О. Калинич: чи реальні компетентності вчителя НУШ?

Про підсумки анонімного анкетування на тему компетентностей учителя Нової української школи

О. Калинич: чи реальні компетентності вчителя НУШ?

Автор: Олеся Калинич, вчитель, Хустська гімназія-інтернат.

Уже традиційно: не без іронії.

Мені, наприклад, подобається читати про щось ідеально-прекрасне: які ролі вчителя в школі; якими компетентностями повинен володіти педагог, як досконало повинен працювати, наскільки має любити дітей, кому і що ПОВИНЕН тощо. Під час читання ідеальних текстів мрієш хоч раз зустріти в реальності такого вчителя... Переконана, уже зовсім скоро в нашій освіті з'явиться десант ідеальних педагогів.

15 січня 2018 року на сайті ІМЗО оприлюднено Типову освітню програму організації і проведення підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладами післядипломної педагогічної освіти, де описано профілі базових компетентностей учителів початкової школи: професійно-педагогічна компетентність, соціально-громадянська компетентність, загальнокультурна компетентність, мовно-комунікативна компетентність, психологічно-фасилітативна компетентність, підприємницька компетентність, інформаційно-цифрова компетентність.

Навряд чи хтось заперечить, що такими компетентностями повинен володіти й учитель середньої та старшої школи. У четвер мала нагоду зустрітися з колегами, тож провела анонімне анкетування на тему компетентностей учителя НУШ, щоб з'ясувати, чи відрізняється мрія (програма) від дійсності (думка вчителів-практиків).

Кожній компетентності колеги поставили бали: 2 - погоджуюся, 1- посередньо, 0 - не погоджуюся. Максимально кожна компетентність могла «зібрати» 56 балів (28 учителів). Результати подано у таблиці (див. нижче).

Опитування показує: значна частина вчителів уважає, що усвідомлення глобальних проблем людства, уміння генерувати ідеї та втілювати їх у життя не стосуються щоденних уроків (19 балів із можливих 56). Навряд чи вдасться «втілити в реальність» підприємницьку компетентність - наші вчителі не готові самостійно генерувати ідеї, втілювати їх у життя й заробляти на них (10 балів із 56 можливих). Тільки 26-ма балами із 56 можливих оцінена важливість на щоденних уроках інформаційно-цифрової компетентності: у багатьох учителів під час уроку єдиними «цифровими» засобами є дошка й крейда. Більше того, не всі колеги обізнані з новими відомостями педагогіки, психології тощо (професійно-педагогічна компетентність): одні не встигають, бо витрачають багато часу на перевірку зошитів; інші - просто невмотивовані, тому що переконані: теорія педагогіки й щоденний урок не тотожні, адже красиво описані прийоми часто бувають недієві... Після анкетування ми спілкувались.

Звичайно, можна обуритися: «Жах! Ці вчителі виховують наших дітей?!.»

Дуже хочеться, щоб кожен учитель любив свою професію, займався самоосвітою, подорожував, збагачувався духовно, був вільним, творчим і виховував наших дітей такими ж. Гарно ж про це пишуть у різних статтях...

Я нікого не захищаю, але є й інша картина: багато (дуже багато) вчителів живуть у сільській місцевості, удома в них - господарство (город, нива, худоба) - так би мовити, підприємницька компетентність у дії. Загалом, напевно, не дуже зручно думати про новітні здобутки психології, чи глобальні проблеми людства, чи осмислення творів мистецтва, коли копаєш картоплю чи годуєш корів... Господарство вести мусиш, адже зарплати не вистачає, бо вчитель, окрім душі, покликання й любові до дітей, має тіло...і сім'ю...

Було би смішно, якби не було так гірко...

Компетент-
ність

Пояснення

Знаю\вмію

Чи стосується щоденних уроків у класі (стосується-2, посередньо- 1, ні-0)

Професійно-педагогічна компетентність

Обізнаність із новітніми науково обґрунтованими відомостями з педагогіки, психології, методик, інноватики для створення освітньо-розвивального середовища здатність до продуктивної професійної діяльності на основі розвиненої педагогічної рефлексії

37

26

Соціально-громадянська компетентність

Розуміння сутності громадянського суспільства, володіння знаннями про права і свободи людини, усвідомлення глобальних проблем людства і можливостей власної участі у їх розв’язанні, усвідомлення громадянського обов’язку та почуття власної гідності, вміння попереджувати та розв’язувати конфлікти,досягаючи компромісів.

24

19

Загально-культурна компетентність

Здатність розуміти твори мистецтва, формувати власні мистецькі смаки, самостійно виражати ідеї, досвід та почуття за допомогою мистецтва

40

33

Мовно-комунікативна компетентність

Володіння системними знаннями про норми і типи педагогічного спілкування в процесі організації колективної та індивідуальної діяльності, вміння вислуховувати, відстоювати власну позицію тощо

45

41

Психологічно-фасилітативна компетентність

Усвідомлення ціннісної значущості фізичного, психічного і морального здоров’я дитини, здатність сприяти творчому становленню школярів та їхній індивідуалізації

39

30

Підприємницька компетентність

Уміння генерувати нові ідеї й ініціативи та втілювати їх у життя з метою підвищення як власного соціального статусу та добробуту, так і розвитку суспільства і держави

19

10

Інформаційно-цифрова компетентність

Здатність орієнтуватися в інформаційному просторі, отримувати інформацію та оперувати нею відповідно до власних потреб і вимог сучасного інформаційного суспільства.

40

26


Оригінал

Освіта.ua
29.01.2018

Популярні блоги
В. Громовий: в освіті вже пройдена межа незворотності Негативний відбір і зворотна селекція в освіті тривають, адже йдуть кращі, а «лава запасних» практично порожня
Є. Стадний: ідея збільшення ваги атестата хибна по суті Чим більше враховуватимуть атестат, тим меншими будуть шанси дітей з хорошими знаннями з суворіших шкіл
Д. Бабурін: реальність освіти за ширмою рейтингової шкали За ширмою рейтингової шкали 100-200, яку нам кожен рік презентує УЦОЯО, ховається реальний стан освіти в Україні
В. Громовий: як врятувати освіту від остаточного розвалу Як викликати шалену ненависть, але врятувати шкільну освіту від остаточного розвалу
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Олександра
Боюся образити, шановна авторко, порадою: не ліпіть і не засмічуйте голови подібними "дослідженнями". Ви сама зрозуміла, що Ви хотіла з’ясувати, чи (бажано було би) вирішити? Вже не питаюся, бо видно з матеріалу, що "знаєтеся" на інструментарії й "компетентна" робити висновки. Дозвольте робити це фахівцям, а Ви робіть те, що добре вмієте. І буде Вам щастя
serj
Для Олександра:Учитель не фахівець???? А що за фахівці мають робити висновки? Пустомелі з управлінь, інститутів ппо, і т.д.???
глас
Для serj: Вы похоже тайный поклонник Калинич, так рьяно ее защищаете? Всегда интересовала тема, что людей заставляет, вынуждает ,назовите как хотите писать такие статьи. Ведь у хорошего учителя, который каждый день качественно готовится к урокам просто нет времени "умничать". А как же моральное право принуждать учителей к участию в ненужных анкетированиях: " У четвер мала нагоду зустрітися з колегами, тож провела анонімне анкетування на тему компетентностей учителя НУШ, щоб з’ясувати, чи відрізняється мрія (програма) від дійсності (думка вчителів-практиків)" для того чтобы для себя что- то выяснить? Печально...
Коментувати
Олекса Позняк
Якби ви провели дослідження реальних компетенцій Шекспіра складати сонети то був би він на останньому місці. Далеко йому до агентів змін -вони усім вашим компетенціям відповідають.Хунвейбіни освіти...
втомлений від пустої говорильні
Шановна О.Калинич, зовсім не зрозуміло мета Вашого анкетування, будь яке опитування має мати наукове підгрунття, чого не має у Вас. Тому стаття має вигляд " а поговорить і засветится".
serj
Для втомлений від пустої говорильні: Це не пуста говорильня, а ДІЙСНІСТЬ. А ваше "наукове підґрунття", зазвичай, дуже далеке від реальності
Коментувати
Вчитель
дайте зарплату таку як і в країнах Західної Європи, тоді вчителі буду на 99% виконувати компетентності, а не годувати худобу у селі
Игорь Ващенко
В науці управління є таке поняття як мотивація. Так от, у більшості, якщо не у всіх вчителів старшого покоління, роки роботи в школі таку мотивацію до сприйняття та впровадження нового знищили під корінь. Причини: злидні (назвіть мені вчителів, які зуміли заробити собі нормальних статків ТІЛЬКИ своєю професійною діяльністю), моральний терор (чого варті виховні програми:кодекс будівника комунізму, тепер національного виховання і т.п.), бюрократизація освітнього процесу(то оптимізація, то інновацизація, то компютеризація, то 12 років, то 11 і на все дай звіт). І МОН знову наступає на ці ж самі граблі. Тому роблю невтішний висновок - НУШ реально НЕ БУДЕ. На папері і у звітах - буде. Реально - НІ. І підтвердження цьому - таблиця наведена колегою вище.
Pasufik
А мені здається, що усе не так страшно як Ви змальовуєте. Якщо в класі 30-35 учнів, то Ви хоч голову до одвірка товчіть - все одно через свої можливості не перескочете. Не можна робити акцент тільки на компетентності вчителя, є ще багато організаційних факторів, які нівелюють здібності педагога. А вони не вирішуються, хоча МОНУ про це говорить чимало. Місцева влада як дивилася на освіту через рожеві окуляри, так і дивиться далі, роблячи вигляд, що броблеми школи її не стосується. Ви жалієте сільських вчителів, а там якраз навантаження найменше. До речі, сільські школи також різні і чимало дають фору міським за рівнем підготовки своїх учнів.
Надія Бурча
Для Pasufik: Я з вами згідна!
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!