Osvita.ua Блоги І. Лікарчук: потрібна суттєва зміна функцій керівників
І. Лікарчук: потрібна суттєва зміна функцій керівників

Без професійного контролю жодна система ефективно не функціонувала й функціонувати не зможе

І. Лікарчук: потрібна суттєва зміна функцій керівників

Автор: Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти, в. о. директора Навчально-методичного центру забезпечення якості освіти.

Маю щодня велику пошту. Практично всі звернення - про негаразди в системі освіти, про нерадивих учителів і директорів шкіл. Окрема тема - свавілля органів управління на місцях. Ця тема взагалі безвимірна.

У той же час маємо достатньо прогресивний Закон «Про освіту», є ряд толкових нормативних документів... Але вони НЕ ПРАЦЮЮТЬ.

Бачу кілька причин цього.

1. Ні Закон «Про освіту», ні нормативні документи не передбачають ніяких юридичних наслідків за їхнє невиконання. Жодних наслідків. Крім загальних фраз про якусь відповідальність. То хто їх буде виконувати? Безкарність породжує безвідповідальність.

2. Раніше хоч прокуратура мала право здійснювати загальний нагляд за виконанням чинного законодавства. Тепер і вона такого права немає. Хто ж здійснює нагляд за виконання галузевих законів та відомчих нормативних актів у закладах освіти? НІХТО. Й, очевидно, ніхто не буде. Бо чинним законом «Про освіту» ця функція покладена на Державну службу забезпечення якості освіти. Але чи зможе вона цю функцію успішно виконати за тієї чисельності та функціональної спроможності, що для неї передбачаються? Моя думка: НЕ ЗМОЖЕ. Хоч саме функція нагляду та контролю має бути ОСНОВНОЮ в роботі новоствореної ДСЗЯО. Без професійного контролю жодна система ефективно не функціонувала й функціонувати не зможе. А із проблемами забезпечення якості освіти, на якому акцентується майбутня діяльність ДСЗЯО, мають працювати громадські формування, як то є в демократичних суспільствах.

3. Потрібна суттєва зміна рольової функції усіх керівників закладів освіти. Вони повинні забути мантру радянського школознавства про їхню роль як «учителя учителів» й почати виконувати функціональні обов’язки менеджера, головним завдання якого є організація роботи закладу, створення належних умов для організації в ньому ефективного освітнього процесу, діючи в рамках чинної нормативної бази, а не своїх фантазій та застарілих уявлень. Та нести відповідальність за невиконання цих обов’язків. Юридичну відповідальність.

А так, як є сьогодні, то змін не дочекаємося. Якими б прогресивними й сучасними не були закони чи нормативні документи...

Оригінал

Освіта.ua
21.02.2018

Популярні блоги
Н. Клясен: освітян треба вчити не "по-новому", а якісно Професійну діяльність вчителя взагалі неможливо однозначно оцінити за загальними критеріями
Н. Чуприна: про три «прориви» стосовно сертифікації Давайте поговоримо про те, що варто було б зробити, якщо ми кажемо про сертифікацію вчителів
К. Куницька: про банальне приховування якості освіти Простіше шукати винних і платити за помилки готівкою, ніж об'єднуватися і розділяти відповідальність
В. Онацький: суботні роздуми про сертифікацію вчителів Держава виділяє шалені кошти на освіту, але той, хто безпосередньо вчить дитину, має найменшу зарплату
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Один
Про яку самостійність директора йде мова? Згідно закону директора будуть обирати на конкурсній основі. А хто члени конкурсної комісії, особливо в селах? Так я вам скажу. Кум, Сват, Брат, Голова сільради, який спить і бачить, якби поставити на цю посаду свою людину, бо як же на виборах без школи і йому глибоко начхати на те які менеджерські якості має майбутній директор. Районній адміністрації теж саме, їм аби мовчки підписував акти виконаних робіт на невиконані роботи по ремонту, а відкати вони і без директора отримають. А про те як ті уроки проводяться, якщо проводяться, всім байдуже. А чесний, порядний, але вимогливий директор сьогодні нікому не потрібний. Може й погана була методична служба, бо вчила вчителя працювати. І той вчитель який працював, вкладаючи у дітей душу казав методистові спасибі, а нездара і ледар сьогодні виливає на всіх методистів бруд. Отже із вище написаного можна зробити єдиний висновок НАШІЙ ШКОЛІ ПРИЙШОВ ............!!!
plus
Наконец-то, Вы снова начали говорить по-сути того, что должно ПОТРЕБОВАТЬ от директоров - пункт №3 и быть менеджером, а не "царьком" в школе. Много видела директоров (пришлось), но таких как сейчас - рвачей, раньше много не было. Контроль - необходим за ними и их уровнем интеллекта. Дир и замы не владеют IKT технологиями, за них все делают подчиненные(информатики, секретари, инженеры- электр., и другие), но принимают участие в презентациях, выставках, ...Он-лайн общение с ними нигде не увидишь, речь их не услышишь, а вопросов бояться. Вы первый озвучили правду по результатам ЗНО...какой шум подняли, вместе с подчиненными. Какие кадры берут на работу - это стоит контролировать: заочники, из вышестоящ. структур(НМЦ, ..), наличие дипломов, распределение нагрузки (замены себе пожизненные) и воны на коне. Помогайте стране честным взглядом на ситуацию
Val
А давайте представим ситуацию, что дед решил показать мастер-класс по менеджменту в сфере образования и на годик возглавил какую-нибудь школу в райцентре. Какие будут результаты?
Іван Васильович
Пан Лікарчук дає всім поради. Але сам спробував зламати по суті єдину реформу, яку вдалося зробити в системі освіти. Це впровадження ЗНО. Нагадую для тих у кого "коротка " пам’ять. Так коли І.Лікарчук керував центром оцінювання якості знань учнів відбулося багаторазове втручання і підміна результатів ЗНО. По моєму це і є корупція. Хто поніс покарання? Зате можна вчити когось працювати чесно і принципово!
plus
Для Іван Васильович: Он ЧЕСТНО озвучил результаты ЗНО - это важнее. А втручання - сделал кто-то из его команды, это очевидно.
о
Найцікавіше те, що команда якраз і складалася з Кума, Свата і Брата.
Коментувати
василь
пан Ігор правильно говорить директор закладу освіти в першу чергу мененжер який забеспечує освітній процес відповідає за виконання державних стандартів освіти і для того щоб так все і було потрібно зовсім небагато:1.надати фактичну фінансову автономію закладам освіти без всяких централізованих бухгалтерій; 2.законодавчо оформити кримінальну відповідальність за втручання в діяльність закладав освіти; 3. директор повинен отримувати контрактну зарплату і не красти у вчителів години, бо в міру своєї зайнятості як мененжера години викладать ніколи;4. розігнать до бісової мами всі відділи освіти на всіх рівнях. пане Ігоре зі своєї висоти посприяйте щоб дані пропозиції знайшли відображення в новому законі про середню освіту і тоді кожен директор зможе думати про роботу а не про те як пережить чергову перевірку.
plus
Для василь: Вы мудра людина: "... директор повинен отримувати контрактну зарплату і не красти у вчителів години, бо в міру своєї зайнятості як мененжера години викладать ніколи!!!!++++№ 4 також +++
Коментувати
совесть
Іноземці дивуються, чому такі хороші нові закони не працюють? (написані нашвидкоруч закони є хорошими? тому все вносимо правки... Хіба вибиті на камені за часів фараонів - коротке речення про обов’язкові 10% податку). Так останні 25 років (на ВСІХ рівнях) людей вчили, як не дотримуватися законів, як їх обійти, як збагатитися, вкравши державну власність, розкрадаючи бюджетні! кошти (та подивіться на процвітаючі бізнеси СІМЕЙ ТА ДРУЗІВ-КУМІВ держслужбовців, депутатів всіх рівнів, ...), і розповідати тим, хто намагається дотримуватися законів, що вони ПОГАНО ПРАЦЮЮТЬ! Ми - країна ДЕШЕВОЇ РОБОЧОЇ СИЛИ! Такі собі ЛУЗЕРИ. І продовжують це втовкмачувати людям у мізки... ЗАКОНИ написані для всіх, Конституція одна на всіх - і що? Покарання. Чесні суди і судді... Так вони ж пожиттєво на плечах отих ЛУЗЕРІВ (пенсії ого, маєтки, статки, про які голівудські зірки й не мріяли...) Все продовжуєте хоч би на певній ділянці наводити порядок? Так хата на СМІТТЄЗВАЛИЩІ! Потрібна тотальна перезагрузка
не керівник
Пане, не керуйте керівниками. Наведіть краще лад у підконтрольній Вам методичній службі. Скільки вже негатива про неї пишуть, а Ви все розпорошуєтеся не на Ваші питання. Займіться виконанням власних посадових обов"язків і приведіть до ладу підлеглих
Директор, не менеджер
Якщо пан Лікарчук вважає, що директор школи має бути менеджером, то він так і залишився у Радянському Союзі. А фраза "...своїх фантазій та застарілих уявлень" - то це взагалі приниження. Пане Лікарчук, почніть з себе, покажіть, як сучасний керівник має працювати. Будемо всі у вас вчитися
Любовь
О каклй нормативной базе Вы говорите?Творчество учителя в рамки законов не вложить.На учителя сбрасывают работу пожарника,полицейского врача и т.д.Каждый проверяющий приходит со своими требованиями.Самое главное-оставьте учителя детям.А эта реформа нигативна во всех отнлшениях,только за провал будет отвечать учитель.

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!