Osvita.ua Блоги В. Вітвіцький: громадянська освіта врятує Україну?
В. Вітвіцький: громадянська освіта врятує Україну?

Новий закон «Про освіту» має серйозні наміри реанімувати освіту та надати їй друге дихання

В. Вітвіцький: громадянська освіта врятує Україну?

Автор: Володимир Вітвіцький, учитель-методист школи №121, м. Одеса.

Новий закон «Про освіту» без перебільшення має найсерйозніші наміри влити нову кров в склеротичні судини української освітньої системи, реанімувати її та надати друге дихання. Мета визначена, цілі поставлені амбітні, а завдання релевантні сучасним викликам і процесам, які відбуваються в світі.

Україна має шукати свою нішу в страшенно конкурентному світі, світі, який змінюється, разом з яким змінюється і парадигма навчання. Щоб прорватись в вищу лігу, не застряти серед країн, що вічно розвиваються, українці мають стати не просто освіченими. Ще на пам’яті недалеке минуле, коли високі учнівські знання з математики, фізики, хімії та біології, неодноразово підтверджені перемогами на міжнародних олімпіадах, не надали країні конкурентних переваг, не привели до технологічного прориву в промисловості, а колись «самая читающая» нація до сих пір часто не здатна встановити причино-наслідкові зв’язки та не розуміється на діалектиці сучасних подій та процесів в країні та у світі. Високі знання втрачають свою ціну, потрапляючи в суспільне середовище, позбавлене економічної свободи та вороже основним загальнолюдським цінностям.

Урок, який повинно винести наше суспільство з минулого, говорить, що гарні знання ще не гарантують нам високий рівень життя і добробуту автоматично. Сьогодні, коли Україна прагне стати повноцінним членом світової спільноти, у нас є ще один історичний шанс знайти національну формулу, яка реалізує українську мрію запанувати у рідній сторонці. Цей шанс і надія на його реалізацію закладені в новому законі «Про освіту». Але чи сформує він передумови для вивільнення творчої енергії молодого покоління, чи зможе реформована українська школа дати достатньо якісні знання та компетентності, щоб пробити інноваційне джерело, чи зросте градус оптимізму серед майбутніх випускників, і найголовніше - чи з’явиться у них бажання реалізувати себе саме в цій країні? У країні, яка переживає становлення державності, соціальні потрясіння, зовнішню агресію, у якій нестійка демократія і кволе громадянське суспільство.

Відповідь позитивна, але за умови, якщо школа буде вчити по-новому та cформує громадянську позицію, свідомість, гідність і нетерпимість до несправедливості, до збагачення через корупцію, через сумнівні схеми, научать робити вибір на користь суспільства, умінню самоорганізовуватися з іншими членами громади для захисту цього вибору. Виростить громадянина, обізнаного у своїх правах, який буде прагнути до чесного правосуддя, до відкритих справедливих відносин з державою, який зможе піднятись у соціальному ліфті і буде готовий взяти на себе відповідальність за своє майбутнє і майбутнє своїх співвітчизників. Тільки такі громадяни, нехай навіть з середньою профільною освітою, побудують відкрите суспільство, яке у свою чергу стане каталізатором змін в освітній сфері і в інноваційному кліматі, сприятиме появі індустріальних парків, бурхливому розвитку промисловості і, як наслідок, - стрімкому росту рівня життя. Тільки завдяки такій послідовності ми попадемо в країни першого світу і ніяк не навпаки. І не потрібно ставити віз перед конем, бо ми будемо продовжувати експортувати мізки наших дітей в Силіконову долину, що само по собі теж є непоганою перспективою для окремо взятих членів суспільства.

Амбітні плани, і вони закладені в новому законі. Школа бере на себе відповідальність сформувати «громадянські та соціальні компетентності, пов’язані з ідеями демократії, справедливості, рівності, прав людини, добробуту та здорового способу життя, з усвідомленням рівних прав і можливостей». Положення аж не зовсім не сподіване, тому що школа, як вкрай заідеологізована державна установа, у різні часи завжди декларувала і з різним успіхом виховувала то людину нової формації, то патріота, то культурного члена соціуму і так далі, і тому подібне. Новим повинно стати те, хто буде в школі на практиці реалізувати ці прекрасні цілі, який буде зміст навчання і якою буде методика викладання. Відповідь на перше питання дає держава, яка зобов’язується перекваліфікувати педагогів, що будуть формувати у школярів громадянські та соціальні компетентності. Питання: вчителів яких предметів будуть перекваліфіковувати? Адже в цьому процесі беруть майже всі спеціалісти: вчителі молодших класів (Я у світі), історії (Етика, Правознавство), літератури, іноземної мови, природничого циклу.

Виникає закономірне питання, а чому в українській школі не має окремого предмету з громадянської освіти, коли у Франції, наприклад, є. Французькій демократії більше двохсот років, і французи вважають за потрібне вчити своїх дітей громадянським компетентностям на всіх етапах середньої освіти: у молодшій школі, у колежі та в ліцеї. Зауважимо, мова йде про суспільство зі стійкими демократичними традиціями. Знайдемо в розкладі такий предмет в американських школах, школах Англії та Європейського Союзу. Розвинуті суспільства вчать дітей цінностям, за які борються самі, боролися їх діди та прадіди. Вчать робити відповідальні поступки, керувати своїм власним життям, жити в громаді і захищати свої права разом з громадою. Не може не кидатися в очі, що означені цілі можуть іти в розріз з державами диктаторського чи напівдиктаторського типу, неправовими державами, де еліта зацікавлена в збереженні свого статусу і розглядає громадянську свідомість як пряму загрозу свого існування. Хочеться вірити, що наша держава в даному випадку поставить інтереси суспільства на перше місце, а пересічні українці в своїй свідомості пройшли точку неповернення. Але по-справжньому змінити цю державу зможуть тільки майбутні покоління, тому наше завдання виростити достойних громадян.

Курс з громадянської освіти має обов’язково бути створений. Якщо порівнювати з сьогоднішніми предметами, що учать громадянськості, то курс «Я у світі» та «Правознавство», звичайно, можуть бути взяті за основу, але з глибоким переосмисленням, використовуючи досвід демократично розвинутих країн.

Як модель може бути взятий французький досвід. У країні,яку часто називають колискою демократії, уже в початковій школі дітей готують до розуміння таких серйозних речей, як загальні права людини, учать першому досвіду самоуправління, відповідальності в шкільному та домашньому середовищу, принципу організації, в їхньому випадку Республіки, та декількох великих інституцій. Програма виділяє два головні моменти на цьому віковому етапі: виховання самоповаги та персональної відповідальності. З віком учні пізнають принципи громадянського життя, свої права та обов’язки відносно навколишнього середовища і культурної спадщини. Наступний етап присвячений концепції рівності, солідарності між близькими і, обов’язково, центральна тема розкриває соціальну солідарність. Акцент робиться на рівності перед законом і людській гідності. У кінці курсу для базової середньої школи розкриваються такі важливі поняття, як чотири складові громадянського життя: політична, соціальна, культурна та економічна. Ключові питання виносяться на дебати, це в першу чергу відносини між роботодавцем на найманим працівником, рівність між чоловіком та жінкою, аналіз інформації та мас медіа тощо. Волонтерство, екологічні акції займають ключове місце в виховній роботі з школярами. З 2000 року після базової школи французькі школярі здають екзамен, який являє собою написання короткого аргументованого тексту на основі автентичних документів, присвячених правам людини.

У старшій школі учні більшу частину часу присвячують аналізу та роздумам на тему функціонування громадянського суспільства з акцентом на громадянські, суспільні інститути та практичне застосування набутих знань.

У випускному класі розглядається роль громадянського суспільства через призму сучасних процесів. Невід’ємною частиною курсу є аргументовані дебати з обов’язковою підготовкою. Участь ліцеїстів в соціальних акціях на підтримку або неприйняття певної ідеї - це норма для Французької Республіки.

І не потрібно говорити, що у нас своя специфіка. Права людини, загальнолюдські цінності - вони універсальні. Потрібно тільки розкласти все на свої місця в дитячих головах, і вони ще вичистять ту кашу, яка в головах багатьох їх батьків.

І на завершення. Україна вже має позитивний досвід поєднання гарної освіти, високої кваліфікації і громадянської свідомості. Хто знайомий з середовищем фахівців в галузі інформаційних технологій, знає про їх надзвичайно високий градус патріотизму та бажання змінити країну на краще. Вони відчувають нерв сучасного світу, де уряд не створює перепони і не регламентує, де гроші зароблені чесно і сплачені податки, де бізнес - це знання, помножені на важку працю. Вони готові брати відповідальність за країну. Майбутнє за ними. Освіта врятує Україну, громадянська освіта.

Освіта.ua
05.02.2018

Популярні блоги
В. Співаковський: домашні завдання ще є? Не скасували? «Відчуття часу» дозволить дитині у дорослому житті нікуди не спізнюватися і все робити вчасно
Олена Князева: чому вчителі йдуть зі школи? Школа перестала бути не тільки місцем радості Дитинства, а й місцем професійної реалізації вчителя
В. Громовий: щодо скандалу з шампанським у День учителя Роль жертви, яка виправдовується, - це найгірше, що може обрати для себе директор школи чи вчитель
Олена Шаповалова: що дають нам студенти-іноземці Навчання іноземців протягом року принесе Україні суму, яка співставна з трьома бюджетами Житомира
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Кремгес
Пан Вітвіцький , Ваша радість і оптимізм з приводу нового Закону передчасна. Бачу ви не читали попередній Закон. Там все було про що Ви пишете. Друге- але чи помітили ви , що тепер вчитель не має права на безкоштовне житло, зникла норма про індексацію з/п до середньої в промисловості.... їжте - громадянську освіту!
вчитель фізики
ЯКА громадянська освіта в країні де НЕ виконуються закони, корупція в усіх ланках життя, де закон сильнішого, або закон Джунглів має найбільшу силу? ЯКА громадянська освіта в країні, в якій Конституція - то літерки на папері, а її виконання не підтримується нічим? ЯКА громадянська освіта в країні, де батьки бояться вчителів, а вчителі - батьків і обидві стороні усвідомлюють, що "я роблю протизаконно, але тілу моєї дитини буде комфортно"
Олег Охредько
з наступного року в 10 класі 2 години курсу "Громадянська освіта" - тільки от наскільки готові вчителі викладати. Вангую - це предмет будуть давати викладати всім - від бібліотекарів і психологів до вчителів праці та інших предметів.
Тет, Вы в принципе
не понимаете организацию системы громадянськоъ освиты на протяжении школьной жизни детей. Вам не приходилось через себя пропустить подобную организацию работы с детьми, и,соответсвенно,не приходилось самому (самой) организовывать такую деятельность детей на протяжении ряа лет. ГРустно. Ну почитайте хотя бы того Макаренка. И не только поэму но и "Флаги на башнях" помнится. Может я ошибаюсь. НО- почитайте. О, и Тынянова перечитайте. ТАм тоже любопытнейшие идеи обучения детей общественной жизни. Ещё кого? О. Посмотрите "Сотню", первый сезон, этого должно хватить,может мысли какие нарисуются. А 30 часов лучше отдать на язык/литературу. ТОшно слушать лексику наших учеников,которые . . . Или на химию.Вот только реактивы им следует приобрести
anton2000
Для Тет, Вы в принципе: полностью согласен, что эти 30 часов лучше отдать на химию, физику, математику или тот же английский. Это гораздо полезнее будет во всех смыслах.
Коментувати
Tet-a-tet
Для Нет, организация... Дай бог, чтобы на этот предмет отвели хотя - бы часов 30, это уже был бы большлй шаг. Разве может такое колличество часов отрицательно повлиять на общий баланс учебной нагрузки? А вот польза очевидна, и НИНА пишет об этом в самом низу. Из того, что говрит учитель на уроке ученики запоминают 10-20%, остальное достигается за счет самостоятельной работы(если хочется). Так причем тут учебная нагрузка в школе? Подумайте критически.
Нет,организация
общественной жизни школьника,реальная организация,реальной жизни способствует его гражданскому образованию. Но для этого самим организаторам(а это и учителя,и тот, кто получает деньги за организационную деятельность детей в школе) следует понимать какой результат они получат на выходе. Ясное дело это примерное понимание, поскольку все ооочень разные, но его следует иметь. За один урок такого НЕ создать. И сюда же,в громадянську освиту(немного коробит самоё звучание, но...) относится возможность апелляции результатов контрольных работ ишкольных экзаменов, и возможностьвыбирать и быть выбранным в ученическое руководство,и возможность,то есть, право выбора, получениявысокого и низкого балла БЕЗ пересдачи - это всё громадянська освита и за ОДИН час этого НЕ познать:" Мы никогда не думали,что --- станет президентом класса"(учитель назначал)... Это познаётся годами. А забирать часть учебной наргузки на невесть что не будет би преступлением перед будущим этих детей?
Владимир Белый
Якщо дивитись на шкільне навчання лише як на передачу інформації, то будь-який предмет нічому школярів у підсумку так і не навчить. Такий підхід є вчорашнім днем. Дійсно сучасна профісійна поведінка вчителя - це організація інтерактивної і різнопланової роботи учнів з інформацією, що автоматично вводить їх у стан проживання її сутності. Про це і йдеться у автора, а досвід проживання і єтим, що кажуть: "Освіта - це те, що лишається після того, що забулося".
це варто
Для Владимир Белый: прожити не на уроці.Це варто прожити життям.Щоби через спинний мозок пройшло і навиком залишилося.
anton2000
Для Владимир Белый: вы так пишите, будто в советское время учителя, который на уроке только транслировал информацию от доски, ставили остальным в пример. Безусловно, нет. И раньше тоже требовались и использовались разные виды и формы работы. Плохо, если у вас было не так.
Коментувати
для того,чтобы использовать
опыт французов,следует вспомнить, что к положению "сегодня"они пришличерез ситуацию "вчера", а ситуация "вчера" такова,что люлька демократии КРОВАВА.И непонимание этого говорит о незнании елементарных исторических событий. Или неумении делать выводы из существующей информации. Позняк правильно заметил,что безнаказанность в школе тянет за собой безнаказанность во взрослой жизни - http://www.otozh.com.ua/2018/01/29/gotujte-ditej-do-zhittya-a-ne-do-gri-v-pisochnici/ То есть необходим НЕ какой-то там курс как добавочное финансирование создателям программ/учебников, а система образования таким образом,чтобы дети, в процессе взросления,приобрели навыки правового поля деятельности.НИКТО и никогда в разговорах НЕ научал детей чему бы то ни было.Предлагаемый вариант - болтология с оплатой мастерам разговорного жанра и тем,кого эти мастера кормят
Олекса Позняк
Випускник забив пенсіонера ногами насмерть.Бо у школі йому наш МОН з агентом ФСБ Кремінем правами ребьйонка забили голову що щоб він не натворив йому нічого не буде - покарають учителя, директора але не його і батьків.Ну максимум проведуть виховну бесіду з якої він поірже.От і виховали.
Позняк,узко
смотришь. Кроме "поржат" есть огромное поле реальных действий, которые учат детей. И они есть сильнейшее направление для "поржать", бОлее сильное, нежели школа. Послушай лексику мамаш https://www.facebook.com/1024125771001946/videos/1630052583742592/?hc_ref=ARS0j_xT3fVvrhwdQXFUas8lzBvQ3_GzKBn1Y9pIm3GUhM3V1_COdn5SZPc_jw42u_Y Не видно причины того,что закрутили-ЭТОплохо.НО мамаши. . . этонашефсё.РЕзультат работы системы...
Коментувати
Алекс
После нескольких первых строк бросил читать этот набор букв. Сам текст написан в стиле передовицы "Правды" советских времён.
Для Алекс: Ура, товарищи!!!
Коментувати
соціальне, страхування!!!
"Розвинуті суспільства вчать дітей цінностям, за які борються самі, боролися їх діди та прадіди. Вчать робити відповідальні поступки, керувати своїм власним життям, жити в громаді і захищати свої права разом з громадою. " Дійсно саме так вчать у розвинутих країнах. А ще вони вчать розуміти своїх керівників, владу їх потреби, обставини, преспективи, непередбачувані поовороти життя. Будемо вірити у кращу долю. Але готвувати до найгіршого себе завжди потрібно.
Юрий
Сколько можно сказочки рассказывать! Думаю,многие сталкивались и сталкиваются с проблемами оформления наследства, введения дома в эксплуатацию, переоформлением машин и др. Да будь ты хоть трижды с высшим образованием и всю жизнь изучай " Правознавство"- ничего не пробиваемо! Без взяток чувствуешь себя идиотом! Может начинать всё же нужно с того, что " посадить трёх лучших друзей", и так по цепочке всё очистить.. А потом уж...изучать что-то в школе,
Юрий
Сколько можно сказочки рассказывать! Думаю,многие сталкивались и сталкиваются с проблемами оформления наследства, введения дома в эксплуатацию, переоформлением машин и др. Да будь ты хоть трижды с высшим образованием и всю жизнь изучай " Правознавство"- ничего не пробиваемо! Без взяток чувствуешь себя идиотом! Может начинать всё же нужно с того, что " посадить трёх лучших друзей", и так по цепочке всё очистить.. А потом уж...изучать что-то в школе,
Юрий
Сколько можно сказочки рассказывать! Думаю,многие сталкивались и сталкиваются с проблемами оформления наследства, введения дома в эксплуатацию, переоформлением машин и др. Да будь ты хоть трижды с высшим образованием и всю жизнь изучай " Правознавство"- ничего не пробиваемо! Без взяток чувствуешь себя идиотом! Может начинать всё же нужно с того, что " посадить трёх лучших друзей", и так по цепочке всё очистить.. А потом уж...изучать что-то в школе,
Юрий
Сколько можно сказочки рассказывать! Думаю,многие сталкивались и сталкиваются с проблемами оформления наследства, введения дома в эксплуатацию, переоформлением машин и др. Да будь ты хоть трижды с высшим образованием и всю жизнь изучай " Правознавство"- ничего не пробиваемо! Без взяток чувствуешь себя идиотом! Может начинать всё же нужно с того, что " посадить трёх лучших друзей", и так по цепочке всё очистить.. А потом уж...изучать что-то в школе,
Юрий
Сколько можно сказочки рассказывать! Думаю,многие сталкивались и сталкиваются с проблемами оформления наследства, введения дома в эксплуатацию, переоформлением машин и др. Да будь ты хоть трижды с высшим образованием и всю жизнь изучай " Правознавство"- ничего не пробиваемо! Без взяток чувствуешь себя идиотом! Может начинать всё же нужно с того, что " посадить трёх лучших друзей", и так по цепочке всё очистить.. А потом уж...изучать что-то в школе,
Юрий
Сколько можно сказочки рассказывать! Думаю,многие сталкивались и сталкиваются с проблемами оформления наследства, введения дома в эксплуатацию, переоформлением машин и др. Да будь ты хоть трижды с высшим образованием и всю жизнь изучай " Правознавство"- ничего не пробиваемо! Без взяток чувствуешь себя идиотом! Может начинать всё же нужно с того, что " посадить трёх лучших друзей", и так по цепочке всё очистить.. А потом уж...изучать что-то в школе,
Владимир Белый
РЕСПЕКТ автору! Саме такий підхід є доцільним для вирішення існуючої проблеми перевантаження учнів надмірною кількістю предметів загальноосвітньо-гуманітарного спрямування.
Тет-а-тет
Дуже розумна і актуальна стаття, підтримую автора щодо запровадження предмету у школі "функціонування громадянського суспільства".Це давно на часі, бо саме життя підказує нам, що без належного виховання нового покоління одним знанням шкільних предметів успіху не досягти. Сподіваюся, що ця стаття не потоне у потоці песимізму та зневіри частини освітян.
ха-ха-ха
Для Тет-а-тет: А я пропоную запровадити у школі предмет "футбол", а то наша збірна ніяк в люди не вирветься. Нічого не станеться, якщо на нього у математиків ще одну годину урізати. Діти й так математики не знають, то хоч у футбол гратимуть краще.
Ніна
На міністерському сайті розміщені програми для 10-11 класів чинні з 1 вересня 2018 року. Серед них - Громадянська освіта (інтегрований курс). Я ознайомилась, мені сподобалось. Рекомендую.
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!