Osvita.ua Блоги В. Громовий: абетка для «агентів змін». Літера Б
В. Громовий: абетка для «агентів змін». Літера Б

В освіті звикли керувати людьми «роби так», спонукаючи «підлеглих» до генерування тих чи інших подій

В. Громовий: абетка для «агентів змін». Літера Б

Автор: Віктор Громовий, освітній експерт, заслужений вчитель України.

Див. літеру «А» тут.

В освіті ми звикли керувати людьми: роби так! Звісно, «вказівки» перш за все спонукають «підлеглих» до генерування тих чи інших подій. У кращому випадку ці події можуть бути хоч якось пов'язані між собою (на виконання плану заходів).

Подія - те, що відбувається в довільній точці простору-часу як факт суспільного або особистого життя, це те, що «сталося, хоча могло і не статися».

Ще 25 років тому на етапі відмови від радянських командно-адміністративних методів управління, ми мали навчитись керувати не людьми, а процесами.

Процес (лат. processus — рух) — це сукупність ряду послідовних дій, спрямованих на досягнення певного результату. Це сукупність ряду послідовних дій не є випадковою, є певна логіка і певні закономірності розгортання того чи іншого процесу.

Керувати людьми – означає використовувати ситуаційний підхід і здійснювати «менеджмент людських ресурсів» у ручному режимі. За такого способу управління основним інструментом впливу на людей є ієрархічне підпорядкування, яке ґрунтується на вертикальних відносинах «начальник – підлеглий». Для таких стосунків нормальним є підкорення, тиск зверху, примус тощо.

Процесний підхід розглядає управління як безперервну серію взаємопов'язаних управлінських функцій. Цей підхід націлює на використання тонких інструментів непрямого впливу:

1. Організаційної культури як способу впливу, який реалізується за допомогою цінностей, соціальних норм, ритуалів, що виробляються та визначаються суспільством, організацією або групою і спонукають людину відповідно поводитися. Звісно, визначальна роль організаційної культури виявляється лише тоді, коли керівник спирається на систему цінностей, прийнятих в організації.

2. Партнерства по горизонталі як інструмента, побудови системи рівноправних відносин, що базуються на балансі інтересів. Партнерство не можливе без побудови взаємної довіри та створення умов, у яких люди мають свободу вираження своїх думок та свободу дії.

Утім, у новому тисячолітті навчитися керувати процесами уже недостатньо, щоб бути ефективним керівником. Треба вчитись керувати середовищем розвитку всіх учасників освітнього процесу. А це вже націлює на застосування багатоаспектного «цільового управління», опанування сучасними інструментами управління якістю тощо.

У жовтні-листопаді минулого року для слухачів школи освітніх інновацій та управління, яку організовував Центр інноваційної освіти «Про.Світ», пропонував заповнити такі таблички (див фото) з тим, щоб вони змогли відчути різницю між цими трьома способами управління.

Перехід до процесо-орієнтованого управління та школобазованого менеджменту (SBM), змушує нас шукати відповідь на питання:

  • Я навчитися керувати не людьми, а процесами?
  • Як перейти від зовнішнього управління до інноваційного розвитку школи на основі школобазованого менеджменту?
  • Як керувати школою, не керуючи нею, йти поверх бар’єрів?
  • Як створити освітнє середовища як цілісну «освітню екосистему», у якій педагогічна діяльність буде багатоплановою взаємодією між учасниками освітнього процесу, змістом освіти та матеріальними ресурсами?

Додаток до абетки для «агентів змін». Літера Б.

Практична робота «Інший барабанщик».

If a man does not keep pace with his companions, perhaps it is because he hears a different drummer. Let him step to the music which he hears, however measured or far away.
Henry David Thoreau

«Якщо людина не йде в ногу зі своїми супутниками, — писав американський письменник Генрі Торо, — можливо, це від того, що їй чутно іншого барабанщика. Так нехай же карбує крок під ту музику, яка чується їй, хай і віддалену».

  • Як Ви гадаєте, кого(чи що), виходячи зі змісту цитати, можна позначити терміном «інший барабанщик»?
  • Схарактеризуйте вашого «барабанщика».
  • Які звуки іншого маршу нової української школи ви почули?

Оригінал

Освіта.ua
12.01.2018

Популярні блоги
Н. Клясен: освітян треба вчити не "по-новому", а якісно Професійну діяльність вчителя взагалі неможливо однозначно оцінити за загальними критеріями
Н. Чуприна: про три «прориви» стосовно сертифікації Давайте поговоримо про те, що варто було б зробити, якщо ми кажемо про сертифікацію вчителів
К. Куницька: про банальне приховування якості освіти Простіше шукати винних і платити за помилки готівкою, ніж об'єднуватися і розділяти відповідальність
В. Онацький: суботні роздуми про сертифікацію вчителів Держава виділяє шалені кошти на освіту, але той, хто безпосередньо вчить дитину, має найменшу зарплату
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
ождлорп
Ми дійсно звикли до вказівок і звітування, а потрібне робити ніколи. Ініціативи потрібно бачити і відзначати. А у нас вони караються. Принаймні в нашому районі -так. Бо керуюють "важаки"(((((((((((((((((((((((((((
Карлат
Нісенітниця повна!! Якась псевдонаука пустопорожня!!

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!