці…

17 квітня стартує черговий етап вибору усіх підручників для 10 класу і деяких підручників для 5-го

І. Васильків: про школи, про те, що бачу, і від чого в шоці…

Автор: Ірина Васильків, учитель історії та правознавства, м. Львів.

«Вангую». Не тому, що екстрасенс, а тому, що реаліст. Закінчаться Великодні свята, і почнеться щось неймовірне в середній освіті.

Тому що 17 квітня стартує черговий етап вибору усіх підручників для 10 класу і деяких підручників для 5-го. Обирати мають не лише школи, а й усі інші навчальні заклади, які забезпечують надання середньої освіти, тобто і профтехосвіта. Але я пишу про школи, про те, що бачу, і від чого в шоці.

Недавно мала нагоду спілкуватися з учителями правознавства з різних областей України. Це ті самі вчителі, що навчають дітей історії, вони йдуть у ногу з часом і дружать з інтернетом. І ці прогресивні люди щойно в березні дізналися, що з наступного навчального року в 10 класах їх чекає новий предмет — «Громадянська освіта», новий інтегрований курс, дуже актуальний і цікавий, аж 2 уроки в тиждень. Про те, що в 10 класах з вересня 2018 може бути ще один інтегрований курс, «Історія: Україна і світ» в обсязі 3 уроки в тиждень, десь хтось щось чув… Щоправда, програми цих курсів писались і обговорювались ще з весни минулого року, їх проекти були у вільному доступі на сайті МОН все літо, і, здавалось би, лише лінивий не чув, не бачив і не знав…  

Маю цікавий минулорічний досвід спілкування зі вчителями різних областей і районів про програми, зокрема з основ правознавства, і те, як їх знайти на сайті МОН. Бачила на власні очі, коли руки сільських учителів тримали аркуші з роздрукованою коротенькою програмою з права як величезну цінність. І не розуміла, чому. От я так натхненно показую через проектор, в школі райцентру, як і де шукати онлайн на сайті МОН цю програму, де «лежать» програми з історії і т. ін., а люди просять залишити собі ці аркуші, тому що… Тих «тому що..» багато почула: вдома нема компа, нема інтернету, нема на чому видрукувати, нема часу, у школі також… «Не вмію» і «не хочу» ніхто не вимовляв, але і таке можливе…

І як обирали торік? По-різному. Десь директор і бібліотекар, як тільки прийшла вказівка, сіли-обрали-надіслали, на свій смак. Десь бібліотекар водила кожного вчителя в кабінет інформатики, щоб людина «здійснила вибір», а комусь казали: «оце не обирайте, воно і так не пройде, обирайте оце, воно вже давно відоме, навіщо вам мордуватись з новим». А хтось старанно переглядав на сайті ІМЗО усі версії підручників, бо шукав для себе «саме той», новий, зручний, сучасний. Були й такі. Особисто я тоді вивчала понад 15 макетів підручників з обох історій та правознавства.

Думаєте, за рік багато змінилося? Цікаво, який відсоток освітян дружать з компом та інтернетом і акуратно відслідковують новини від профільного міністерства? Середньостатистичний учитель, економлячи час, хотів би знаходити потрібну інформацію легко і просто. А не все так просто))))

Пропоную квест для професіоналів «Знади на сайті МОН Наказ МОН України від 24.11.2017 № 1541». Не через гугл, а саме на сайті. Бо, щоб шукати через гугл, треба знати, що він існує, той наказ, і знати, навіщо він тобі… Сьогодні, 04.04.2018, я півгодини шукала отой наказ там, де він має бути – на сайті МОН, в рубриці «Навчальні плани». Бо не повірила своїм вухам, що є директори шкіл, які й чути не хочуть про 3 години для курсу «Історія: Україна і світ», а «Громадянську освіту» сприймають як предмет для 11 класу, що директори й досі не знають, як бути з профільними предметами. Є такі, і не лише у віддалених районах сусідніх областей, а й у Львові.

Тепер вірю. Бо нормальний директор звик брати інфу з наказів МОН. Які приходять в школу при потребі електронкою. Або ж – на сайті МОН. А там – тадададам!!! – до сьогодні від липня красувались на видному місці «старі версії» документів про навчальні плани, які будуть чинні з вересня 2018 р., а до цих «версій» ще 24 листопада 2017 року наказом № 1541 внесено серйозні зміни. Сьогодні, 04.04.2018, сайт оновили і таки розмістили. Спробуйте відшукати)))

Звідки знати типовому директору, що курс «Громадянська освіта» мають читати вчителі історії… Та й навіщо йому це, адже попередня тарифікація аж у травні? Зате підручники обирати треба в квітні, тобто визначатися з профільними предметами треба вже. От історія – також предмет із «сюрпризом». Тому що один типовий навчальний план передбачає 3 години на єдиний інтегрований курс історії (це один підручник), а інший - 2,5 години на два окремі предмети (історію України і всесвітню історію, це два різних підручники). А третій навчальний план, профільний – 6 годин, це зовсім інші підручники, хоча програми (профільна, на 6 годин, і та версія стандарту, що на 2,5 годин) ідентичні. Ви не чули, що варіантів навчальних планів є три? І що їх можна комбінувати певним чином? — Це тому, що ви не бачили наказу №1541, про який відомо лише гуглу. Отаке. Комусь треба, щоб було незрозуміло…

Тепер простіший квест, для любителів.

1. Знайди на сайті МОН програми, за якими працюватимеш в 10 класі з вересня 2018. Тобто ті програми, з якими треба ознайомитися ДО того, як обирати підручник.

2. Ознайомся з програмами зі свого предмету, обери ту, яка тобі імпонує, і переконай свого директора, що маєш рацію.

3. Дочекайся ночі, коли сайт ІМЗО перестане виснути, як торік, і проглянь перші 60 сторінок макетів підручників.

4. Здогадайся, у якому з цих макетів наступні 200 сторінок підручника корисніші і цікавіші.

5. Обери – тобто запам’ятай авторів і видавництво, оголоси свій вибір на педраді, переконай колег підтримати свій вибір. Все?

6. А далі – як карта ляже, бо рішення педради в паперовому варіанті передається вище, а звідти ще вище, а там підсумовують підрахунки. І чи співпали дані з сайтів шкіл з остаточними цифрами, дізнаєтесь, коли восени отримаєте те, що обирали.

7. Або й щось інше. Тоді не кажи, що тебе «тоді в школі не було, коли обирали».

Цього року я і такі пояснення чула, коли вчителі нарікали на підручник, який обрали замість них.

Оригінал

Освіта.ua
06.04.2018

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Володимир
Навіщо ж так наївно? Моя дружина два роки тому розромила проект одного підручника. Але він був надрукований на Західній Україні. Не в якості справа!
Witalina
Найбільше напруження ,а їноді і депресію, у мене викликає вибір підручників.За обмеженням часу НЕ МАЄ можливості заглибитися у зміст ,порівняти з програмою,іншими підручниками .Сама обираю і не завжди задоволена, НЕ можна за день-два(методист підганяє,чомусь спішить) ОЦІНИТИ по 7- 8 макетів з предмета,а з правом було 18-20. А найбільше БІСИТЬ ТЕ, що нові підручники НЕ ВІДПОВІДАЮТЬ ПРОГРАМАМ (як у 9 класі.) Це муки господні читити історію у 5 класі. Випустили нові підручники, потім програми "Оновили" - РОЗВАНТАЖИЛИ. А ВИ, вчитель і УЧНІ, - МУЧТЕСЯ!!!!
Tet-a-tet
Для Witalina: Чому Ви так себе прив’язали до підручників, адже ні один з них не встигає за новітніми дослідженнями в галузі історії. Може краще просто вивчати історію, її основні віхи, а не тримаьтися за кимось викладений матеріал? Хіба у Вас немає свого бачення методології викладу подій?
Witalina
Для Tet-a-tet: Є власне бачення і в,принципі, кваліфікованому вчителю підручник НЕ ПОТРІБНИЙ !!!! Але як бути учням? Коли в класі не мотивовані, розумненькі учні , які будуть працювати з різними джерелами, а звичайні середнячки,які до того ж не мають ні здібностей ні особливого бажання вчитися.! І хто що б не говорив, а підручник був і є основним джерелом знань для більшості учнів. ВІдкрив,опрацював параграф, по-перше - економія часу,а по-друге ,вчитель повинен навчити учня працювати з підручником з різними джерелами, вчити аналізувати,виділяти,знаходити і т.д.
Tet-a-tet
Дуже радий, що Ви мене зрозуміли, адже справді кваліфікованому вчителю підручник ні до чого. У всьому решта погоджуюся з Вами, однак особистий досвід говорить, що роль підручника у друкованому вигляді стрімко втрачає своє значення, інтернет може успішно його замінити. Нам слід до цього бути готовими, бо життя бере своє, як би нам не хотілося іншого. Подивіться на вагу рюкзаків першачків, їх ранні сколіози і Ви зрозумієте неприязнь до книжок наших учнів.
Коментувати
Олександр Денисюк
Доброго вечора, пані Ірино ось цей наказ і ось програми, дійсно на сайті МОН незміг знайти, допомогла методична служба району. http://imc.osvitasl.km.ua/ https://drive.google.com/drive/folders/1GGjaI_C4CZRYjnoEY-NhO_qKuhXBnPr7
Ірина Васильків
Для Олександр Денисюк: дякую, мала той наказ практично з часу його затвердження. Але не вірила, що його інакше, ніж через гугл, не знайти. Тепер він є і на сайті МОНУ, але треба ще здогадатись, що ховається за посиланням з датою 2011 року. Гумор такий...
Олександр Денисюк
Пані Ларисо, а чому у ньому іде посилання на типові навчальні плани, якими школи некористувались у 2017 - 2018 н. р.?
Коментувати
Випускник
Якщо хочеш знайти якийсь наказ, то шукай через гугл, на сайті МОН не знайдеш. Не сайт, а пародія якась, через пошук жодного документа не відриєш.
11
усе прекрасно, зате маємо десятки мільйонів коштів, які щорічно виділяються на створення щоразу нового та прекрасного сайту МОН, але щось знайти на тому сайті чортногузломить, бо маємо два інститути при МОНУ...
virava
За Вишим посилання знайшла навчальні плани для 10-11 класу. Економіку взагалі вилучили?!!!.
Петро
Для virava: !нтегрований курс "Природознавство" у який ввійдуть біологія, географія, фізика, хімія, економіка, астрономія.
Ira Wasylkiw
а ще економіка є в таблиці з профільними курсами
Лариса
Для Петра. Звідки Ви взяли, що в інтегрований курс для 10-11 класів "Природознавство" увійшла і економіка? Деякі теми з курсу "Економіка", а саме розділ "Ринкова економіка", увійшли до складу "Громадянської освіти" (розділ 6). У статті автор стверджує, що "Громадянську освіту" повинні читати історики. Але це не так. Цей курс може викладати педагог, який є обізнаним у сферах прав людини, сучасних комунікаціях, ринковій економіці, тощо. Тому апріорі віддавати цей курс історикам безглуздо.
Коментувати
PACUFIK
Усе прекрасно, зате маємо два інститути при МОНУ по 350 чол. у кожному, які ось так предметно займаються змістом нової школи і освіти. Надія - дурному мати!

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!