В. Онацький: «тварюка тремтяча» чи особа з правом?

У штатах шкіл, дошкільних установ відсутні юрисконсульти, а юридичних знань керівникам часто бракує

В. Онацький: «тварюка тремтяча» чи особа з правом?

Автор: Володимир Онацький, заступник директора школи з навчально-виховної роботи.

Учитель – це «тварюка тремтяча» чи людина з правами (навіяно класиком)

Численні публікації, сюжети на телебаченні, коментарі юристів та адвокатів під мікроскопом розглядають роботу школи та вчителя. При цьому аналіз цієї роботи здійснюється виключно в площині обов’язків вчителя. Я не буду вступати в дискусію з цими публікаціями чи телесюжетами. Зазначу лише, що абсолютно відсутній юридичний аналіз прав педагогічних працівників, практичні коментарі щодо їх захисту та реалізації. У штатах шкіл, дошкільних установ відсутні юрисконсульти, а юридичних знань керівникам часто бракує. Усе це призводить до порушень прав учасників освітнього процесу, при чому не лише педагогів, а й учнів.

Серед державних гарантій педагогічним працівникам ст. 57 ЗУ «Про освіту» визначає належні умови праці. Ось на цьому моменті і зупинимось. Ця гарантія закріплена і у ч. 4 ст. 43 Конституцією України, вона задекларована і в міжнародно-правових актах. Там вона трактується таким чином, що кожна людина має право на справедливі та сприятливі умови праці.

Основна робота вчителя – це проведення уроків, робота з дітьми в класі. При цьому ст. 14 ЗУ «Про загальну середню освіту» визначено, що наповнюваність класів закладів загальної середньої освіти не може перевищувати 30 учнів, а при вивченні окремих предметів для посилення індивідуальної роботи з учнями запроваджується поділ класів на групи.

Проте відомі численні випадки, коли учнів у класах може бути і 32, і 35, і навіть 38, а групи при відсутності педагогів зводяться Зрозуміло, що це порушує права педагогічних працівників на належні, безпечні та здорові умови праці, адже збільшує психо-емоційне навантаження на вчителя, погіршує гігієнічні умови праці. Негативного впливу при цьому зазнають і учні. І як наслідок – погіршення здоровۥя учасників освітнього процесу, прискорення професійного вигорання педагогів та зниження якості освітніх послуг, які отримують учні, та рівня їх знань.

Учительство розуміє все це, проте мовчить, мабуть, не усвідомлюючи, що при цьому можна хоч якось захиститися. Ніхто не примусить двірника виконувати якусь додаткову роботу або прибиральницю. Дай Боже, щоб вони хоч свою виконували, бо листя та сніг діти допомагають прибирати, а класи – батьки. І лише вчитель роками працює за двох.

Мовчать профспілки, хоча переважна більшість педагогів регулярно платить внески Немає жодної їхньої ініціативи щодо встановлення доплат/надбавок за перевищення граничної кількості учнів у класі чи за об’єднання груп. Немає навіть роз’яснень щодо порушення первинних прав учителів. Шкода, адже право на належні, безпечні та здорові умови праці є соціальним, оскільки в тій чи іншій мірі стосується більшості членів суспільства та гарантується державою. Працівники зацікавлені у збереженні свого життя та здоров'я, а роботодавці, у свою чергу, в ефективній роботі своєї організації, держава в цілому — у стабільності, збереженні життя та здоров'я свого населення.

Чинне законодавство передбачає різні види відповідальності за порушення законодавства про працю, зокрема дисциплінарну, адміністративну, матеріальну, кримінальну. І найкращим варіантом уникнути цієї відповідальності – є дотримання керівниками навчальних закладів вимог законодавства.

Кожен керівник має усвідомлювати, що зарахування до класу тридцять першого учня, зведення груп, розміщення в спортивній залі на уроці двох класів є порушенням прав як учителів, так і учнів.

Що може зробити працівник? Кращий варіант – домовитися з керівником про те, щоб не зараховували до школи більше учнів, ніж це передбачено законом, не зводили групи, тобто про те, щоб дотримувалось законодавство.

А якщо домовитися про це не виходить, і безвихідна ситуація? Тоді спробувати домовитися про відгули за роботу у несприятливих умовах. Це буде правильно, якщо вчителю будуть надані відгули в канікулярний час за роботу у великих класах, за зведення груп, адже такому вчителю значно більше потрібно часу на відновлення свого здоровۥя

Але ж не завжди керівники розуміють, що під час канікул треба вчителям відновитися: то нарада, то педрада, то методрада, то методкомісія, то екзамен з ТБ, то семінар, а ще й районні та міські заходи… І у вчителя терпець урвався, здоровۥя підірване, і він бачить єдиний вихід – звільнитися. То і в цьому випадку він має право отримати хоч якусь компенсацію.

Усім відома ст. 38 КЗпП України – звільнення за власним бажанням. Проте мало хто знає, що в цій статті є частини. У даному випадку нас цікавить частина третя, де зокрема зазначено: «Працівник має право у визначений ним строк розірвати трудовий договір за власним бажанням, якщо власник або уповноважений ним орган не виконує законодавство про працю, умови колективного чи трудового договору». Це означає, що не потрібно відпрацьовувати два тижні. І це означає, що працівник отримає обов’язкову виплату вихідної допомоги у розмірі, передбаченому у колективному договорі, але не менше тримісячного середнього заробітку (ст. 44 КЗпП). Тобто мінімальна виплата вихідної допомоги не може бути меншою за тримісячну заробітну плату.

Знання законодавства, усвідомлення відповідальності за його порушення допоможе керівникам навчальних закладів у прийнятті управлінських рішень, а вчителям відчувати себе людьми, у яких є хоч якісь права.

Оригінал

Освіта.ua
19.02.2018

Популярні блоги
І. Лікарчук: педагогам шкіл не повинні урізати зарплату Чому скорочення бюджетних видатків у освіті потрібно робити за рахунок тих, хто проводить уроки?
Тамара Горіха Зерня: ми втратимо багато абітурієнтів Держава б мала зараз максимально спростити умови вступу і розширити державне замовлення
О. Істер: спрощена процедура ЗНО вимагає корекції Пропозиція «випускники складатимуть мультипредметний онлайн-тест» вимагає корекції
І. Лікарчук: українська система ЗНО стала на шлях стагнації Врятувати систему ЗНО від краху чи зникнення зможуть лише нові команда та технології
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
василь
свої права і обовязки ви можете прочитать в своїй посадовій інструкції. звільнити вчителя може директор за систематичне неналежне виконання посадових обовязків або за аморальний вчинок, жорстоке поводження з учнями , але це не так просто як пише пан олекса.
serj
Для василь: Свята наївність
Ol Pozn
Для василь: Був у мене колега, чудовий історик, але дуже принциповий.Оцінки згідно знань. А тут 11 клас. Зробили класну провокацію. Роковиряв один негідник носа і кров витерли об його костюм.Визвали поліцію - ударив учня.Друзі посвідчили -його звільнили.Директор не пручався -принципіальних не дуже люблять.Подав на суд, програв.Дуже бідував, одного разу бачив його на смітнику як він збирав пляшки. Потім один випускник запропонував роботу ріелтера. Розумний, розкрутився і зараз у нього квартира в центрі, своя рієлтерська контора, живе на широку ногу. Іноді при зустрічі згадує цей епізод і дякує цьому випадку, бо інакше так і сидів би на жебрацькій учительській зарплаті
Коментувати
Маша
Дуже хотіла знати свої права як учитель. Скористалася пошуком. Знайшла права учнів, батьків, але не вчителя. Де вони прописані? У нас учителів прав немає.
Олекса Позняк
Для Маша: Їх у вчителя немає. Учителя може звільнити з посади без проблем, директор, батько і навіть учень.Як казав мені один двійошник : а я подзвоню в 1551 і скажу що вчитель мене ударив, а Петько підтвердить і вас виженуть з роботи. І виженуть.Такі реалії. а з нового навчального усі на контракт - нешироко посміх нувся директору - і на виліт зі школи. НУШ...
Witalina
Для Олекса Позняк: Прямо вже вилетів!!?? НЕ так багато охочих працювати в школі! ЧЕРГ не має!
Олекса Позняк
Для Witalina: черг немає але і вакансій теж - щойно глянув на фізику. Я сам вилетів зі школи коли мені надоїло крадійство директора і я почав уголос ставити незручні запитання. А у мене перемоги не лише на всеукраїнському рівні але і на міжнародному. Дали копня під зад аж засвистіло.Директору потрібні абсолютно покірні а не міжнародні переможці
Коментувати
Pasufik
Один підприємець мені сказав:" Я можу платити більше, але поки у відділі кадрів стоятиме черга бажаючих у мене працювати я не підніму зарплату ані на одну гривню"! Тому не працює стаття №53 "Закону про освіту", тому не працюють інші норми. І скільки б ми не товкли воду в ступі, але якщо я сам дозволяю на собі їздити, то чому б комусь з того не скористатися? І не розповідаймо казки про "безвихідь", вона в наших головах, а не в реальному житті.
Партия качественного состава.
Это ИНТЕРЕСНО. ТАм уже формировали, начинали формировать, партию СРЕДНЕГО класса, предусмотительно не заявив, что в этой партии могут присутствовать учителя. Предприниматели, интеллигенция, а вот учителей там, в расшифровке, как-то не наблюдалось. И было это, дай Бог памяти, лет 5 точно прошло. О партии не слышло более. Не пошло. Ведь любую партию необходимо ФИНАНСИРОВАТЬ. А деньги у нас вЕдомо где./// Текст хороший. В смысле - мысли толковые.ДА вот выполнение всего перечисленного, в принципе, нереально.Я считаю.Почему нереально?Потому что РАБОТА В ШКОЛЕ-ЭТО ХОББИ,дополнение(трудовая, стаж на пустьбудет)к основному виду финансирования семей. У кого школа-главный финансовосоставляющий аспект деятельности,тот в цивилизационном (не путать с рАзвитообщественным)) пролёте. /// МОЙ ответ на идею о создании партии и "учитель существо боязливое с манией величия"
Правдоруб
Молодець! Похожий на Чегевару . Правильно- без захисту своїх прав Учителя немає! Але один у полі не воїн. Потрібна сучасна соцдемократична партія європейського штибу. На чолі з вчителями, вченими , лікарями, інженерами і т і .