Ігор Лікарчук: про булінг у педагогічних колективах

Більшість педагогів, зіткнувшись з проблемою начальственого булінгу, ламається, припиняє з ним боротися

Ігор Лікарчук: про булінг у педагогічних колективах

Автор: Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти, в. о. директора Навчально-методичного центру забезпечення якості освіти.

В останній час у освітянському середовищі дедалі більше почали говорити про булінг.

Коли я, кілька років тому, про нього розповідав студентам, багато із яких були діючими працівниками шкіл, мою інформацію сприймали дивно... Сьогодні майже на всіх рівнях визнали, що учнівський булінг, на жаль, - це реалії нашого сьогодення.

Про це прикре явище можна говорити довго й багато. Але я сьогодні про інше. Я веду мову про булінг у ПЕДАГОГІЧНИХ КОЛЕКТИВАХ. Коли об’єктами цькування з боку адміністрації, районного начальства та дам із методичних кабінетів стають окремі вчителі. Як правило ті, хто колись спробував відстоювати свої права чи боротися за права інших, хто насмілився сказати щось супротив думки директорів чи іншого начальства, хто відмовився виконувати незаконні накази чи розпорядження.

На жаль, величезна кількість педагогів, зіткнувшись з проблемою начальственого булінгу, ламається, припиняє з ним боротися. Це дуже погано для конкретної особитості. Але не менш погано й для інших членів колективу. Адже булінг з боку начальства деструктивно впливає на всіх, закріплюючи в колективі специфічну модель поведінки та самосприйняття, які можна охарактеризувати словами Тараса Шевченка: «Німі на панщину ідуть, і діточок своїх ведуть…»

А за великим рахунком, булінг у педагогічних колективах - реальна і дуже сильна загроза будь-яким реформам у освіті. Адже зацькований учитель - катастрофа. Його не можна пускати до дітей... Бо не виключено, що діти будуть також цькувати такого вчителя.

Найголовніша проблема булінгу в педколективах – мовчання та відчуття безпорадності. І про це багато пишуть мені учасники нашої групи «ДУП:школа».

На жаль, звільнити керівника з посади за булінг практично неможливо. Але, якщо НЕ мовчати і НЕ показувати власну безпорадність, то той, від кого йде булінг, неминуче змінить свою поведінку. І цьому є багато прикладів. Навіть бульдог, якщо на нього прикрикнеш чи замахнешся палицею, підіжме хвоста й буде лише огризатися...

Зрозуміло, що це тяжкий шлях. Інколи тим, хто на нього ступив, рух цим шляхом дорого коштує. Але перемога – завжди солодша. Тож обирати має кожен: бути жертвою булінгу чи відчути смак отієї перемоги. Знаю це на власному прикладі. Тому так і пишу.

Оригінал

Освіта.ua
02.04.2018

Популярні блоги
В. Громовий: в освіті вже пройдена межа незворотності Негативний відбір і зворотна селекція в освіті тривають, адже йдуть кращі, а «лава запасних» практично порожня
Є. Стадний: ідея збільшення ваги атестата хибна по суті Чим більше враховуватимуть атестат, тим меншими будуть шанси дітей з хорошими знаннями з суворіших шкіл
Д. Бабурін: реальність освіти за ширмою рейтингової шкали За ширмою рейтингової шкали 100-200, яку нам кожен рік презентує УЦОЯО, ховається реальний стан освіти в Україні
В. Громовий: як врятувати освіту від остаточного розвалу Як викликати шалену ненависть, але врятувати шкільну освіту від остаточного розвалу
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Олена
16 років працюю заступником директора з навчально-виховної роботи. Різні були ситуації, часто не погоджувалась з директором, але завжди знаходила компроміси в стосунках. А в минулому році заступилася за вчителя, якого директор хотіла звільнити, підняла на ноги весь колектив. Учитель залишився працювати в школі, а ось директорка за це мене зненавиділа. Вже рік працюю в пеклі. Що б я не зробила, все погано. Я тільки дивуюсь, за що мене стільки років тримала на посаді. Що мені робити? Боротися? Терпіти? Чи звільнитися (тобто здатися)?
Gennadiy Savchenko
В будь якому колективі є булінг, дідівщина чи інші прояви морально-фізичного насильства. починаючи з молодшої групи ДНЗ! Це звичайна ситуація притаманна зграї тварин. Якщо у тварин немає можливості об’єднатися проти насильства, то у людей завжди є! Слабкі ті, що дають себе підкоряти чи принижувати! А вчитель завжди ображений. коли дають завдання на участь в чомусь, крім своїх уроків!
Шиншилла
Прав господин И. Ликарчук. Директор, который должен быть объективным и решать вопросы справедливо, часто находится под влиянием своих амбиций или самодурства. Школа - его вотчина, завучи - трусливые слуги, педколлектив, как правило, за спиной ненавидит директора, но открыто никогда не противоречит. Если сотрудник не согласен с абсурдными указаниями, либо отстаивает себя, подпадает под барский гнев, очень часто можно наблюдать, как "прислужники" директора тоже начинают издеваться над коллегой. И это не случайно: это тактика и стратегия директора, его сложные психоприемы, его неэтичное поведение. Доводить до инфаркта или увольнения учителя - это его продуманное хобби.
Анатолій
Директор знущається з вчителя,це правда.Не може сам,шукає підтримку у своїх побічників.Так,на вчителя склали "липовий акт" про те,що він висловлювся у школі нецензурними словами і подали до суду.Апеляцій ний суд скасував всі обвинувачення .Діти підтримали вчителя а не колеги по роботі.У директора все куплено,влада,відділ освіти,прокуратура разом з поліцією.Попробуй докажи,така система на даний час в держави.
оленка
пан Лікарчук діло говорить, він достойна та шанована людина, більше б таких підтримую його на всі сто відсотків!!!!!!!!!!!!
puma
Дед, видать, бывалый вышибала. Еще с совковых времен. Так складно вещает..._________________
Капец
А на директоров нет булинга со стороны учителей- родителей -местных властей- отдела образования- общественных организаций- политических партий особенно в период выборов.Уважаемые очнитесь- посмотрите вокруг!!!!
vozole
Шановні!Чому лише вчителі можуть і хочуть,мають бажання "донести","оббрехати",подати на осуд освітян всілякі випадки зі шкіл?часто буваю в лікарнях різного рівня підпорядкування. Оце медична етика!!Чому ж ми ,а потім нас,дозволяємо "поливати" брудом?
Ксенія
Сьогодні пишуть про різні порушення в школах: фінансові, в навчанні дітей, санітарних норм, трудового законодавства - стосовно самого педагогічного колективу. Більше всього дивує, що вчителя взагалі не говорять про наявність порушень в школах. А коли інші висвітлюють порушення – говорять, що вчителів поливають брудом. Зверніть увагу - висвітлюють порушення не вчителя, а батьки дітей, у т.ч. про утиски стосовно самого педагогічного колективу. Дуже дивна позиція, особливо для вчителів школи. Чому вчителі мовчать?
Володимир
Для Ксенія: Бояться. Перевірено практикою.
Коментувати
Ярослава
Вас викликає директор, частіше хтось із заступників і подає список із прізвищ та балів напроти. Ти відповідаєш, що краще вже першого вересня отримати такий лист щастя. Тоді розумієш, що таке болінг, а по-простому, вимотають всі жили, розітруть і викинуть.
Яся
Для Ярослава: , Далекоглядний вчитель відповість отій недолугій, безтолковій, недалекій особі, що дітки, які НЕ тягнуть, нехай перевіряються комісією. НЕ вимотають. Не розітруть. НЕ викинуть. Якщо Ви в міській школі - перейдете в іншу, або взагалі станете заробляти репетиторством. Якщо в сільській - станьте тою, яку НЕвигідно пресувати. І - заткнуться.
Володимир
Директор вимагає від Вас неправомірну вигоду.
Коментувати
Вчитель 2223
Я не зовсім згідна з так званим "булінгом" власне у педколективі, це скоріше зловживання службовим становищем з боку адміністрації. Адже всі розуміють повноваження директора і чим може повернутися рішучість вчителя, нічого не кажучи, про молодого вчителя. І це стосується будь-якого трудового колективу. А зазвичай директор - це 45-60 річні тітонька си дядя, які за свої роки праці обзавелися солідним кругом зв’язків "на верхах". Невже з такими можна боротися, припустимо, 25-річній вчительці, яка сама году своїх дітей? Її правда може коштувати щасливих років життя. А якщо це ще й сільська школа.. То взагалі без шансів. Влада части людям здоровий глузд ламає, а про звичайні ЛЮДСЬКІ стосунки годі й говорити.
Володимир
Для Вчитель 2223: Системі потрібні покірні вівці та барани. Вам потрібно визначитися в своєму амплуа...
Вчитель 2223
Яке амплуа? Як завтра знайти роботу та чим прогодувати дітей, бо я сьогодні відстояла своє право перед начальством? Абсурдно, але систему простим вчителям не зламати. Гуртом добре і батька бити, але тільки якщо це не стосується людини, від якої безпосередньо залежить твоє майбутнє.
Володимир
На це й розрахунок системи пригноблення...
Коментувати
Анонім 1990
На жаль, все, що написано у статті, правда. Я теж вчитель і роками змушена терпіти знущання з боку адміністраціі школи!!!
Володимир
Для Анонім 1990: Вивчіть новий закон "Про освіту". А також закон "Про запобігання корупції". Там є такі поняття, як неправомірна вигода, потенціальний і реальний конфлікт інтересів. Директор не держслужбовець, і детективів НАБУ він не цікавить. Але тим, хто її кришує, Ви можете створити серйозні неприємності.
Коментувати
Анонім
Це система, і з нею не повоюєш. Директор - це маленький божок, який що схоче, те й зробить. Не можна їм давати багато влади. Маєш підхід до директора, то й педзвання принесуть на тарілочці. А маєш власну думку, то директор спить і бачить, як тебе принизити. Особливо, коли директор - жінка. Чоловіки стоять трохи вище "бабських" чвар. А ще як дадуть їм (директорам) право вирішувати "доплату", то це буде все.Хто з конвертами ходить, той і матиме. Смішно, коли говорять про НУШ, а що зміниться. Директор, учителі-підлабузники? А той, що працює, він і зараз працює без новомодного слова НУШ...
Володимир
Для Анонім: Придивіться уважно до роботи директора і співставте вимоги до нього згідно закону "Про освіту" і те, що вона робить. Так, система управління освітою дуже корумпована, але часи міняються. НАБУ реально працює. Його підтримує держдепартамент США і британська розвідка. Луценку вони вже рот закрили.
Коментувати
Луцьк
Директор моєї школи сказала, що вона "Бог і царь" і може звільнати кого захоче. Вона може накричати на мене через те, що я підвищив голос на дитину одного з завучів. Чи забороняє мені проводити репетиції на перервах,до уроків чи після уроків. Один раз навіть сказала, що я чужий в колективі. ( Я просто сам з міста, а працюю а дуууууже далекому селищі. Директор боїться, що я можу винести інформацію з школи до відділу освіти про те, що коїться в даному закладі.)
совесть
Коли такий професіонал-практик з психологічного тиску на людину (своїх підлеглих) пише про ой-ой-ай! буллінг у педагогічних колективах, виникає лише одне відчуття - огиди! Та ще й суто педагогічний заклик палицею замахнутися?! Ну-ну! І такі люди концепцію НУШ уособлюють?
Володимир
Для совесть: Ви, напевне, і є той самий зацькований директор, або заступник...
совесть
Для Володимир: Коли людина втратила совість у реальному житті, її, принаймні, повинна гризти віртуальна совість... Є теми, де до голосу цього експерта можна й прислухатися, однак не про це...
Володимир
Ну, не знаю! Напевне, у Вас якісь особисті рахунки з автором. Я до нього нейтральний і повністю згодний з його публікацією.
Коментувати
учитель
Шановний авторе, дуже некоректне порівняння з бульдогом, образливе і для вчителя, і для адміністратора.і для цього милого песика. А якщо по суті, то будь-яке зауваження адміністрації: не перевірені вчасно робочі зошити, за які отримано гроші. спізнення на урок, незаповнені сторінки класного журналу і т.і.- може подаватись як "начальствений булінг".Тому не варто узагальнювати і робити з нашого свідомого і професійного учительства німих кріпаків. Таке сприйняття - принизливе.
Володимир
Для учитель: Я згоден з автором. Бульдогів потрібно не тільки дресирувати, але й періодично переатестовувати на дрес-придатність... :)
Коментувати
Володимир
На жаль, коли зацікавлена особа купує собі посаду директора, то, як правило, на інтелект грошей вже не вистачає. Крім того, директору (найчастіше - це директорша) після цього вже можна вважати школу приватною. І вона веде себе, як приватний роботодавець. І платить відповідні податки начальству. Обкрадає учнів інтелектуально й фізично. Хіба що їсти дає знедоленим...
Надія
А якщо один не вельми компетентний педагог займається булінгом в учительському колективі.Кожного року у період комплектації пише скарги на всіх, вимагає всі години які тільки існують, виживає пенсіонерів. Тоді як після виходу з декрету просто зменшилася кількість годин іноземної мови згідно державного стандарту.
Pasufik
Булінг в педколективі завжди культивує керівник, особливо коли він корумпований і свою працю у школі розглядає як спосіб для особистого збагачення. Як правило, смак перемоги не солодкий, а дуже і дуже гіркий, особливо для того, кого цькують. Якщо ти живеш у великому місті тут завжди знайдеш собі роботу в іншому колективі, а якщо місто маленьке або село? Один мудрий чоловік мені якось сказав: " Ніколи не ставай пі..ти проти вітру, собі ж гірше".
Володимир
Для Pasufik: З першим реченням повністю згоден! З останнім - ні. То слова не мудрого чоловіка, а хитро виструганого...
Коментувати
НЕ мовчали, НЕ
показували свою безпорадність, АЛЕ... Але чиновник обласного рівня настільки ЗАШУГАВ чиновника районного рівня, що той не знав, бідний, куди дітися. Отримав в результаті ІНСУЛЬТ, перейшов директорувати до школи. Якщо вважати, що результат даного відношення чиновників обласних відділів до чиновників районних відділів, а тих, в свою чергу до директорів має інерційну складову, яка розтягується в часі на десятиліття, якщо не на століття, як то пішло від російської імперії, в складі якої знаходилася й Україна, то ЗАКЛИК окремого з отих чиновників чи здатний зрушити щось з місця. ЗАКЛИК. Після століть ДІЙ

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!