Osvita.ua Блоги О. Овсянніков: про химери в сучасній українській освіті
О. Овсянніков: про химери в сучасній українській освіті

Насилля у середній освіті якось пов‘язано з економічним зростанням у певній середньотерміновій перспективі

О. Овсянніков: про химери в сучасній українській освіті

Автор: Олексій Овсянніков, учитель фізики в Українському фізико-математичному ліцеї, м. Київ.

Про стан середньої освіти worldwide та про химери в сучасній українській освіті. Зараз я напишу свою аргументовану (здається) думку, за яку мене змішають з фекаліями 90% учительського складу України.

Почнемо з Південно-Східної Азії. Регіон економічно розвивався останні 40 років (+-) дуже швидко, ріст ВВП був для Європи та Північної Америки захмарним. Така ситуація існує і на теперішній момент. Давайте подивимось на систему середньої освіти Японії, Південної Кореї, Сінгапуру тощо. Повне перевантаження учнів (наша санстанція б вбила), засилля предметів природничо-математичного циклу та фізкультури. Дитина приходить додому зі школи о 20.00 та сідає робити домашнє завдання. Результат – різке зростання наукомістких виробництв (особливо в Китаї) та їх відсотку у ВВП.

Задаємо питання Фінляндії – де гордість країни Нокія? Задаємо питання Швеції – де домінуюча колись на ринку мережевого обладнання для мобільного зв‘язку компанія Ерікссон? Де IBM?

Насправді ми зараз маємо Sumsung, Huawey, Lenovo.

Інше питання, яке вже декілька разів піднімалося на рівні уряду США – чому система середньої освіти країни не може забезпечити необхідну кількість абітурієнтів у топові університети. Статистика щодо кількості студентів – громадян США у Масачуссеті, Берклі, Принстоні є в мережі. А звідки ж інші? Поки відкладемо це питання. Поки що давайте за цими даними висунемо гіпотезу – насилля у середній освіті якось пов‘язано з економічним зростанням у певній середньо терміновій перспективі.

Років з 30 тому сита Європа зрозуміла, що ринок робочої сили швидко переорієнтовується на ринок послуг. Кількість зайнятих на виробництві технічних працівників середньої ланки зменшується завдяки автоматизації виробництва, потреба у висококваліфікованих працівниках залишається сталою, а потреба у сфері послуг зростає. Почався рух щодо гуманізації, як її у нас називають, освіти. Дітей у школі почали навчати переважно навичкам, які допомагають соціалізації, виникли поняття компетентностей у освіті тощо.

Багата країна може собі це дозволити. Високотехнологічний сектор працює без збоїв, економіка продовжує зростати. І тут за останні 10 років виявляється, що в Британіі немає жодної автомобільної компанії, так-так, гугліть. А у фінів нема Нокії, і Вольво – теж не європейське. І тут чомусь до фінів на постгрейд можна без проблем (паперової роботи багато тільки) на технічні спеціальності потрапити з України. І Польша-Чехія за нашими школярами полювання оголосили. Японія, Китай, Південня Корея тощо в цей час продовжують ґвалтувати своїх учнів середніх шкіл. Відбір до вишів – це вам не наше ЗНО.

Тепер до України. Потрапив я восени без запрошення на одне педагогічне збіговисько. Фраза однієї дуже поважної (дійсно в минулому є за що поважати) людини з НАПН мене вбила. Знаннєвий компонент в освіті – то архаїка, а врятує середню освіту тільки компетентнісний підхід.

Добре, давайте погодимось. Дитину треба зацікавити, вивчення предмету має бути наближеним до життя, проектна діяльність, танці з бубнами. Тільки до чого прийшли? Далі будуть мої спостереження і висновки.

На всеукраїнському конкурсі «Вчитель року» більшість вчительок у презентаціях про свою педагогічну діяльність розповідало про творчі проекти, співпрацю з МАН, нестандартні уроки, роботу учнів у групах. Потім ці вчительки набирали на фаховій контрольній роботі 10-20% від максимальної кількості балів. (Я єдиний, до речі, тоді вибив 100%).

15 років тому 20% учнів 7-х класів в принципі не могли додавати дроби. Зараз 20% їх додавати вміють. Чому? Відповідь лежить на поверхні.

Якось на одних батьківських зборах на мене «наїхала» певна група батьків. Наші учні нічого не розуміють (насправді, оцінки були погані). Я почав пояснювати, що діти не в змозі у 8-му класі прочитати умову задачі, ну, прочитати можуть, а переказати своїми словами – ні. Я запропонував такий цікавий тест. Купуєте у найближчу п‘ятницю «Український тиждень», там завжди є 1-2 статті з «Економіст», це не фізика. Політично нейтральні. Дайте дитині прочитати і спитайте основні ідеї статті, а якщо не вийде, то починайте з казки «Колобок». Одиниці спробували - і зрозуміли мою ідею.

На уроках я можу по три рази різними словами пояснювати умову задачі, а на самостійній – ні. Причина в МОН, дітей не треба перевантажувати, тому з програми з мови був виключений такий вид діяльності як переказ. Зовсім. Ну, нормальні мовники це порушують, тому і нормальні (я маю на увазі – навчені) діти є. Дорозвантажувалися? Прикладів багато.

Висновок простий. Без насильства не буде нормального результату в природничо-математичній освіті. Без розв‘язування Сканаві (або чогось іншого) пачками - не буде навичок в математиці. Без нудного, але необхідного розбору визначень фізичних понять – не буде фізики, також її не буде без ґрунтовного знання математики. Про проблеми хіміків я вже мовчу, там катастрофа. А якщо залишиться час на танці з бубнами – я тільки за.

А європейська система, яка не дає змогу набрати абітурієнтів на технічні спеціальності, але дає змогу випустити з Оксфорду спеціаліста з іспанської літератури 17-го сторіччя Україні, на жаль, зараз не підходить. Може, років через 20.

P.S. Подивіться перелік спеціальностей для отримання виду на проживання у Канаді, Новій Зеландії, Австралії тощо. Чому ж без нас та китайців не спроможні?

Оригінал

Освіта.ua
10.01.2018

Популярні блоги
В. Громовий: ми реформуємо освіту, якої немає Реалії постають набагато сумніші, аніж собі уявляють найзапекліші зрадофіли і огульні критикани
Валентина Волчан: домашні завдання все-таки потрібні ДЗ - один зі способів дізнатися, наскільки учень засвоїв програму, і звернути увагу на проблеми
Н. Клясен: освітян треба вчити не "по-новому", а якісно Професійну діяльність вчителя взагалі неможливо однозначно оцінити за загальними критеріями
Н. Чуприна: про три «прориви» стосовно сертифікації Давайте поговоримо про те, що варто було б зробити, якщо ми кажемо про сертифікацію вчителів
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Андрій
А ще хочу додати - треба терміново скасувати це знущання, як ЗНО!!!! Тому що більшість викладачів в школі перестали "задурно" надавати дітям знання!!!! Хочеш знання - наймай репетитора!!!
anton2000
Для Андрій: Ерунду вы написали. ЗНО - это то единственное, что хорошего за многие годы сделало министерство. А вторая ваша фраза - это оскорбление всех учителей. Вам бы стоило извиниться за эту фразу.
Коментувати
Андрій
Жах!!! Про що ви взагалі говорите???? Працюю викладачем в коледжі, та щороку спостерігаю жахливу картину, коли вже студенти 1 курсу не вміють ні писати, ні читати!!!! До "реформуватися"???? В школі замість того, щоб приділяти більше часу основам граматики та лексикону, засвоюються абсолютно не потрібні предмети, на які виділяється купа годин!!! З першого класу англійська, з четвертого німецька, з сьомого ще добавляється французька !!!! Та краще замість цього додаткові уроки з мови та літератури! А про стан фізичної підготовки взагалі мовчу!!!!! Два рази на тиждень чисто для "галочки"!!! А треба кожного дня!!! Кожна друга дитина має відхилення по стану здоров’я, бо немає достатньої рухової активності хоча би в школі - 5-7 уроків щодня, потім виконання д/з, ( плюс підготовка до цього дибільного ЗНО), сидіння за комп’ютером і... маємо жахливу статистику!!!! Після закінчення школи 70% учнів тупі, сліпі та ще фізично неповноцінні!!! А ви говорите про вищу математику....
anton2000
Для Андрій: а в каком колледже вы работаете? И кем?
Коментувати
Віктор
Ви статтю 52 Закона Про освіту читали (про учасників навчального процесу),чи статтю 54 (Педагогічні, науково-педагогічні та наукові працівники зобов’язані поважати гідність, права, свободи і ЗАКОННІ ІНТЕРЕСИ всіх учасників освітнього процесу)? Зараз КОЖЕН УЧЕНЬ може мати СВОЮ думку і добиватися ВЛАСНИХ ЦІЛЕЙ у навчанні. А ПЕДАГОГІКОЮ/ВИХОВАННЯМ (для якої ЗАРАЗ треба мати знання з ПСИХОЛОГІЇ, а не інших предметів) займаються кожні ВІДПОВІДАЛЬНІ батьки у родині!
маруся
Автору статті респект. Дуже вірні міркування.
Прибічник
Цей пост - своєрідний "вибух" в освітньому реформуванні. Він оприлюднює думки багатьох притомних педагогів, які критично ставляться до ідей НУШ. Добре, що ці думки висловлює вчитель-практик. Привітаємо його! Написане і коментарі обнадіюють на побудову справді нової освіти.
Віктор
А семикласники з ЕЛІТНИХ ШКІЛ не так пишуть двокрапку, тому що вчителі бояться щось сказати їхнім батькам, бо ті несуть в ЕЛІТНІ школи ЕЛІТНІ ГРОШІ! ТАК ЩО НЕ ТРЕБА ПЛУТАТИ праведне з грішним
Віктор
Діти-РІЗНІ!Мають бути РІЗНІ школи - профільні та загальні для дітей РІЗНИХ рівнів!Методи навчання у початковій,середній,старшій школі мають бути РІЗНІ, бо РІЗНИЙ рівень свідомості та мотивації у дітей! Автор пише підсвідомо лише одне- ВЧИТЕЛЬ КРАЩЕ ЗА ВСІХ ЗНАЄ ЩО УЧНЕВІ ПОТРІБНО,тобто усі назад до РАДЯНЩИНИ і ЯК РАНІШЕ ВСЕ ДОБРЕ БУЛО! У азіатських країнах БУЛИ успіхи не лише тому що в них потогінна система а тому що в них - інша ментальність,чисельність населення та інші суто економічні чинники - тому це абсолютно некоректний аргумент! уКРАЇНЦІ-НЕ АЗІАТИ І НІКОЛИ НИМИ НЕ БУДУТЬ!! Автор викладає у престижному ліцеї,тому хочеться щоб туди ВЖЕ приходили ГОТОВІ ГЕНІЇ, ЩОБ У НЬОГО БУЛО БІЛЬШЕ ДОСЯГНЕНЬ? Тільки через НОРМАЛЬНУ КОМУНІКАЦІЮ І СПІВПРАЦЮ вчителя,учня і батьків досягаються високі результати у навчанні (в першу чергу -ПОСТІЙНИЙ ІНТЕРЕС ДО НОВИХ ЗНАНЬ!!)
Олександр Сорокін
Для Віктор: Автор пише підсвідомо: ВЧИТЕЛЬ ЗНАЄ КРАЩЕ ЗА ВСІХ, ЩО ПОТРІБНО УЧНЮ. Аякже! Звісно, сантехніх та менеджер краще розуміються на педагогіці, ніж учитель... І це - риса нашої ментальності. Не якась там азійська, а своя, національна, демократична, прогресивна і т.д.
Віктор
Ви статтю 52 Закона Про освіту читали (про учасників навчального процесу),чи статтю 54 (Педагогічні, науково-педагогічні та наукові працівники зобов’язані поважати гідність, права, свободи і законні інтереси всіх учасників освітнього процесу)? Зараз КОЖЕН УЧЕНЬ може мати СВОЮ думку і добиватися ВЛАСНИХ ЦІЛЕЙ у навчанні. А ПЕДАГОГІКОЮ/ВИХОВАННЯМ (для якої ЗАРАЗ треба мати знання з ПСИХОЛОГІЇ, а не інших предметів) займаються кожні ВІДПОВІДІЛЬНІ батьки у родині!
Коментувати
Олександр Сорокін
Аплодую автору! Вчитель-гуманітарій погоджується з учителем-фізиком! У НАШІЙ КРАЇНІ ДІЄ ЦІЛЕСПРЯМОВАНА ПРОГРАМА ДЕІНТЕЛЕКТУАЛІЗАЦІЇ МОЛОДІ. Найздібніші поїдуть за кордон, а владі (і не лише вітчизняній) буде легко розводити лохів. "Компетентнісні" педагоги, ви що, справді не розумієте, яку дурницю ви чините? Знаєте, як семикласники елітних столичних шкіл пишуть двокрапку? З’їжте! Отак: .. Для МОН і НУШ поясню додатково. Не :, а .. Компетентні ж бо...
Witalina
Для Олександр Сорокін: Я нічого поганого не бачу у КОМПЕТЕНТНІСНОМУ підході!!!! Але без ЗНАНЬ не може бути компетентною людина,учень.Для мене компетентності - знання,уміння і навички. А вони набуваються працею,або важкою працею(в залежності від здібностей) А ще ,не може бути в освітньому процесі тільки один - компетентнісний підхід. Як на мене, це найбільша дурниця! А що поганого в діяльнісному,особистісно-орієнтованому,диференційованому і т.д.????
Коментувати
Олексій
Вся проблема в тому, що реформатори далекі від освіти. Надивитися в іншій країні, де матеріальний рівень і фінансування освіти набагато вищий це одне, а перенести це досвід на без базову освіту в Україні це інше...
Юрій
Ще свох п’ять копійок))) Погоджуюся майже з усім! Та видаеться важливим: зменьшеня навантаження через профільне навчання, тобто поділ на фізиків та ліриків, і вже десь із 8 класу! Збільшити конкуренцію в середині учнівського колективу, ділити класи на середній , вищий і окремо низький рівень! Без добрих знань немає компетенцій! Я знаю багатьох відмінників які не бачать різниці між силою і потужністю! І важливо що б знання підкріплювалися потужною практикою!
Tala
За!!! Обома руками і ногами!!! Набридли ці ігри... Деяких батьків приводить в жах, якщо вчитель задає прочитати і "Пятнадцятирічного капітана"Ж.Верна, і "Острів скарбів"Стівенсона (ці твори в програмі на вибір учня), і "Робінзона Крузо"Д.Дефо(позакласне). Кажуть: забагато! А що сьогодні діти читають? 10-20% - читаючі, останні - на рівні "ну", "типу", "як би"... Цитата методиста:"Вчитель має бути мудрим, вибираючи один із цих творів". А хіба з-поміж них можна вибирати? Це ж золотий фонд,,, Але ж батькам треба догодити...
Anna
Для Tala: а действительно ли дети готовы в этом возрасте читать подобные произведения? Та же Анна Каренина в 10 классе явно не актуальна... Да и большинство детей все же отдает предпочтение современной литературе, лишь единицы читают классику.
Коментувати
anton2000
Все абсолютно правильно! Последние годы убивали-убивали естественно-научное образование в Украине и похоже, что НУШ его окончательно убьет.
Мирослава Кваша
надзвичайно точно і чітко про важливі і правдиві речі. з цього приводу мене завжди мордує одне питання: "чому наше МОН так активно просуває ідею компетенцізації учнів?, а може це чиєсь замовлення, бо важко повірити що вони насправді такі недалекоглядні...А ще щодо читання учнями і розуміння прочитаного, то це починає нагадувати дуже серйозну проплему, бо кількість дітей які читають і не розуміють прочитаного катастрофічно зростає - а це попахує дислексичними проблемами на які вчасно не звернули увагу і не пропрацювали і наслідки можуть бути дуже і дуже....
Наталя
Для Мирослава Кваша: Больная тема(( но не всегда дети виноваты в том, что не могут понять, что написано. Я недавно пыталась с одной ученицей 9 класса читать учебник биологии одного из уважаемых авторов. Через пару предложений я поняла, что бедные дети, которым приходится учиться по такому учебнику. А прочитайте учебник 6-7 класса по биологии. Такое чувство, что авторы никогда не видели детей. Я эти учебники сейчас использую только для подготовки детей к ЗНО. Как справочник некоторые из этих учебников хороши, но для семи- восьмиклассников - это пытка(((
Мама ученицы
Очень верно про учебники. Возьмите ещё к примеру учебник по истории Украины, это ужас, разобраться в фактах и запомнить невозможно, никакой связи, выводов, просто нагромождение информации. Выход - просто зазубрить, не думая. А по химии.... И так практически все учебники
Коментувати
Вчитель літератури
Учителі Вас якраз і підтримають, а ось експерти, батьки СОС та міністерство та АПН змішають з фекаліями...????
Вікторія
Згідна на 100%,що вивчити математику і фізику тільки граючись неможливо. Звичайно,потрібне відпрацювання на багатьох прикладах. І ніяке це не насильство. Але можна було б спростити програму, або хоча б зменшити вимоги. Я говорю про математику, про інші предмети тим більше. Потрібен перегляд програм в базовій школі(5-9 класи) і з географії,і з біології,і з хімії,і з математики також.
Witalina
Погоджуюся на всі 1000% Навчання - це праця,для багатьох наполеглива.Ми дожилися до того,що навіть учні початкової школи вдома не читають,не можуть переказувати іт.д. У 5-6 класі ,читаючи на рівні хорошого першокласника 63-67 слів,та й ще з помилками,учні не можуть вчити історію,біологію,природознавство.(непосильно), Ще ніколи інтелектуальний рівень учнів 5-6 класів не був таким низьким. Це результат нового Держстандарту, НЕДОЛУГИХ ПРОГРАМ ,і діяльності, професійності МОН, НАПН ,А далі ,взагалі , страшно за школу,за майбутнє держави.
АВ
Пригадаємо класиків: "...Навіщо вчити географію? Візник дорогу знає - довезе!..."
Tlcher
Автор правий !!! Життя складне і жорстоке, отже і освітній процес мусить бути не простим. Львівську " нову школу" шияна- хобзея треба викинути на смітнмхик!!! Математика, фізика- перепустка у велике життя!! Знаннєвий підхід - основа економіки знань!!
Alex
Для Tlcher: Взагалі-то пишеться "Teacher". Банальне знання.
Коментувати
Мирослава Баліцька
Розгорніть підручник з біології 6-7 класів, прочитайте, з’ясуйте, що зрозуміли, і перекажіть... Там такі терміни і такі поняття описані, що вчителі-біологи їх свого часу вчили на спецкурсах у вишах. Про яке спрощення освіти Ви говорите? Програми надскладні... А головне: який практичний сенс дітям вчити такі складні терміни? А таких предметів 20 у тиждень...
Таня
Для Мирослава Баліцька: имею диплом учителя биологии, по специальности не работала- получила 2 ВО, сын иногда просил обьяснить некоторые темы, учебники для понимания очень трудно написаны, для меня некоторые моменты были сложными для восприятия, короче ужас( Если бы, в свое время, я училась по этим учебникам то биологию не любила бы-100 процентов.
Коментувати
Pasufik
Від Вашого допису попахує"диктатурою пролетаріату". Не вірю, що насильницьки можна людину зробити щасливою, а учня тим більше. Роль точних наук Ви явно перебільшуєте, ними мають займатися обдаровані люди. Скільки не кажа халва, в роті солодше не буде. Як дитиині не дано таланту до математики чи фізики, нічого силою не до’єтеся. Потрібна селекція, спеціалізовані НЗ, відповідне державне фінансування. Це більш продуктивний і реалістичний щлях.
Вчитель математики
Для Pasufik: При чому тут диктатура? Невже ви серйозно вважаєте, що вивести Україну в число передових держав здатні одиниці математиків і фізиків на фоні маси пустословів та пустобрехів, яким "не дано таланту до точних наук"?
Pasufik
Для вчитель математики. Якщо Ви думаєте, що фоном є маса пустобрехів та пустословів, то про що ми з Вами тут говоримо взагалі? Переливаємо з пустого в порожнє?
Вчитель математики
Для Pasufik: Змушений погодитися з вами. Судячи з написаних коментарів та виставлених до них плюсів чи мінусів, пустослов тут, здається, лише один.
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!