Osvita.ua Блоги Вікторія Гуменюк: завдання максимум для нового Закону
Вікторія Гуменюк: завдання максимум для нового Закону

Помилково буде розглядати теперішню реформу середньої освіти як одну окрему зміну, обмежену в часі

Вікторія Гуменюк: завдання максимум для нового Закону

Автор: Вікторія Гуменюк, аспірантка Докторської школи Києво-Могилянської Академії.

Я належу до людей, які підтримують реформу в системі шкільної освіти, що наразі впроваджується командою вмотивованих реформаторів на чолі з міністром освіти і науки України, пані Гриневич. Глибоко переконана, що ця реформа є надважливою, адже закладає основи для подальшого розвитку українського суспільства.

Змінювати стару шкільну систему дуже складно. Попри те, що з одного боку є високий суспільний запит на докорінну зміну системи (переважно соціально-активних, прогресивних громадян), з другого боку постійно присутній спротив прихильників традицій старої радянської школи. Чисельність останніх, думаю, переважає. Проте впевнена, що ситуація неминуче зміниться, просто не «за одну ніч», хоч би як цього не хотілося прибічникам змін.

Варто зазначити, що власне сам процес розробки стратегії змін в шкільній освіті є безпрецедентним з точки зору відкритості та залучення представників ключових зацікавлених груп.  Зміст суті змін також вселяє надію, адже з’явилося дуже багато потрібних та актуальних слів: партнерська педагогіка, формування компетентностей для життя, а не теоретичних знань, орієнтація на потреби учня та дитиноцентризм.

Чому я підтримую реформу?

Напрям реформи, викладений, зокрема, в Концепції Нової Української Школи (НУШ), відповідає на виклики суспільних трансформації при переході до «пост-індустріального» типу суспільства. Цей тип суспільства, що характеризується сектором виробництва послуг, що постійно збільшується, та інноваційною економікою, яка в свою чергу базується на знаннях та ідеях, а не матеріальних ресурсах.

Як писав про систему освіти Ален Тоффлер, класик з теорії соціальної трансформації, в своїй книзі «Зміна влади»: «персоналізована система має змінити стандартизовану в разі, якщо школи мають на меті готувати людей до економічно продуктивних ролей та пристойного життя в умовах нового суспільства «третьої хвилі».

Дух інноваційного підходу, наскрізного використання інформаційно-комп’ютерних технологій, парадигми партнерства, мобільності, інтерактивного навчання та орієнтація на потреби дитини не можуть не тішити. Адже саме такі нововведення відповідають сучасним вимогам суспільного життя та мають на меті осучаснити школу.

Довге очікування весни цьогоріч для мене збіглося з очікуванням на появу нового Закону «Про загальну середню освіту». Буде, як мінімум, нерозумним, сподіватися, що в цьому законі будуть прописані абсолютно усі деталі змін. Проте є принципові речі, які точно мусять бути в тексті цього закону. Тому дозволю собі коротко окреслити завдання-мінімум.

Я дуже сподіваюся, що новий закон сформує базис для постійних, нескінченних вдосконалень системи шкільної освіти в Україні. Не секрет, що суспільні зміни є постійними, які з часом тільки пришвидшуються, тому відразу варто закладати здатність освітньої системи бути гнучкою та динамічною. Вважати процес розвитку кінченим  – помилково, відтак a priori помилково буде розглядати теперішню реформу як одну окрему зміну, обмежену в часі. Це лише один цикл змін в еволюції системи шкільної освіти.

Моя друга пересторога стосується визначення так званих «основних магістралей змін». Вони мусять бути незворотними, чітко визначеними та зрозумілими, а вже деталі можуть обговорюватися та відшліфовуватися в процесі як прийняття закону, так і його впровадження.

Насамкінець хочу побажати нам усім терпіння й, попри розмаїття другорядного, не забувати про основну мету реформи шкільної системи – побудова сучасної школи для щасливого майбутнього наших дітей.

Освіта.ua
12.03.2018

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Людмила Матіас
Чудова стаття! Я - за реформи! Саме підтримка таких людей, як Вікторія, робить зміни незворотними! Бажаю успіхів, пані Гуменюк!
N
А в чому полягає реформа, можете пояснити пані аспірантка? Досі не розумію цього. Те що вміння назвали компетенціями - так це демагогія, а не реформа. В тому, що скоротили ставки учителів та на них найняли водіїв шкільних автобусів? Чи в тому, що закрили школи в селах? Чи це про дитиноцентризм автора ненаукових книжок, які чомусь назвали монографіями, президента НАПН дідуся Кременя? Поясніть будь ласка, що ви підтримуєте, по пунктам? Дякую.
Ol Pozn
Для N: супер
Коментувати
Оптиміст
А мені особисто жалко Докторську школу КМА. Якщо там є такі недолугі аспіранти, то з впевеністю можна сказати - ніякої "реформи" не буде. Причому ні в середній школі, ні у вищій, ні, тим більше, в науці.
Василь Петрович
"...люди хвалять нас. То Ви - мене, мамо, то я - Вас..." Перше, що необхідно зробити в освіті - це зробити її потрібною (від ринку ніде не дінешся). Особисто не є противником реформи, але вважаю її дуже недосконалою і не на часі (дефіциту спеціалістів з вищою освітою нема, коштів на якісь кардинальні зміни також нема). І ще, де і в кого "з одного боку є високий суспільний запит на докорінну зміну системи"??? У тих, хто посилає учитися дітей у "вузи" типу "Університет "Україна" чи інші комерційні проекти? Чи у тих, хто з вищою освітує торгує на "базарі" чи сидить на касі в супермаркеті??? Де той суспільний запит на на якісь докорінні зміни в освіті? Реформа в освіті почнеться тоді, коли випускник "вузу" подасть позов до суду на цей "вуз", після того, як його не візьмуть на роботу з вказаної в дипломі спеціальності через невідповідність його знань чи вмінь написаному. А далі по ланцюжку дійде й до школи.
serj
Стару систему змінювати написавши текст виступу політбюро??????????????????????????
Запрошуємо до школи
Якщо реформа надихнула Вікторію на статтю, то, можливо, пані піде втілювати чудові ідеї до школи? Адже наскрізне використання комп’ютерних технологій, (навчальних програм поки-що від МОНУ немає), дає можливість молодій амбітній жінці формувати базис для нескінченних вдосконалень власної роботи…
Владимир Белый
Актуальність у законі-регуляторі як первинного базису системності диктується елементарною потребою у тому, щоб діяльність була ефективною. А за бажанням мати закон, який "... для постійних, нескінченних вдосконалень системи" у результаті зазвичай отримують проблему розбалансованості поточної роботи, бо на кожен крок потрібно перестраховуватися і щораз звірятися з думкою начальника, на що йдуть чи не всі сили, котрі можна було б спрямувати на розвиток по забезпеченню якості результатів діяльності, а не формування нових умов для "себе любих". Для якісних результатів вкрай потрібно знати, що нормативи закону є таки такими, а не елементами для вільної трактовки під прикриттям заяв про розвиток.
Олекса Позняк
Для Владимир Белый: Роботам зрозуміло а людям перекладаю: Володя каже що "закон як дишло" для освіти не підходить
Владимир Белый
Дякую, пане Олексо.
Коментувати
Sergik
Автор вочевидь незнайома з глибоким занепадом природничих дисциплін. Щасливе майбутнє - гарні слова, не підкріплені, по-суті, нічим... Є, звичайно, позитивні моменти, але коли ти дивишся у безодню - вона поглядає на тебе... Виростає покоління поверхових знань, не потрібних ані у "традиційному", ані у "новітньому" суспільстві...
що це було
Намагаюся читати ваш пост і не сприймати його, як слова вискочки. Але нажаль так не виходить. Скільки днів ваша персона працювала у середній школі? Вам знайомі проблеми, які повсякденно виникають у педагогічних працівників? Добре подумати, а наскільки ІКТ може змінити систему освіти? За СРСР класи були укомплектовані кінопроекторами, діапроекторами, ТЗН і т.д. Можливості не гірші, ніж сьогодні. Єдине тільки презентації не було чим демонструвати. Зате існували епіпроектори, які запросто дозволяли відтворити на дошці необхідний матеріал. Все те, що ви назвали "наскрізне використання комп’ютерних технологіями" в деякій мірі давно забуте старе. Тепер спробую довести до вас наступну думку. Жодні інноваційні технології не змінять добре побудовану шкільну систему. У 60 роки, взагалі учили тільки при допомозі крейди, дошки, підручника. Рівень знань був одним із найвищих у світі. І важко сказати, що діти не хочуть вчитися. Не все так запущено, як інколи нам подають.
головна проблема
сьогодні раціонально розвантажити тижневе навантаження. Подумайте самі. 38 годин на 6 днів і на 5. Діти перевантаженні. Вони не встигають засвоювати матеріал і черезмірно перевантаженні домашніми завданнями. Коли ця проблема буде усунута повністю. Тоді самі обставини підкажуть, що робити далі. Ніхто не хоче втрачати години. У суботу теж виходити до робити не має бажання. А як тоді бути?
serj
Мій друг постійно повторює: "З крейдою і дошкою ми полетіли у космос, а з новітніми технологіями сидимо на жопі"
Василь Петрович
Для головна проблема: Як бути? Понапридумувати "Київщинознавств", "Основ (всякої) етики", "Основ здоров’я", "Футболів". А ще побільше конкурсів (з грифом облуправління або міністерства) типу "Податки очима дітей", "Охорона праці очима дітей" та інших "космічних фантазій" (не кращих). По три дні "відмічати" "День виведення радянських військ з Афганістану"(із запрошенням гостей) та "Чорнобильську катастрофу" (забираючи учнів з уроків). А саме основне - це виключити з навчального плану тяжкі предмети (фізику, математику, хімію), а інші замінити "гульками" або "кінопоказами" з допомогою ІКТ. Тих, хто не хоче (або не може) начатися учитель повинен "на колінах" просити, бо в законі ПЗСО є обов’язковою. Ні в якому разі не турбувати батьків, бо освіта їх дітей потрібна лише нам - учителям. Лише так ми доб’ємося якості навчання і "більше 200" балів на ЗНО. Чи може ні?????????
Коментувати
Олекса Позняк
"Чому я підтримую реформу?" в перекладі на людську мову "цьом у попу пані міністерку -дайте мені якогось портфеля".Ніякого зауваження, ніякого аналізу .Учителя на контракт -чудово, 30 учнів у класі -скачем від радості, природничі науки за борт - яка радість!Оце рівень нашої аспірантури...
Олеся Сидор
Для Олекса Позняк: Дивно, але зі змістом цього Вашого коментаря я погоджуюсь.
Олекса Позняк
Для Олеся Сидор: Бо ...
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!