Віктор Громовий: «паперові капкани» для керівників шкіл

Сьогодні мене запросили на семінар-практикум з діловодства... Усього за 610 грн

Віктор Громовий: «паперові капкани» для керівників шкіл

Автор: Віктор Громовий, освітній експерт, заслужений вчитель України.

Сьогодні мені на ФБ стіну добрі люди повісили запрошення на семінар-практикум з діловодства... Усього за 610 грн. Там уже зареєстровано 90 майбутніх учасників. Задумався... На біса мене здався такий семінар?! Що сам не розберусь із стандартними паперами? Якщо ж багатьом освіченим людям не під силу розібратись в цих примітивних паперах самостійно, то навіщо така система діловодства?

Чому у нас усе так складно, куди не тикнись, усе забюрократизоване і заформалізоване?

Спадок совка? Трохи є, але не це головне. При совку бюрократизм був властивістю системи, а тепер все це - серйозний бізнес (див. фото з оголошеннями).

Люди, які це зараз роблять, чудово розуміють, що паперова цивільна оборона, охорона праці чи профілактика травматизму є фікцією, але ця фікція дає їм можливість заробляти непогані гроші.

Саме заради цього і було свідомо та навмисно пролобійовано створення цих «паперових капканів» для керівників навчальних закладів. Тож, не треба звинувачувати організаторів цього свідомо організованого паперового божевілля у недоумкуватості. Вони є дуже розумними і водночас вкрай цинічними людьми.

Наприклад, перелік документів, що стосуються з цивільного захисту та з питань пожежної безпеки просто вражає. Навчально-методичний посібник «Цивільний захист в закладах освіти», рекомендований Головним управлінням освіти і науки Харківської обласної державної адміністрації (лист № 01-14/5318 від 04 жовтня 2011 р.), рекомендує лише з цивільного захисту мати 19 довгострокових документів і 11 щорічних.

Не менш об'ємним є і список документів, які треба мати у школі з охорони праці.

Звісно, як би не старався директор школи, усього цього він зробити не зможе. Тому буде завжди винним.

Утім, добрі дяді перевіряльники за помірну плату завжди готові його «виручити».

Згадую, як один такий «добрий дядя» перевіряв документацію з охорони праці в гімназії й виявив, що не вистачає з десятка документів. Їх можна було відразу ж придбати за готівку по 50 грн штучка (тоді 500 грн = 100$).

Довелось писати депутатський запит і зустрічатись із керівником територіальної державної інспекції з питань праці в області й того дядька таки звільнили. Та більшість моїх колег, директорів шкіл, мовчки купували цю макулатуру, витрачаючи кошти з батьківських фондів.

Звісно, міські курси цивільної оборони навчально-методичного центру цивільного захисту та безпеки життєдіяльності фінансуються коштом бюджету, але й у них є серед головних завдань: «надання платних послуг».

Читаю ось такий коментар до моєї публікації на порталі Osvita.ua:

«Якщо не помиляюся, то лише основних документів, що регламентують діяльність з ОП понад 30! І в кожному мінімум 30 сторінок з пунктами, що передбачають розробку інструкцій, журналів, наказів, тощо. Інструкція про розробку інструкції, журнал реєстрації інструкції, видачі інструкції... Увесь перелік навіть уявити страшно! І за різними напрямками: охорона праці, пожежна безпека, ЦЗ. І увесь цей хлам інструкцій на стіні повинен висіти й в папках лежать. Кожен перевіряючий має різне бачення - починається доїння адміністрації, яка винувата в усіх гріхах ще з моменту призначення... По кожному напрямку ЦЗ, ОП, Пж.безп. потрібно проходити навчання (безумовно платне). Спеціально створено різні організації, що мають за мету заробляти на державних коштах (розробка норм бази, вимог, пунктів, листів, що лише заплутують).

Як на мене, правила повинні бути прості та зрозумілі, щоб у випадку НС правильно діяти, а не знати, що треба 5 папок і 196 різних документів у них лише з ОП». http://osvita.ua/blogs/58194/

Шановні колеги, керівники шкіл, якою є сьогодні ситуація і що, на ваш погляд, варто змінити?

P.S. На моє глибоке переконання, усі ці перевіряльники мають приходити до школи кілька разів на рік і робити одне-єдине: зненацька подавати сигнал тривоги.

Бо якщо станеться якась надзвичайна ситуація(наприклад, пожежа), ніхто не шукатиме інструкцію і не вдивлятиметься у план евакуації. У цьому випадку допоможе врятувати своє життя і життя інших лише відпрацьовані до автоматизму навички: швидко покинути приміщення, схопити вогнегасник, відкрити гідрант…

Оригінал

Освіта.ua
21.11.2017

Популярні блоги
І. Лікарчук: вчитися мають ті, хто хоче здобути освіту Повна загальна середня освіта повинна бути не обов’язковою, а загальнодоступною
Д. Ламза: ніхто не хоче йти в освіту або школа без учителів Від Кабінету Міністрів немає жодних дій щодо підвищення значимості професії вчителя
С. Колебошин: 3000 спартанців (задача про молодих вчителів) 3000 молодих вчителів на 15000 шкіл, що в середньому – 1 новий вчитель на 5 шкіл
І. Совсун: як надовго ще вистачить запалу учителів? Існує гігантська прірва між переможцями світових олімпіад і базовим рівнем українських шкіл
Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Олександр
Тридцять років працюю директором школи. Погоджуюсь з кожним словом у Вашому дописі. Бюрократія в ОП, ЦЗ, ПБ прийшла із ,, совка,, і продовжує своє існування. Директору школи розробити весь об’єм документів по перелічених напрямах неможливо і нереально, та й недоцільно. Яка користь з інструкцій по пожбезпеці, коли немає коштів на придбання чи перезарядку вогнегасників? А сила- силенна різних інструкцій - це ,, золоте дно,, бюрократа. Можливість заробити в сучасних ринкових умовах. Згоден якийсь реальний мінімум інструкцій, алгоритм дій у непередбачуваних ситуаціях повинен існувати!
Степан Слива
Для Юрія: Сказане Громовим - важлива річ. Декілька років тому я розробив каталог інструкцій з ОП та БЖ - так от, треба сідати й розробляти більше 300 інструкцій (від інструкцій про користування працівниками драбинами, з обрізки чагарників та дерев, роботи з фарбами до інструкцій для педагогів про екскурсії, подорожі різними видами транспорту тощо, а скільки десятків для предметів підвищеної небезпеки - хімії, наприклад?). Й уніфіковані міністерські правила для кабінетів фізики та хімії не рятують
Юрій
Стосовно ЦЗ. А як інакше має бути в країні, де відбуваються військові дії, коли щороку десь руйнується навчальний заклад. До того ж , мабуть , то є вимога МВС (ДСНС), а освіта, то є виконанець. Так що Вам краще звертатися до КМУ. Може Кодекс цивільноо захисту на вимогу Громового ВР скасує ?
Віталій
Для Юрій: Вибачте, але мова не про відміну Кодексу цивільного захисту. Підіймається питання кількості документів, що регламентують діяльнісь освітніх закладів у сфері ОП, Пож.безпеки, ЦЗ та в певних напрямках неузгоджені. Про те, що пожежний щит і вогнегасник повинен шукати директор (а він ніби не має прямого відношення до бюджетних коштів) а рішення про оздоблення коридорів вагонкою в школі приймалось без нього і з погодженням МНС (надіюсь розумієте де проект затверджувався). А припис пишуть директору, щоб тепер її демонтував і придумав чим стіни закрить. Мова йде про абсолютну невідповідальність органів влади за стан захисних споруд, що знаходяться на території. Про розвалені тири, про відсутні вогнегасники, про скорочені "у зв’язку з відсутністю бюджетних коштів" завгоспи, електрики, технічні працівники шкіл, що мають підтримувать їх задовільний стан. Про відсутність у штатах інженерів з ОП, медичних працівників і т.д. Хоча, вибачте, Вам мабуть до цього однаково, це знов до КМУ.
Юрій
Все що не вирішується на місцевому рівні, то дійсно - до КМУ. Захисна споруда в школі - це її підвальне приміщення. Стосовно вогнегасників...то до добровільної пожежної дружини НЗ. Інженер з безпеки праці... можливо не є потрібним у кожному НВК. PS. Директор має бути не тільки вчителем, але й адміністранором процесів у НЗ.
Віталій
Для того, щоб вирішувались питання на місцевому рівні, на мою думку, місцеві керівники повинні, спільно з директором, відповідати за збереження життя та здоров’я дітей в закладах, що знаходяться на підконтрольній території. Це сприятиме більш тісній співпраці в багатьох проблемних питаннях, що потребують фінансування оскільки пункт "в межах бюджетних коштів" ніхто з нормативних документів про штати і т.д. не прибрав. Відносно захисних споруд змушений з Вами не погодитись: у багатьох сільських школах вони не можуть бути використані за призначенням (Додаток до листа ДСНС 30.08.2017 № 02-12284/162) і питання щодо можливого укриття знову повинно обговорюватись спільно з місцевими керівниками та представниками ЦЗ в РДА і т.д. Як на мене, то біда нас з вами і цієї країни в тому, що кожен чиновник не несе кримінальної відповідальності за вчинені чи невчинені дії. Завжди знаходиться крайній у найнижчій ланці вертикалі, на якого покладена відповідальність і в кого нема дорогих адвокатів.
Коментувати
Директор
Каждый день открываешь на электронке почту,до 20 писем и все с пометкой Срочно!полдня отвечаешь,потом заходы сочиняешь,это убрали бумажную бюрократию!!!За последний месяц бесконечных отчётов по пожарной безопасности просто не счесть!За все годы увидели наконец то оббитые пути эвакуации вагонкой и заставили снять.Вы бы видели во что превратились школы и сады и при этом денег с родителей не собирать,ремонт новый сделать,а то прийдет Держпромнаглял,бывшая СЕС,и скажет,что в таком здании дети учиться не могут!Цинизм выше крыши!Работать не хочется вообще,как объяснить родителям,что они старались,что б школа выглядела прилично,потратили на этот деньги и все это..
Гість
За новим законом школи перейдуть на автономію, впорядкують штати, тому охороною праці займатимуться відповідні фахівці. До чого тут вся ця істерія. Коли директор сам складає інструкції з ОП для прибиральника чи кочегара?
Рома Король
Для Гість: Для Гість: А хто, по Вашому, їх складає? Я (директор) вже рік упорядковую посадові, робочі і фунціональні (такі ще є) обов’язки. І ще рік буду! Вступив в силу Закон про освіту - треба все переробляти.
Коментувати
Ганна
Після трагедії в одеському таборі зачастили пожежники: перевернули папери, нишпорили по всіх кутках. В акті вказали все. Крім "дрібниці" - вся будівля школи не має жодного гідранта, ні всередині, ні зовні. Мабуть, під час пожежі папками махатимемо
Перець
Громовий ,може мила дати, щоб краще сподобатись народу? Такий розумний , дотепний, всезнаючий- на міністра його!!
Віталій
Для Перець: Чомусь мені здається, що Ваші особисті претензії з милом чи іншими засобами вирішувати потрібно не тут. Щиро надіюсь, що після написання коментаря Вам полегшало. Тепер по суті: будь який керівник освітнього закладу підтвердить, що обсяг паперових дурниць в школах зашкалює. Директор повинен займатися організацією освітнього процесу а не продукувати стоси паперів і папок про служби, комісії, тощо для перевіряючого. Повинна бути єдино-затверджена система та алгоритм дій на випадок будь яких надзвичайних ситуацій. Відповідальність за наявність, накопичення та функціонування матеріально-технічної бази має бути покладена особисто на місцевих керівників оскільки вони мають відношення до бюджетних коштів а не директор у спонсорів повинен просити пожежний щит бо в державних керівників "грошей нема" та й відповідальності також І підіймати ці питання на сторінках освітніх ресурсів потрібно було ще вчора, якщо не раніше. Можливо і трагічних подій з дітьми було б менше.
Юрій
Має назву "План дій", має бутиу кожному НВК, уточнюється на 1.10 щорічно. Е відповідні розділи, але має відповідати на питання, що і кому робити у випадках НС, або при певних подіях.Наказ МОН 2009 р № 814.
Irina
Протягом шести останніх років щороку пишемо відношення про заправку вогнегасників і установку блискавковідведення. Але щорічно у відділі освіти кажуть, що немає на це коштів, а пожежні служби пишуть приписи. Заколдоване коло!
Коментувати
Колега
Бюрократозавр непереможний... Що робити? - забити на їх папки і робити свою справу. Вгодити всім папероохоронцям неможливо. Тому вирішуємо питання по мірі їх надходження...
Наталія
Згодна повністю,тільки практичні дії(раптова евакуація без попередження) допоможуть врятувати людські життя, а не кільканадцять десятків паперових інструкцій
Валентина
Охороною праці і цивільним захистом повинні займатися ФАХІВЦІ! Не заступник директора зі спеціалізацією початкові класи або зарубіжна література. Немає можливості для такоі штатноі одиниці? То тоді, напевно, і вимог на 30 шкільних обовязкових паперів протягом навчального року бути не може!!!!!
Валентина
Буває,що хочу навести порядок у документах. Розпочинаю і закінчую. Не можливо розібратися з усім. На кожну дію інструкції:як мити вікна, як замітати, як...А. підписи учнів за інструктаж: півуроку пропало. Ви забули сказати за теплодогосподарство. Стажуються кочегари,які вже 10 сезонів працюють,а хто має їх стажуватися? Найбільша бюрократія в охороні праці.І ця писанина нікому не потрібна.