Osvita.ua Блоги Дмитро Семьонов: освіта має бути побудована на грі
Дмитро Семьонов: освіта має бути побудована на грі

Школа спаплюжила найприродніший та ефективний спосіб вчитись, вилучивши гру з усіх аспектів освіти

Дмитро Семьонов: освіта має бути побудована на грі

Автор: Дмитро Семьонов, фріланс-маркетолог, співзасновник Travelage.

Освіта має бути побудована на грі. Бо це природньо. Не віриш? Тоді давай на десять хвилин зазирнемо у школу майбутнього.

Заходимо в клас. Вмостимось на пуфиках у кутку, щоб не заважати учням. Жуйку будеш? Хоча ні, не будемо чавкати, ми ж культурні люди. У клас забігає юрба п’ятикласників на чолі з вчителем. У принципі, не така вже і юрба — вісім чоловік. Та і «вчитель» тільки перейшов у десятий клас. Ведення класу є одним з його випускних екзаменів. Перше завдання непросте — привернути увагу п’ятикласників. Він клацає щось на смартфоні, й посеред кімнати з’являється голограма ракети. Діти кричать «Вауу!», розсідаються навколо і затихають. Найнетерплячіший проводить крізь ракету руками — зображення трохи пливе.

Вчитель починає зайняття: «Привіт, мене звати Василь. Наступні два місяці ми працюємо разом. Посеред кімнати ви бачите наш проект. До кінця терміну ми маємо збудувати і запустити ракету. — Дітлахи захоплено кричать та улюлюкають. — Я буду вашим менеджером. Як і завжди, в нас немає нічого, окрім чітко поставлених задач, як ми їх вирішимо - залежить тільки від нас».

Починається розподіл командних ролей. Микита, Сергій, Олесь та Світлана люблять математику і фізику, тому будуть інженерами. Вони працюють над побудовою ракети і розрахунком траєкторії польоту. Катя й Іван захоплюються маркетингом, їх задача — продати місця для туристів та вантажів. Колю хлібом не годуй, дай погратись з реактивами — він розроблятиме хімічну формулу для палива. Староста Оля займатиметься адміністративною роботою — отримуватиме дозволи та контролюватиме поставки від підрядників.

Команда жваво переходить до обговорення проекту. Дивлячись на них, розумієш, що їх не треба «мотивувати» ходити в школу. Вони самі сюди летять. Нехай ця ракета є вкрай спрощеною комп’ютерною моделлю, для створення якої потрібно пройти ланцюжок завдань. Але для них вона справжня! Так само, як для нас справжньою була «халабуда» з стільців та ковдр, чи постріли з дерев’яного «пісталєта».

Кожен з них займається улюбленою справою і не ґвалтує свідомість предметами, які йому не до вподоби. Постійна робота в команді розвиває їх комунікабельність та вміння взаємодіяти.У них немає оцінок. Як і у житті, ракета або летить, або не летить — інших варіантів немає. Ілон Маск не міг же сказати інвесторам: «Рібят, ракета трішки вибухнула у повітрі, але загалом публіка все оцінила непогано — на 4+». Разом з тим, учні зацікавлені завершити проект якнайшвидше — бо вони змагаються з іншими школами міста. Якщо переможуть, отримають цілком відчутну винагороду — екскурсію в паризький Діснейленд. Кожен відчуває відповідальність перед командою, тому викладаються на 110%. І в процесі отримує знання з обраної спеціалізації.

Чому це працюватиме? Бо гра є основним принципом навчання високорозвинених істот. Це закладено природою. Подивіться, як вовтузяться малі цуценята — кусаються, дзявкають та ганяються одне за одним. По факту, це є симуляцією життєво важливих задач — полювання, втечі, побудови ієрархії зграї та боротьби за територію. Так само людська гра у хованки вчить обманювати хижаків, квач — наздоганяти жертву і т. ін. Не здивуюсь, якщо цим іграм сотні тисяч років — так наші предки вчились виживати.

Гра дає запал, інтерес та азарт до вирішення задач. Це крутий інструмент для соціалізації — недарма люди проводять час разом, граючи у баскетбол чи настолки. У гру можна перетворити вивчення будь-якого предмету: математики, фізики, медицини, літератури… Вона підвищує ефективність освіти в рази. Подивіться документалку про школу, побудовану на грі - це ж ідеально.

Яке місце гра займає у сучасній середньостатистичній школі? Там це злочин. Сиди спокійно, не крутись, не говори, не смійся! Маєш хороші оцінки лише з одного предмету? Невдаха, лузер, нічого з тебе не вийде. Правильна відповідь лише одна, і вона завжди збігається з думкою вчителя. Освіта — це серйозно! Гра — це погано.

Школа спаплюжила найбільш природній та ефективний спосіб вчитись, вилучивши гру з усіх аспектів освіти. Зараз це не навчальна установа, а м’ясорубка дитячих душ.

Щоб наш уявний експеримент зі школою майбутнього став реальністю, наше суспільство має зробити гру основним принципом навчання. І тоді наступні покоління будуть у рази розумніші, успішніші, а головне — щасливіші за нас.

А якою освіту майбутнього бачите ви?

Оригінал

Освіта.ua
11.10.2017

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
unforgiven
Людину від тварини відокремила не гра, а праця. Порівняння з цуценятами, зграєю - крок назад, деградація. Бог дав розум людині для того, щоб вона в першу чергу мислила, усвідомлювала свої вчинки і ніколи не втрачала відчуття реальності.
Artem Puzyrevich
Те кто не согласен с тем, что должна быть игра в процессе обучения, путают цель и средства. Не игра является целью урока, а средством для достижения поставленной цели.
НИКТО НИЧЕГО НЕ путает,
Artem Puzyrevich. Игра, как стредство, замечательно работает в ДОшкольном обучении. Игра,как средство, возможна в НАЧАЛЬНОЙ школе.А вот дальше если играть,то получителпшик на выходе.ДА,елементы игры,как-то соревнования команд,сказки,сочинённые детьми,... возможны в 5-6 классах.НО лишь элементы.ДА,ЭЛЕМЕНТЫ игры возможны в средней школе,но это чтобы УЧИТЕЛЮ было интереснее.Ребёнок,который НЕ выучил урока, не выучил таблицы умножения или правил спряжения глаголов(?) в игре участвовать НЕ способен. Иргать НЕЧЕМ,Вы явно НЕ работаете ни в ДОшкольниками,ни с МЛАДШИМИ школьниками,поэтому игру в ЭТОМ возрасте рассматривать НЕ способен. А вот КАК Вы,лично Вы играете на уроках?И вопрос второй-если играете, то какой контингент учеников у Вас в классе. Можна показать в ФБ.
Artem Puzyrevich
Вот так я играю с детьми https://www.youtube.com/watch?v=4ByjBH1C_lk
Спасибо. Довольно любопытно, НО...
Никакой ИГРЫ на видео МНЕ не показалось.Есть проект взрослого человека,который подготовил ДВОИХ детей Да,видео. НУ и что здесь игрового? На уроках показанного НЕ использовать,в массе детей ЭТО не будет работать.Для группы детей,как для внеклассной(внешкольной) работы-ДА.Но у Вас игры НЕТ.И,как вывод,Вы через игру НЕ получали результата в обучении.Плотненького результата... Поэтому говорить об игре как средстве Вам не следует...
Коментувати
Тоже учитель
Да используют учителя игры, иногда - это ключевое слово. Америку не открыл. Только проблемы школы совсем в другом, и игры тут точно не помогут...
круто
Освіта завжди залишалася освітою. Скільки не говри, а від ефективності застосування прийомів багато залежить.
Продовжуємо гру...
Якось у Діми розболівся зуб...Приходить Діма до дантиста... Сидить чекає під кабінетом. Аж ось біжить його колишній учень, нині дантист: «О, Дімон! Як справи? Заходь!», весело каже дантист, жуючи свою традиційну жуйку. «Що, зубик болить? Та ми зараз все зробимо». Він клацає щось на своєму «нью-смартфоні» і в кабінеті зявляється голограма різних інструментів... а через деякий час і голограма веселого Діми з білосніжною посмішкою..» «Ой!» не витерпів Діма. «Та зроби що-небудь, дай хоча б знеболююче, а то терпіти вже не маю сили! Дуже боли-и-ить!»...сказав Діма і прокинувся..
Шиншилла
Вся наша работа - игра, и учителя в ней клоуны)))
вчитель,який регулярно викорстовує
а давайте проводити зно у вигляді гри. всі сідають на пуфах, жують гумку і колективно роблять проек. кожний виконує ті тести , які хоче. продає, виготовляе паливо, розраховує траекторію. до речі , а коли діти навчились, з чого те паливо виготовляти, та як виконувати множення?
serj
Для вчитель,який регулярно викорстовує: Клас!
Коментувати
Mazur Kristina
Прилад для голограми мені МОН пришле чи з дому принести?
serj
а чого лише в школі? Виходьмо завтра на роботу й давайте цілий день пограємося, зберемося разом, посидимо, ракету, ой, хоча б стульчик у вікно запустимо. Я не проти ЕЛЕМЕНТІВ гри, але не гри як самоцілі. А щодо вашої ракети - прийме МОН таку програму - будемо запускати:)
Вячеслав
Як гарно давати поради працюючи в іншій сфері :) Ну так можна влаштуватися в школу і показати всім як треба ;)
Юля
Мальчик не наигрался ещё)))))))
сказал играющий
мальчик. Как по мне, пока человек НЕ создал что-то, хотя бы для себя, он ОБ ЭТОМ говорить НЕ вправе. Нет, поговорить, оно, конечно, можно. В смысле - языком почесать. НО обращать внимание на слова человека, работающего фрилансером, да ещё и маркетологом. НИЧЕГО не сведущем в работе с детьми. Да,он,конечно, учился в школе и хочет,чтобы его учили играя.А вот интересно, что бы он умел при таком подходе...
ИГРА - прерогатива
НАЧАЛЬНОЙ школы. Если играть будут дети средней школы, то и на выходе получим глупых людей, не умеющих учиться. Игра?Да. Иногда. Очень редко.
Mazur Kristina
Для ИГРА - прерогатива: В початковій школі гра є елементом для безстресового переходу від дошкільного до шкільного життя. Чомусь у середній і старшій школі вважають, що початківці лише граються, та ще ображаються, що ми їм не енштейнів передаємо. Каменем в душу оте: "Не навчили". Каторжна праця і для вчителів, і для дітей - навчитись читати і писати, коли будь-яка ручка товстіша, ніж пальчики. Коли хочеться їсти, пити, "пісю-каку", маму... А батьки відкупитися гаджетами від дітей...((( Шановні колеги і батьки, давайте не будемо один на одного перекладати свої обов’язки і з’ясовувати, кому і як працювати. Давайте кожен витратить сили і час, щоб стати кращим у своїй діяльності
мені до вподоби Ваше вміння
думати, Kristina. Тепер щодо вчителів-початківців.Я й веду мову про те,що гра має вестися в початковій школі.Особливо те стосується ПЕРШОГО класу. Так,у ПЕРШОМУ класі і має бути гра.Якщо хтось бумаючий згадає-шестиліток набирали як альтернативу садочкам,в яких НА ТОЙ ЧАС НЕ вистачало місця діткам(ну народжували в кінці 80х багато,бо життя було стабільно-перспективне).І програма в ті часи була така,що дітки мали лише гратися,і в грі вчитися читати й рахувати.Тьоті у міністерстві,побачивши таке,а ще зрозумівши,що ліжечок в школи не знайти(почалися 90і),вирішили,що діткам варто ставати ДОРОСЛИМИ,перестати спати вдень(перші шестилітки мали ДЕННИЙ СОН) і розпочати навчання письму.Отоді й почалася гонитва за Ейнштейнами нерозвинених тіток,які вирішили,що 6-літки то вже готові генії.----Що стосується вчителя-початківця.Вони,певно,винні у всіх гріхах.І їх за те шкода,бо ще й зарплату весь час мали меншу,бо якомусь (промовчу,щоби словом не образити,лише думкою) здалося,що вчительки там
граються і більше їм платити не
потрібно,не усвідомлюючи того, що саме ЦІ вчительки,часто після педучилища (а ті,хто закінчив педУЧИЛИЩА є НАЙкращими фахівцями своєї справи,як правило.БО є виключення) несуть на собі весь тягар майбутньої успішності/НЕуспішності кожної дитинки,яка до нихпотрапила.Так,батьки. Але - ВЧИТЕЛЬКА-початківець ВЧИТЬ дитину ВЧИТИСЯ,привчає до віповідальності,закладає відношення до праці і ДО ОЦІНЮВАННЯ, створює дитячий КОЛЕКТИВ(і варіанти цькування цим колективом онокласників на протязі всього шкільного життя). Вчителька - початківець. ТАК,"не навчили" болить. Але то дійсно ТЯГАР початківця.. Всі остальні розвивають, поглиблюють..., але ніхто й ніколи НЕ перестрибне вчительку-початківця,в загальному (певно, весь час існують виключення).
Коментувати
Ирина
Судя по комментариям - учителя просто боятся игры. Это же надо подумать, организовать. Зачем напрягаться больше? Правда, дорогие учителя?! И да, и физику, и математику можно подавать в виде игры. Понятно, что это не каждый урок и не каждую тему. Но ведь можно. Я закончила гимназию 15 лет назад и я благодарна своим учителям за то. что они не просто сухо выкладывали материал, а умели нас заинтересовать, организовать и направить. Учителя боятся игры. Боятся лишний раз напрячься и подготовить для нее материал, или подумать над интересной подачей материала. Зачем? Ведь можно сухо, по учебнику. А потом все также сухо заниматься с этими же детьми репетиторством, чтобы подготовить к ЗНО. Зачем предмету быть интересным? На этом денег не заработаешь. И да. На всякий случай для тех, кто будет предлагать поработать в школе - я тоже учитель))
Вы учитель,вероятно, физики,
Ирина? Или химии. Влицее, гимназии, или обычной провинциальной школе? В Ваших словах столько пафоса, тчо это точно не школа на окраине города...Покажите постоянную игру на Вашем уроке химии-математики-физики?
Ирина
Училась в гимназии провинциального городка, где на весь городок меньше 20-ти школ. Работала в школе еще меньшего городка, на весь городок 5 школ. В самой просто ЗОШ. И, если Вы читали внимательно, я писала, что не постоянно нужно использовать игру. Но можно использовать элементы игры. Игры ведь бывают разные. Из опыта работы в школе могу сказать, что учителя не любят игры в первую очередь за шум. да-да, именно за шум. Хотя именно в это время дети и получают опыт, обсуждают, стараются.
в таком случае,
Ирина, по какому праву Вы утверждаете, что учителя боятся игры. Ведь практически каждый из них провоил уроки-игры. НО обучение НЕ должно быть завязано на игре. Это несусветная ГЛУПОСТЬ- учить через игру В ШКОЛЕ. И даже начальной школе следует применять игру в редких случаях. И именно это и делают учителя начальной школы... И далее. Гимназия, пусть и провинциального городка, это не ООШкола, пусть и большого города. Городок с 5 школами даёт вариант выбора лучшей школы. И "работала" это хорошо. НО НЕ осалась в школе. А это - ВЫВОД. НЕ захотела, поскольку... И теперь говорить о том,что учитель НЕ хочет подобрать материал для игры - кривить душшой настолько, что и следовало ли упрекать учителя в этом...
Коментувати
Alex
Чергова нісенітниця "агента змін". А чому дивуватись? Якщо головні керманичі школи знають її по зарубіжним серіалам.
serj
А програму коли виконувати? А до ЗНО коли готувати? А навіщо? ДАВАЙТЕ ГРАТИСЯ!!!!!
Генріх
Утопія!!! Вісім учнів у класі??? Ви в які країні живете? На даний момент кошти ходять за учнями!!!! Чим більше учнів у класі тим більше коштів припаде школі. На сьогодні сільські школи де начається менше 25 учнів закривають обєднанням із сусідніми. Цікаво чи були Ви в реальній школі??? Серед 25 учнів (11 клас) частині нецікаво абсолютно нічого крім гаджетів та представників протилежної статі. Пане Дмитре прийдіть в школу і дайте майстер-клас заняття (замітьте не уроку), а відео викладіть на ютубі. Бажано щоб був урок не географії а математики, фізики чи хімії. Ми, вчителі переймемо Ваше новаторство і спробуємо на своїх заняттях. Миру Вам і добра!!
serj
Для Генріх: Клас! Ви висловили мою думку!
Коментувати
Тет-а-тет
Пане Дмитро. Бажаю Вам збудувати таку школу і вести в ній уроки. Зробити це-повіримо, а ні- то Ви звичайний популіст-мрійник, що витає в небесах.
Спостерігач
Дістали! Усі кругом експерти з освіти! ідіть у школу і працюйте! Працюйте у класі з 38 дітьми. У класі, в якому не можна розвернутись, бо там все заставлено партами. Пуфи! Сміх! Діти не можуть нормально ходити між рядами,бо все заставлено портфелями чи спортивною формою. Учителька стрибає через ті порфелі, як лань. Бігати по класу, борони боже, дівчинка перечепилась, упала, розбила лоба. Хто винен? Учитель! В таких переповнених класах діти отримують і психологічну , а іноді і фізичну травму. А разом з ними вчитель. А діти, є деякі ,,гарнюні", що ти перед ними хоч на голові стій, їх нічим не можна зацікавити. Сидять, граються в телефони, заважають іншим дітям! Зауваження - не працюють! Можеш десятками їх писати! Розмовляєш з батьками - реакції нуль! Або, чого ви давите на мою дитину! Підвищуєш голос - станеш зіркою Youtube! У нас чудова освіта! Прекрасна! Діти , вони завжди діти! Проте, щоб отримати сучасного успішного випускника школи, будь ласка, не звинувачуйте вчителя і школу! Ідіть до чиновників, міністрів,...
unforgiven
Для Спостерігач: ¡Muchas gracias!
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!