Osvita.ua Блоги В. Бєлий: корінь проблеми засилля репетиторства в освіті
В. Бєлий: корінь проблеми засилля репетиторства в освіті

Існування надмірного попиту на репетиторство є прямим індикатором системних недоліків в освіті

В. Бєлий: корінь проблеми засилля репетиторства в освіті

Автор: Володимир Бєлий, заступник директора з НВР, фізико-технічний ліцей м. Херсона.

ПРОБЛЕМА

Щоб там не говорили про позитивні сторони існування практики репетиторства в освіті, а існування надмірного на нього попиту, зокрема серед старшокласників, є прямим індикатором системних недоліків в організації освіти.

Корінь цієї проблеми у надмірній кількості обов’язкових предметів на одного учня-старшокласника, бо на цьому віковому етапі програма з кожного предмета не може бути настільки простою, як для старших учнів основної школи (8-9 класи).

Так, в усередненому плані досі, на відміну від інших країн світу (не мова про пострадянський простір), маємо на одного старшокласника 36 годин навчання з учителями 20 предметів, тобто у середньому 1,8 годин/тиждень на предмет!

Як практичний досвід, так і деякі цільові дослідження прямо вказують - неможливо старшокласнику нормально підготувати себе до рівня вимог ДПА/ЗНО в умовах, коли на свій пріоритетний предмет він має 1-2 години роботи з учителем за розкладом занять у стінах закладу.

РЕАКЦІЯ

Старшокласник шукає:

  • по-перше, кваліфікованого репетитора, яким часто стає його ж вчитель;
  • по-друге, час на додаткові заняття, яких для більшості як мінімум потрібно з трьох «сертифікаційних» предметів.

НАСЛІДКИ

У старшокласника - або прогули «непотрібних» занять, або проблеми зі здоров’ям від перевантаження та чи не повна відсутність особистого життя.

У держави - нецільове використання коштів на освіту, і в інтегральному масовому вимірі низька якість освітньої підготовки випускників закладів системи загальної освіти, і мало спроможний до освіти за програмами вищої школи контингент абітурієнтів (не мова про 10-15% кращих учнів-випускників, які апріорі не можуть зробити у сфері освіти якісної її «погоди»).

МЕНЕДЖМЕНТ

Якщо не буде впроваджена справжня профільно-цільова освіта старшокласників з у рази меншою кількістю обов’язкових предметів та державно захищений механізм реалізації інтересів старшокласників щодо профільного закладу/класу, то будь-які спроби регуляції у рамках існуючої зараз практики в освіті старшокласників будуть не більше ніж імітацією «змін на краще».

У ширшому плані наші громадяни й у майбутньому так і не розумітимуть як може бути таке, що іноземці виходять на пенсію у 70 років і більшість з них ще до 83-85 років продовжують вести активне життя. А все це ще виростає з того, що вони ще у віці старшокласників не мали потреби гнобити себе додатковими заняттями з репетиторами. 
Про останнє (непоширеність практики репетиторства закордоном) знаю з живого спілкувати віч на віч як зі своїми колишніми закордонними ліцеїстами, так і колегами-контрактниками з десятка інших країн світу (Європа, Південна Америка та Азія) і те відомо не лише мені.

Невідомою лише зостається позиція вищого державного керівництва та політичного істеблішменту у ближній перспективі, бо плани на дальню перспективу мають велику вірогідність бути розвернутими у бік «світлого минулого».

Оригінал

Освіта.ua
15.09.2017

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
по поводу реплики пана Volobymyrа
Volobymyr Sill.А Вы? Если Ваше принять во внимание, то следует подходить к обучению в старшей школе так, как подходит автор.То есть-старшая ПРОФИЛЬНАЯ школа.В таком случае Вашего замечания и не нужно.Аесли принимать во внимание Ваши слова, то заними следует единственный адекватный выход-после 9 класса ЗНО с правом распределения по направлениям. НО.). Одно из направлений необходимо сделать УНИВЕРСАЛЬНЫМ АКАДЕМИЧЕСКИМ. С тем, чтобы дети, набравшие равно высокие баллы по всем направлениям, имели возможность использовать собственные знания для более глубокого изучения НЕ одного направления,то есть - и математика-физика-химия-биология-география, И языки-литература-история-право,что там ещё. Кстати. Пока это 9 предметов. Плюс физкультура.Впролне реально. Не так ли?
ну да,
языков два.Украинский и ОДИН иностранный. Так что моя неправота - 10 предметов и физ-ра
Volobymyr Sill
ну да. Як варіант, - можливо. Можливо , профільне навчання і на рік раніше . Головне - навчатися за будь-яким вибраним профілем ( і універсальним академічним) мають ті хто може і БАЖАЄ вчитися!!!
На год - не скажу. Есть мнение,
Volobymyr Sill,что мозг ребёнка,как правило, готов определиться к 15 годам.Так что, я считаю, после 9 класса - самое то.А вот о желании учиться-это большой вопрос.Мне думается детей (и людей в принципе) было бы поставитьВ УСЛОВИЯ, когда НЕнаученность чему бы то ни было приведёт к минимальному обеспечению. МНЕ думается,я напомню,это всего лишь МНЕ думается,что рулевым всегда следует учитывать то обстоятельство,что человек НЕ стремиться к обучению, поскольку это довольно напряжно... Как дети,которые приходят в школу. Они НЕ хотят работать головой.И это нормально.Как собственные дети,которым ЛЕГЧЕ не помыть посуду, НЕ прибраться,НЕ сделать уроки,НЕ...(этих "не" великое множество).Но родители так,или иначе, думающие родители,принуждают детей к той,либо иной деятельности. Но,к моему огорчению,подобное будет лишь в РАЗВИТОЙ стране.МЫ к таковым НЕ относимся(((.А вот система ОБРАЗОВАНИЯ способна повернуть страну к цивилизации. Было бы кому поворачивать
Коментувати
Владимир Белый
Лінія здорового життя як функція від організації освіти тут не є головною, а лише як приклад залежності багатьох життєвих площин від рівня якості організації освіти.
Anna
Вы прям очеь преувеличиваете. Вон японцы работают чуть ли не больше всех в мире, но продолжительность жизни у них все еще на очень высоком уровне.
а не есть ли
Для Anna: подобная продолжительность жизни СЛЕДСТВИЕМ организации деятельности японцев. ДА и вообще всех, кто есть гражданином развитой цивилизованной страны? ---------И да, а при чём здесь японцы? Ббольше некого показать? Или к японцам особое отношение у автора Anna?
Anna
Для а не есть ли: просто меня слегка удивила связь между загруженностью ученика в школе и его низкой продолжительносью жизни. Японцев привела как пример просто потому что они действительно очень много работают и достаточно долго живут, пример ввиде других наций был бы не таким показательным))
есть мнение довольно неглупого
Для Anna: человека о том, что ЧРЕЗМЕРНАЯ умственная нагрузка чревата последствиями короткой жизни. Мозг нагружать следует, но РАЦИОНАЛЬНО. Японцы. Встречалась информация о том, что у них высокая детская смертность в результате несоответствия ожиданий с действительностью.
Коментувати
Владимир Белый
Так поступово прийшов час розуміння у потребі не просто кардинальних змін, а й того, що вони мають здійснюватися системно, тобто одночасно як "зверху", так і "знизу" і як у змісті діяльності, так і у формах її організації.
Каким образом
,Владимир Белый, кардинальные изменения способны осуществляться снизу? К примеру, снизу организовано проводят сбор средств. ЭТИ изменения произошли СНИЗУ при попечительстве ребят сверху. Возник вопрос о сути изменений вообще?ЧТО именно менять? В особенности СНИЗУ.Сверху то оно понятно- программы, структура, управление. А вот снизу...
Владимир Белый
На базовому рівні можна вимагати змін у бік запровадження незалежних демократичних процедур прийому на роботу, приміром, а можна їм опиратися, бо у нас родичі у керівництві освітою. І таких дипольних прикладів безліч. Найкращий метод гальмування змін - це тактика: "Низи не хочуть", кажуть верхи, а низи кажут: "Наші верхи недолугі".
Требовать.На базовом уровне.
Хорошо.Приходит учитель к администрации с требованием.ЧТО сделает администратор?Как вариант.Освобождается место.НА это место претендует девочка,которую готовили(предложили поступить в пед,договорившись о том,что она будет работать после), и,как оказалось,родственница кого-то там из оно.Хорошо,что заявление девочки лежало месяцев на 6 раньше заявления второй и... И люди об этом ЗНАЛИ.Как результат девочке дали ставку.НО.Но вторую взяли,догрузив чем-то там ещё.А если бы не так?А если бы не выступили ЗА девочку? По разным причинам.А если бы выступающие были более удобны?Невсё укладывается в схему "можна требовать". Можно и нужно.Но...Наш центр действительно бестолков.Это неоспоримый факт.Вопрос в другом.Объединить бы периферию. ДА с тем,чтобы ТРЕБОВАЛИ. НО это проблематично.
Коментувати
Мирослава
п.Володимир "7 уроків у школі і ще 7 домашніх завдань. Директори на це закривають очі, їм аби рейтинг..."ПРО що Ви говорите????Де вина директорів???? Є навчальний план,затверджений МОН,який школа повинна виконувати! і є навчальна програма,яку я,вчитель,повинна виконувати!!!! І Є ПІДРУЧНИКИ.які не ВІДПОВІДАЮТЬ оновленим програмам!!!!
Володимир
Дійсно,дітям таку кількість предметів осягнути неможливо. У дітей відібрали дитинство. 7 уроків у школі і ще 7 домашніх завдань. Директори на це закривають очі, їм аби рейтинг школи був на належному рівні. Мало того цькування учителів продовжується і за рейтинги і за подарунки. Як цю ситуацію виправити? Мабуть, хто на адміністративній посаді більше 10 років ,то йому час змінювати місце роботи. Нічого нового в цих школах не відбувається,лише обзавелись зв’язками і використовують своє службове становище,тиснути на батьків і вчителів. Адже перші зроблять все заради своєї дитини,а другі(особливо пенсіонери),заради роботи. Де вихід із цієї совдепії???
Тет-а-тет
Виросло ціле покоління марнославних українців, які ще продовжують вірити у силу освітнього папірця. Вони обходять з усіх сторін викладача, наймають репетиторів(бо мають за що, хоча плачуть, що у нас усе погано) аби тільки отримати на папері хороші оцінки. Їм здається, що це пропуск у ситне життя, а чи стануть ці знання у пригоді людині їх турбує найменше. А ті, що живуть чесно підходять до навчання раціонально, без істерики, не калічать дитячу психіку, роблячи ставку на її природні здібності. Людям здається, що усе можна передбачити і усе запрограмувати. Мій друг усе життя вчився під нагайкою матері, поступив за гроші у медінститут, провчився рівно рік і був відрахований. Потім 5 років працював у пункті прийому склотари, потім продавцем. А в атестаті мав одні п*ятірки. З Вашими міркуваннями п.Бєлий погоджуюся,однак люди все одно бігтимуть один перед одного, аби забити собі у цьому житті краще містечко бо психологію людей жержаві швидко не змінити.
Volobymyr Sill
Пане Бєлий, маю Вам подякувати за хорошу статтю. Нарешті я почув те що напрошувалося уже десятиліттями. Давно сказано : " Не можна обійняти неосяжне". А в нас і далі намагаються вчити всіх і все. Є біля 5% учнів які без особливого напруження можуть успішно засвоїти весь обсяг знань що їх намагаються "впихнути" всім.
вот и оценивать
Для Volobymyr Sill: всех по нормальным меркам. ТО есть - не способен, не работает - не аттестовано. Не способен, но сумел заработать восемь - МОЛОДЕЦ. Ставим восемь. Заработал на 3, ставим три и не паримся.Либо так, либо совок. Глухой, грязный совок с мусором.
А ось так
На днях директор змішала з гряззю мене та ще одну вчительку. Один учень з мого предмета, один з її склали ЗНО та ДПА на початковий рівень. В цих учнів стоять річні 3 бали. Але, виявляється, ми з колегою опустили рейтинг школи в загальному списку. Щось пояснити нашій директрисі неможливо.
Volobymyr Sill
вот и оценивать Абсолютно з Вами згідний. Оцінювання повинно бути об’єктивним. І , власне , незадовільна оцінка з предмету має означати лиш те що учень не засвоїв матеріалу і без негативу по відношенню до учня. Але , все-таки , вважаю - не варто даремно витрачати час на те що учень НЕ ХОЧЕ ВЧИТИ , НЕ ХОЧЕ ЗНАТИ і думає що воно йому ніколи не пригодиться в житті. 95% людей вчили 95% матеріалу який їм ніколи не пригодився в житті.
Коментувати
Vlad
До цього треба додати ще таке. Необхідно із обов`язкових ЗНО/ДПА залишити тільки українську мову. Усі інші предмети тільки за вибором учня. Сертифікати ЗНО з історії України або математики не потрібні для вступу на спеціальності біологічного, хімічного, медичного профілів. А випускник повинен проходити зайве ЗНО. Поки ще є час до затвердження Умов прийому на навчання до вищих навчальних закладів України в 2018 році МОН може врегулювати це питання.
ДА
Для Vlad: в нормальноразвитых странах дети сдают ВСЕ предметы научного цикла. Мы банановая республика? Или к ней стремимся?
Vlad
Для ДА: Але в нормальнорозвинутих країнах діти вибирають предмети, а не вчать більше ніж 20 предметів. Та ще адміністрація і батьки вимагають від кожного вчителя, щоб оцінки у дітей були на достатньому і високому рівні. Чи ви у себе в школі не підраховуєте середній бал, коефіцієнт успішності і т.п? Ви в школі працюєте?
конечно.
Для Vlad: Но убрав мусор,есть вариант оставить меньшее количество предметов в разнообразии их наполнения.Далее.Ваше"вимагають від кожного вчителя"звучит,мягко говоря,не очень.Не люблю говорить не видя человека... . И,я опять о своём).Как быть темдетям,которые БЕЗ напряга,способны освоить не одно направление деятельности.ТО есть спокойно изучать и физику,и литературу,и химию,и географию в дополнение к музыке-спорту-рисованию.ИХ КУДА? О один коридор без права выхода???????
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!