Osvita.ua Блоги Р. Савченко: баталії щодо необхідності шкільної форми
Р. Савченко: баталії щодо необхідності шкільної форми

Форма лишається лише видимістю єдності: щира людина протестуватиме, і недивно, що діти проти

Р. Савченко: баталії щодо необхідності шкільної форми

Автор: Раїса Савченко, філолог, літературознавець, співзасновниця Творчого об'єднання «TanDeM».

Уже не один місяць у мережі точаться дискусії та запеклі баталії щодо необхідності шкільної форми. Хтось вважає її абсолютним злом, а хтось, навпаки, запорукою дисципліни та порядку. Окрема увага надається стилю вбрання на шкільних лінійках, що зазвичай зводиться до питання «радянська сукня або вишиванка?» або й взагалі до закликів «скасувати традиційні лінійки».

Так, ми хочемо реформувати українську освіту, наслідуючи кращі західні зразки, але знаємо про європейські та американські школи лише зі свідчень тих, хто там вчиться (чудово, що все більше людей починають ділитися досвідом). Ми прагнемо додати в освітню систему більше свободи, адже це означатиме, що в дитини буде більше можливостей реалізувати себе, і от примусове носіння дивного кольору жакетів аж ніяк у цю картину не вписується. У той же час можна зустріти повідомлення про те, що в деяких європейських країнах (як от Великобританія) шкільна форма досі є необхідністю. То європейський світ не єдиний у своїй відмові від вимоги?

Як на мене, в Україні проблема полягає не у наявності форми, а в тому, що це форма без змісту. Її зміст не може бути спрямованим на те, щоб зробити всіх однаковими чи налагодити дисципліну. Змістом може бути тільки єдність. Мій досвід підтверджує: якщо вам вдалося створити колектив, що має спільну мету та ввести певний стиль одягу як одну з традицій цього колективу, то бажання одягатись саме так виникає у дітей саме собою.

Важливо також, щоб самі діти мали право голосу у виборі власної форми одягу (в ідеалі самі створили її дизайн – звісно, тут йдеться про середню-старшу школу, але й у молодшій діти здатні вигадати принаймні один елемент своєї форми).

Пам'ятаю, як в одній з команд FIRST LEGO League (комплексні змагання з робототехніки та проектної роботи) діти самі почали приходити на заняття в командній формі. Що цьому посприяло? Вони працювали разом уже багато місяців, мали спільний проект та мету, самі розробили дизайн футболок, а потім замовили їх. І, зрештою, отримали одну з відзнак чемпіонату – кубок за найкращу командну роботу. Саме після цього більшість з них вирішили приходити в формі.

Наприкінці заняття (у коридорі ТС "Винахідник").

Зверніть увагу на те, що майже всі діти, не домовляючись, одягнені в схожі кольори. Вибивається з гами лише учасник в яскравій червоній футболці – так і було: він дуже часто йшов усупереч колективу.

Команда "Green Extreme" під час турніру FLL у лютому 2016 р.

Цю форму дехто з них потім добровільно вдягав на заняття.

Кажемо девіз! Єдність у дії.

А тепер порівняйте з ситуацією в класі типової школи. Що об'єднує цих дітей та школу? Мета в кожного, зазвичай, індивідуальна (отримати свою оцінку). У всій школі спілкування відбувається між класами на загальних заходах, і то, без особливого успіху, адже у класів різні програми і вони працюють окремо. Та й по 30-40 дітей в класі не об'єднаєш в команду (хіба що в «корпорацію», але шкільну програму не підженеш швидко під таку організацію колективу). На жаль, дуже рідко школа стає місцем справжнього душевного єднання. Тож форма лишається лише видимістю єдності: щира людина протестуватиме, і недивно, що діти проти.

Цікаво висловився з цього приводу відомий педагог Антон Макаренко (в цитаті йдеться про військову форму вихованців, але суть питання та сама): «Но форма хороша только тогда, когда она красива, когда она удобна. Мне пришлось в связи с формой очень много пережить разных неприятностей и неудач, пока я пришел к более или менее удобной и красивой форме.

Но что касается формы — я готов идти дальше. Я считаю, что дети должны быть так красиво, так красочно одеты, чтобы они вызывали удивление. В старые века красиво одевались войска. У нас таким привилегированным слоем общества, который имеет право красиво одеваться, должны быть дети. Я не остановился бы ни перед чем, я бы дал каждой школе очень красивую форму. Это очень хороший клей для коллектива. В известной мере я шел по этому направлению, но меня подстригали. У меня были вензели золотые и серебряные, расшитые тюбетейки, отглаженные белые пикейные воротники и т. д. Коллектив, который вы хорошо одеваете, на 50% у вас в руках».

Ці слова перевертають догори дригом стереотип про те, що форма не має бути барвистою та яскравою. І в цьому сенсі вишиванки – непогана ідея. Та хоч футболки з покемонами, якщо діти та шкільна адміністрація дійдуть з цього питання згоди. Мир настане тоді, коли внутрішнє та зовнішнє будуть у гармонії. Тому, не маючи єдності в колективі, більш того, не прагнучи її, не намагайтесь підтримувати зовнішню (формальну) єдність.

Уважно зазирніть в очі дітей, прислухайтесь до їхніх думок. Злагоджений та привітний колектив – це одна з їхніх нагальних потреб, тож вчимося його створювати, а не вдавати, що він виник автоматично. Навчаючи дітей взаємодіяти, вирішувати неминучі конфлікти та підтримувати одне одного, ми формуємо свідомих громадян, що, зрештою, вирішуватимуть подальшу долю країни.

Тиском та залякуванням можна досягти лише того, що в дорослому віці ці люди почнуть так само діяти стосовно своїх підлеглих або взагалі втратять індивідуальність, змирившись з роллю безправних ґвинтиків суспільного механізму. Подбаймо про те, щоб зберегти їхні та свої нерви. Це вартує більше за принциповість у питаннях одягу.

Оригінал

Освіта.ua
08.09.2017

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Родион
Не так учням ті форми потрібні як освітянським паразитам, які скрізь просувають свій бізнес під благими намірами.
Sergik
Форма потрібна однозначно! Щоб лахудри не хизувалися начебто модними сукнями, оголяючи дещо, а фріки не лякали інших учнів...
Катерина
Оці псевдоексперти вже задрали- щось придумують : хоч стій, хоч плач!! Явно не в ! тему! База нольова, книжок нестача, Інтернет ледь круте, крейди немає, харчі в їдальні дорогі і неякісні....
Ганна
Вибачте, ті хто працює в школі, ніяких баталій щодо форми не проводять. Є більш нагальні проблеми як то відсутність підручників для 9 класу, відсутність фінансування для придбання елементарного - відра, швабри, мийних засобів, паперу, ламп. Дайте спокій вчителю. Якщо ви літературознавець ( спробувала зрозуміти, чим ви займаєтесь), то проаналізуйте програму з літератури і подайте рекомендації тим, хто їх розробляв. Оце буде допомога. А пафосні слова щодо створення колективу і якогось залякування - це трохи смішно.
Raisa Sa
Для Ганна: Баталії відбуваються, і це чудово видно з дискусій в усіх батьківських групах онлайн. Школа - це не лише ті, хто там працюють, але й ті, хто там вчиться. В моєму дописі - лише маленький приклад того, як форма може бути не нав’язаною іззовні, а формотворчою силою колективу зсередини. І кожен вчитель може використати цю силу для згуртування свого класу, як і зазначав А. Макаренко. Програма з літератури - це тема для зовсім іншої статті (яка, можливо, також з’явиться). Взагалі-то кожна людина має вибір - читати або не читати ту чи іншу статтю, так само як писати або не писати. Вважаєте тему не вартою уваги - не читайте. Навіщо ж вказувати автору, на які теми писати?
Ганна
Ви ж ведете блог? А він апріорі передбачає дискусію. Якщо боїтесь критики - то для кого ви пишете? Якраз тему вважаю вартою уваги, але не дилетанта, якою є ви, шановна автор. Тому і пропоную вам вибирати теми в яких ви хоч щось розумієте
Коментувати
Тет-а-тет
У всьому, що робиться у школі для дітей має бути здоровий глузд. У школі одяг має бути зручний, демократичний і естетичний. Найкраще це обговорювати з батьками, приходити до якогось спільного знаменника і не позбавляти дітей їх індивідуальності.Як на мене- це можуть бути брючки, сорочка влітку або свитер в холоднішу пору і т.п. У професійних закладах, старшій школі може бути єдиний стиль, який учні обрали собі самі або цей одяг є фірмовою фішкою професійної ознаки. У кулінарних ліцеях- стилізована кухарська куртка будь-якого кольору, в інших- ще якось. Форма одягу дисциплінує і утверджує дух колективізму, який притаманний виробництву. Те що пропонує швейна промисловість- це здирництво грошей з батьків і шкода для здоров*я дитини( шиють з синтетичних тканин) і від їх послуг краще відмовитися. Фома має задовольняти дітей, а не марнославство НЗ.
Raisa Sa
Для Тет-а-тет: От ключове тут - "здоровий глузд". Погоджуюсь. А ще краще, щоб форма таки виконала свою початкову функцію - згуртування колективу, як командна форма у видах спорту. А це можливо тільки тоді, коли її припинять сприймати формально (от такий от каламбур).
Коментувати
Олекса Позняк
Знайшли проблему - важливішої немає. А в Росії 80% учнів пробували наркоту у школах. А в Білорусі Бацько оточує школу мінтами з навченими собаками і вигрібає мішками коноплю.Курять, глотають колеса, нюхають,, лижуть марки, жують українські школярі.А спитай будь-якого директора чи експердя - у них проблем нема.одна проблема -яку форму вдіти
tatianashults
Для Олекса Позняк: Для Катерина: Згодна на 100%! Більше немає в школі проблем, тільки форма, якої немає в принципі! Мені здається, що адміністрації шкіл живуть в іншому вимірі!
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!