Osvita.ua Блоги І. Лікарчук: роботу вчителя повинні оцінювати колеги і учні
І. Лікарчук: роботу вчителя повинні оцінювати колеги і учні

Справжні учителі, яких люблять і поважають діти, подібної оцінки ніколи боятися не будуть

І. Лікарчук: роботу вчителя повинні оцінювати колеги і учні

Автор: Ігор Лікарчук, екс-керівник Українського центру оцінювання якості освіти, в. о. директора Навчально-методичного центру забезпечення якості освіти.

Сьогодні мимоволі став учасником дуже симптоматичної дискусії. Професори й доценти потужно обговорювали проблему хто, як і за якими критеріями повинен оцінювати вчителя. Серйозно учені люди майже не сумніваються в тому, що вчителя потрібно оцінювати за результатами ЗНО, за кількістю відмінників і переможців олімпіад, успішними захистами в МАН тощо. А основними оцінювачами мають бути директори й директриси шкіл, усілякі начальники та методдіячі... Коротше кажучи: як те було іще з часів царя Панька.

Я маю абсолютно протилежну думку. Глибоко переконаний, що роботу вчителя повинні оцінювати по-перше - колеги, по-друге - здобувачі освіти.

Стосовно колег, то веду мову про колег по цеху. Роботу вчителя біології повинен оцінювати вчитель біології, а не історик; роботу вчителя іноземної мови - вчитель тієї ж іноземної мови, а не математик... Для цього потрібно мати фахові професійні об’єднання вчителів. Поза школою. І надати їм право таку оцінку давати.

Стосовно здобувачів освітніх послуг. Переконаний, що їхня оцінка буде об’єктивна і дуже важлива. Бо вони вчителя бачать, чують та спілкуються з ним чи не щодня. У старших класах вчителя повинні оцінювати старшокласники, у основній школі - учні та батьки, у початковій школі - батьки.

Таке оцінювання потрібно проводити лише шляхом анонімного анкетування, яке мають здійснювати незалежні інтерв’юери. Із однозначними відповідями на питання анкети («Так» або «Ні»).

Розумію, що такий підхід буде не вподоби більшості педагогів. Але справжні учителі, яких люблять і поважають діти, подібної оцінки ніколи боятися не будуть. Лише потрібно це робити грамотно.

Укладання подібних анкет - дуже нелегка справа. Але результативна. Потрібно заборонити, щоб оцінювання роботи вчителя здійснювали керівники школи, працівники органів управління освітою, методисти усіх рівнів та фахів. Бо саме від них багато в чому залежить успішність роботи вчителя.

Потрібно заборонити оцінювати роботу вчителя на основі відвіданих у нього уроків, за паперами. Категорично необхідно заборонити оцінювати роботу вчителя за якимись показниками, здобутими його учнями, типу: результати ЗНО, перемога в олімпіадах, МАН, конкурси... І назавжди відмовитися від оцінки роботи вчителя за його участю в шоу типу «Учитель року»...

І насамкінець. Чим швидше ми реформуємо систему оцінювання роботи вчителя, тим швидше буде змінюватися вчитель. А це прямий шлях до успіху реформ. Готовий будь-кому і на будь-якому рівні це обґрунтувати.

Оригінал

Освіта.ua
09.02.2018

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Павлович
Це заява про самоліквідацію,пане Лікарчук?
elenaleks
3. Автор называет конкурсы типа "Учитель года" - шоу. То что происходит на сцене во время таких конкурсов действительно далеко от каждодневных реалий роботы учителя. Cамый главный критерий оценивания выступления - умение артистично заигрывать с залом, с членами жюри. Свидетелем такого шоу - областного этапа конкурса "Методист-2018" (я бы ещё назвала цирка) была и я. На сцене было всё: и обзор исторических событий, и сценки из студентческих капустников, и тренинги психолога, и воспоминания о совместных поездках с членами жюри. Кто-то перепутал презентацию опыта роботы с отчётом заместителя директора или с раскрытием понятия педагогической технологии. Ну и самое смешное, что жюри, директора Центров и Домов творчества, а не специалисты,оценили такие выступления на первые места.
elenaleks
А я полностью согласна с мнениями автора статьи. 1. Работу учителя математика должны оценивать такие же специалисты математики, а не методист с Управления ..., например с образованием филолога. 2.Оценки своей работы учениками и их родителями совершенно не боюсь. В Финляндии, например, с учителем подписывают контракт только на один год. Устраиваешь детей, их родителей, администрацию школы - с тобой продлевают контракт ещё на год, не устраиваешь - не продлевают.
Олена
Шановні діячі освіти!У кожній людині -сонце, чи повна голова тарганів!? Самий кращий адвокат- це наш успіх і визнання іншими (більшістю) корисних наших діянь. А головне, має бути здоровий глузд в усьому, що стосується дитини. І навчати мають найкращі (Це логічно)! Нарешті вже пора навчатися та навчати без усілякого примусу! Усвідомлений власний вибір матиме найкращий результат саморозвитку! Не оцінка (найвищий бал), а позитивний досвід- головне! Краще без оцінок та усілякого оцінювання!
"у меня горло болит"там дальше есть
Для Олена: И принимать Вашу внучку (правнучку) внука (правнука) будут эти неучи, которые с опытом. Позитивным. И лететь самолётом в сложную погоду будете с этим неучем, с опытом позитивным. И прививки Вашим внукам (правнукам будут делать эти, с опытом позитивным. И автомобиль пере Вашим носом будет с этим внутри, который с опытом. Позитивным. Позитивным ещё и в том, что наказания за предыущие наезды й этого, с позитивным опытом, никогда не было. Опыт, он ведь позитивный. А значит и судил его судья этот. С опытом позитивным. Удачи. Может быть хотя бы тога в голову ударит мысль о том, что ещё и знания необходимы. И умения. Тот же автомобиль водить. И тот же самолёт. В сложную погоду. Чтобы Вы, стремящаяся облегчить деткам мОзги, на себе прочувствовала наличия позитива и полное отсутствие знаний и навыков.
Коментувати
пані Олена
Я не бачу нічого страшного у тому, щоб вчителі написали тест із ЗНО. Якщо вчитель сам не здатен цого зробити, чому у такому разі він вчить дітей? Причому тест мають проходити не тільки випускники педуніверситетів, як вже пропонували дописувачі раніше, а й викладачі зі стажем. Сама на освітній ниві працюю майже 40 років, але із задоволенням склала би ЗНО. Приблизно років 20 тому, проходячи курси підвищення кваліфікації, була вражена, що вчителі вищої категорії не розуміли розв’язку деяких задач, що виносились на письмові випускні іспити за курс серелньої школи.
1
Для пані Олена: Ну типа выпендрилась: я такая вумная, а все дураки. Эта тема уже обсосана сотни раз.
Учитель
Тільки розпочалася реєстрація на ЗНО. Ви всигаєте
спец
Не знаю, хто там що обсосував, але факт: вчителі мають низькі знання. Мова не про ЗНО. Немає мотивації ці знання поглиблювати і т. п. Робіть як робили і робите, якось воно буде, все само розсосеться):
Коментувати
Учитель
Читаю Вас і згадую: " Мягко стелет-жестко спать" Так забороніть методистам робити те що вони роблять зараз. Тільки накази, крик і вимога. Все! Поїдьте по Україні , проведіть незалежні аудити, поспілкуйтеся з учителями, не називаючи себе. Можна знайти багато різних способів щоб побачити справжню картину робот методистів. Папірці, папірці, папірці... Коли вони зрозуміють, що в наш час, як ніколи, без них будуть працювати вчителі. вчитися діти. Дякуючи Іллі фліпову, вже потреба у методистах по початковим класам відпадає як рудімент. Побільше б такий інновацій
Учитель
8. Шановний пан, не вчителів гадайте як судити, а гадайте як Ваших підлеглих навчити та примусити нормально працювти, а не перевіряти, карати, судити, клеймо ставити. Вже немає тої людини, яка ще не обляла та не виносла вирок учителю. У якій країні ще так ставляться до вчителя! Ще як би батьки розумію, но чому Ваш підрозділ про це піднімає питання. Хто сказав що методист краще любого вчителя! Скільки можна виливати бруду!
Учитель
1. Потрібно щоб учителі оцінили ВАс. 2. Учителі дали оцінку і доцільність Вашої служби, методистів усіх рівнів. 3. Усі співпрацівники Ваших підрозділів забов"язати скласти тести і пройти сертифікацію з оприлюдненням результатів у вільному доступі будь-якій людині. 4. Забрати назавжди будь-які перевіряючі функції з компетентностей Вашого підрозділу. 5. Вивести всі конкурси в он-лайн режим і проводити прилюдно, щоб потім батьки і діти могли оцінити як журі судить. 6. Забрати посредницьку функцію між організіторами конкурсів, олімпіад і учасників. Кожна дитина з батьками та вчителями сама вирішить де її брати участь і забереться потреба лабіювання чиїх-то інтересів. 7. Як тільки ці 6 пунктів хтось виконає, то побачить, що у Ваших працівників буде море часу робити свої прямі обов"язки - надавати допомогу ( не перевіряти), готувати рекомендації.
И.А.Батый
В одній школі звільнили вчителя за пиятику, але його настільки любили батьки і діти, що просили начальника облуо відновити на посаді вчителя. Адже вчитель гарно згав предмет і гарно навчав дітей. Одним із аргументів батьків любові учнів до вчителя було те, що якщо діти бачили свого вчителя десь лежачого в канаві, то завжди брали возика і привозили його до дому. Тоді звільнили, а сьогодні б, на думку І.Л. працював би, бо вчитель класний. Ніяких висновків, повчань чи критики. Просто згадав, що цю історію розповідав колишній начальник облуо Київщини на селекторній нараді. Мені вона сподобалася.:)
совесть
Особливо "підготовленими" скоро запрацюють в школах молоді вчителі фізики... Це ті, що зі 101 балом (з можливих 200) у сертифікаті зно стали студентами фіз-мату. Просто необхідно вводити "ЗНО для вчителів" на етапі отримання диплому про вищу освіту (державний випускний іспит)! І тут робити висновки: чи можна допускати до учнів таких молодих вчителів, які не знають предмету викладання! Це замирить всіх! Може й ректори почнуть "шевелить булками". Бо давно вже внз не відповідають за якість дипломів... Методика - справа часу...
VL
Для совесть: Не 101 із 200 можливих, а 1 бал із 100 можливих!
Коментувати
Вчитель
Пане Лікарчук! А зверніться до спільноти вчителів і запросить їх оцінити вашу роботу анонімно
anton2000
Если бы работу господина Ликарчуку оценивали его коллеги - учителя школ, то какую бы оценку вы ему бы поставили по 12-бальной системе?
Iv
Для anton2000: 10, за наглость.
вирок
Ні! 12+ за лицемірство і ницість злодюзі-моралізатору!
PTAha
- 1...
Коментувати
Pacufik
ЗНО, на яке час від часу нарікають вчителі, поки що єдиний, менш більш об’єктивний критерій за яким можна оцінити лише частину вкладу педагога у свого учня. Пропоную вчителям самим розробити такі критерії, а МОНУ винести на Всеукраїнський з’їзд вчителів і там затвердити їх як єдиний набір показників, що характеризують якість роботи вчителя. А якщо учень хоче брати участь в олімпіадах, конкурсах тощо, то це його особиста справа, чому вчитель повинен його готувати і ще й відповідати за успіх чи поразку.
Риторичне питання
Для Pacufik: А якщо вчитель пацьифік і не здатний підготувати учня до олімпіади, то кому потрібен такий вчитель?
1
Для Pacufik: А что у нас зно по всем предметам уже? Или ради рейтингов введем зно каждый год и по всем 24 предметам? Предлагаю, если ученик болеет больше двух раз в год, то учителю по основам здоровья не платить зарплату, а если ученик имеет лишний вес, то физруков вообще клеймить и окунать в смолу.
Pacufik
Для 1. Йшов по сходах, впав з драбини.
Коментувати
Світлана
Часто статті пана Лікарчука починаються як казка (одного разу став свідком, почув в транспорті, потрапив в шалену корку і почав читати, мимоволі став учасником і т.і.) і так же починає красиво розповідати і начебто все правильно, на користь вчителя... і раптом ляп - "Таке оцінювання потрібно проводити лише шляхом АНОНІМНОГО анкетування" Оце вже є де розгулятись, приписати, дописати, придумати .... Це мабуть все на користь вчителя. Оце вже людина піклується про вчителя!
Наталя
Головний методдіяч сьогодні - ви , пане Ігоре, чи не так?
Роман
В сучасній школі, паралельно з новою українською школою, успішно впроваджується проект "дурдом", або вчитель завжди крайній.Перше правило, яке повинен вивчити вчитель це " я начальник - ти дурак" у відношенні до директора, зауча, батьків, районо і взагалі всіх хто хоче придертися до його роботи. Ніхто не хоче помічати, що депутати по півроку не ходять на роботу, корупція зашкалює, всюди повна безвідповідальність чиновників, програми надтупі і вчителі вже втомилися про це всім говорити, батьки ні за що не відповідають, ні оштрафувати як в інших країнах не можна, ані дитину вигнати із школи чи видати довідку, що не вчився, а просто відвідував школу замість диплому не можна. Згадується вірш Ліни Костенко "Це ж треба мати сатанинський намір, чаїть в собі невиліковний сказ, щоб тяжко так знущатися над нами, та ще й у всьому звинувачувати нас".
Оксана
Для Роман: повністю розділяю вашу думку
Коментувати
0)))
Любая оценка субъективна. Кто "вы"такой, кто "они" такие, кто "я" такая, чтобы кого-то - СУДИТЬ? Хватит уже умничать и выбирать судий, забалтывать проблему низкого качества знаний. Иди и работай, покажи РАБОТУ свою, а судий выбирать - много УМА не надо. Иногда стоит 100 раз подумать про оценку своего труда народом...
1
Интересно, с чьей подачи в 2015 году начался весь этот маразм ЗНО=рейтинг школы? Кто ввел тогда всеобщую зно-низацию, желая доказать, что все школы и учителя никчемные? Кто превратил ЗНО из вступительные экзаменов в собираловку рейтингов? А теперь он не устает повторять на всех углах, что это не он, и вообще он не это имел ввиду. Теперь это ликарчук еще лучше придумал: анкетки для учеников с оцениванием учителей. Вы действительно думаете, что подростки будут объективно оценивать? Мало того, что уроки превратились в натаскивание на ЗНО, так еще теперь и сплошные заигрывания с учениками начнуться, ради плюсика в анкетете.
Татьяна
Очень хочу , чтобы вы увидели "Методический паспорт учителя" ,который я заполнить должна сейчас, т. к. аттестуюсь. Куда сбросить? Это шедевр!!!!!!
serj
Для Татьяна: А ми також учителі:)
Учитель
Шматочками сюди. Такі "шедеври" повинні бачити всі! Може так повернемо пана до вчителів, а то ми на різних планетах
PTAha
на ptaha5012@gmail.com БУДЬ ЛАСКА!
Коментувати
serj
Рейтинг шкіл (чи вчителів) за ЗНО. 2017 рік - потрапили в топ-10 області. 2018 рік - за моїми прогнозами в антитоп-10. То що, за рік вчителі споганилися???

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!