Osvita.ua Блоги С. Горбачов: про «презумпцію винності педагога»
С. Горбачов: про «презумпцію винності педагога»

В освіті працюють різні люди, тому випадки бувають різні, але і батьки та діти - також не ідеальні

С. Горбачов: про «презумпцію винності педагога»

Автор: Сергій Горбачов, директор Спеціалізованої школи ім. Івана Багряного №148 м.Києва.

Цей пост, насамперед – для нових учасників групи «Батьки SOS».

Я писав вже на цю тему. Востаннє - приблизно тоді, коли у групі було десь 10 тисяч учасників. Тепер їх майже 55 тисяч. І писати про це потрібно регулярно.

Кількість учасників групи зростає – і помітна тенденція: ті, хто у групі нещодавно, відразу займають позицію «всі вчителі винні». Така собі «презумпція винності педагога».

Ті ж, хто у групі давно і прочитали безліч дискусій про шкільне (ширше – освітнє) життя, вже розуміють, що не все так однозначно, що в освіті працюють різні люди, що випадки бувають різні, що батьки та діти - також не ідеальні.

Тому – не зайве повторити.

Почну з головного: випадків психічного або й фізичного насильства по відношенню до дітей з боку неадекватних «педагогів», на жаль, вистачає, це факт. І моя власна реакція директора школи на такі речі завжди непримиренна: дитину ображати не дам.

Але спочатку - дізнаюся, що сталося насправді, вислухаю всіх, хто може розповісти про подію.

Сумно читати коментарі людей, які «призначають винними», не зробивши навіть елементарної спроби вислухати іншу сторону.

Бо вистачає і випадків неадекватної поведінки деяких батьків, які влаштовують у школах та дитячих садочках огидні скандали, навіть не давши собі клопоту вислухати вчителя або вихователя.

Бо - сподобається це комусь чи ні - впевнено стверджую: діти подекуди розповідають не те, що було насправді. Бо діти. Бо шукають виправдань за «двійки». Бо хочуть звернути на себе увагу. Бо просто фантазують.

Тому спершу - не влаштовувати скандали, а з'ясувати, що сталося насправді.

З мого власного досвіду залагодження конфліктів, статистика - десь 60 на 40. Більше випадків несправедливо ставлення до дітей, але непоодинокі випадки і неадекватної поведінки дітей та батьків.

Для ілюстрації – реальний випадок у нашій школі років зо два тому.

До мене у кабінет увірвалася мама однієї з наших учениць та почала кричати, що вчителька принизила її дитину: під час уроку висмикнула із рук дитини та розірвала зошит, накричала на дівчинку, що та «безсовісна дурепа», а потім жбурнула залишки зошита дитині в обличчя.

Звичайно, випадок жахливий, треба було реагувати негайно. Тому відразу запропонував піти до класу та запитати у дітей, що ж сталося? Причому я був налаштований дуже рішуче – бо якщо б так було насправді, вчитель би, як мінімум, отримав догану.

Звичайно, я б вислухав і вчителя. Але у цьому навіть не виникло потреби. Бо всі діти класу в один голос відповіли, що нічого подібного і близько не було: вчителька на дитину не кричала і, тим більше, не рвала зошит (який, до речі, виявився неушкодженим).

Коли я запитав дитину, як це могло статися, що вона розповіла те, чого не було, вона у присутності мами та вчительки сказала, цитую: «Мені це наснилося, і я була цим сном дуже схвильована, тому розповіла мамі».

Спробуйте уявити стан вчительки, на яку звели безпідставний наклеп, та стан мами, якій довелося публічно вибачатися не тільки за дитячі фантазії, але й за огидний скандал у школі при інших дітях.

Висновок очевидний - завжди треба перевіряти інформацію, слухати не тільки обидві сторони конфлікту, але й незацікавлених свідків.

Бо інакше можна не тільки безпідставно звинуватити людину, але й самому потрапити у дуже неприємну ситуацію.

Оригінал

Освіта.ua
08.11.2017

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
??? до С.Горбачова
Таке враження, що описана тут ситуація Горбачову теж наснилася. Чи не так?
Елена
Винить учителя-оправдывать свои промахи в воспитании ребёнка.Родители имеют в одном ребёнке троих:один дома послушный,услужливый,он зависит от родителей,другой на улице,там уже кто на что горазд,кто подчиняется,кто лидирует и третий в школе,где тоже каждый хочет быть лучше и,к сожалению родители знают только одного-домашнего.Поверить учителю,что у их ребенка есть проблемы с воспитанием,сложно, вердикт-виноват учитель.И дети не фантазируют,а элементарно врут,такая у них самозащита.
Тет-а-тет
Для Елена: Согласен з Вами, у некоторых таких лиц пять, а родители говорят, что он у меня хороший, все дома помагает. Именно невнимание родителей к недостаткам их чада и приводит к тому, что взрослея, они вдруг становятся насильниками, ворами или бандитами. И в таких случаях родители никогда не считают себя виноватыми, сваливают на друзей, улицу и даже школу. Особенно это характерно для богатых семей, где деньги и роскошная жизнь стоят во главе всего.
Коментувати
Олег
"Объявите, пожалуйста весь список" в чому винен вчитель. Обурив вираз ведучого одного з телеканалів. Знову бійка дівчат-пілдітків. Ведучий (приблизно): "Про бійку знали діти, які зібралися в якості глядачів, НАПЕВНЕ ВЧИТЕЛІ... А далі в розповіді виявляється мама відпустила дочку на зустріч ... Чому засоби масової інформації постійно з учителів роблять винних у всьому монстрів. Та й взагалі, якщо переглянути новини то в нас невідбувається нічого гарного: вбили, вкрали, впіймали - відпустили, безкарні п’яні за кермом .........
Олена Пономарева
Діти - не ангели, але вони такими і не мають бути за визначенням. Грош ціна тому педагогу який не може впоратись з неадекватною/девіантною/ провокативною поведінкою учня. Вчитель для того й вчитель, щоб не провокуватися та діяти за відомим алгоритмом, інакше треба змінювати фах. З батьками така сама картина: є відповідні органи та інстанції, достатньо лише звернутися.
Местный
Для Олена Пономарева: Ответственность за неадекватность детей несёт не учитель, а родители. А на счёт "відповідні органи та інстанції" - там на выходе ноль, пустой ноль. В очередной раз убеждаюсь, что все учебные заведения должны только предоставлять образовательные услуги, но не воспитание. Педагог не может быть родителем чужому ребёнку и не должен нести ответственность за его поведение.
Роман
Діти не ангели, але чомусь в усіх європейських країнах батьків штрафують за погану поведінку, видають довідку що учень ходив в школу, а не атестат якщо не учиться.І тільки в нас учням і батькам дозволено все і нічого не буде "бо права дитини і батьків" це головне в сучасній освіті.
Коментувати
Мирослава
Погоджуюсь,що важелів впливу на неадекватних учнів,батьків НЕ МАЄ !!!! Ті органи,установи,які повинні працювати з цією категорією ,працюють,м’яко кажучи, не ефективно і теж не мають засобів впливу.А процедура притягнення така,що краще не починати,ЛЕГШЕ на ПЕЧІНКУ і серце.Тому, маємо те,що маємо!!!!
Олег
А яка поведінка у наших депутатів? Адекватна чи ні...
Тет-а-тет
Згоден з Мирославою, усі в адмінстрації школи знають про неадекватну поведінку учнів, але не хочуть собі з тим морочити голову, перекладаючи усю відповідальність на вчителя. І тільки тоді, коли вже доходить до крайнощів( побиття,дідівщина і т.п.) і батьки напишуть заяву щось починаю робити.
Олег
Для Тет-а-тет:А які важелі впливу має адміністрація на неадекватну поведінку учнів, батьків? Залишити на повторний курс? Відрахувати з навчального закладу? ...
Тет-а-тет
Документально фіксувати випадки порушень дисципліни з боку учня, проводити бесіди з його батьками і фіксувати це документально, реєструвати в міліції випадки хуліганства учня,виключати зі школи, коли поведінка учня є загрозою для безпеки здоров’я інших учнів, і навіть звертатися до суду про притягнення батьків до відповідальності за хуліганське виховання учня. Якби батьки знали, що їх чекає за бездіяльність реакція була б іншою. Мій знайомий директор прийшов працювати до школи, де вчителі боялися йти на уроки в старший клас. За два роки поставив усіх на місце і у школі забули, що таке шкільні хулігани.
Коментувати
Мирослава
Цікаво,чому ніхто не порушує проблеми неадекватної поведінки учнів, відповідальності батьків за неадекватну поведінку дітей???!!!! ЦЕ ЩО, не проблема???
спец
Для Мирослава: Всі все бачать і все чують, але вдають, що нічого не знають.Так простіше. Випадки неадекватної поведінки учнів не поодинокі, а масові. І це дійсно велика проблема.
Коментувати
Тн
Ви все вірно написали.Треба вислухати обидві сторони. Часто діти себе поводять неадекватно .
Выв
Но надо все же признать, что среди отечественных педагогов очень много бездарность, которые только детей портят.
serj
Для Выв: Я вчитель. І те, що є бездарні вчителі - признаю. Але їх я зустрічав напрочуд мало (бувши учнем, студентом, учителем і тепер батьком). Так що оте ваше ОЧЕНЬ МНОГО - може бути про роту солдат, які (всі дурні) йдуть з вами не в ногу:)
Коментувати
Выв
Но надо все же признать, что среди отечественных педагогов очень много бездарность, которые только детей портят.
Марта
Для Выв: А серед батьків не має бездарних,безвідповідальних і т.п. , які псують дітей???!!!! Я завжди говорю,що дитина не виновата за свою поведінку,Вона,як наповнена посудина, є тим,ЩО В НЕЇ ВКЛАЛИ БАТЬКИ. Як привчили батьки,так вона себе веде в школі, так ставиться до інших.
анастасія
Може це недоречна інформація (не до теми) , але неадекватна поведінка у вас в школі незрівняннa (непорівнювана) з поведінкою учня 6 класу Луцької школи, коли він на перерві показує свої геніталії на клас. Це звичайна ЗОШ. Без відхилень .
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!