О. Мусієнко: МОНоцентризм у тренді децентралізації

Зміна візуалізації МОН та назви на кшталт «Нова українська школа» не вмикають зміну у свідомості педагогів

О. Мусієнко: МОНоцентризм у тренді децентралізації

Автор: Оксана Мусієнко, освітній експерт, андрагог, політолог.

Хочу поділитися своїми враженнями про захід, який відбувся вчора в НСК «Олімпійський» і мав назву «Україна на шляху децентралізації освіти».

Захід достойний.

І схоже мета, яку ставили перед собою організатори, досягнута (PR удався).

Все прекрасно організовано і продумано: від роздягалки і бейджика учасника до страв на обід (саме те, що більшості учасників і було потрібно).

Кілька моментів, які про себе відзначила:

Це було схоже на з’їзд КПРС, трансляцію якого по телевізору я пам’ятаю з дитинства. Виступив віце-прем’єр-міністр, виступив міністр; чемно послухали через переклад у навушниках посла Швеції в Україні; подивилися на формулу розподілу освітньої субвенції (довжиною в три рядки на слайді). І – жодного запитання, репліки, пропозиції. Тільки схвальні оплески. Не внесло правдивості у спілкування ні креативне панно, на якому мали «залишити свій слід» учасники заходу, ні організована нетворкінг-гра.

Патерналізм і «шори» не так просто прибрати із єства нашого вчительства. Зміна візуалізації Міністерства та красиві назви на кшталт «Нова українська школа» не вмикають одночасну зміну у свідомості педагогів.

Наші люди, ідуть, їдуть, щоб побути близько біля «перших осіб». Побути красивою картиною для камер, посидіти «почесним караулом» біля пам’ятника МОНоцентризму. Міністр пішов – свічки (камери) погасли, і бал закінчився. На паралелях по 3 спікери і 5 слухачів… Отакі конструктивні обговорення децентралізації в освіті.

Ще один аспект. Децентралізується освіта, але централізується оцінка її якості. З вуст пані Гриневич прозвучало: «Ми субвенції платимо педагогам, тож ми і оцінюємо діяльність педагога. Для цього створюється Державна служба якості освіти». Саме так: МИ. Це ті, хто живуть за наші податки, хто декларують про нові підходи, свободи та індивідуальні освітні траєкторії. Це ті, хто настворювали вже НАБУ і НАЗК… створюють ще один державний контролюючий орган, який контролюватиме якість освіти.

Перебуваючи на форумі, згадала один штрих із своєї освітянської діяльності. Перед початком кожного нового навчального року на обласній конференції звучала доповідь начальника управління/директора департаменту освіти і науки обласної адміністрації щодо стану галузі в регіоні та планів на наступний рік. І ми з колегами (директорами ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації) завжди чекали, коли ж про нас згадають… Я так і не дочекалася.  Пішла.

Вчора на форумі «Україна на шляху децентралізації освіти» хотілося почути коментар міністра з приводу питання, яке викликає високу соціальну напругу, а саме фінансування  ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації. Законопроектом Бюджетного кодексу України, що знаходиться на розгляді Верховної Ради пропонується передача з 1 січня 2018 року вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації, що здійснюють підготовку фахівців за освітньо-кваліфікаційними рівнем «молодший спеціаліст», на фінансування до місцевих бюджетів.

На жаль, питання не піднялося. Хоча в тому, що витримають місцеві бюджети і бюджети новостворених громад фінансовий тягар «фахової освіти», є великий сумнів.

Не хочу займатися критиканством. Такі зустрічі повинні бути, однозначно. І добре, що шведські проекти передбачють для них гроші. Але 13 камер, особистий pr високопосадовців не додають їм ні комфорту, ні ефективності. Ті, хто пройшли певний шлях змін і хочуть поділитися своїми ідеями, нехай це роблять у колі тих, хто справді хоче змін у своєму просторі, де він претендує на роль системоутворюючого фактора місцевої освітньої сфери. Так я це бачу…

Освіта.ua
24.11.2017

Популярні блоги
Д. Коптило: реформатори не винні, що змін не відбувається Далеко не Клопотенко, Супрун чи Гриневич винні в тому, що змін на краще не відбувається
В. Онацький: репетиторство як альтернатива школі Боротися з репетиторством не варто, але треба покращувати освітній процес у школах
Олег Фасоля: на скільки ж зросла зарплата вчителя? Держава не може забезпечити рівень зарплати, який має відповідати статусу педагога в суспільстві
О. Костюк: Польщі потрібні таланти, а Україні – ні? Система вищої освіти України приречена продукувати масовий освітній продукт, а не унікальний
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Тет-а-тет
фінансування ВНЗ І-ІІ рівня акредитації...... А їх стільки потрібно? Ну як ще їх позбутися, як не передати на місцевий рівень фінансування і таким чином відвести вогонь від себе. У Німеччині з 85 млн. населення трохи більше 200 ВНЗ, в Україні з удвічі меншою кількістю людей понад 600. Ясно, що багато з них- це контори з продажу папірця під назвою диплом. Зрозуміло, що освітянське лобі всіляко противиться змінам у їх чисельності, бо це бюджетна кормушка. Але чому платники податків мають фінансувати фейкові ВНЗ, якого б рівня акредитації вони не були? Коли ми станемо чесними один до другого? Хочеш мати власний ВНЗ- будь ласка. Залучай спонсорів, меценатів, власні кошти і створюй такий заклад, щоб він був знаний на всю Європу. Так ні, купа "фальшивок" типу МАУП та КУК, і доїлка грошей з марнославних українців. Ми хочемо мати бюджетні кошти, але щоб нам їх ніхто не заважав тринькати на свій лад.Досить нам АПНУ з її псевдонауковою роботою та різних "інститутів" таких-то наук при МОНУ.
Сердюк
Для Тет-а-тет: дибіл прозахідний!!! В Україні 290 вишів, а у Німеччині вдвічі більше!!! Коледжі- це осередки спеціальної освіти : майстер, бригадир, наладник, виконроб.... Берегти їх слід!!
Тет-а-тет
Якщо коледж існує без виробничої бази і без зв*язку з ВНЗ- для чого і для кого його зберігати? Для ділків від освіти? Може краще один добре організований, ніж тих три, що маємо зараз? Я вже не кажу про недобір учнів та високу вартість проф. підготовки. Ось що мала на увазі п. Мусієнко, коли чекала, що може про них згадають. Якщо прозахідний вектор мислення ви оцінюєте як дебілізм, то я це сприймаю як похвалу, яку Ви, самі того не бажаючи, мені винесли!
Коментувати
1
МОНоцентризм - прямо в точку про всі останні реформи. Всі розмови про незалежність вчителів та викладачів, шкіл та університетів зводяться до повного контролю на всіх рівнях та концентрації всієї влади у МОН.
Дайош якість!
Навіть відомо, хто централізовано контролюватиме цю "якість" - превелебний злодюжка Лікарчук зі свого ЦЕНТРАЛЬНОГО МЕТОДИЧНОГО КУРНИКА